Gå til innhold

Helsedirektoratet foreslår en rekke tiltak for å hindre videre smittespredning.


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Muskath skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke at folk reagerer så sterkt på dette. Har ikke dette liksom ligget i kortene lenge? 

Jo. Men folk er forståelig nok frustrerte og drittlei. Det betyr ikke at man ikke kommer til å gjøre det som må til. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Muskath said:

Jeg skjønner heller ikke at folk reagerer så sterkt på dette. Har ikke dette liksom ligget i kortene lenge? 

Jeg reagerer fordi jeg er bekymret for min egen økonomi, samt min kjærestes økonomi. Som student har man jo ikke så mange rettigheter når man plutselig ikke har jobb lenger. 
Er veldig redd for å ikke kunne betale husleia lenger. Så klart at man reagerer når tiltakene får store konsekvenser for ens liv. Samtidig som en tenker at kanskje ikke tiltakene treffer helt der de skal, problemet har jo i stor grad vært private fester/sammenkomster, og da hjelper det jo ikke å stenge alt annet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (20 minutter siden):

Du får rette skjenneprekenen mot corona, som smitter mellom folk som er samlet. 

Nå må vi alle betale prisen. Selv de av oss som hverken har reist i sommer, og som i tillegg avlyste jula og nyttårsaften for ikke å bidra til mer smitte. Jeg har enkelte i familien jeg ikke har sett fysisk siden starten av 2020..

Hvorfor er da antall innlagte stabilt i forhold til alle smittetilfellene regjeringen mener vi har?  Er feks.200 nye positive tester( men uten at noen av de er særlig syke) og 2 nye innleggelser grunn til å la oss få 2 tapte år fra livene våre?  Livet skal altså være på vent et år til? Dette betyr at uansett hvor «flink» man måtte være så stenger myndighetene ned straks det blir en liten økning positive tester. Og det betyr man burde møte folk og gjøre alt man vil gjøre mens man kan- neste måned kan alt bli stengt og man får ikke engang «lov» å ha besøk. 

Endret av mima
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar fram et gammelt uttrykk. Folk må ta seg sammen. Vi må lære oss å tåle. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, parmanoia said:

Jo. Men folk er forståelig nok frustrerte og drittlei. Det betyr ikke at man ikke kommer til å gjøre det som må til. 

Håper du snakker for deg selv og ikke for alle ! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (11 minutter siden):

de har vel aldri sagt at de krever at andre skal gjøre det heller. Tvertimot sa de at for enslige er reisen hjem til jul en nødvendig reise.

Men allikevel finnes det folk som skylder på disse for at de absolutt må reise..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, mandel92 said:

Jeg reagerer fordi jeg er bekymret for min egen økonomi, samt min kjærestes økonomi. Som student har man jo ikke så mange rettigheter når man plutselig ikke har jobb lenger. 
Er veldig redd for å ikke kunne betale husleia lenger. Så klart at man reagerer når tiltakene får store konsekvenser for ens liv. Samtidig som en tenker at kanskje ikke tiltakene treffer helt der de skal, problemet har jo i stor grad vært private fester/sammenkomster, og da hjelper det jo ikke å stenge alt annet. 

Jeg skjønner, men dette har vært på trappene den siste tiden. Det kan ikke komme som et sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godhelg2019
mandel92 skrev (1 time siden):

Forskjellen er vel at man kan flytte på seter som ikke er fastmontert, derfor er det ikke like trygt..?

Håper ikke det blir sjenkestopp. For det første tror jeg det bare fører til at folk drikker hjemme i stedet, ergo mindre trygt. For det andre så blir kjæresten min mest sannsynlig permittert, da stedet han jobber sikkert blir stengt, og han er helt avhengig av å tjene penger da han ikke er norsk og har ingen rettigheter fra nav eller lånekassen (vi er studenter). 

Håper også at treningssentre ikke stenger, er ikke akkurat trengsel der, og det er ikke mange som har blitt smittet der. Det er allerede gode tiltak på treningssentre. Det er iskaldt ute og jeg har ikke lyst til å trene utendørs, blir forbanna om treningssenteret stenger. Hva skal jeg gjøre da? 

Det er kjipt at kjæresten din ble permittert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (1 minutt siden):

Eller folk drar fra hjemmefest til hjemmefest på ei natt 

Får håpe politiet har ressurser til å stanse det og bøtelegge fester. I Sør Afrika har de hatt total stopp på salg av alkohol i flere omganger (tror de har det nå) for å unngå festing og smitte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (2 minutter siden):

Håper du snakker for deg selv og ikke for alle ! 

Jeg snakker for verken bare meg selv eller for absolutt alle andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

det står ingenting på regjeringen.no om stengte butikker. Hvorfor snakker dere som om butikkene må stenge??

Lurer jeg også på...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

det står ingenting på regjeringen.no om stengte butikker. Hvorfor snakker dere som om butikkene må stenge??

Tror det var et av forslagene til FHI før denne pressekonferansen. Men Erna sa at de skulle få fram en plan om antallsbegrensing på butikker og kjøpesentre, så de blir jo ikke stengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er da antall innlagte stabilt i forhold til alle smittetilfellene regjeringen mener vi har?  Er feks.200 nye positive tester( men uten at noen av de er særlig syke) og 2 nye innleggelser grunn til å la oss få 2 tapte år fra livene våre?  Livet skal altså være på vent et år til? Dette betyr at uansett hvor «flink» man måtte være så stenger myndighetene ned straks det blir en liten økning positive tester. Og det betyr man burde møte folk og gjøre alt man vil gjøre mens man kan- neste måned kan alt bli stengt og man får ikke engang «lov» å ha besøk. 

slapp av. Det er ikke to eller et år til 18. januar. Det er 14 dager. Det er virkelig ikke nødvendig å overdrive sånn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tetrao skrev (3 minutter siden):

Lurer jeg også på...?

Bare adgangskontroll de kommer til å innføre. Det er greit nok når folk ikke klarer å følge regler .. dette så jeg komme rett før jul ingen overraskelse folk gikk bananas i juleshopping og full fest fra første juledag 

Endret av Bente1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 minutter siden):

det står ingenting på regjeringen.no om stengte butikker. Hvorfor snakker dere som om butikkene må stenge??

Jeg svarte en som var redd butikkene skulle stenge. Det skal det ikke. Og skulle vanlige butikker blitt stengt så ville det ikke allerede skjedd imorgen, og matbutikkene stenges aldri. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (6 minutter siden):

Men allikevel finnes det folk som skylder på disse for at de absolutt må reise..

hæ?? det der ga ingen mening

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det slik nå at man ikke skal treffe noen i det hele tatt? Eller er det bare en anbefaling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (8 minutter siden):

Får håpe politiet har ressurser til å stanse det og bøtelegge fester. I Sør Afrika har de hatt total stopp på salg av alkohol i flere omganger (tror de har det nå) for å unngå festing og smitte.

Sto nå i en avis idag at Vinmonopolet har gjort d bra i år. Burde helst stengt det og ..pluss alkohol salg i dagligvare 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (1 minutt siden):

Er det slik nå at man ikke skal treffe noen i det hele tatt? Eller er det bare en anbefaling? 

Beste å la være i 2 uker d klarer alle 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (Akkurat nå):

Beste å la være i 2 uker d klarer alle 

Det var ikke det jeg spurte om. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...