Gå til innhold

Daten har paranoid schizofreni.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En veldig farlig diagnose, for de rundt. Fare for at han plutselig tror du er noe som må drepes.

Anonymkode: e22ee...0c0

Uff dette var stigmatiserende og feil. 

Anonymkode: 5995e...4a4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha lest hele tråden:

Jeg har mange venner med diverse psykosediagnoser, deriblant flere med schizofreni. De aller fleste med slike diagnoser er som alle andre mennesker, bare med litt ekstra mental bagasje. Mennesker med psykosesymptomer har ikke noen større risiko for å være voldelige enn andre i befolkningen, men er derimot i større fare for å bli utsatt for vold.

Det som kanskje, overraskende nok, kan være vanskeligst å forholde seg til når det kommer til å være i tett relasjon til mennesker som strever med gjentakende psykoser, er negative symptomer - gjerne presentert ganske likt som depresjon. Typ avflatede følelser, minimal energi, vanskeligheter med å henge med i hverdagen etc, og i mer ekstreme tilfeller katatoni. 

Veldig mange med mer langvarige psykiske lidelser er flinke til å forholde seg til symptomene sine, og mange som får grei oppfølging. Det er også veldig mange som blir feildiagnostisert, fordi psykiatri ikke akkurat er veldig nøyaktig vitenskap. Schizofreni er også en sykdom som man kan bli helt frisk fra - ifølge bøkene til Arnhild Lauveng så er det ca 1/3 som opplever forverring og kronisk sykdomsforløp med lite eller ingen remisjon, ca 1/3 som lever greit med symptomer og ca 1/3 som blir helt friske.

Trist at tråden er såpass fordomsfull.

Anonymkode: 616c5...657

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alle er forskjellige, så det føles litt ekkelt ut å anbefale deg å stikke, men. Kona mi datet en mann med denne lidelsen for mange år siden, det gikk ikke bra.

Anonymkode: 995c8...322

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uten å ha lest hele tråden:

Jeg har mange venner med diverse psykosediagnoser, deriblant flere med schizofreni. De aller fleste med slike diagnoser er som alle andre mennesker, bare med litt ekstra mental bagasje. Mennesker med psykosesymptomer har ikke noen større risiko for å være voldelige enn andre i befolkningen, men er derimot i større fare for å bli utsatt for vold.

Det som kanskje, overraskende nok, kan være vanskeligst å forholde seg til når det kommer til å være i tett relasjon til mennesker som strever med gjentakende psykoser, er negative symptomer - gjerne presentert ganske likt som depresjon. Typ avflatede følelser, minimal energi, vanskeligheter med å henge med i hverdagen etc, og i mer ekstreme tilfeller katatoni. 

Veldig mange med mer langvarige psykiske lidelser er flinke til å forholde seg til symptomene sine, og mange som får grei oppfølging. Det er også veldig mange som blir feildiagnostisert, fordi psykiatri ikke akkurat er veldig nøyaktig vitenskap. Schizofreni er også en sykdom som man kan bli helt frisk fra - ifølge bøkene til Arnhild Lauveng så er det ca 1/3 som opplever forverring og kronisk sykdomsforløp med lite eller ingen remisjon, ca 1/3 som lever greit med symptomer og ca 1/3 som blir helt friske.

Trist at tråden er såpass fordomsfull.

Signerer denne, synes folk tar helt av i tråden. 😳

Jeg har denne sykdommen og lever et helt normalt liv, bare at jeg ikke jobber.

Ingen vet at jeg har det utenom mine aller nærmeste. Har vært medisinfri i flere år og det går bra. Har dog fått inensiv behandling over lengre tid som har fungert utmerket og jeg er helt normal så lenge jeg ikke er psykotisk (8 år siden nå). Det er anbefalt å bruke medisiner i to-fem år etter en psykose, etter det kan man forsøke å slutte. 

Må legge til at jeg er et skoleeksempel på sykdommen, men da helt uten negative symptomer. Selv om man opplever symptomer betyr ikke det at man trenger å leve seg inn i tankene, det går fint an å registrere at det dukker opp noe batshitcrazy for så å gi slipp på den ideen umiddelbart.

Ligger sikkert ikke for alle, men mange av oss er helt normale folk. Har følt meg litt dum som ikke er ærlig med de jeg treffer om sykdommen, men når jeg leser her og ser at folk ser for seg GammelErik personifisert forstår jeg at jeg har god grunn til det. 😬

Anonymkode: 89d1f...34a

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen vet at jeg har det utenom mine aller nærmeste. Har vært medisinfri i flere år og det går bra. Har dog fått inensiv behandling over lengre tid som har fungert utmerket og jeg er helt normal så lenge jeg ikke er psykotisk (8 år siden nå). Det er anbefalt å bruke medisiner i to-fem år etter en psykose, etter det kan man forsøke å slutte. 

Må legge til at jeg er et skoleeksempel på sykdommen, men da helt uten negative symptomer. Selv om man opplever symptomer betyr ikke det at man trenger å leve seg inn i tankene, det går fint an å registrere at det dukker opp noe batshitcrazy for så å gi slipp på den ideen umiddelbart.

Ligger sikkert ikke for alle, men mange av oss er helt normale folk. Har følt meg litt dum som ikke er ærlig med de jeg treffer om sykdommen, men når jeg leser her og ser at folk ser for seg GammelErik personifisert forstår jeg at jeg har god grunn til det. 😬

Huff. Jeg forsøkte i starten å formidle at mange lever normalt som alle andre. Har ikke fått med meg resten av kommentarene. Men kjenner et par som har det helt ok som alle andre ‘friske’ mennesker. Når det er sagt så har jeg også møtt noen som har symptomer ofte, de er mer krevende, men enda syns jeg mange av de har utrolig fin personlighet tross de psykotiske episodene de har hatt. 

Overse de kommentarene! Og beklager hvis jeg også har skrevet noe støtende. 

Anonymkode: f0c06...a41

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er glad du håndterer lidelsen så godt! Posten er om dating. jeg regner med at du er en kvinne og spørsmålet blir da, om du treffer den rette mannen som lider av schizofreni så ser du frem til at dere to kan date, gifte dere og få barn? Du ser ingen potensielle utfordringer med livspartnerskap, svangerskap, fødsel, barsel, omsorg for små barn for deg og yrkesutøvelse/forsørgelse for dere to?

Anonymkode: df8f5...60c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del så ville en såpass alvorlig diagnose gjort han uaktuell som en partner. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er nettopp det, det er ikke rart at schizofrene ikke er åpne om det, og dermed så tror folk også at det bare er som crazy personer de har sett på film og de ekstreme tilfellene de har hørt om.

Anonymkode: e807b...dc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har vært på vår fjerde date og han fortalte meg dette idag. Jeg ble litt satt ut, jeg vet ingenting om diagnosen. Han sa at han tidligere har blitt tvangsmedisinert, men har fått prøve seg uten medisiner i flere måneder nå. Han sier selv at han føler diagnosen ikke stemmer og at han er helt frisk, derfor vil han ikke ha medisiner. Men er det typisk med denne diagnosen å selv tro man er frisk?

Anonymkode: 15673...c22

Jeg syns det er aller best om han klarer seg uten medisinene. Det er mange alvorlige bivirkninger, bl.a psykose. Så bra han føler seg helt frisk. Ikke noe bedre enn det. Det kan selvfølgelig stemme. Så det betyr at han ikke har befalende stemmer og paranoide vrangforestillinger akkurat nå. Feildiagnostisering skjer. Eller det kan ha vært utløst av en enkelthendelse og han vil ikke være i gjentagende psykose.

Spør han litt rundt hvorfor han var på 3.3. Hva gjorde at han fikk innleggelsen og tvangsmedisineringen? Antagelig var det en akutt situasjon. Kan jo være interessant for deg å vite hva som hendte rundt det og hva han føler om det nå. 

Dette finner du fort ut av. Er han en av de med alvorlig gjentagende paranoid schizofreni, så merker du det fort 🙂 Snakk med han om hva han tenker;)

Anonymkode: 61e97...34a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

*alvorlig gjentagende psykose skulle det stå :)

Anonymkode: 61e97...34a

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Diagnosen er forskjellig fra person til person ☺️ det kan gå kjempefint å være sammen, og det kan gå ikke så fint. Du må bli kjent med vedkommende før du bestemmer deg☺️🖐️

Anonymkode: 272ac...f45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så mange dømmende folk det var her! Noen får diagnosen schizofreni etter én psykotisk episode og har ingen episoder etter det. 

For TS er det nok viktigst å finne ut om hvilken sykdomsinnsikt han har, og om han har symptomer i dag (og er klar over det)

Min kjæreste har diagnosen schizofreni, og var uten medisiner da vi møttes. Men såpass frisk at han i stor grad forsto hva som var vrangforestillinger, og begynte på medisiner igjen etter noen år fordi han begynte å få noen symptomer. Han har ikke vært innlagt eller psykotisk etter at vi ble sammen, og lever et normalt liv på en liten dose medisiner i dag. Vi har vært sammen i 8 år. 

Sånn kan også schizofreni se ut. 

Anonymkode: e7c13...ade

• Liker 6
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har vært på vår fjerde date og han fortalte meg dette idag. Jeg ble litt satt ut, jeg vet ingenting om diagnosen. Han sa at han tidligere har blitt tvangsmedisinert, men har fått prøve seg uten medisiner i flere måneder nå. Han sier selv at han føler diagnosen ikke stemmer og at han er helt frisk, derfor vil han ikke ha medisiner. Men er det typisk med denne diagnosen å selv tro man er frisk?

Anonymkode: 15673...c22

Med mindre du har en tilsvarende diagnose selv er det nok best å gå videre før følelsene holder deg tilbake, lider du av det samme blir livet svært vanskelig uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja! Flere psykotiske menn i media! Som skuespillere, som regissører, som nyhetsopplesere, som avisredaktører.

Jeg er SÅ ombord på dette forslaget at jeg kan ikke få sagt det!

Do it. Do it. Do it!

Anonymkode: df8f5...60c

Nå mente jeg mer i film, bøker etc, der psykotiske karakterer ofte blir fremstilt som voldelige og karakterene for det meste bygger på ufine fordommer som ikke har rot i virkeligheten.

Men det finnes helt sikkert regissørerer, nyhetsopplesere, avisredaktører, skuespillere etc som har hatt psykose, det er ikke akkurat såå uvanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå på nrk.no og søk opp dokumentarserien «Stemmene i hodet». 

Anonymkode: dce54...046

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er veldig positivt og modig av han å fortelle det til deg. Det viser at han vedkjenner seg diagnosen nok til at han syns det er viktig å ta opp med deg. 

Men tidligere nevnte at at det kan være differensieringsdiagnose som kan gjøre han ikke kjenner seg helt igjen i diagnosen som er satt. 

Det er veldig fint å lese at mange skriver og deler at man kan bli frisk, og at man kan leve godt med medisiner, som hindrer psykose og demper hallusinasjoner. 

Kjæresten min fikk den diagnosen, som er veldig tøft, men jeg vurderte aldri å gå på grunn av det. Men at det måtte ligge til grunn at han tok imot behandlingstilbudet han ble gitt. Ting ville selvsagt stilt seg annerledes om ting var helt nytt eller det var datingfasen.

Fordelen med at daten din er ferdig med «ny-syk» perioden sin er at prognosen hans er tydeligere og at du kan få ett inntrykk av hvordan han håndterer det. 

Det er også ett godt råd å bli med til behandler, så du kan stille spørsmål og få hjelp med forståelse. Men det er gjerne frem i tid i så tilfelle.

ps: deler bare noen tanker, du må finne veien selv, og gå, eller gå inn i det med åpne øyne

Anonymkode: 05b0a...063

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis han nekter å ta medisiner for denne diagnosen fordi han er "frisk", så ville jeg tenkt meg godt om flere ganger her.

Endret av Kokeshi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Så mange dømmende folk det var her! Noen får diagnosen schizofreni etter én psykotisk episode og har ingen episoder etter det. 

For TS er det nok viktigst å finne ut om hvilken sykdomsinnsikt han har, og om han har symptomer i dag (og er klar over det)

Min kjæreste har diagnosen schizofreni, og var uten medisiner da vi møttes. Men såpass frisk at han i stor grad forsto hva som var vrangforestillinger, og begynte på medisiner igjen etter noen år fordi han begynte å få noen symptomer. Han har ikke vært innlagt eller psykotisk etter at vi ble sammen, og lever et normalt liv på en liten dose medisiner i dag. Vi har vært sammen i 8 år. 

Sånn kan også schizofreni se ut. 

Anonymkode: e7c13...ade

Hvis diagnosen er korrekt satt, så skal ikke paranoid schizofreni settes etter én psykotisk episode.

Det er nok derfor mange av oss oppleves som dømmende. Det er noe av de mest alvorlige diagnosene man kan få i diagnosesystemet, og innebærer mye forskjellig.

Anonymkode: 37290...eb6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men jeg har en godt bekjent som også tror han lever et helt normalt liv med denne diagnosen.

Han gjør ikke det, til tross for at han tror det....

Anonymkode: 37290...eb6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min beste venninne har denne diagnosen og ikke et sekund er jeg redd. Hun er det mest spennende og empatiske mennesket jeg kjenner og jeg har aldri sett henne sint. Men hun tar medisinene sine på klokka og er ekstremt pliktoppfyllende fordi hun vet hvor viktig det er 

Anonymkode: ad496...643

• Liker 7
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...