Gå til innhold

KaBom trener

KaBom

Anbefalte innlegg

Januar: 13 økter

Februar: 13 økter

Totalt 2022: 36 økter

Trening mars 2022

• 1. økt: 30 minutter cardio, 10 minutter styrke core med vekter og 10 minutter stretch
  • 2. økt: 30 minutter styrke underkropp + stretch 
  • 3. økt: 20 minutter tyngre styrke helkropp + 7,5 km med rolig jogg og intervaller på slutten 
  • 4. økt: 60 minutter stretch + rolig styrke med kroppsvekt
  • 5. økt: joggetur 6 km + stretch før og etter
  • 6. økt: 30 minutter styrke overkropp og 20 minutter yoga
  • 7. økt: 35 minutter styrke underkropp + stretch
  • 8. økt: 30 minutter cardio + 10 minutter styrke kjernemuskulatur. 
  • 9. økt: 5,6 km jogging, 20 minutt styrke
  • 10. økt: 30 minutter cardio + stretch
  • 11. økt: 7 km joggetur
  • 12. økt: 35 minutter styrke underkropp 
  • 13. økt: 7km joggetur 
  • 14. økt: 15 minutter cardio, 35 minutter styrke overkropp

To fine økter så langt i helgen. Det er nydelig vårvær ute og snøen smelter i nytt tempo, så jeg planlegger å ta en litt lengre joggetur i morgen. :)  Ligger an til å gruse det opprinnelige målet om 16 økter i mars. Prøver å gå for minst 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening mars 2022

• 1. økt: 30 minutter cardio, 10 minutter styrke core med vekter og 10 minutter stretch
  • 3. økt: 20 minutter tyngre styrke helkropp + 7,5 km med rolig jogg og intervaller på slutten 
  • 15. økt: 10 km løpetur 

Fantastisk vær i dag, så jeg smatt rett inn i løpeskoene etter frokost på jakt etter 10 km. Jeg har ikke løpt distansen på noen uker nå fordi jeg har vært redd for å kjøre kneet mitt for hardt, men tok sjansen i dag siden jeg har løpt 2x 7km tidligere denne uka uten å merke det på kneet og det ble en fantastisk tur. 🤩 Og ikke minst så er det deilig å kjenne på etterløpsfølelsen hele dagen. ;) 

Tiden ble heller ikke så værst. Jeg prøver å bli flinkere til å ikke skulle "vinne" hver tur, for jeg ser at fremgangen ikke stopper opp bare fordi jeg løper litt roligere (tvert om så har jeg fått mye lavere puls nå, selv om jeg fortsatt ligger på samme fart som på turer jeg hadde i høst), men i dag ville jeg benytte muligheten til å teste formen på 10km. Løp på 55.55 (min nest beste tid på 10km noen sinne, og dette var en rute med langt flere høydemetere enn da jeg perset), og det er farlig nærme målet mitt om å løpe under 55 på sentrumsløpet i Oslo om en måned. :) Jeg tror nok at jeg skal klare det fint så lenge jeg fortsetter å løpe 2-3 ganger i uka fremover.

Skal også prøve å legge inn litt mer intervalltrening. Der har jeg rett og slett skulket unna litt, men ser at det hjelper veldig på kondisjonen, og forhåpentligvis får jeg ånden over meg nå som idrettsbanen rett ved begynner å bli isfri. :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening mars 2022

• 16. økt: 35 minutter styrke underkropp

Veldig fornøyd med å være på økt 16 av 21 dager hittil i mars. :) Men vet også at resten av uka blir travel. Mye som må tas igjen på jobb, samboer skal være borte noen kvelder og jeg er også invitert på flere sosiale greier, så jeg tar resten av øktene litt som det kommer, for sånn er jo livet noen ganger. 

Jeg er også litt spent på å følge med på vekten fremover. De siste dagene har den stått bom stille på rundt 64 kg, men jeg har et håp om at det går litt nedover igjen i løpet av de neste dagene ettersom jeg strammet inn på utskeielser i helga som var. Det er ikke det at noen gram i den ene eller andre retningen gjør så utrolig mye (føler meg veldig bra og sterk og med et betydelig bedre energinivå enn da jeg spiste mer restriktivt i høst), men jeg er veldig spent på om jeg kan få til å gå ned litt mer bare ved å kutte i den unødvendige helgesnacksen fremfor å spise mindre i hverdagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening mars 2022

• 12. økt: 35 minutter styrke underkropp (Heat økt 1)
  • 14. økt: 15 minutter cardio, 35 minutter styrke overkropp (Heat økt 2)
  • 16. økt: 35 minutter styrke underkropp (heat økt 3)
  • 17. økt: 35 minutter styrke hele kroppen (heat økt 4)

Blir en del styrke og lite løping for tiden. Pga. kneet prøver jeg å ikke løpe to dager på rad, og i dag var samboer borte på kvelden, så da kunne jeg ikke løpe fra ungen (😅), så løpelogistikken er litt vrien å få til noen ganger. 

Selv om jeg i hovedsak vil fokusere på løpingen så har jeg savnet et mer organisert opplegg for hjemmetreningen, derfor har jeg startet på et nytt Caroline Girvan-program igjen. Jeg har trent mye med henne etter at jeg ble ferdig med Epic 1 i høst, men jeg savner den fine strukturen man får ved å følge et program. Føler rett og slett at jeg både får trent alle muskelgruppene, men også restituert skikkelig fordi hun er flink til å veksle mellom hvilke muskler som får kjørt seg. 

Denne gangen kommer jeg dog ikke til å følge hele programmet (5 økter i uka) slavisk. Jeg kommer til å hoppe over hver 5. økt, som er hiit og i stedet løpe ute, og selv om jeg vil gjøre de andre øktene i rekkefølge kommer jeg ikke til å stresse med å få plass til alle fire økter i samme uke, men heller bare ta de dagene hvor det passer (dager jeg ikke løper eller har hviledag), så sannsynligvis vil jeg bruke mer enn 10 uker på å fullføre. :) 

Blir uansett veldig gøy å gjennomføre. Epic heat har gjennomgående kortere økter enn Epic 1, som jeg gjorde i høst, de fleste er på rundt 35 minutter, altså vil jeg ha tid til å legge inn litt annen trening i tillegg hvis jeg ønsker det, kanskje til og med i kombinasjon med en løpetur de dagene jeg har tid og overskudd til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening mars 2022

• 18. økt: 8km joggetur

Fikk til en joggetur etter legging i går og for første gang var det fortsatt (litt) lyst etter klokka 19. 😄 Nå gleder jeg meg veldig til å stille klokka i helgen slik at kveldsturene blir enda lysere, selv om det blir tøft å stå opp tidligere. 

I dag tar jeg en god hviledag før fredagstrimmen med jobb. Skal ut og spise med kolleger i dag og drar rett fra jobb og smatt rett inn i en skikkelig fin, ankellang kjole som jeg kjøpte på salg i Køben for ørten år siden, men som jeg nesten aldri har brukt fordi stoffet er ganske tynt og avslørende. Jeg ser jo at stoffet er av typen som fort "avslører" når man har hatt et større måltid, men jeg elsker at jeg ikke bare er slankere enn før, men at jeg også har fått mer selvtillit til å tørre å gå i klær som ikke er bare baggy og at jeg ikke skammer meg over alle mulige reelle og tenkte skavanker. Jeg vet at kroppen min er sterk og da spiller det ikke så stor rolle at magen ikke er helt flat, liksom. 

Jeg har ikke veieuke denne uka, men har snik-veid meg litt og ser at mye av vannet jeg hadde i kroppen forrige uke er i ferd med å slippe. I dag var jeg faktisk nede på 62-tallet også, men det teller ikke helt, for jeg tror jeg var litt dehydrert etter å ha drukket litt lite vann i forkant av jogging i går kveld😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en deilig følelse med selvtilliten og kjolen, håper du hadde en veldig fin kveld med gode kollegaer ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, @bokdamen.  ❤️

Fikk inn en mega-økt i går på jobben i går. Først litt styrke, så en 7km joggetur før vi holdt på med fartsleker innendørs. Totalt nærmere 2 timer (med litt kortere pauser innimellom), noe som er ganske mye for meg som helst trener 30-50 minutter om gangen 😅 Men fint å øve på litt lengre økter også. Tror det egner seg godt til f.eks. ferier, da jeg har mer tid til å trene på totalt, men ofte ikke rekker å trene like ofte siden rutinene er litt løsere og vi er mye rundt storfamilien med flere hensyn å ta der. 

I dag blir det total hviledag. Jeg og samboeren skal ha barnevakt og er invitert i et større selskap. Litt spent på hvordan jeg skal gjøre det med mat og sånn, siden jeg ikke har oversikt over hva som skal serveres og hvor lenge det varer, men får prøve å ta det som en god utfordring. Litt skal man jo unne seg når det er større anledninger, men samtidig så var det så deilig å ikke ha noen store utskeielser forrige helg. Sov bedre og følte meg bedre både i selve helgen og dagen etterpå. Men dette er altså en litt større og sjeldnere anledning, så jeg orker ikke å ta for mye hensyn til vekten heller. 

Jeg ligger forresten på 45 økter totalt hittil i år og synes at det er helt rått. 😄 Men det blir noen travle uker fremover, så jeg er forberedt på at det kanskje bare blir 2-4 økter i uka fremover. 

Totalt 2022: 45 økter

Trening mars 2022

• 19. økt: 7km joggetur, litt styrke og fartslek
  • 20. økt: 10 km joggetur
Endret av KaBom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening mars 2022

• 20. økt: 10 km joggetur (56 minutter)
  • 21. økt: 30 minutter styrke overkropp + 10 minutter core (Heat økt 6)
  • 22. økt: 30 minutter styrke underkropp (Heat økt 7)

Fikk løpt 10km i går og tror jeg ligger greit an til å nå målet mitt om under 55 på løpet om 3,5 uker. :) Kondisen ligger greit an, men grubler litt over løpingen i seg selv. Føler at jeg blir så stiv og tung i kroppen og at hver langtur koster meg mye. Jeg blir liksom helt gåen i musklene etter hver økt og kjenner det en del i leddene både under og etter øktene. Lurer på om det er skoene eller asfalten som er synderen, men blir ikke helt klok på det, for jeg har prøvd flere par sko over de siste ukene. Veldig kjedelig å gå rundt og føle at jeg må "holde igjen" nå som jeg endelig føler meg rask og klar. Håper virkelig at det blir bedre når jeg får variert underlaget mer. Selv med tosifrede plussgrader på dagtid over en uke i strekk er det fortsatt en del is i marka her... 

Trente styrke i dag og det gikk greit, i morgen skal samboer jobbe sent så da blir det nok en styrkeøkt inne mens ungen sover, men skal prøve å få til en løpetur igjen på onsdag. 

Endret av KaBom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du at du må holde igjen fordi du har vondt i kroppen? Eller spenner du deg når du løper? Det høres ikke noe bra ut. Har du endret noe i fht. når du løper eller hvordan du varmer opp? Jeg kjenner det er tyngre å "få kroppen i gang" nå etter en koronapause, men regner med det går seg til. Håper det tiner hos deg snart (både marken og stivheten i kroppen ;) )! Vinteren gjorde en liten retur i Bergen i dag, men merker at det er en ny sesong. Masse folk ute og lyst, det er så digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 29.3.2022 den 21.25):

Føler du at du må holde igjen fordi du har vondt i kroppen? Eller spenner du deg når du løper? Det høres ikke noe bra ut. Har du endret noe i fht. når du løper eller hvordan du varmer opp? Jeg kjenner det er tyngre å "få kroppen i gang" nå etter en koronapause, men regner med det går seg til. Håper det tiner hos deg snart (både marken og stivheten i kroppen ;) )! Vinteren gjorde en liten retur i Bergen i dag, men merker at det er en ny sesong. Masse folk ute og lyst, det er så digg!

Litt vanskelig å sette fingeren på hva det kan være. Jeg har blitt flinkere til å varme opp og tøye ut, men tror jeg er veldig stiv i muskulaturen når jeg løper, og at jeg kanskje går litt hardt ut i nedoverbakker også videre. Kan også tenkes at det sitter litt i hodet - at jeg overanalyserer alle små vondter etter den perioden hvor jeg hadde vondt i det ene kneet. Tenker uansett å teste ut en foam roller. Jeg trenger det sikkert ikke, for det er vel nok en treningsdings som tar plass, men samtidig så virker det deilig å kunne kna ut litt spenninger etter en løpetur. 

Fikk inn 8km i går, og det var deilig. :) Fortsatt litt stiv i kroppen, men ikke verre enn at jeg klarte å holde samme fart som tidligere og merker ikke noe i dag. Er hjemme med sykt barn i dag, og funderer på om det skal bli en overkropp-økt eller hviledag. Jeg har sovet dårlig helt siden vi stilte klokka, så lurer på om jeg skal la kroppen hvile litt i dag, og heller ta en løpetur med jobben i morgen. 

Trening mars 2022

• 20. økt: 10 km joggetur (56 minutter)
  • 21. økt: 30 minutter styrke overkropp + 10 minutter core (Heat økt 6)
  • 22. økt: 30 minutter styrke underkropp (Heat økt 7)
  • 23. økt: 8km joggetur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uvant å finne frem vektlisten igjen etter 2 uker uten å registrere det et sted (jeg må innrømme at jeg veier meg langt oftere, men det er litt befriende å slippe å forholde seg til å notere ned tallet). 

Er helt ok fornøyd med å ha gått ned 0.5 kilo. Litt kjedelig at jeg gikk opp en del i februar og mars slik at jeg fortsatt veier omtrent det samme som i begynnelsen av januar, men sånt skjer. Liker å veie meg hver 14. dag, men neste veiing blir allerede om en uke, siden vi reiser vekk i påsken. 

Vektliste for 2022

Startvekt: 69.9 (20. april 2021)

• 07.01: 63.7 kg (+1,4 kg fra siste veiing før jul)
  • 14.01: 63.3 kg (-0.4 kg)
  • 21.01: 63.0 kg (-0.3 kg)
  • 28. 01: 62.0 kg  (-1 kg)
  • 04.02: 63.0 kg (+1 kg)
  • 11.02: 63.3 kg (+0.3 kg)
  • 18.02: 63.3 kg (+0 kg)
  • 25.02: 63.4 kg (+0,1 kg)
  • 05.03: 63.5 kg (+0,1 kg)
  • 18.03: 64.0 kg (+0,5 kg)
  • 01.04: 63.5 kg (-0.5 kg)

Tid for å starte ny treningsliste også. Gleder meg til april, men tror det skal godt gjøres å få inn like mange økter som i mars. Det skjer ganske mye fremover, både på jobb og i AS familien, i tillegg til at påska ligger og lurer. Har veldig lyst til å få inn en del økter i ferien også, men vi skal bo med (les: oppå) storfamilien og jeg vet av erfaring at det er utfordrende for meg å holde på rutiner når det er så mange å ta hensyn til i samme husstand, men jeg tror samtidig at jeg har veldig godt av den egentiden som trening gir, så jeg skal prøve å få skvist det inn oppå alt det sosiale. 

Jeg startet treningsmåneden april i går med løpegruppa på jobben, og det ble til slutt 9km, selv om det ble en veldig blandet økt. Noen drag i bakker, noen pauser underveis og mye pratejogging i rolig tempo. Men det er veldig hyggelig å få inn en sosial økt når jeg ellers trener solo. 

I morgen skal jeg prøve meg på en langtur. Har vært innom ruteplanleggeren og tegnet inn en rute som er litt lengre enn det jeg ellers prøver å kjøre og håper at dagsformen blir god nok til at jeg får gjennomført selv om jeg har vært litt stiv i det siste. 

Mars: 23 økter

Totalt 2022: 49 økter

Trening april 2022

1. økt: 9 km jogging 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av @Bokdamen tok jeg skoene fatt i dag og tok en litt lengre tur enn vanlig. Landet på 12 km, brukte 1t og 9 minutter og er veldig fornøyd med det. :) Ingen spesielle plager under turen heller, bortsett fra at jeg var litt stiv i leggene i starten, da første halvdel av turen inneholdt en del stigning. Det ble dog bedre på tilbakeveien. 

Gleder meg til å ta flere langturer fremover. Uka som kommer blir nok litt hektisk, men har som mål å løpe minst en langtur i påska. Der er det en veldig flat rute som jeg har løpt et par ganger tidligere og som egner seg veldig godt til å perse på.

Mars: 23 økter

Trening april 2022

1. økt: 9 km joggetur

2. økt: 12 km joggetur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka er superhektisk på jobbfronten. Vi har «hjemmeseminar» (for å ta igjen et bortreiseseminar som ble avlyst pga. covid) og dagene har bestått av masse ulike aktiviteter, i tillegg til faglig opplegg. 

Var ganske stolt av meg selv da jeg la ut på joggetur etter legging i kveld (allerede før turen startet hadde jeg klokka nærmere 20.000 skritt for dagen), og det ble faktisk en ganske fin tur med 7.3 km på 40 minutter 😀

Tar resten av uka litt som den kommer. Med flere ekstra sene dager på jobb, inkludert en større middag som sikkert blir sen så bør jeg prøve å prioritere litt hviletid også, men har et mål om minst tre løpeøkter i alle fall, så får jeg heller nedprioritere styrketreningen denne uka. 

Trening april 2022

3. økt: 7km joggetur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste tur på vekta før påske og jeg står på stedet hvil, noe jeg i grunn er ganske fornøyd med da det har vært en veldig travel uke med mange jobbarrangementer, inkludert en fireretters middag kvelden før veiedag. 😅 Nå er målet mitt å holde meg rundt 63.5 til over påske og så forhåpentligvis videre ned etterpå. 

Vektliste for 2022

• 09.04: 63.5 kg (-0 kg)

Treningsuka har også vært litt spesiell. Det har vært veldig lite tid til svette økter, men jeg har gått veldig mange turer i forbindelse med sosiale arrangementer med jobben, så jeg har ligget på over 20 000 skritt daglig i snitt. Har prioritert løpingen over styrke, siden det nå bare er to uker igjen til sentrumsløpet. Har planer om hviledag i dag, men langtur i morgen. :) 

Trening april 2022

3. økt: 7km joggetur

4. økt: 10 km joggetur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyter noen fridager hjemme før vi drar til hytta. :) Eller, nyter og nyter. Det har vært noen heftige runder også. Vi driver og ferdigstiller et prosjekt her hjemme, ikke stor oppussing, men den genererer litt rot fordi vi måtte tømme flere av kjøkkenskapene og med en nysgjerrig 2-åring på slep er det ikke bare bare å få organisert i fred. I tillegg har vi fylt opp avtaleboka med allskens småavtaler som vi ellers ikke rekker i en 8-4-hverdag. 

Så trening har ikke stått helt øverst på agendaen. Det har for all del blitt noen økter, men ikke timesvis med yoga, løping og masse tid til å teste styrkeøvelser på senter, slik jeg først så for meg. Fikk løpt 10 km igjen på søndag, og jeg synes virkelig at jeg har fått dreisen på distansen. Men målet om under 55 min på Sentrumsløpet om knappe 2 uker tror jeg blir hardt, for selv om jeg pushet på løp jeg inn til 56 minutter (riktignok en løype som nok har flere høydemeter enn Sentrumsløpet).

I dag ble det en styrkeøkt. Har nedprioritert disse i det siste, men tenkte at det var fint å få inn en før jeg skal på hytta uten vekter.  

Trening april 2022

• 1. økt: 9 km joggetur
  • 2. økt: 12 km joggetur
  • 3. økt: 7km joggetur
  • 4. økt: 10 km joggetur
  • 5. økt: 10 km joggetur
  • 6. økt: 35 minutter styrke underkropp. 
  • 7. økt: 8km joggetur
Endret av KaBom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter innom for å oppdatere treningslisten. Vi var på hytta fra onsdag og til i dag og jeg er fornøyd med å ha fått til to joggeturer. Ellers ble det mye av alt: mye familietid, finvær og kos, men også mye kaos, mye mat og mye snop. Og veldig lite egentid. :P Blir godt med en dag hjemme i morgen for å nullstille både seg selv og barn. 

Trening april 2022

• 7. økt: 8 km joggetur
  • 8. økt: 6 km joggetur
  • 9. økt: 9 km joggetur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trening april 2022

• 10. økt: 20 minutters sykkeltur, 10 minutter cardio hjemme, 30 minutter styrke overkropp

Siden jeg har vært uten tilgang på vektene mine i påskeferien tok jeg en styrkeøkt i dag. Varmet opp med en kort cardio-video. Tidligere på dagen tok jeg også frem sykkelen for første gang før sesongen og det ble en rask tur til og fra nærmeste søndagsåpne butikk.

Jeg er egentlig veldig glad i sykkel som fremkomstmiddel og skulle gjerne ha syklet til og fra jobb, men da må jeg nok først få tak i et sykkelsete slik at jeg kommer meg innom barnehagen, og i tillegg må jeg fikse litt småting for å få sykkelen i optimal stand. Jeg har blant annet et bakhjul som lekker luft. Må få ut fingeren her, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag i dag og jeg er kjempefornøyd med å være tilbake på 63.5. 😄 Det ble nemlig en del mer god mat og drikke enn opprinnelig tenkt i påska, og nå er jeg alvorlig lei av å vippe så mye opp og ned i vekt. Greit å stå stille etter påske, men til neste veiing ønsker jeg virkelig å se resultater her. 

Vektliste for 2022

• 09.04: 63.5 kg (-0 kg)
  • 22.04: 63.5 kg (-0 kg)

Treningsuka har vært veldig rolig. Det har vært hektisk (men fint!) å lande i hverdagen etter påske, og i tillegg så ønsker jeg å toppe formen til Sentrumsløpet i morgen. :) Så får vi se hvordan det går. De siste dagene har jeg blitt mer og mer plaget av pollen, så akkurat nå blir jeg fornøyd hvis jeg gjennomfører med en helt ok tid. :P 

Trening april 2022

• 10. økt: 20 minutters sykkeltur, 10 minutter cardio hjemme, 30 minutter styrke overkropp
  • 11. økt: 6km joggetur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ut og løpe i morgen, og er rett og slett veldig spent. Googlet meg til at det var 8.500 som løp 10 km i 2019, så dette blir det desidert største løpet jeg har vært med på. Jeg hadde en plan at det var i morgen jeg skulle under timen, men har bestemt meg for å legge forventningene til side, nyte dagen og ta det som det kommer. Veldig heldig med værmeldingen da 🤩 Lykke til i morgen, gleder meg til rapport!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, @Bokdamen 😄 Nyt turen! Gleder meg til å få oppdatering etterpå. :) 

Jeg våknet i dag med sår hals og etter mindre søvn enn ønskelig da mannen var ute i går og vekket meg ved et uhell da han kom hjem i natt. 😂 Men nå har han og mini dratt til svigers en tur og jeg prøver å nyte barnefri oppladning til løp. Føler at dagsformen er litt på minussiden, men jeg får jo bare prøve å kjøre på så godt jeg kan og prøve å nyte løpet. Så kan dette heller bare være et "referanseløp" til neste gang. 

Endret av KaBom
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...