Gå til innhold

Daten har paranoid schizofreni.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis diagnosen er korrekt satt, så skal ikke paranoid schizofreni settes etter én psykotisk episode.

Det er nok derfor mange av oss oppleves som dømmende. Det er noe av de mest alvorlige diagnosene man kan få i diagnosesystemet, og innebærer mye forskjellig.

Anonymkode: 37290...eb6

Jeg er samme som har kommentert at jeg har en far som har schizofreni-diagnose.

Broren min ble feildiagnostisert med schizofreni da han var tidlig i 20-åra etter ett møte med psykiater, fordi han fremsto som psykotisk, forvirret og fordi faren vår har diagnosen. Han ble altså innlagt på tvang pga akutt forvirring. Et par dager senere kom et geni på å måle temperaturen på ham, viste seg at han hadde lungebetennelse og ble lagt inn på somatisk intensiv istedet.

Å få fjerna denne diagnosen, derimot, var ikke så enkelt, og skjedde først nylig. 

Dette er riktignok ca femten år siden.

Anonymkode: 616c5...657

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

No no no no no. Er ofte borti den diagnosen via jobb, og kunne aldri tenkt meg å frivillig bli en pårørende.

Anonymkode: 1ceed...d68

• Nyttig 1
Skrevet

Kanskje han er frisk da ingen vet, det er mange som har en psykisk episode og blir frisk igjen det vet jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han anklaget deg for utroskap enda?

Ikke? KAnskje han ikke har sluttet helt med medisinene. Anklagelsen pleier nemlig å komme senest på 2 date.

Anonymkode: 0bf5c...be7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis diagnosen er korrekt satt, så skal ikke paranoid schizofreni settes etter én psykotisk episode.

Det er nok derfor mange av oss oppleves som dømmende. Det er noe av de mest alvorlige diagnosene man kan få i diagnosesystemet, og innebærer mye forskjellig.

Her kan du lese litt offisiell info om schizofreni: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/schizofreni/schizofreni-prognose/

Omtrent 25% som får diagnosen har kun én psykotisk episode, mens 25٪ får et livslangt forløp. 

Om prognose står det at 3/4 opplever vedvarende uførhet, noe som vil si at 1/4 ikke gjør det.

Det er en alvorlig sykdom, for all del, men relativt mange lever gode, normale liv, og en del blir helt friske. En nyere studie om unge med schizofreni (fant ikke link nå, men har hørt intervju med forskeren) fant at så mye som 50% faktisk ble symptomfrie over tid.

Jeg tenker det er et viktig synspunkt i denne tråden hvor det er vanvittig mange fordommer ute å går. Jeg forstår godt at min kjæreste ikke vil være åpen om sin diagnose. 

Anonymkode: e7c13...ade

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

https://tv.nrk.no/serie/ikke-spoer-om-det/sesong/1/episode/6

Verdt å se, men uansett, en som mener at han ikke trenger medisiner (og kanskje heller ikke behandling?), ville jeg som nevnt vært veldig skeptisk til.

Ingenting galt med å date/være sammen med en pyskiatrisk pasient. Det blir verre når denne pasienten nekter å ta imot hjelp/behandling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke meg du siterer, men jeg har jobbet på lukket psykiatrisk avdeling i mange år, og de fleste som er innlagt på tvang (og mange er tvangsmedisinert) lider av nettopp paranoid schizofreni. Det er ikke snakk om å tro på Dr. Phil eller overdrive/tro det verste om folk, men å anerkjenne at det er en alvorlig psykiatrisk diagnose som umedisinert og uten innsikt kan være kjempefarlig. Jeg hadde ALDRI, virkelig ALDRI, datet en person med den diagnosen, nettopp fordi de tror de er friste når de har vært medisinert lenge nok, og slutter med medisiner og alt rakner.

For å bli tvangsmedisinert i Norge, er du ordentlig dårlig for å si det sånn. Det er svært høy terskel for tvang.

Anonymkode: 74c6d...0b1

Jeg vet ikke hvor du jobber, men det du sier er løgn. Det er overhode ikke høy terskel i Norge for tvangsmedisinering.  Det er så mye dystert i norsk psykiatri at man får krysse fingrene å håpe man aldri havner i feil klør om man skulle bli psykisk syk en dag. Og jobber du faktisk på en institusjon tror jeg allerede du vet jeg snakker sant nå.

Men til saken. Det er trist at denne mannen er syk og lider av det han lider av. Dette er en av de heftigste diagnosene man kan få... og ja, mannen er paranoid... klart han ikke tror på diagnosen sin. Selv uten den paranoide delen er schizofreni veldig tung og vanskelig diagnose å få... så så klart han ikke helt vil vedkjenne seg dette.

Jeg hadde trukket meg tilbake før han binder seg for mye til deg. Virkelig.    

Anonymkode: dc359...646

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er overhode ikke høy terskel i Norge for tvangsmedisinering

JO, det er det så absolutt.

Vis gjerne til fakta/statistikk rundt dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti et tilfelle av denne diagnosen. Den mannen risikerte livet til titalls mennesker som hevn for at de var "ute etter han". Han sitter i forvaring nå. 

Jeg hadde aldri valgt å date denne mannen.

Anonymkode: 4f6f5...dcf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Alle» sliter med sitt, og det er i min bok ikke noe problem å date noen med ymse «diagnoser». Med et par unntak. Alvorlige personlighetsforstyrrelser (antisosial, paranoid, narsissistisk i alle fall), schizofreni og normalt sett bipolar lidelse (sistnevnte med et visst forbehold - der er det en del som fungerer «normalt», problemet er at går det galt så går det ofte veldig galt).

Man bli ikke frisk fra schizofreni. Det kan holdes rimelig under kontroll med medisiner, og det kan ha en tendens til å brenne noe ut med alderen, men det er den tyngste, mest alvorlige psykiatriske diagnosen vi har og det vil alltid påvirke livet voldsomt. Og de rundt. Om det ikke allerede var for sent (fordi jeg hadde falt pladask eller noe) ville jeg holdt meg langt unna.

Anonymkode: e57db...f22

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (18 timer siden):

Nettopp. De færreste med psykose er farlige for andre enn seg selv. Det er den syke det er verst for med mindre det er barn involvert. Utrolig mye fordommer mot denne diagnosen.

Mhm... Altfor mange leser kun overskrifter...og mange av de samme aner ikke engang hva diagnosen handler om eller hvor stor variasjon det er fra person til person.

Vi har fra de veldig dårlige og kan være til skade for seg selv og/eller andre.... Men vi har også de som fungerer bedre enn mange såklart friske, tar høy utdanning og jobber med å hjelpe andre....

Ikke minst er det ikke slik at alle skal være medisinert, når det forskes mer på det ser man at akuttmedisinering kan være aktuelt for noen, men for flertallet ser man ikke god effekt på medisinering over år, de uten klarer seg ofte like bra eller bedre uten.

I tillegg til at medisinene forkorter livet med 20 år..... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne aldri datet noen med en slik tung diagnose. Kan takle mye. Men ikke paranoid schizofreni. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, krenkende utsagn og avsporinger

-Safiye, mod

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at det kan virke skummelt. Schizofreni er ikke akkurat en lett diagnose men spør litt mer rundt det. Ta deg tid til å bli kjent med personen. Kanskje er han virkelig feildiagnostisert, kanskje ikke. Man trenger ikke binde seg med en gang, selv om man fortsetter å date. 

Hilsen ei som trolig er feildiagnostisert med en annen diagnose... 

Anonymkode: 8c2b3...43f

Skrevet

Ts her.

Takk for mange tilbakemeldinger. 
Jeg har møtt han en gang til, men det hendte noe jeg stusset litt over. Utover kvelden spurte han meg hvem som hadde sendt meg så lang blå melding, han hadde sett det da jeg så på mobilen min. Jeg hadde ikke mottatt noen melding og skjønte ikke hva han mente, men han var veldig bestemt på at jo, han så en lang blå melding. Jeg ble litt satt ut av hvor påståelig han var. Er dette noe som går under diagnosen? I såfall er ikke det noe jeg orker å forholde meg til, jeg følte meg beskyldt for å lyve.

Anonymkode: 15673...c22

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 0.37):

Har han anklaget deg for utroskap enda?

Ikke? KAnskje han ikke har sluttet helt med medisinene. Anklagelsen pleier nemlig å komme senest på 2 date.

Anonymkode: 0bf5c...be7

Jeg ble sammen med en med diagnosen, og vi hadde ikke vært sammen lenge før sjalusi-dryppene (som ikke hadde noen logikk over seg*) begynte å komme. Jeg var veldig ung og uerfaren med forhold, og hadde ikke vett til å ta notis av alle de røde flaggene som viftet i trynet på meg. Han fikk ikke diagnosen før et stykke ut i forholdet da han hadde en psykotisk episode. Han hadde visstnok hatt en et par år før vi møttes, men oppfølgingen i helsevesenet var ikke til å skryte av da. Han var i utgangspunktet en veldig snill fyr, men når han hadde dårlige perioder og paranoide episoder (til tross for medisiner) var situasjonen ikke til å leve med (det var et par episoder som kunne endt ille - for meg).

*Et par eksempel: Dersom jeg hilste på en godt voksen bekjent av familien ved å nikke på butikken skulle han vite alt om hvordan vi kjente hverandre, om vi hadde vært sammen, "bare vær ærlig" osv.  Han kunne bli overbevist om at jeg hadde møtt noen på tidspunkt der det var plett umulig å skulle snike seg unna for litt "action". Frasen "Bare vær ærlig for en gangs skyld, jeg blir ikke sint." ble en gjenganger.

Anonymkode: ff810...b75

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts her.

Takk for mange tilbakemeldinger. 
Jeg har møtt han en gang til, men det hendte noe jeg stusset litt over. Utover kvelden spurte han meg hvem som hadde sendt meg så lang blå melding, han hadde sett det da jeg så på mobilen min. Jeg hadde ikke mottatt noen melding og skjønte ikke hva han mente, men han var veldig bestemt på at jo, han så en lang blå melding. Jeg ble litt satt ut av hvor påståelig han var. Er dette noe som går under diagnosen? I såfall er ikke det noe jeg orker å forholde meg til, jeg følte meg beskyldt for å lyve.

Jeg kunne praktisk talt høre flaggene blafre i vinden når jeg leste dette.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ble sammen med en med diagnosen, og vi hadde ikke vært sammen lenge før sjalusi-dryppene (som ikke hadde noen logikk over seg*) begynte å komme. Jeg var veldig ung og uerfaren med forhold, og hadde ikke vett til å ta notis av alle de røde flaggene som viftet i trynet på meg. Han fikk ikke diagnosen før et stykke ut i forholdet da han hadde en psykotisk episode. Han hadde visstnok hatt en et par år før vi møttes, men oppfølgingen i helsevesenet var ikke til å skryte av da. Han var i utgangspunktet en veldig snill fyr, men når han hadde dårlige perioder og paranoide episoder (til tross for medisiner) var situasjonen ikke til å leve med (det var et par episoder som kunne endt ille - for meg).

*Et par eksempel: Dersom jeg hilste på en godt voksen bekjent av familien ved å nikke på butikken skulle han vite alt om hvordan vi kjente hverandre, om vi hadde vært sammen, "bare vær ærlig" osv.  Han kunne bli overbevist om at jeg hadde møtt noen på tidspunkt der det var plett umulig å skulle snike seg unna for litt "action". Frasen "Bare vær ærlig for en gangs skyld, jeg blir ikke sint." ble en gjenganger.

Kan jeg spørre hva som skjedde da det kunne endt ille? Ser du skrev en kommentar til under her. Så eksen din også ting som ikke stemte? 

Er sjalusi del av diagnosen? 

Ts

Skrevet

Kan jeg spørre hva som skjedde da det kunne endt ille? Ser du skrev en kommentar til under her. Så eksen din også ting som ikke stemte? 

Er sjalusi del av diagnosen? 

Ts

Tenker ikke gå for mye i detalj, men det var i forbindelse med noen situasjoner der han var helt utilregnelig, kombinert med en tro om at  jeg var med på komplottet mot han, ville forgifte han osv.

Om sjalusi er en del av diagnosen kan jeg ikke uttale  meg om, men det inngikk i alle fall i hans paranoia.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 19.25):

Dette er jeg uenig i at skal være synonymt med en du må forlate.

Og i dette tilfellet får du faktisk ikke en psyk. pasient som mann, du får en mann som nekter å være psyk. pasient.

Skjerp deg, dette handler ikke om og forlate! Dette handler om og starte et forhold med. Begynne en date med og fortelle om at man er riv ravende sinnssyk, men "egentlig er jeg ikke det" og gidder ikke ta medisinene mine? Så vurderer noen og date videre? Det er da man forstår at noen mangler totalt evne til og date i det hele tatt. Ja det er trist at mennesker er mentalt syke, men det og tro at man kan date og lykkes med slike? Kinasyndromet lukter det lang vei. Vedkommende må bare konsentrere seg om en ting, sin sykdom og kontroll av den. Ikke finne seg en livspartner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...