ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #101 Skrevet 6. januar 2021 Lasox skrev (Akkurat nå): Stille spørsmål er ikke samme som å klage? Helt i orden å spørre og er bare sunt å være spørrende ved det, men svært mange som klager på tiltakene og forstår enda ikke hvorfor vi behøver dem. Man kan forstå og fortsatt klage, for eksempel hvis man har mistet jobben og må tvangsselge huset sitt. Det er ikke slik at alle må smile og bli ekstatiske av hvert nytt tiltak og begrensning. Tiltakene berører grunnleggende menneskerettigheter som retten til arbeid, retten til familieliv og retten til fri bevegelse. Det er ganske naturlig at mange av tiltakene oppleves som svært invaderende og vanskelige å takle. 4
Elhaym Skrevet 6. januar 2021 #102 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Jeg bryter da ikke noen tiltak overhode, selv om jeg stiller spørsmål ved ting. Følger alt til punkt og prikke, jeg. Det nytter ikke. Med en gang man er misfornøyd blir man beskyldt for det ene eller andre. Eller så må man bare skjerpe seg og tenke på Berlinmuren etc 5
Margo Skrevet 6. januar 2021 #103 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (35 minutter siden): Jeg gjør også som man skal. Jule- og nyttårsfeiring med egen husstand. Avstand på kjøpesenter, julegaver ble handlet i november kl 7 på kvelden når det nesten ikke var folk i butikkene. Ikke gått på noen fester, besøk eller noe sånt. Vært og sett på kommunalt fyrverkeri med 3-4 meter avstand til andre mennesker. Holder oss hjemme med symptomer, vasker hender hyppig osv. Resultatet? "Dere får ikke lov til å ha noen andre enn husstand i deres egen bolig", "dere må på hjemmekontor og sitte der og kope med dårlig internett og liten skjerm", "barna deres får ikke drive med idrett etter 3 ukers julefri, så de får bare sitte der alene hjemme uten kontakt med andre barn eller organisert trening". Man gidder jo ikke mer etter hvert. Jeg kommer nok til å følge alle tiltak og REGLER fremover. Men anbefalinger som er hinsides all fornuft er det ikke nødvendigvis jeg følger. Nok er nok. Har dere helt andre retningslinjer enn resten av landet..? Barna har lov til å ha hjemmebesøk av barn i Kohorten sin. Barna har også lov til å drive med aktiviteter, bare ikke organiserte (det er fullt mulig å spille fotball utenfor huset, eller gå tur, eller leke eller eller..). At dere har liten skjerm og dårlig Internett kan vel strengt tatt ikke skyldes på Erna og Co? Dere har forøvrig hatt noen mnd på oppgradering. At folk er drittlei har jeg overhodet ikke problemer med å skjønne, det er alle, men det får være måte på sutring! Ikke lag det verre enn det er! Det er ikke rart om barna mister motet, om foreldrene har denne innstillingen til enhver utfordring. Jeg syns også det er temmelig arrogant av folk som sitter på ræva med hjemmekontor, eller er på jobb og sitter på kontor - sutrer og klager over at viruset ikke bare kan slippes fri - når de selv faen ikke skal stå i front når sykehuset ikke lenger har kapasitet til å behandle de sykeste! Er du klar over hvilke belastning dette er for et helsepersonell? Gidder du å sette deg inn i hvordan dette kan oppleves?? Det er blitt gjentatt til det kjedsommelige - Norge har ikke kapasitet på sykehusene om det kommer en ukontrollert bølge! Du kan sammenligne oss med Danmark - får vi samme tall som dem, er vi kjørt! Vi har IKKE samme kapasitet som dem! Selv om innbyggertallet er nokså det samme. Norge har et ræva helsesystem, som kollapser om det blir overbelastet. Så nei, jeg har overhodet ingen sympati med dem som må ha hjemmekontor! Jeg har sympati for barn som ikke får gå på skolen, og for folk som har mistet jobbene sine pga denne dritten. Men folk som klager fordi de må ha hjemmekontor? Herregud, skjerp dere! 8
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #104 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Nei, det gidder jeg ikke. Det bør holde at jeg har linket til Sverige vårt naboland. Viruset er det samme. Kanskje de ikke vil sende ungdom til å være med dine, siden du er så negativ. Mange foreldre er bekymret for smitte og velger bort de som er negative til tiltak. Så dere utgår hos oss... Har dere sitter inne å perler siden mars forstår jeg at dere er leie. Skyld på dere selv. Vi har vært på ferie, hytteturer, leker ute, spist på restaurant, svømmehall, badestrand osv.osv. Du både lyver og overdriver, eller er du totalt handlingslammet Jeg har ikke snakket med noen foreldre om noen tiltak. Siden jeg faktisk følger tiltakene, har jeg ikke vært med andre enn min samboer i ganske lang tid. Så fint at dere har hytte, det har ikke vi. Restaurant har vi ikke vært på fordi vi ikke ønsker å dra slike steder grunnet smittevern. Vi har vært i svømmehall når dette var åpent. Badestrand her jeg bor er for kaldt å være på om sommeren. Vi har gjort alt det her som familie. Men barn har behov for omgang med jevnaldrende, og ikke bare mora si. Så dere omgås kun dem som hyller tiltakene, smiler og danser hver gang Høie og Erna kommer med nye begrensninger? Hvordan går det an å anse absolutt alle tiltak som utelukkende positive? 4
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #105 Skrevet 6. januar 2021 Elhaym skrev (2 minutter siden): Det nytter ikke. Med en gang man er misfornøyd blir man beskyldt for det ene eller andre. Eller så må man bare skjerpe seg og tenke på Berlinmuren etc Ja, nå lyver jeg visst, overdriver og er så negativ at foreldre til andre ungdommer velger å utestenge mine ungdommer fra det gode fellesskapet (da er disse foreldrene helt hjernedøde selv hvis de gjør slik). 2
Elhaym Skrevet 6. januar 2021 #106 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Ja, nå lyver jeg visst, overdriver og er så negativ at foreldre til andre ungdommer velger å utestenge mine ungdommer fra det gode fellesskapet (da er disse foreldrene helt hjernedøde selv hvis de gjør slik). Haha. Ja. Her hos oss så er de fleste som meg(deg). Føler det er mer behagelig her enn mange andre steder i landet. Ikke hater vi folk fra Oslo, Sverige eller andre steder. Livet her er ganske normalt foruten rødt nivå og andre tøvete tiltak 2
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #107 Skrevet 6. januar 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Har dere helt andre retningslinjer enn resten av landet..? Barna har lov til å ha hjemmebesøk av barn i Kohorten sin. Barna har også lov til å drive med aktiviteter, bare ikke organiserte (det er fullt mulig å spille fotball utenfor huset, eller gå tur, eller leke eller eller..). At dere har liten skjerm og dårlig Internett kan vel strengt tatt ikke skyldes på Erna og Co? Dere har forøvrig hatt noen mnd på oppgradering. At folk er drittlei har jeg overhodet ikke problemer med å skjønne, det er alle, men det får være måte på sutring! Ikke lag det verre enn det er! Det er ikke rart om barna mister motet, om foreldrene har denne innstillingen til enhver utfordring. Jeg syns også det er temmelig arrogant av folk som sitter på ræva med hjemmekontor, eller er på jobb og sitter på kontor - sutrer og klager over at viruset ikke bare kan slippes fri - når de selv faen ikke skal stå i front når sykehuset ikke lenger har kapasitet til å behandle de sykeste! Er du klar over hvilke belastning dette er for et helsepersonell? Gidder du å sette deg inn i hvordan dette kan oppleves?? Det er blitt gjentatt til det kjedsommelige - Norge har ikke kapasitet på sykehusene om det kommer en ukontrollert bølge! Du kan sammenligne oss med Danmark - får vi samme tall som dem, er vi kjørt! Vi har IKKE samme kapasitet som dem! Selv om innbyggertallet er nokså det samme. Norge har et ræva helsesystem, som kollapser om det blir overbelastet. Så nei, jeg har overhodet ingen sympati med dem som må ha hjemmekontor! Jeg har sympati for barn som ikke får gå på skolen, og for folk som har mistet jobbene sine pga denne dritten. Men folk som klager fordi de må ha hjemmekontor? Herregud, skjerp dere! Man har vel ikke noe kohort når ungdom på ungdomsskole og videregående har hjemmeskole, så vidt jeg har forstått. Du sier at jeg ikke har kjøpt meg ny internettlinje for 150 000 kroner og ikke har forberedt meg. Vel, hvorfor er staten Norge ikke forberedt på det som skjer nå, de har jo hatt tid siden mars på å forberede seg? 2
tom1986 Skrevet 6. januar 2021 #108 Skrevet 6. januar 2021 Har folk ennå ikke forstått at tallene VG oppgir er kun innrapporterte smittetall siste 24 timer? Dette er ikke antall personer som har testet positivt de siste 24 timene. Disse 935 positive tilfellene er tatt over mange dager. 3
2ro Skrevet 6. januar 2021 #109 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke snakket med noen foreldre om noen tiltak. Siden jeg faktisk følger tiltakene, har jeg ikke vært med andre enn min samboer i ganske lang tid. Så fint at dere har hytte, det har ikke vi. Restaurant har vi ikke vært på fordi vi ikke ønsker å dra slike steder grunnet smittevern. Vi har vært i svømmehall når dette var åpent. Badestrand her jeg bor er for kaldt å være på om sommeren. Vi har gjort alt det her som familie. Men barn har behov for omgang med jevnaldrende, og ikke bare mora si. Så dere omgås kun dem som hyller tiltakene, smiler og danser hver gang Høie og Erna kommer med nye begrensninger? Hvordan går det an å anse absolutt alle tiltak som utelukkende positive? Ja, vi er kun med de vi anser som lavere risiko og positive til tiltak. Med positiv til tiltak mener jeg at de forstår hvorfor og synes alternativ er verre. Du framstår så sytete. Vi drar på badestrand om vinteren også, tenner bål og griller. Barn leker/spiller ballspill ute med venner. De driver å går tur med hunder i nabolaget,, går på fjellet osv osv. Det virker som du trenger en bok om hvordan å aktivisere barna og ungdommene. 3
Margo Skrevet 6. januar 2021 #110 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden): Man har vel ikke noe kohort når ungdom på ungdomsskole og videregående har hjemmeskole, så vidt jeg har forstått. Du sier at jeg ikke har kjøpt meg ny internettlinje for 150 000 kroner og ikke har forberedt meg. Vel, hvorfor er staten Norge ikke forberedt på det som skjer nå, de har jo hatt tid siden mars på å forberede seg? Internettlinje til 150 000,-?? Hva snakker du om?? Vi har ikke innlagt Internettlinje, vi har murhus, og støpt dekke mellom alle etasjene - Telenor funker fjell! Du vet, en sånn liten boks som man betaler en tusing for, og deretter et mndbeløp. Vipps! Forøvrig merkelig at ungdomsskoleelevene har hjemmeskole der du bor..her er vi på rødt nivå men går fortsatt på skolen. 4
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #111 Skrevet 6. januar 2021 tom1986 skrev (11 minutter siden): Har folk ennå ikke forstått at tallene VG oppgir er kun innrapporterte smittetall siste 24 timer? Dette er ikke antall personer som har testet positivt de siste 24 timene. Disse 935 positive tilfellene er tatt over mange dager. Ser ikke ut som Høie forstår det selv når han refererer til tallet som om det var antall folk som faktisk ble smittet det siste døgnet. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #112 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (11 minutter siden): Ja, vi er kun med de vi anser som lavere risiko og positive til tiltak. Med positiv til tiltak mener jeg at de forstår hvorfor og synes alternativ er verre. Du framstår så sytete. Vi drar på badestrand om vinteren også, tenner bål og griller. Barn leker/spiller ballspill ute med venner. De driver å går tur med hunder i nabolaget,, går på fjellet osv osv. Det virker som du trenger en bok om hvordan å aktivisere barna og ungdommene. Så tøff bak tastaturet gitt. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #113 Skrevet 6. januar 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Internettlinje til 150 000,-?? Hva snakker du om?? Vi har ikke innlagt Internettlinje, vi har murhus, og støpt dekke mellom alle etasjene - Telenor funker fjell! Du vet, en sånn liten boks som man betaler en tusing for, og deretter et mndbeløp. Vipps! Forøvrig merkelig at ungdomsskoleelevene har hjemmeskole der du bor..her er vi på rødt nivå men går fortsatt på skolen. Jada, det er det vi har - mobilnett. Som fungerer sånn cirka annenhver gang og henger seg opp hele tiden. Årsaken er fjellene rundt som visst ikke er noe særlig bra for mobilsignal. Fiber er ikke prioritert her jeg bor, vil jeg ha fiber, må jeg ut med rundt 150 000 kroner (joda, har undersøkt med kommunen). Vi har hjemmeskole for ungdomsskoleelever fordi klassene her er store - vi har kun to ungdomsskoler i kommuner og masse ungdommer. Det er ikke nok plass til å dele alle opp. Skoleledelsen mente at det ikke var hensiktsmessig å ha tredelt undervisning på skolen (at hver klasse ble delt i tre og hadde skoleundervisning hver tredje dag, og resten hjemmeskole). Når man deler en klasse, må læreren jobbe parallelt og følge opp både dem som er hjemme og dem som sitter i klasserommet samtidig. Derfor ble det valgt å ha alle hjemme disse to ukene. 2
2ro Skrevet 6. januar 2021 #114 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden): Så tøff bak tastaturet gitt. Jeg skriver det slik jeg ser det. Jeg reagerer på hvor lite løsningsorientert du er. Alle er i samme situasjon, men gjør det beste ut av det. Det er flaut å syte over det man kan gjøre noe med, uten å gjøre noe med det. Det blir som jeg skal syte over at jeg har lagt på meg, med Stratos i hånden. Nå ser du at smitten øker, så da er det på tide å få ut fingeren. Kjøp ny skjerm, oppdater nettet, og sørg for at barna har noe å gjøre. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #115 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Jeg skriver det slik jeg ser det. Jeg reagerer på hvor lite løsningsorientert du er. Alle er i samme situasjon, men gjør det beste ut av det. Det er flaut å syte over det man kan gjøre noe med, uten å gjøre noe med det. Det blir som jeg skal syte over at jeg har lagt på meg, med Stratos i hånden. Nå ser du at smitten øker, så da er det på tide å få ut fingeren. Kjøp ny skjerm, oppdater nettet, og sørg for at barna har noe å gjøre. Går ikke an å oppdatere nettet her jeg bor. Barna har hatt noe å gjøre hele tiden. Men de savner idretten som de brenner for, uvissheten er hard for dem, slik den er for alle barn, de savner venner og besteforeldre som de ikke har sett på over 1 år, og som de ikke vet om de noen gang får se igjen. Smitten øker heller ikke her jeg bor. Likevel har vi svært strenge tiltak og isolerer ungdom. Når regjeringen flere ganger har sagt, blant annet i tåredryppende tale fra Høie til ungdommen, at barn og unge skal skånes fra nedstenging og isolasjon. 3
2ro Skrevet 6. januar 2021 #116 Skrevet 6. januar 2021 ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden): Går ikke an å oppdatere nettet her jeg bor. Barna har hatt noe å gjøre hele tiden. Men de savner idretten som de brenner for, uvissheten er hard for dem, slik den er for alle barn, de savner venner og besteforeldre som de ikke har sett på over 1 år, og som de ikke vet om de noen gang får se igjen. Smitten øker heller ikke her jeg bor. Likevel har vi svært strenge tiltak og isolerer ungdom. Når regjeringen flere ganger har sagt, blant annet i tåredryppende tale fra Høie til ungdommen, at barn og unge skal skånes fra nedstenging og isolasjon. Du vet ikke om smitten øker der du bor, og du vet heller ikke for hvor lenge. For noe vi vet er at dette snur fort. Alle barn og ungdom har fått endret hverdagen, men det er opp til oss å gjøre det beste ut av det. Mine har synes det har vært vanskeligere om besteforeldre døde pga korona enn at innendørs sport er utsatt. De kan fortsatt holde på ute, med venner. Ja, hverdagen er annerledes men de har også lært mye som de ellers ikke ville lært. Du må sjekke om det er flere tilbydere for mobilt bredbånd. Det er store forskjeller på dekning. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 6. januar 2021 #117 Skrevet 6. januar 2021 2ro skrev (5 minutter siden): Du vet ikke om smitten øker der du bor, og du vet heller ikke for hvor lenge. For noe vi vet er at dette snur fort. Alle barn og ungdom har fått endret hverdagen, men det er opp til oss å gjøre det beste ut av det. Mine har synes det har vært vanskeligere om besteforeldre døde pga korona enn at innendørs sport er utsatt. De kan fortsatt holde på ute, med venner. Ja, hverdagen er annerledes men de har også lært mye som de ellers ikke ville lært. Du må sjekke om det er flere tilbydere for mobilt bredbånd. Det er store forskjeller på dekning. Vi har dessverre kun en tilbyder her, og kvaliteten er elendig grunnet fjellene rundt. Det hjelper ikke med annen leverandør heller - det er signalene på mobilnettet som er dårlig. Kommunen besluttet å ikke ha fiber her de neste 5 årene, vil jeg ha det kun til mitt hus, var anslaget på 150 000 kroner. Jeg har opplevd mange flere ting med hjemmekontor som er vanskelig, blant annet logistikk. Men det gidder jeg ikke å skrive om konkret, for da får jeg bare beskjed om hvor mye jeg syter. 2
2ro Skrevet 6. januar 2021 #118 Skrevet 6. januar 2021 (endret) ItchyBitchySpider skrev (10 minutter siden): Vi har dessverre kun en tilbyder her, og kvaliteten er elendig grunnet fjellene rundt. Det hjelper ikke med annen leverandør heller - det er signalene på mobilnettet som er dårlig. Kommunen besluttet å ikke ha fiber her de neste 5 årene, vil jeg ha det kun til mitt hus, var anslaget på 150 000 kroner. Jeg har opplevd mange flere ting med hjemmekontor som er vanskelig, blant annet logistikk. Men det gidder jeg ikke å skrive om konkret, for da får jeg bare beskjed om hvor mye jeg syter. Det må du undersøke, for mobilt bredbånd skal man kunne bruke stort sett hvor man har mobildekning. Kanskje du skulle spurt om hvordan å bedre situasjonen, heller enn å klage. Da kunne du kanskje fått mange gode råd og en bedre hverdag, til deg og barna. Her kan du sjekke: https://www.ice.no/dekning/ Endret 6. januar 2021 av 2ro 1
mima Skrevet 6. januar 2021 #119 Skrevet 6. januar 2021 Reiste ikke et eneste sted i sommer. Ville vente til det roet seg og ting ble mer normalt, slik at det var mer åpent/ mer å gjøre i ferien. Men der tok jeg feil😆. Ingen ferie før 2022 kanskje.. Nå vet jeg at det lønner seg å gjøre alt man ønsker før det stenges igjen. Hvem kunne vite at reglene bare ble strengere og strengere jo lenger tid som gikk.. 4
MissLucy Skrevet 6. januar 2021 #120 Skrevet 6. januar 2021 Enda en tulling skrev (9 timer siden): Er det virkelig ingen som ser sammenhengen med det lave antallet tester og det lave antallet positive gjennom så å si hele juleuka? (Som det forøvrig aldri ble laget tråder om) Stikkord: Etterslep. etterslep? er du morsom? vi har hatt rekordtall gjennom hele jula - rundt 70 0 nye per dag 29. og 30. desember iflk Worldometers 2
Fremhevede innlegg