KaBom Skrevet 15. mars 2023 Forfatter #301 Del Skrevet 15. mars 2023 Da var fødsel overstått, og jeg er offisielt bare en person igjen. Det vil si, hvis man ser bort ifra at det henger et lite nurk i armene/puppene mine nesten hele døgnet, da. Starten på den nye tilværelsen som en familie på fire har vært veldig fin, men også tøff. Det tar på med nattevåk samtidig som jeg også prøver å være bevisst på at storesøster trenger sitt på ettermiddagene, og huset er i et salig kaos ettersom fødselen startet rett før vi rakk å fullføre et lite oppussingsprosjekt i leiligheten. Men jeg prøver så godt jeg kan å bare nyte tiden og stresse ned. Fokuset mitt nå er selvfølgelig å få i gang amming og hvile kroppen etter et ganske intenst svangerskap, og jeg kommer nok ikke til å begynne på noe hardtrening med det første, samtidig så kjenner jeg at kroppen har godt av å bevege litt på seg, og jeg har allerede begynt å gjøre litt yoga (foreløpig bare av den typen som myker opp stive ammeskuldre) og veldig korte trilleturer, da jeg sliter litt med ryggen og ikke klarer å gå langt helt ennå. Kroppen føles ellers ganske bra etter fødsel, men vekten er et annet kapittel. 😅 I dag da jeg gikk på viste den 81 kg, altså rundt 15 kg mer enn før jeg ble gravid. 🙈 Ikke at det stresser meg noe voldsomt i seg selv, for jeg husker fra forrige graviditet at kroppen var litt i ulage etter fødsel, med mye vann i kroppen, brystspreng og en fordøyelse som var litt i slaget en stund etterpå. Forrige gang fortsatte jeg å gå ned en måneds tid etter fødsel uten å egentlig prøve på det, og jeg er spent på om det samme skjer nå også. Siden jeg må etablere ammingen er det ikke aktuelt å prøve å spise i underskudd, eller aktivt prøve å gå ned, men jeg kommer til å logge vekten for å ha litt oversikt, og prøve å passe litt på hva jeg spiser. Er fryktelig lett å fylle opp med boller og søtsaker i barseltiden, særlig når folk kommer på besøk med både det ene og det andre, men jeg skal prøve å prioritere mest mulig næringsrik mat. 15. mars (uke 1): 81 kg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 15. mars 2023 #302 Del Skrevet 15. mars 2023 Gratulerer med overstått fødsel og et lite nurk! 😍 En veldig spesiell tid dette, på godt og vondt. Men mest godt ♥️ Det viktigste er helt klart å sov mens babyen sover, og delegere husarbeid o.l til mannen. Anbefaler også bæresjal e.l så mannen kan bære bylten på ettermiddag/kveldstid mens du får litt tid med storesøster + litt egentid. Yoga er jo kjempedeilig da! Godt for kroppen med litt bøy og strekk. Og så flink du er som er ute på trilleturer allerede! Jeg slet med bekken/lår/rygg, så tok nesten et halvt år etter fødsel ifjor før jeg kunne gå noe ordentlig trilletur. Er også veldig greit å være bevisst på kostholdet. Det gagner både deg og babyen å spise sunt... jeg skulle ønske jeg hadde klart det. Fordi jeg ikke gjorde det, så var vekten min 1 år etter fødsel nesten det samme som høygravid (!). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bithiah Skrevet 15. mars 2023 #303 Del Skrevet 15. mars 2023 Gratulerer så mye! 🎉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 17. mars 2023 #304 Del Skrevet 17. mars 2023 Gratulerer så mye @KaBom ❤️ Håper du får en helt fabelaktig barselstid og at våren byr på strålende trilleturer og mange fine opplevelser for dere alle 🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 21. mars 2023 Forfatter #305 Del Skrevet 21. mars 2023 Tusen takk for gratulasjoner, @Amatariel, @Bithiah og @Bokdamen. ❤️ Vi koser oss mye med vårt nye familiemedlem samtidig som det også er litt overveldende og slitsomt til tider. Denne uka har mannen begynt på jobb igjen, og den nye hverdagen har startet på alvor. Enn så lenge har det gått veldig fint, men vi har jo ingen rutiner helt ennå, og selv om jeg vet at det skal være sånn så må jeg innrømme at jeg savner litt struktur. 😅 En ting som har vært utfordrende er å spise nok og riktig mat. Vi har hatt mye barselbesøk de siste ukene, noe som har resultert i at 4-åringen tror at boller og vafler er hverdagskost, og de dagene hvor vi ikke har hatt besøk har jeg vært så opptatt med amming at jeg har glemt å spise før jeg like ved middagstider har begynt å raide skuffer og skap. 🙈 De siste dagene har jeg begynt å gjøre klar en liten kjøleskapsgrøt + en smurt skive i kjøleskapet kvelden før og det hjelper veldig, da blir det lett å spise mellom amming, skifting og mye hud til hud. Jeg vet fra forrige barseltid at jeg ikke er noen super melkemaskin: skal jeg klare å etablere god produksjon så må jeg nok spise og få i meg nok energi. Samtidig har jeg veldig lyst til å få på meg flere av klærne mine snart (prøvde allværsjakka mi i går før trilletur og den er så stram at den må "tvinges" for å kunne lukkes, helt krise mtp. værmeldingene fremover), så i stedet for å kutte i de vanlige måltidene så må det nok bli godtestopp frem til påske. Når det gjelder trening så kjenner jeg at det fortsatt er litt for tidlig til å starte med noe særlig belastning. Frem til nå har jeg vært så øm i bekkenbunnen at bare det å gå veldig korte turer (f.eks. til nærbutikken) har vært utfordrende. I går klarte jeg endelig å en litt lengre trilletur (50 minutter! ) og det var en stor seier. Og ikke minst deilig for hodet. Været i Oslo har vært helt krise hittil i mars med mye snø og annen nedbør og lite soltimer, så det å endelig få litt frisk luft og se glimt av blå himmel var helt nydelig. Jeg skal absolutt ikke presse kroppen, men føler at jeg allerede nå kan begynne så smått med lette økter. Kroppen blir ganske stiv av alle timene med amming, så bare jeg prøver meg forsiktig frem tror jeg at litt aktivitet bare er godt. Tenkte å lage en aktivitetsliste for å følge med. Listen for hva som telles som aktivitet ligger selvsagt lavt Aktivitetsliste: 20. mars: 50 minutters gåtur, 4km Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. mars 2023 #306 Del Skrevet 21. mars 2023 Dette høres ut som en god og fin plan 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 22. mars 2023 Forfatter #307 Del Skrevet 22. mars 2023 En kort statusoppdatering, for å prøve å finne litt fokus på livsstil selv om barselbobla ellers er ganske oppslukende: 1. Bekkenbunnen føles mye bedre på kort tid. I forrige uke var jeg plaget med ømhet og tyngde/nedpressfølelse hvis jeg gikk korte turer (f.eks. til nærmeste busstopp) eller stod lenge, mens denne uka har jeg kunne gått lengre turer uten nevneverdige plager. Løping og hopping er fortsatt utelukket, men om fremgangen fortsetter like raskt så er nok heller ikke det langt unna. 2. Været her har vært helt krise denne vinteren og dessverre så ser det ut til at resten av uka blir grå og våt også. Det eneste positive er at all den skitne sneen som har ligget lenge nå smelter i rekordfart. Jeg prøver å ikke la været være en stopper for turene mine, men må helt ærlig innrømme at det gjør dørstokkmila lengre. 3. Vekten ligger og vipper mellom 78-80 kilo for tiden, men jeg tror jeg må finne frem målebåndet. Magen er fortsatt treig, puppene er sprengt og jeg drikker vann som en gal. Så hva som er egentlig kroppsmasse her er vanskelig å si. 😛 4. Nok en gang er jeg på et veldig merkelig stadie når det gjelder klær. Det meste av gravidtøy er enten for stort eller får meg til å se ganske gravid ut på grunn av snitt mens mange av de vanlige klærne mine er for små. Særlig bukser er vanskelig, og kjoler er stort sett utelukket på grunn av amming. Her hjemme kan jeg heldigvis daffe rundt i trenings-/koseklær, men jeg savner veldig å kunne gå i jeans. Håper temperaturene øker snart, for da kan jeg i det minste bruke skjørt uten å fryse rumpa av meg. 5. Jeg føler meg i ganske god form rent fysisk nå, og håper at jeg snart kan begynne med litt (forsiktig) styrketrening. Den største plagen utenom bekkenbunn per nå er at jeg føler meg ganske svak/dvask i muskulaturen, så jeg gleder meg veldig til å føle mer fremgang der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 23. mars 2023 #308 Del Skrevet 23. mars 2023 Gratulerer og lykke til Ta det forsiktig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 24. mars 2023 #309 Del Skrevet 24. mars 2023 Gratulerer så mye @KaBom 👶 Kos deg med den lille og ta tiden til hjelp. Kroppen kommer tilbake 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvitløk Skrevet 24. mars 2023 #310 Del Skrevet 24. mars 2023 Gratulerer så mye🌸 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 25. mars 2023 Forfatter #311 Del Skrevet 25. mars 2023 (endret) Tusen takk for gratulasjoner! Og påminnelse om å ta det rolig, den trengte jeg. Lett å bli litt overivrig nå som kroppen føles mer normal etter tungt svangerskap med treningsforbud pga. komplikasjon. Har hatt veldig lyst til å få til en skikkelig treningsøkt denne uka, men det ble vanskeligere enn jeg hadde trodd. Jeg tror absolutt at kroppen er klar for en økt så lenge jeg ikke presser på for hardt, men det har bare vært vanskelig å time det mellom amming, behov for ekstra søvn og andre ting som må fikses i hjemmet. Men det kommer nok etter hvert. Når minstemann er blitt litt mer forutsigbar skal jeg melde meg på noe mor og baby-trening. Kan ha godt av å ha en fast avtale å gå til, og ikke minst møte andre. Aktivitetsliste: 20. mars: 50 minutters gåtur, 4km 22. mars: 60 minutters gåtur, 4,5 km Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) Endret 25. mars 2023 av KaBom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 31. mars 2023 Forfatter #312 Del Skrevet 31. mars 2023 Stikk motsatt av hva jeg trodde så går dagene i perm veldig fort. Holder på med et stort organiseringsprosjeøkt her hjemme i kjølvannet av oppussingen vi har hatt, og ganske mye tid går med til å sortere, organisere, kaste, selge også videre. Litt småkjedelig, men hvis belønningen er at vi kan fortsette å bo komfortabelt på 100 kvadrat som en familie på fire så er det verdt det. Jeg har derfor ikke fått vært så mye ute på turer, og kanskje ikke vært så flink til å prioritere da motivasjonen ikke har vært der. Været har også vært ganske trist, med nysnø denne uka og fortsatt dårlig føre langs de fineste turstiene i området, men nå må vel våren komme snart? Litt hjemmetrening har det blitt, og det har vært fantastisk for både kropp og sjel. Kroppen begynner å føles ganske normal igjen, og daglig bevegelse føles helt som før, men jeg merker at jeg ikke er helt klar for fullt tempo ennå. Det krever litt mer koordinasjon og konsentrasjon for å aktivisere riktige muskler under øvelser, og jeg blir fortere sliten også. Men alt i alt så er det fint å være i gang igjen, og jeg håper at jeg klarer å finne en rytme med rundt 3 økter i uka fremover. Påskeuken blir dog litt spesiell. Vi skal være hjemme, men får besøk fra familie, og skal ha storesøster hjemme fra barnehagen. Kan bli veldig koselig og avslappende, men muligens også intenst og stressende, så her får vi bare ta tiden til hjelp til vi finner rytmen i vår nye tilværelse. Fint å se at vekten går nedover. Jeg tror det er kroppen som kvitter seg med væske etter fødsel og amme-oppstart. Jeg spiser i alle fall uten å telle kalorier. Prøver bare å spise så sunt og næringsrikt som mulig, unngå sukker/saltfeller og prøver å unngå å gå sulten lenge for ammingens del. Det eneste som er litt utfordrende er at jeg ikke alltid har to hender å spise/lage mat med. Blir derfor mye småspising de gangene jeg ikke tar meg tid til å lage et skikkelig måltid. En håndfull usaltede nøtter her og en bit mørk sjokolade der, liksom. Det som funker best akkurat nå er å lage kjøleskapsgrøt på kveldene. Kan varieres i det uendelige og er lett å få i seg mellom amming og bleieskift. Aktivitetsliste: 20. mars: 50 minutters gåtur, 4km 22. mars: 60 minutters gåtur, 4,5 km 27. mars: 15 minutter styrkeøkt (full body postpartum) 31. mars: 25 minutter kardio/styrke (10 minutes warm up, 15 minutter full body postpartum) Totalt økter i mars: 4 Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) Total vektnedgang i mars (utenom vekten jeg mistet mens jeg lå på sykehuset): 3,4 kg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 7. april 2023 Forfatter #313 Del Skrevet 7. april 2023 Det vises på vekten at det er påske i alle fall. 🙈 Kostholdet har ikke vært helt supert. Jeg er dårlig på å ta meg tid til å spise skikkelige måltider utenom middag, og går derfor løs på påskegodt i skuffer og skap i stedet. Det blir nok bedre når vi kommer tilbake til "hverdagen" i neste uke, for jeg merker godt at det er litt vanskelig å ta seg tid til å ta vare på seg selv i 4. trimester. Men som alt annet så handler det jo om prioriteringer. Jeg sørger jo for at 4-åringen min får 4-5 fullverdige måltider om dagen, så da burde jeg jo klare å lage noe til meg selv også. Startet påskeuka bra med første joggetur på lenge og det var helt nydelig. Selv om jogging kanskje ikke er den aktiviteten man burde ta opp først etter fødsel så var det vanvittig deilig. Kjenner at jeg har savnet det mye, kanskje mest for den mentale avslapningen jeg får underveis. Prøvde å ta det rooolig, men dette er jo absolutt tung trening i forhold til hva kroppen min er vant til nå, og jeg kjente det litt i bekkenet etterpå. Utenom økt 3. og 4. april har det vært overraskende vanskelig å finne tid til økter. Nå som 4-åringen har fri fra barnehagen er det mannen som får flest trilleturer slik at jeg får vært litt med eldste uten å ha en baby hengende i puppen og for å være helt ærlig så synes jeg det er litt tøft å måtte dele oppmerksomheten mellom barna, og det blir dermed litt vanskelig å prioritere egentid i form av trening. Tenker heller at det er noe jeg kan ta opp igjen når hverdagen starter og jeg er i perm. Selv om familiens yngste medlem ikke har noen faste soverutiner ennå så funker vogn foreløpig veldig bra, så trilleturer tror jeg fint at vi får til mange av. Aktivitetsliste: 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) Totalt økter i mars: 4 Totalt økter i april: Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg) Total vektnedgang: 2,6 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 11. april 2023 Forfatter #314 Del Skrevet 11. april 2023 Innom for å oppdatere aktivitetslisten. Det har ikke blitt mye aktivitet i påsken (eller, helt ok, men det er mye amming/stillesitting utenom aktivitetene). Fikk tatt joggetur nr. 2 i går og det var deilig. Fikk løpt litt lengre og selv om det fortsatt er strekk hvor jeg må gå litt, så synes jeg selv at kondisen er overraskende god (noe må man jo få igjen for når man har pustet for to i mange måneder). Det verste er egentlig at kroppen føles veldig tung og stiv. Det merkes at jeg fortsatt har mange ekstra kilo og at jeg sannsynligvis har mistet mye muskelmasse. Denne uka er det meldt mye regn og regnjakka mi passer ikke (😂), men det er jo en fin unnskyldning til å ta flere økter innendørs og fokusere mer på funksjonell styrke/yoga. Håper at vårværet kommer snart. Ellers så er målet for uka å komme inn i bedre spisevaner. Merker at det har vært hektisk at eldste har hatt barnehagefri i påska. Veldig koselig, men med en baby som tidvis sliter med magevondt og et storesøsken som trenger litt ekstra oppmerksomhet, så blir det lite tid for meg til å ta vare på egne rutiner. Ender ofte opp med å passe på alle andre først og så finne en kjeks eller noe annet lettvint når jeg til slutt merker egen sult. Men det blir lettere nå som hverdagen er tilbake, får vi håpe. Jeg håper også at kveldsuroen til minsten blir litt bedre snart. Blir mye trøstespising når man er stuck med en baby som sliter med å finne roen. Aktivitetsliste: 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 9. april: gåtur (4,3 km på en time) 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter) Totalt økter i mars: 4 Totalt økter i april: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 11. april 2023 #315 Del Skrevet 11. april 2023 Skikkelig imponert over hvor raskt du har kommet i gang med trim etter fødselen altså Sammenligner lett med meg selv og jeg hadde første ordentlige trilletur 3 måneder etter fødsel 🙈 Null fokus på noe trim/kosthold før etter permisjonen. Som jo resulterte i veldig daff kropp. Så dette er jo kjempebra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 14. april 2023 Forfatter #316 Del Skrevet 14. april 2023 Amatariel skrev (På 11.4.2023 den 10.28): Skikkelig imponert over hvor raskt du har kommet i gang med trim etter fødselen altså Sammenligner lett med meg selv og jeg hadde første ordentlige trilletur 3 måneder etter fødsel 🙈 Null fokus på noe trim/kosthold før etter permisjonen. Som jo resulterte i veldig daff kropp. Så dette er jo kjempebra! Takk for det, er stor kontrast til etter mitt første barn. Men jeg er heldig denne gangen, som kom meg ut av svangerskapet med psyken i behold og uten store fysiske begrensinger. Er også glad for å oppdage at selv om jeg nesten ikke har trent hele svangerskapet så har ikke tidligere treningsrutiner vært forgjeves. Ja, kroppen er tyngre, svakere og ikke alle muskler er helt der de skal være etter store fysiske endringer, men kroppen husker til en viss grad hva den har gjort tidligere. ❤️ Denne uka har vært litt som en berg- og dalbane på følelsesskalaen. Både store og små har vært litt i ulage etter rutineskift i påsken, eldste har vært syk og hjemme fra bhg. noen dager samtidig som yngste har slitt med mye uro, og jeg har gått litt i overspisingsfella. Merker at apetitten har økt på grunn av amming/melkeproduksjon samtidig som jeg har følt meg ganske overstimulert, og mat har alltid vært den ultimate trøst for meg når jeg føler meg overveldet. I tillegg har jeg slitt litt med kroppsbildet. Rett etter fødsel følte jeg meg ganske lett å god i kroppen (sikkert sammenlignet med svangerskapet, for alt er jo relativt), og jeg trodde kanskje at mer av gravidkiloene skulle forsvinne av seg selv. Nå begynner det å synke inn at jeg rett og slett kommer til å måtte jobbe for det, og at det vil kreve mye tålmodighet fra min side. Kleslei er jeg også. Lei av å ikke passe inn i jeans, lei av å føle meg daff i joggeklær og andre baggy plagg, og lei av at ting er travelt og hektisk og at det føles vanskelig å finne fokus på det jeg egentlig vil gjøre. I dag har heldigvis vært en litt bedre dag. Selv om veiedag var nedtur med 0,3 kg OPP (altså, jeg er allerede mer enn 10 kg opp sammenlignet med før svangerskap 😂😭) så klarte jeg å snu det til motivasjon til å gå en tur selv om været var grått, og jaggu fikk jeg til en god nap til baby inne også, slik at jeg fikk trent styrke litt senere på dagen også. Dette var første økt med manualer siden fødsel, og det føles overraskende bra. Tror faktisk ikke at det er lenge til jeg kan trene omtrent som normalt (bare med annen vekt og tempo, men det er helt okei så lenge fremgangen kommer over tid). Aktivitetsliste: 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 9. april: gåtur (4,3 km på en time) 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter) 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter) 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt) 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter) Totalt økter i mars: 4 Totalt økter i april: Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg) 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg) Total vektnedgang: 2,6 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frogger Skrevet 14. april 2023 #317 Del Skrevet 14. april 2023 10 hours ago, KaBom said: Takk for det, er stor kontrast til etter mitt første barn. Men jeg er heldig denne gangen, som kom meg ut av svangerskapet med psyken i behold og uten store fysiske begrensinger. Er også glad for å oppdage at selv om jeg nesten ikke har trent hele svangerskapet så har ikke tidligere treningsrutiner vært forgjeves. Ja, kroppen er tyngre, svakere og ikke alle muskler er helt der de skal være etter store fysiske endringer, men kroppen husker til en viss grad hva den har gjort tidligere. ❤️ Denne uka har vært litt som en berg- og dalbane på følelsesskalaen. Både store og små har vært litt i ulage etter rutineskift i påsken, eldste har vært syk og hjemme fra bhg. noen dager samtidig som yngste har slitt med mye uro, og jeg har gått litt i overspisingsfella. Merker at apetitten har økt på grunn av amming/melkeproduksjon samtidig som jeg har følt meg ganske overstimulert, og mat har alltid vært den ultimate trøst for meg når jeg føler meg overveldet. I tillegg har jeg slitt litt med kroppsbildet. Rett etter fødsel følte jeg meg ganske lett å god i kroppen (sikkert sammenlignet med svangerskapet, for alt er jo relativt), og jeg trodde kanskje at mer av gravidkiloene skulle forsvinne av seg selv. Nå begynner det å synke inn at jeg rett og slett kommer til å måtte jobbe for det, og at det vil kreve mye tålmodighet fra min side. Kleslei er jeg også. Lei av å ikke passe inn i jeans, lei av å føle meg daff i joggeklær og andre baggy plagg, og lei av at ting er travelt og hektisk og at det føles vanskelig å finne fokus på det jeg egentlig vil gjøre. I dag har heldigvis vært en litt bedre dag. Selv om veiedag var nedtur med 0,3 kg OPP (altså, jeg er allerede mer enn 10 kg opp sammenlignet med før svangerskap 😂😭) så klarte jeg å snu det til motivasjon til å gå en tur selv om været var grått, og jaggu fikk jeg til en god nap til baby inne også, slik at jeg fikk trent styrke litt senere på dagen også. Dette var første økt med manualer siden fødsel, og det føles overraskende bra. Tror faktisk ikke at det er lenge til jeg kan trene omtrent som normalt (bare med annen vekt og tempo, men det er helt okei så lenge fremgangen kommer over tid). Aktivitetsliste: 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 9. april: gåtur (4,3 km på en time) 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter) 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter) 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt) 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter) Totalt økter i mars: 4 Totalt økter i april: Vektliste: 15. mars (uke 1): 81 kg 24. mars (uke 2): 79 kg (-2 kg) 31. mars (uke 3): 77.6 kg (-1,4 kg) 7. april (uke 4): 78,4 kg (+0,8 kg) 14. april (uke 5): 78,7 kg (+0,3 kg) Total vektnedgang: 2,6 kg. Så flink du er😊 Du er snart i jeans igjen før du aner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 18. april 2023 Forfatter #318 Del Skrevet 18. april 2023 Innom for å oppdatere aktivitetslisten. Føler endelig at det begynner å bli lettere å få trent eller gått tur uten at det krever alt for mye energi for å få det til. Det er jo en hårfin balanse, for jeg vil jo nyte tiden i babybobla uten å stresse med trening, og i tillegg så krever jo eldste barn sitt i en overgangsperiode også. De siste dagene har været vært helt nydelig, og deg hjelper mye. På kveldene blir jeg ofte «stuck» med mye amming og en baby som kun vil sove oppå/inntil, og da hjelper det godt å være litt fysisk sliten i kroppen. Lettere å overgi seg til at man da blir stillesittende i ganske mange timer. Kostholdsmessig så merker jeg godt den såkalte ammehungeren. 😅 men merker at det hjelper å spise sunt, grovt, proteinrikt, ja rett og slett mettende mat. Gjør det enklere å holde seg unna boller, kaker og de enkle løsningene. så får vi se om vekten begynner å krype nedover snart, hvis jeg bare klarer å holde meg til det. Tenker at jeg bare må prøve det jeg får til uten sult/kaloritelling nå, og heller justere når baby blir litt eldre og spiser fast føde. Om jeg ikke er i en flyt med vektnedgang innen da får jeg heller vurdere å begynne å telle kalorier. I går hadde jeg første «leg day» med manualer. En god blanding av veldig deilig og helt jævlig 😅😂 prøvde å fokusere på selve bevegelsene, gjorde alle øvelser sakte for å få god kontakt med de musklene som ikke har blitt brukt på denne måten på mange måneder. Måtte innimellom droppe manualene og kjøre kroppsvekt i stedet for å klare å holde formen, men det er helt greit. Utfordret kroppen og belastet musklene fikk jeg i alle fall gjort. I dag er jeg ganske støl etter gårsdagen, og tror ikke at jeg skal prioritere noen harde økter, med mindre baby plutselig sovner før klokka 22 på kvelden. Har sagt til meg selv at den dagen begge ungene sover samtidig på kvelden så skal jeg unne meg en joggetur,men det har hittil ikke skjedd. 😅 er meldt nydelig vær, så målet er bare å få inn en god trilletur. ❤️ Aktivitetsliste: 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 9. april: gåtur (4,3 km på en time) 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter) 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter) 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt) 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter) 16. april: joggetur (5 km på 35 minutter) 17. april: bekkentrening (10 min), styrke underkropp med manualer (30 min) + gåtur (5km på 1 time). Totalt økter i mars: 4 Totalt økter i april: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. april 2023 #319 Del Skrevet 18. april 2023 Kjempeimponert! Både av treningen din, men også at du klarer å spise så bra i permisjon. Jeg hadde alt for mye tilgang til alt, så jeg bare proppet innpå 🙈 Betaler for det nå da. Så du kan takke den fremtidige deg over at du er så flink nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 20. april 2023 Forfatter #320 Del Skrevet 20. april 2023 Amatariel skrev (På 18.4.2023 den 19.10): Kjempeimponert! Både av treningen din, men også at du klarer å spise så bra i permisjon. Jeg hadde alt for mye tilgang til alt, så jeg bare proppet innpå 🙈 Betaler for det nå da. Så du kan takke den fremtidige deg over at du er så flink nå. Jeg klarer det jo ikke alltid. 🙈 påska var ganske krise på kostholdsfronten, for eksempel. En ting er at det er høytid og selskapsmat, det er liksom lov, men det ble mye stress-spising i tillegg. Heldigvis er jeg stort sett glad i sunn/grov/ren mat, utfordringen blir vel å passe mengdene og planlegge innkjøp og tilberedning. Litt urolig baby her de siste dagene = lite trening utenom tur. Men skal ikke klage for mye på det. Er takknemlig for å ha en baby som trives i vogn, og dessuten tror jeg at kroppen min i den formen den er i nå har bedre utbytte av mye gåturer i rolig tempo enn hardtrening. Dessuten er det utrolig deilig å kunne høre på podcaster. I dag er det også nydelig vårvær og jeg gleder meg til å høre på The Koss Furuseths helsespesial. Aktivitetsliste: 3. april: joggetur (3 km på 23 minutter) 4. april: gåtur (5 km på litt over en time) 9. april: gåtur (4,3 km på en time) 10. april: joggetur (4,4 km på 34 minutter) 11. april: gåtur (2,5 km på 30 minutter) + yoga for bekkenbunnen (20 minutter) 12. april: litt cardio + styrketrening med kroppsvekt, lår (40 minutter totalt) 14. april: gåtur (3,8 km på 45 minutter) + styrke overkropp med manualer (30 minutter) 16. april: joggetur (5 km på 35 minutter) 17. april: bekkentrening (10 min), styrke underkropp med manualer (30 min) + gåtur (5km på 1 time). 18. april: gåtur (6,5 km på 1,5 time) 19. april: gåtur (5 km på en time) Totalt økter i mars: 4 Totalt økter i april: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå