Silva Pluvialis Skrevet 8. januar 2021 #21 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): En som ikke vil medisineres er som regel ikke samarbeidsvillig ovenfor helsevesenet, med en slik diagnose. Derfor sier jeg som jeg gjør. Selvfølgelig, om det kommer frem at det er et forsøk i samarbeid med f.eks. Modum Bad, ser jeg greia, men som oftest er grunnen at personen føler seg frisk nok til å ikke trenge medisinene, og der har vi det gående. Anonymkode: 37290...eb6 Modum Bad behandler ikke schizofreni. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #22 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du anbefaler en kvinne som med all sannsynlighet skal gjennomgå svangerskap, fødsel, barsel, amming og omsorg for små barn å pådra seg en alvorlig psykisk syk livspartner å være noe og forsørger for? Kvinner her på kg er døtte meg dumme som brød. Er det mulig... Anonymkode: df8f5...60c en jeg kjenner har hvert stabil i 2 år nå. Med medisiner. han fungerer som alle andre. er det da et problem ? Anonymkode: c10f6...2af 3
Eignarf Skrevet 8. januar 2021 #23 Skrevet 8. januar 2021 Hmm. Vanskelig å si, altså. Jeg tenker. Bli kjent med denne personen. Kanskje ikke på et dating plan, men vennskap basert først. Da er det kanskje enklere å se om dette er en person du kunne tenkt deg å gått inn i forhold med eller ikke. Vær forsiktig. Får jeg spørre hvor gamle dere er? 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #24 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jeg uenig i at skal være synonymt med en du må forlate. Og i dette tilfellet får du faktisk ikke en psyk. pasient som mann, du får en mann som nekter å være psyk. pasient. Anonymkode: 37290...eb6 Gode gud! Det er ikke å FORLATE ektefelle og barnefar gjennom 15 år å IKKE BEGYNNE å date en psykiatrisk pasient. Er det mulig... Anonymkode: df8f5...60c 11 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #25 Skrevet 8. januar 2021 1 minutt siden, Uatskillelig said: Modum Bad behandler ikke schizofreni. Neida, men det var nå ikke poenget heller. Poenget var at om pas. er i et opplegg der det skal prøves å slutte med medisiner, kontrollert, så er det en annen sak. Anonymkode: 37290...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #26 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du fortelle hva du har opplevd? Ser flere her sier løp, hva har dere opplevd med diagnosen? Ts Anonymkode: 15673...c22 Det er veldig forskjell om hva slags vrangforestillinger de har. kjenner ei i 30 årene som fortsatt er forelsket i en fyr som gikk i klassen vår på barneskolen. Hun har ringet han ned og stalker han enda, når hun er i psykose. Hun har aldri vært sammen med han, men hun tror de har vært kjærester og at han elsker henne. Han er i et forhold og hun tror at han ikke tør gjøre det slutt med moren. Hun beskylder alle oss andre jentene i klassen for å ha elsket han og stjålet han fra henne. En annen beskyldte meg for å ha voldtatt han (jeg er kvinne). Han mente at jeg hadde squirtet på han på kjøkkenet på jobben m.m. Han beskyldte hele personalet for å ha voldtatt han. har mange syke historier, noen av de er egentlig ganske morsomme😂🙈 Anonymkode: f0c06...a41 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #27 Skrevet 8. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Gode gud! Det er ikke å FORLATE ektefelle og barnefar gjennom 15 år å IKKE BEGYNNE å date en psykiatrisk pasient. Er det mulig... Anonymkode: df8f5...60c Uff, det blir litt mye feil pga. semantikken. Poenget mitt er at "psykiatrisk pasient" ikke er noe man må unngå forhold med, uten å vurdere mer. Paranoid schizofren som nekter medisinering derimot, er noe man bør være veldig var på. Det er særdeles mange som faller innunder paraplyen "psykiatrisk pasient" i løpet av livet. Anonymkode: 37290...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #28 Skrevet 8. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: en jeg kjenner har hvert stabil i 2 år nå. Med medisiner. han fungerer som alle andre. er det da et problem ? Anonymkode: c10f6...2af Nope! Anonymkode: 37290...eb6 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #29 Skrevet 8. januar 2021 Det som er farlig med denne diagnosen er at de kan begynne å tro at du er fienden, at du spionerer på dem. Jeg har ikke noe imot å være i et forhold med noen som har en diagnose. Jeg er selv diagnosert med aspergers, og det kommer jo med noen utfordringer. Hva jeg absolutt aldri vil gjøre, er å gå inn i et forhold med noen som ikke gjør det som er nødvendig for å holde seg frisk og stabil. At han mener at diagnosen er feil, og at han får prøve seg uten medisiner, ville jeg tatt som et gigantisk rødt flagg. Jeg ville aldri blitt sammen med noe så 'vanlig' som angst og depresjon, med mindre de viste at de har selvinnsikt, tar gode valg for seg selv og gjør alt de kan for å bli/holde seg frisk. En med paranoid schizofreni som nekter diagnosen? Nei, absolutt ikke. Avslutt. Bedre å gjøre det nå, enn senere når han har blitt knyttet til deg. Anonymkode: 030bb...270 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #30 Skrevet 8. januar 2021 Det er sykt mye fordommer rundt diagnosen, men hva jeg har hørt fra folk youtube some beskriver det selv, er noe helst annerledes. Om du bare skal definere det ut i fra crazy tilfeller på Dr Phil så er det jo noe annet. Men han lever jo av å henge ut folk på verst måte da. Anonymkode: e807b...dc4 2
SoWhat? Skrevet 8. januar 2021 #31 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan du fortelle hva du har opplevd? Ser flere her sier løp, hva har dere opplevd med diagnosen? Ts Anonymkode: 15673...c22 Den ene har drapstruet to personer. Han gjorde de ikke noe, men trusler er alarmerende likevel så klart. Han har også forbud mot å sende brev ol til politikere og kongehuset. Det er jo rimelig drøyt kan du si. Han er en veldig kjekk mann, og han ser ikke syk ut før han blir psykotisk og begynner å snakke om konspirasjoner og religion. Han ruset seg i mange år, og virker til å fungere bedre nå. Han andre hadde full kontroll på familien sin. Vil ikke gå i detaljer, men BV ble etterhvert varslet og han får ikke nærme seg familien. Nå er han uhyggelig intelligent og lærte egentlig barna sine utrolig mye. BV hadde sjelden opplevd så kunnskapsrike barn. Noen av barna besøker han. Men han er ikke frisk. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #32 Skrevet 8. januar 2021 Hvordan bor han? I kommunal bolig med tilgang på personell eller får han bo i privat bolig? Jeg har erfaring fra en med en eller annen schizofreni diagnose. Hn kunne bli veldig sint og angripe meg verbalt. Mente jeg puttet tanker i hodet til vedkommende og kunne plutselig se veldig rart og misstenksomt på meg. Anonymkode: 9c612...b63 3
Silva Pluvialis Skrevet 8. januar 2021 #33 Skrevet 8. januar 2021 Jeg tenker at det er en fin ting å gi mennesker en sjanse så lenge de behandler deg bra. En syk person kan ikke noe for sykdommen, og det er trist om fine folk skal velges bort på grunn av en sykdom, samtidig er dette en alvorlig diagnose. Du må i alle fall sette deg godt inn i diagnosen og kreve at han går i behandling og tar medisiner om det skal fungere. I tillegg bør dere ikke sette barn til verden om han er inn og ut av psykose. Det er veldig traumatisk for barn å oppleve psykotiske omsorgspersoner, så han bør være stabil over mange år før dere vurderer barn. Spørsmålet er om du er villig til å gå inn i dette. Det er det bare du som kan vite. 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #34 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er sykt mye fordommer rundt diagnosen, men hva jeg har hørt fra folk youtube some beskriver det selv, er noe helst annerledes. Om du bare skal definere det ut i fra crazy tilfeller på Dr Phil så er det jo noe annet. Men han lever jo av å henge ut folk på verst måte da. Anonymkode: e807b...dc4 Ikke meg du siterer, men jeg har jobbet på lukket psykiatrisk avdeling i mange år, og de fleste som er innlagt på tvang (og mange er tvangsmedisinert) lider av nettopp paranoid schizofreni. Det er ikke snakk om å tro på Dr. Phil eller overdrive/tro det verste om folk, men å anerkjenne at det er en alvorlig psykiatrisk diagnose som umedisinert og uten innsikt kan være kjempefarlig. Jeg hadde ALDRI, virkelig ALDRI, datet en person med den diagnosen, nettopp fordi de tror de er friste når de har vært medisinert lenge nok, og slutter med medisiner og alt rakner. For å bli tvangsmedisinert i Norge, er du ordentlig dårlig for å si det sånn. Det er svært høy terskel for tvang. Anonymkode: 74c6d...0b1 19 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #35 Skrevet 8. januar 2021 Lurer på om min eks var det. Vet ikke, men han hadde mange vrangforestillinger om at jeg var utro, og tok alle tilfeldigheter til å være tegn på dette. Det var så vondt å bli anklaget, skjelt ut og kontrollert for noe jeg aldri hadde gjort.. Etter som årene gikk mente han mange var mot han, stolte ikke på noen. Forferdelig pessimist og svart tankegang. Jeg gikk på tå hev og strevde for familie og håp om bedring. Paradoksalt nok ble han utro mot meg og gikk for en annen. Historien hans til henne er visstnok at jeg har vært utro i alle år.. Anonymkode: 3362d...8cc 2 1
*Mocca* Skrevet 8. januar 2021 #36 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): En veldig farlig diagnose, for de rundt. Fare for at han plutselig tror du er noe som må drepes. Anonymkode: e22ee...0c0 Absolutt ikke..... Det er sjeldent i forhold til faren som faktisk ligger der ved å date en såkalt frisk person. Prosentandelen av voldelige og eventuelt potensielle drapsmenn er større blant folk flest enn den er hos de med denne diagnosen. Problemet er forsåvidt at dersom noen dreper i en psykose, så skrives det om spesifikt og gir et feil inntrykk av mennesker med schizofreni som farlige mennesker. 5
Silva Pluvialis Skrevet 8. januar 2021 #38 Skrevet 8. januar 2021 *Mocca* skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke..... Det er sjeldent i forhold til faren som faktisk ligger der ved å date en såkalt frisk person. Prosentandelen av voldelige og eventuelt potensielle drapsmenn er større blant folk flest enn den er hos de med denne diagnosen. Problemet er forsåvidt at dersom noen dreper i en psykose, så skrives det om spesifikt og gir et feil inntrykk av mennesker med schizofreni som farlige mennesker. Nettopp. De færreste med psykose er farlige for andre enn seg selv. Det er den syke det er verst for med mindre det er barn involvert. Utrolig mye fordommer mot denne diagnosen. 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #39 Skrevet 8. januar 2021 Det er jo veldig synd at mennesker med sånne diagnoser ikke skal få seg kjæreste. Men hvis jeg hadde syntes han virket oppegående og jeg likte han godt, så hadde jeg bedt om å få se journalene hans. Det er kanskje helt feil å spørre om noe sånt, men det hadde vært enten det eller å gå. Anonymkode: b05b8...71e 1
Silva Pluvialis Skrevet 8. januar 2021 #40 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo veldig synd at mennesker med sånne diagnoser ikke skal få seg kjæreste. Men hvis jeg hadde syntes han virket oppegående og jeg likte han godt, så hadde jeg bedt om å få se journalene hans. Det er kanskje helt feil å spørre om noe sånt, men det hadde vært enten det eller å gå. Anonymkode: b05b8...71e Man kan ikke kreve å lese andres journaler. Det er taushetsbelagt. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå