Gå til innhold

To dødsfall blandt koronavaksinerte i norge

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, ItchyBitchySpider said:

Jeg har også en bestemor som er 92. Og hun mener selv at man ikke skal stenge barneidrett, skoler og nekte barna å treffe venner for å berge henne. Hun sier selv at hun har levd et godt og innholdsrikt liv. Hun har flere diagnoser som gjør at hun kan dø når som helst. Jeg mener ikke at man skal prioritere henne foran helsearbeidere som risikerer livet hver eneste dag. Hun sitter trygt plassert på sykehjem på enerom. De som behandler henne må ut til pasientene og risikere smitte og sykdom.

Det tror jeg ikke noe på.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
T-Rex skrev (1 minutt siden):

Det får bli opp til deg. Du tror visst ikke på noe som helst.

Men la meg spørre en ting - hvis du hadde valget om å redde din bestemor eller nabobarn på 5 år, hvem ville du ha valgt? Under forutsetning at det var umulig å redde begge. Bare nysgjerrig på vurderingen.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ItchyBitchySpider said:

Det får bli opp til deg. Du tror visst ikke på noe som helst.

Men la meg spørre en ting - hvis du hadde valget om å redde din bestemor eller nabobarn på 5 år, hvem ville du ha valgt? Under forutsetning at det var umulig å redde begge. Bare nysgjerrig på vurderingen.

Begge, så klart.

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (Akkurat nå):

Begge, så klart.

Jeg sa under forutsetning om at det ikke gikk, for eksempel i en brann. Men du vil selvfølgelig ikke svare på spørsmålet.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Jeg sa under forutsetning om at det ikke gikk, for eksempel i en brann. Men du vil selvfølgelig ikke svare på spørsmålet.

Idiotiske betingelser fortjener et hjernedødt svar.

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (1 minutt siden):

Idiotiske betingelser fortjener et hjernedødt svar.

Så du ønsker ikke å svare på det, fordi svaret hadde vært ganske så opplagt. Man redder den personen som har flest år igjen å leve. Hvorfor er betingelser idiotiske? Det har vært mange ganger, for eksempel under en brann eller bilulykke, at man har kun tid til å redde en av to eller flere. Det er ikke en gang en teoretisk problemstilling, det har skjedd.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, ItchyBitchySpider said:

Så du ønsker ikke å svare på det, fordi svaret hadde vært ganske så opplagt. Man redder den personen som har flest år igjen å leve. Hvorfor er betingelser idiotiske? Det har vært mange ganger, for eksempel under en brann eller bilulykke, at man har kun tid til å redde en av to eller flere. Det er ikke en gang en teoretisk problemstilling, det har skjedd.

Når du har svaret, hvorfor spør du meg?

• Liker 1
Skrevet
T-Rex skrev (5 minutter siden):

Når du har svaret, hvorfor spør du meg?

Hahaha, er det mulig...

• Liker 2
Skrevet

ItchyBitchySpider skrev (8 minutter siden):

Jeg har også en bestemor som er 92. Og hun mener selv at man ikke skal stenge barneidrett, skoler og nekte barna å treffe venner for å berge henne. Hun sier selv at hun har levd et godt og innholdsrikt liv. Hun har flere diagnoser som gjør at hun kan dø når som helst. Jeg mener ikke at man skal prioritere henne foran helsearbeidere som risikerer livet hver eneste dag. Hun sitter trygt plassert på sykehjem på enerom. De som behandler henne må ut til pasientene og risikere smitte og sykdom.

Samme sier min.

T-Rex skrev (8 minutter siden):

du tror ikke på at mange gamle mennesker heller vil klemme på oldebarn, la barna og barnebarna få beholde firmaet sitt og arbeidsplassene sine, få trene for å holde kroniske smerter i sjakk, og å få lov å kommunisere med andre mennesker på slutten av livet? 

Min bestemor er 93. Hun har faktisk ingen underliggende sykdommer, bare dårlig hørsel og er dårlig til beins. Hun trenger å se munnen til den hun snakker med for å forstå hva de sier. Hun sier at hun kan dø hvilken dag som helst av bare alderdom, så da vil hun helst ikke ha sittet isolert det siste året uten fysisk kontakt med andre mennesker, uten en klem, uten å høre oldebarnas latter, og i sorg over at flere av barna og barnebarna sliter økonomisk nå og i overskuelig fremtid fordi nedstengningen til regjeringen har tatt fra dem levebrødet. 

Jeg håper hun ikke dør enda, det blir trist, for hun er en vakker sjel som jeg er glad i. Men hun er ikke redd for å dø, hun vil heller leve frem til hun dør, om det så blir i morgen. «Noe skal jeg jo dø av, om det blir corona, at jeg faller ned trappa og brekker nakken, eller hjertet bare stopper».

ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden):

De aller færreste mennesker løper inn i brennende hus for å hente ut naboens barn. Og en 90-åring hadde jeg neppe klart å bære ut uansett.

• Liker 1
Skrevet

Lana01 skrev (1 time siden):

Nå spekulerer du her. En lege vil da vurdere dødsårsak utifra pasientens tilstand  i forløpet  for dødsfallet. Jeg har selv  "sett pasienter"  dø av korona  , og det var ingen tvil om at dette var dødsårsaken . Ja de hadde underliggende sykdommer, men "oppegående"  De fikk påvist korona, og ingen tvil når man så sykdomsbildet og hvordan dette utviklet  seg. 

👏🏻
Merkelig hvordan «Ikke medisinsk personell» mener at leger etc på ingen måte kan skille corona dødsfall og dødsfall av andre grunner 🙄

Selv har jeg aldri oppfattet det som at alle som dør dør av corona.

i noen artikler eks står det «døde av corona relatert sykdom» , da har de jo tydeligvis  sjekket dødsårsaken opp mot eventuelle sykdommer pasienten hadde? 

Man kan også se på det totale dødsfallene  i hele verden, at det steg mer enn normalt i 2020...

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Hahaha, er det mulig...

Det er umulig å vurdere andre menneskers livsglede utifra sine egne betraktninger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (19 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/VRXR3/vil-prioritere-unge-syke-foran-eldre-kraftpasienter

Litt interessant digresjon fra den samme Bent Høie anno 2014. Her mener han altså at prioriteringen må skje ut fra hvor mange gode leveår man har igjen. I 2020 ble dette snudd på hodet av den samme Bent Høie. Jeg er veldig spent på begrunnelsen her altså.

Muligens fordi barn og unge voksne uten visse underliggende sykdommer har under 1% sjans for å dø... 

så ingenting er snudd på hodet, du antar/mener vi skal redde noen som ikke trengs å reddes - statistisk sett

det er visse underliggende sykdommer så står fremme i Vaksine køen for de som trenger det

Endret av Vin_fruen
  • Liker 1
Skrevet
Vin_fruen skrev (12 minutter siden):

Muligens fordi barn og unge voksne uten visse underliggende sykdommer har under 1% sjans for å dø... 

så ingenting er snudd på hodet, du antar/mener vi skal redde noen som ikke trengs å reddes - statistisk sett

det er visse underliggende sykdommer så står fremme i Vaksine køen for de som trenger det

Jeg mener at 60-åringer kanskje burde prioriteres foran 90+ etter Høies utredning fra 2014. Ikke barn vs 90-åringer, men det med antall gode år igjen å leve.

• Liker 1
Skrevet
Vin_fruen skrev (1 time siden):

Hva med barn og ungdommer og unge voksne i risikogruppe? Hvorfor går 90 åringene foran dem? 

Skrevet
Tutte skrev (10 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at alle på sykehjem er 100 år? Svarte på innlegget om at én mnd etter at alle sykehjemsbeboere har blitt vaksinert, så er 1600 av dem døde, og at det ikke skyldes vaksinen. Og da bør det samme også gjelde Covid-19.

Joda enig der, men det var min eneste logiske forklaring på hvorfor de vaksinerer dem først. 

• Opprett ny...