Gå til innhold

Forlovet, men ingen hensikt til å gifte seg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For femti år siden var det ikke like vanlig å bo sammen og få barn utenom ekteskap. Var ganske vanlig at de unge forlovet seg fordi det så «penere» ut om de feks hadde strenge foreldre. Ser ikke noe rart i å være forlovet lenge og det er kanskje litt mer seriøst enn å være samboere

Anonymkode: cf3b9...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt merkelig er det, men er nok at de vil være mer enn "bare" kjærester, uten alt de juridiske osv med bryllup. Vil nok være bundet sammen på en måte, gir sikkert mening for dem! Det er jo det viktigste 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For femti år siden var det ikke like vanlig å bo sammen og få barn utenom ekteskap. Var ganske vanlig at de unge forlovet seg fordi det så «penere» ut om de feks hadde strenge foreldre. Ser ikke noe rart i å være forlovet lenge og det er kanskje litt mer seriøst enn å være samboere

Anonymkode: cf3b9...d36

det er jo ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik forlovelse blir jo mer som at de begge har en "promise ring". Altså at de har tatt på seg ringer som symboliserer at de er et par "for alltid". 
Men det er altså ikke mer forpliktende enn når 12-åringer gir hverandre "promise ring" på ungdomsskolen for å symbolisere at de er kjærester og så forelsket at de tror det vil vare i evig tid.

En forlovelse (med eller uten ringer) er en avtale om å gifte seg. 
Spørsmålet som stilles for å bli forlovet er altså ikke "skal vi forlove oss?", men "skal vi gifte oss?". 

Folk må gjerne gå rundt med ringer og føle at det symboliserer at de er et par. Men bruker de begrepet "forlovet", må de også regne med å få spørsmål om når de skal gifte seg. 

Av en eller annen grunn synes mange det er skumlere å gifte seg enn å få barn. Til tross for at det er mye lettere å avslutte et ekteskap enn det er å avslutte et foreldreskap. (Og et ekteskap i større grad gir juridiske rettigheter, mens et foreldreskap gir juridiske plikter.) 
 

 

Anonymkode: 903b2...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En slik forlovelse blir jo mer som at de begge har en "promise ring". Altså at de har tatt på seg ringer som symboliserer at de er et par "for alltid". 
Men det er altså ikke mer forpliktende enn når 12-åringer gir hverandre "promise ring" på ungdomsskolen for å symbolisere at de er kjærester og så forelsket at de tror det vil vare i evig tid.

En forlovelse (med eller uten ringer) er en avtale om å gifte seg. 
Spørsmålet som stilles for å bli forlovet er altså ikke "skal vi forlove oss?", men "skal vi gifte oss?". 

Folk må gjerne gå rundt med ringer og føle at det symboliserer at de er et par. Men bruker de begrepet "forlovet", må de også regne med å få spørsmål om når de skal gifte seg. 

Av en eller annen grunn synes mange det er skumlere å gifte seg enn å få barn. Til tross for at det er mye lettere å avslutte et ekteskap enn det er å avslutte et foreldreskap. (Og et ekteskap i større grad gir juridiske rettigheter, mens et foreldreskap gir juridiske plikter.) 
 

 

Anonymkode: 903b2...fc0

ja er helt merkelig det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assosiasjonene mine er giftesyk dame med motvillig, forpliktelsesvegrende mann….

Minner om gamle dager før samboerskap der hun ble holdt på gress i årevis med en forlovelse som aldri førte til noe…

Synes samboerskap er mye mer romantisk og ærlig, lange forlovelser er liksom litt patetisk og viser at folk ikke skjønner at man forLOVER seg til å inngå ekteskap….

Altså, jeg skjønner jo at dette ikke er sånn det nødvendigvis ER. Men det er det jeg assosierer med det.

Anonymkode: 342ae...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 20.03):

Jeg tror noen vil ha ring på fingeren for å "vise omverden" at de er et par, men vil ikke gifte seg.

Vet om flere par som har vært forlovet i årevis.

Anonymkode: f28d3...83a

Da kan man jo bare kjøpe "kjæresteringer" å gå med. Vi har gått med våre i 10 år nå. Vi har ingen som helst plan om noensinne å gifte oss.

Anonymkode: 16e9a...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forlovet og har vært det noen år nå. For oss er det et løfte om at det er oss to og at vi planlegger å gifte oss en gang i framtida. Når det blir vet vi ikke helt. Kanskje om to år, kanskje om ti. Om folk synes vi er teite eller barnslige lever jeg godt med altså. 

Det kan jo være mange grunner til at man venter lenge med bryllupet. Økonomi er sikkert en vanlig grunn, at man vil vente til man har råd til det bryllupet man ønsker. En annen grunn kan jo være kompliserte familieforhold som gjør det vanskelig/sårt med det bryllupet man vil ha. 

For meg er det litt rart å forlove seg dersom man overhodet ikke ønsker å gifte seg, men tenker ikke noe negativt om de som gjør det. Alle må gjøre det som føles rett for seg. 

Anonymkode: 9f2e4...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 19.54):

Et vennepar har nylig forlovet seg. Da jeg hørte nyheten, gratulerte jeg dem osv. Men så sa de at de ikke hadde tenkt å gifte seg, kun være forlovet. Dette forvirret meg veldig. Er ikke hele vitsen med å forlove seg å gifte seg i fremtiden? Hva er deres tanker rundt dette?

Anonymkode: 11ec7...f28

Forlovet uten intensjon å gifte seg?

Da er man ikke forlovet.

De ville bare ha en fest og at alle spør dem når bryllupet er hvor de kan si at de ikke har tenkt å gifte seg.

Juridisk sett er forlovelsen ikke noe som utløser rettigheter i noen form, så de er like greit bare samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...