AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #41 Skrevet 8. januar 2021 Uatskillelig skrev (Akkurat nå): Man kan ikke kreve å lese andres journaler. Det er taushetsbelagt. Han kan ta henne med seg til legen. Anonymkode: b05b8...71e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #42 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Uff, det blir litt mye feil pga. semantikken. Poenget mitt er at "psykiatrisk pasient" ikke er noe man må unngå forhold med, uten å vurdere mer. Paranoid schizofren som nekter medisinering derimot, er noe man bør være veldig var på. Det er særdeles mange som faller innunder paraplyen "psykiatrisk pasient" i løpet av livet. Anonymkode: 37290...eb6 Jeg er helt enig i det siste. Vet du hvorfor kvinner ikke er tiltrukket av menn som er ekstremt usikre/sjenerte/nervøse, i.e. nevrotiske? Fordi de skal FØDE BARN. Kun menn har tid til å dille og dalle med nevrotiske, og enda verre psykotiske, partnere fordi de setter det hele bort til andre kvinner. Kvinner er sykepleiere nok for ektemenn og aldrende slektninger, dette i tillegg til barn. Å velge fra STARTEN av en mann med den alvorligste PSYKOSEN et menneske kan ha, vel da får man skylde seg selv når livet blir til glasskår. Anonymkode: df8f5...60c 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #43 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kan du fortelle hva du har opplevd? Ser flere her sier løp, hva har dere opplevd med diagnosen? Ts Anonymkode: 15673...c22 Min fetter har. Han mener han er 100 % frisk. Men når han legger ut videoer av seg selv der han opperer ut en sonde som norske myndigheter har operet inn er man ikke mye frisk. Dette er 10 år siden og han blir bare verre. Kan si at politiet har hvert etter han flere ganger og de har hvert fult bevæpnet. Så farlig kan være. At din date sier han har kontroll uten medisiner er tegn på at du burde løpe. Anonymkode: a6604...520 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #44 Skrevet 8. januar 2021 En venn av meg gikk umedisinert. Vedkommende drepte noen. Så jeg ville ikke involvert meg i det forholdet. Anonymkode: 74c37...5d7 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #45 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Han kan ta henne med seg til legen. Anonymkode: b05b8...71e Det kommer aldri til å skje, mennesker med den diagnosen går ikke til lege frivillig, i allefall ikke etter en runde med tvangsmedisinering.. Anonymkode: bba57...6be 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #46 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er jo veldig synd at mennesker med sånne diagnoser ikke skal få seg kjæreste. Men hvis jeg hadde syntes han virket oppegående og jeg likte han godt, så hadde jeg bedt om å få se journalene hans. Det er kanskje helt feil å spørre om noe sånt, men det hadde vært enten det eller å gå. Anonymkode: b05b8...71e Kvinner er ikke veldedighetsinstitusjoner, selv om det er slik de blir behandlet av samfunnet. Har dere her virkelig ingen grenser, har dere null virkelighetsforståelse? Anonymkode: df8f5...60c 3 1
abderitt Skrevet 8. januar 2021 #47 Skrevet 8. januar 2021 (endret) Å vere paranoid schizofren betyr ikkje automatisk at du er ond. Det betyr heller ikkje at ein ser spøkelser og høyrer onde beordningar om å drepe alle og ein kvar heile tida heller. Mange med paranoid schizofreni går nærmast på ein "kur", for å behandle psykosen, og etter det, kan ein faktisk klare å seg veldig bra utan. Det handlar berre om å få den rette medisinen, noko mange slit med, sidan og veldig mange med denne diagnosen nektar for å vere sjuk, og dermed blir det vanskeleg å medisinere. Det at han faktisk er open om det, er kjempeflott. Han opplyser deg om det, noko som er svært vanskeleg for mange med diagnosen, då særleg dei sjukaste, sidan mange ikkje trur at dei har ein diagnose i det heile. Eg har ein nær ven med diagnosen, men har vore symptomfri i mange år, utan nokon hallusinasjonar, på grunn av riktig medisinkur. Eg har og ein onkel med same diagnose, som først no- etter 35 år, er begynt på ein medisin som hjelp for han psykose. Han har altso levd i --35--år i full psykose og ha vore klin umogeleg å vere rundt, til å ha gått på medisin no i eit år, og er heilt klar i hovudet. Om du er usikker og redd, er mitt råd å snakke med han, går han framleis til terapi, virkar det han seier truverdig, eller det mykje rot i samtalane? Vil han vurdere å gå på medisin igjen, om han opplev symptom igjen? Slike ting er greitt å vete, om ein skal involvere seg med nokon med ein sopass alvorleg psykdom. (Som sagt, kan det gå heilt fint. Venen min som har diagnosen er no pappa og er sambuar og klarar seg tipptopp i samfunnet). Les deg opp gjerne, men ikkje høyr for mykje på kvinneguiden og slike sider, der ein veldig ofte høyrer kun dei negative og galne sidene. EDIT: Las no at han ikkje føler diagnosen stemmer. Det er jo litt varselteikn, det er det. Men ein kan då gjerne spørre kvifor han trur det? Kan han eventuelt vere bipolar? Enkelte med bipolar lidelse kan og få psykosar. Rus? Kommunikasjon er cluet. Endret 8. januar 2021 av abderitt 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #48 Skrevet 8. januar 2021 Catalina Culès skrev (49 minutter siden): I verstefall kan han få stemmer i hodet sitt som beordrer han å drepe deg. Det er ekstremt sjeldent, de aller fleste paranoid schizofrene går gjennom livet helt uten voldelige tendenser, men det er en veldig stigmatiserende diagnose å ha. Jeg synes det er unødvendig å overdrive akkurat dette aspektet, siden det er nok av andre grunner til at man bør styre unna. Selv har jeg personlig erfaring med akutt paranoid schizofren psykose, utløst av rus, og selv om det var en kort periode var det veldig traumatiserende for forholdet vårt, og tilliten kom aldri 100% tilbake, selv om psykosebiten gikk over og han falt tilbake til normal paranoia. Å leve med stadige slike episoder kunne jeg aldri tenke meg å risikere. Utvoer det har jeg sett venners erfaringer, både fra den schizofrene og partneren. Sett bort fra utagering, paranoia og ville ideer så er kanskje det største problemet at mennesker med diagnosen sjeldent vil kunne ha en langvarig relasjon til et menneske. De kan være veldig intense, og man komme veldig nær, på en litt suggerende måte i starten, men dette er fordi man er et blankt ark. Etterhvert som dere får en historie sammen vil paranoiaen samle mer og mer informasjon om deg, og etterhvert vil tolkningen hans av deg bli mer og mer selvmotsigende, og da spinner paranoiaen og beskyldningene av gårde. Det blir som å legge et puslespill, hvor bitene passer dårligere og dårligere sammen, jo flere det blir av dem. Så dersom du bare vil ha et lite eventyr, og er villig til å slippe kjelen når den brenner fingrene kan det fungere. Men dersom du er på jakt etter en langvarig partner kaster du bort tiden, og skader deg selv. Og selv om du bare ser for deg en liten greie, så kan intensiteten i starten gjøre at du blir mer involvert enn du så for deg. Anonymkode: 07fad...1d6 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #49 Skrevet 8. januar 2021 Kjære TS, uansett hva du gjør så er du nå informert. Vil anbefale deg å lese deg opp og kanskje snakke med fastlegen din feks om hva denne diagnosen innebærer. Jeg har jobbet med folk som har den diagnosen, jeg maktet det ikke til slutt, orket ikke å være redd på jobb. Det er en svært kompleks sykdom som svært ofte går ubehandlet over lang tid, og psykoser som varer over år og det er ofte uopprettelig selv om man får medisiner etterhvert. Vil si at de fleste kommer inn på tvang, medisineres for psykose og stabiliseres sånn passe, så er det ut i samfunnet igjen, de føler seg friske å kutter medisinen og da starter det sakte men sikkert igjen. Hvis du går inn i et forhold her så må du bare forberede deg på tøffe tak... Anonymkode: bba57...6be 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #51 Skrevet 8. januar 2021 Jeg har skrevet om det på kg før, moren min har denne diagnosen og har prøvd å drepe meg, jeg ville ALDRI vært sammen med noen som har den og i tillegg fornekter det. Aldri. Dette er ikke en spøk, kom deg vekk, du kan ikke takle eller hanskes med dette. Anonymkode: 9879a...64a 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #52 Skrevet 8. januar 2021 Min mann har denne diagnosen. Han fungerer godt i det daglige med en medisin som han tar fast. ikke hatt tilbakefall på 14 år og er verdens beste menneske ❤️ det skrives mye rart her. Av folk m varierende erfaring el forståelse for spektrum av dennediagnosen. I dag vet man at man faktisk kan bli helt frisk. mye av dommene handler om myter og misforståelser. Og ikke minst hvordan disse menneskene blir møtt av helsevesenet/overlatt til seg selv/ødelagt av osv Eneste jeg merker hos min mann er at stress takles dårlig. Også er det behov for mer søvn ila vintermånedene. men ingen hadde trodd at han har denne diagnosen om de møtte han. men medisiner er bra. Selv etter psykose. Anonymkode: 4c48c...c1c 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #53 Skrevet 8. januar 2021 En i min familie har denne diagnosen. Det er et helvete. Hele familien har slutta å ha kontakt, de orker ikke. Vedkommende tror at hen blir utsatt for stråling og overvåking, og beskylder sine nærmeste for de mest absurde ting. I perioder fungerer vedkommende ok. Så blir det vanskelig igjen, og det eskalerer til noen må få ordnet en innleggelse, gjerne med tvangsmedisinering. Etterhvert skriver hen seg ut igjen, og skal ha oppfølging av lokal helsetjeneste for medisinering. Så føler vedkommende seg frisk, slutter å ta medisin, og så er vi i gang igjen. Det er ille. Selvsagt skal vi ha forståelse for at mennesker kan ha psykisk sykdom på samme måte som fysisk sykdom. Men det er langt enklere å forholde seg til fysisk sykdom over tid. Psykiske vansker sliter innmari på alle rundt i dårlige perioder. Anonymkode: d9179...552 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #54 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ALDRI, virkelig ALDRI, datet en person med den diagnosen, nettopp fordi de tror de er friste når de har vært medisinert lenge nok, og slutter med medisiner og alt rakner. For å bli tvangsmedisinert i Norge, er du ordentlig dårlig for å si det sånn. Det er svært høy terskel for tvang. Anonymkode: 74c6d...0b1 Dette er sant. Og det er derfor min slektning har sykluser hele tiden. Tvangsmedisinering fungerer, men det er bare lov i svært kort tid. Så får vedkommende skrive seg ut, og kan nekte å ta imot hjelp fra helsetjeneste fordi hen er "bra nok". Men det er jo kortvarig før det går utfor bakke igjen! Anonymkode: d9179...552 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #55 Skrevet 8. januar 2021 Har en venn som har det. På medisinering kan personen fungere noen lunde, men ikke som andre. Personer med paranoid shizofreni kan beskylde deg for de underligste ting, selv om dere er venner. Det er veldig vanskelig å være venn med de, de snakker om skumle ting, har en venn som går på medisin, men en gang trodde han at jeg ville drukne han. De har helt absurde tanker. Og hvis personen nekter å medisineres, så sier jeg en ting: KOM DEG VEKK, LØP. Anonymkode: e7dc5...16f 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #56 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil ikke gå i dybden/være utleverende, men kort sagt; det ender i en "downward spiral", som enten fører til at personen lider veldig under vrangforestillinger (tror verden er ute etter å ta han mm.), og blir bortimot håpløs å ha et forhold til. Eller så ender det som innleggelse. Jeg har erfaring med begge deler, og innleggelse gir i hvert fall medisinering igjen, som fører til personen kommer tilbake til virkeligheten. Har en i nær krets som nekter behandling og medisinering, og de siste par årene har det gått rimelig galt. Har ikke gjort noe vondt mot noen andre, utover å anklage de/oss for mye rart, men det er åpenbart at vedkommende ikke har det noe godt, verken med seg selv eller verden. Anonymkode: 37290...eb6 Hva anklager han dere for? Det eneste jeg har merket på daten er at det virker som han er av typen som lenge bærer nag til personer. Han er også opptatt av at verden har så mye falske mennesker. Ts Anonymkode: 15673...c22 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #57 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva anklager han dere for? Det eneste jeg har merket på daten er at det virker som han er av typen som lenge bærer nag til personer. Han er også opptatt av at verden har så mye falske mennesker. Ts Anonymkode: 15673...c22 ja, og plutselig blir du den falske personen. Anonymkode: e7dc5...16f 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #58 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er ekstremt sjeldent, de aller fleste paranoid schizofrene går gjennom livet helt uten voldelige tendenser, men det er en veldig stigmatiserende diagnose å ha. Jeg synes det er unødvendig å overdrive akkurat dette aspektet, siden det er nok av andre grunner til at man bør styre unna. Selv har jeg personlig erfaring med akutt paranoid schizofren psykose, utløst av rus, og selv om det var en kort periode var det veldig traumatiserende for forholdet vårt, og tilliten kom aldri 100% tilbake, selv om psykosebiten gikk over og han falt tilbake til normal paranoia. Å leve med stadige slike episoder kunne jeg aldri tenke meg å risikere. Utvoer det har jeg sett venners erfaringer, både fra den schizofrene og partneren. Sett bort fra utagering, paranoia og ville ideer så er kanskje det største problemet at mennesker med diagnosen sjeldent vil kunne ha en langvarig relasjon til et menneske. De kan være veldig intense, og man komme veldig nær, på en litt suggerende måte i starten, men dette er fordi man er et blankt ark. Etterhvert som dere får en historie sammen vil paranoiaen samle mer og mer informasjon om deg, og etterhvert vil tolkningen hans av deg bli mer og mer selvmotsigende, og da spinner paranoiaen og beskyldningene av gårde. Det blir som å legge et puslespill, hvor bitene passer dårligere og dårligere sammen, jo flere det blir av dem. Så dersom du bare vil ha et lite eventyr, og er villig til å slippe kjelen når den brenner fingrene kan det fungere. Men dersom du er på jakt etter en langvarig partner kaster du bort tiden, og skader deg selv. Og selv om du bare ser for deg en liten greie, så kan intensiteten i starten gjøre at du blir mer involvert enn du så for deg. Anonymkode: 07fad...1d6 Mener du at han vil bli mer og mer skeptisk til meg jo lenger han kjenner meg? Hvorfor? Ts Anonymkode: 15673...c22
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #59 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva anklager han dere for? Det eneste jeg har merket på daten er at det virker som han er av typen som lenge bærer nag til personer. Han er også opptatt av at verden har så mye falske mennesker. Ts Anonymkode: 15673...c22 Du, vet du hva? Jeg synes du skal gå for det! Kjør på. Schizofreni mann er antakelig den beste mannen du, kanskje noen kvinne, kan drømme om å få. Jeg ønsker dere all lykke. Legg ut en postboksadresse slik at jeg kan få sendt dere to lykkelige kjærester en bryllupsgave! Håper det blir tvillinger på første forsøk! For en eventyrlig romanse! ♥️💍🥂 Anonymkode: df8f5...60c 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #60 Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at han vil bli mer og mer skeptisk til meg jo lenger han kjenner meg? Hvorfor? Ts Anonymkode: 15673...c22 Fordi han er syk, og ikke ser det selv. Det er "alle andre" gjerne. Anonymkode: 74c6d...0b1 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå