Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Burde vært spleis for familien på 4 som dekker begravelse. Tenk summen for 4 personer😭 Må havne opp i langt mer enn 100 000...

Lik sum til hver side(besteforeldre) eventuelt. Eller finnes det? 

Endret av Visdomstannaverker
  • Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner et par av de som ble evakuert og har fulgt direktesendinger og pressebriefer hver dag. Likevel var det ikke før jeg så filmen(e) av redningsaksjonen med helikopter at det virkelig gikk opp for meg hvor forferdelig dette er.

Ikke misforstå, jeg har selvfølgelig syntes at det er grusomt hele tiden, men de filmene der vi ser omriss av de som sitter på hustak etc... har ikke ord.

Så kan det selvfølgelig diskuteres om det er riktig å frigi filmer og bilder fra evakueringen så tidlig eller om de burde ventet. 

• Liker 7
Skrevet
Visdomstannaverker skrev (34 minutter siden):

Burde vært spleis for familien på 4 som dekker begravelse. Tenk summen for 4 personer😭 Må havne opp i langt mer enn 100 000...

De har sannsynligvis forsikringer som dekker begravelse. 

Skrevet
Visdomstannaverker skrev (49 minutter siden):

Det er samlet inn 6 millioner til Omsorg Jessheim via Spleis. De skriver at pengene blant annet skal gå til begravelser.

• Liker 22
Skrevet
Chiccy skrev (13 timer siden):

Er det noen som vet hvordan det går med saken nå? Har de funnet de 3 siste? De fant jo en levende chihuahua? Hvordan går det med den? 

Chihuahuaen tilhørte Victoria på 13 år, og ble funnet på rommet hennes. Hunden er gjenforent med faren ❤ 

Redningsaksjonen er avsluttet da det ikke er mer håp om å finne overlevende 💔🥺😔

• Liker 11
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, så mulig dette har vært oppe før. MEN, jeg stusser litt på det veldige engasjementet rundt innsamling av utstyr og penger til de rammede familiene. Misforstå meg rett; jeg synes også hendelsen er en stor tragedie og skulle gjerne gjort mye for at disse menneskene fikk det litt bedre i en utrolig tung tid, men er ikke alle disse menneskene dekket opp og ned og i mente av forsikringer som sørger for at de både kan skaffe seg klær, bolig, sportsartikler, leker og liknende selv? 

I starten var det jo et issue at butikker ikke var oppe på røde dager, og at de kanskje hadde løpt fra lommebøker, kort etc så det ikke bare var å dra ut og handle. Men nå? Jeg forstår at folk ønsker å føle at de bidrar, og det er blitt tent lys, laget mat og samlet inn diverse, jeg håper og tror at omtanken varmer. Men samtidig vet vi det finnes flykninger uten alle sikkerhetsnett som vi har i Norge som ikke har nåla i veggen og går en tragisk tid i møte i kulde og uten noen utsikt til at situasjonen skal bedre seg. Burde ikke heller penger, klær, mat vært samlet inn til dem?

• Liker 14
Skrevet

Dette jordskredet har gjort dypt inntrykk. Av og til blir man liksom for sjokkert til å ta innover seg hvor omfattende noe kan være, og først nå kjenner jeg hvor dypt det inntrykket gjør på kroppen. Selv føler jeg det blir egoistisk å tenke på hva jeg føler, når det er så mange mennesker i Gjerdrum og omegn som nå sitter med sorg, er hjemløse og har mistet alt. En mager trøst at de redder ut kjæledyr og at mange mennesker ble reddet den natten det skjedde. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne bidra med mer enn å vippse på Spleis.

Jeg er også utrolig imponert over alle som har bidratt til redningsaksjoner, hjelp til de berørte, og ikke minst hundene og deres hundeførere som har risikert livene sine for å gi pårørende et svar. Svenskene som stod klare, de som laget mat til hjelpearbeiderne, de som tente lys for å vise sin medfølelse, de som har bidratt på spleis, heimevernet og politiet, brannvesenet og helsevesenet. For noen ildsjeler vi har i det lille landet vårt ❤️ Jeg håper de finner de resterende 3 som er savnet, og jeg håper vi alle sammen kan innse hvor viktig det er å vise medmenneskelighet og omsorg for dem rundt oss. Foruten dette hadde vi ikke hatt så mange som er villig til å sette sine egne liv til side, for å hjelpe andre.

• Liker 9
Skrevet
Super-mamma skrev (14 minutter siden):

Har ikke lest hele tråden, så mulig dette har vært oppe før. MEN, jeg stusser litt på det veldige engasjementet rundt innsamling av utstyr og penger til de rammede familiene. Misforstå meg rett; jeg synes også hendelsen er en stor tragedie og skulle gjerne gjort mye for at disse menneskene fikk det litt bedre i en utrolig tung tid, men er ikke alle disse menneskene dekket opp og ned og i mente av forsikringer som sørger for at de både kan skaffe seg klær, bolig, sportsartikler, leker og liknende selv? 

I starten var det jo et issue at butikker ikke var oppe på røde dager, og at de kanskje hadde løpt fra lommebøker, kort etc så det ikke bare var å dra ut og handle. Men nå? Jeg forstår at folk ønsker å føle at de bidrar, og det er blitt tent lys, laget mat og samlet inn diverse, jeg håper og tror at omtanken varmer. Men samtidig vet vi det finnes flykninger uten alle sikkerhetsnett som vi har i Norge som ikke har nåla i veggen og går en tragisk tid i møte i kulde og uten noen utsikt til at situasjonen skal bedre seg. Burde ikke heller penger, klær, mat vært samlet inn til dem?

Selvfølgelig er det et stort engasjement for denne saken, det er en tragedie og det er ikke alle som er forsikret "opp og ned i mente". Når slike katastrofer inntreffer er det menneskelig å hjelpe, det er menneskelig å bry seg, og det er menneskelig å ha flere tanker samtidig. På den ene siden har det i flere år vært bidrag til flyktningskrisen, også i Norge. Det har blitt satt i gang store aksjoner for å hjelpe andre mennesker i nød. Nå er det Norge, Gjerdrum, som er i nød, og da er det naturlig å hjelpe dem! 

• Liker 18
Skrevet
Ms.Sommerfugl skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det et stort engasjement for denne saken, det er en tragedie og det er ikke alle som er forsikret "opp og ned i mente". Når slike katastrofer inntreffer er det menneskelig å hjelpe, det er menneskelig å bry seg, og det er menneskelig å ha flere tanker samtidig. På den ene siden har det i flere år vært bidrag til flyktningskrisen, også i Norge. Det har blitt satt i gang store aksjoner for å hjelpe andre mennesker i nød. Nå er det Norge, Gjerdrum, som er i nød, og da er det naturlig å hjelpe dem! 

Enig i alt du sier, og absolutt, det er mulig og lov til å ha flere tanker i hodet samtidig. Samtidig er dette en veldig spesiell sak som engasjerer og som også har gjort at både regjering, forsikringsselskap og kommune har vært ute og sagt at disse menneskene skal bli tatt hånd om på best mulig måte. Regner med det også gjelder dersom de ikke har alle forsikringer på plass. 

• Liker 7
Skrevet
Super-mamma skrev (34 minutter siden):

Når de rammede i Gjerdrum har fått det de har behov for regner jeg med at resterende går til andre trengende via feks røde kors.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å få utbetalt forsikringspenger i en slik sak, men ser ikke for meg at det er gjort på en dag. De færreste har nok cash på bakhånd (eller tid!) til å kjøpe seg alt man trenger på 1-2-3. 

Forstår veldig godt at folk ønsker å hjelpe, selv skulle jeg ønske jeg kunne gjort mer enn å vippse. Ser absolutt ingen problemer ved det.

• Liker 4
Skrevet
Jolanda skrev (4 timer siden):

Det er samlet inn 6 millioner til Omsorg Jessheim via Spleis. De skriver at pengene blant annet skal gå til begravelser.

Da håper jeg de dekker for alle 7 (10 hvis de savnede blir funnet) ❤️

• Liker 3
Skrevet
Mekkapekka skrev (2 timer siden):

Hjerteskjærende å lese😭 Dødsannonse

😢Sjeldent jeg griner så mye som jeg gjorde da jeg så den dødsannonsen... 😭 Det er helt tragisk at en liten familie skal dø på den måten

• Liker 12
Skrevet

Fikk vondt inni meg når jeg leste dødsannonsen. Det var et veldig fint navn de skulle gi til gutten. Har alltid likt det navnet.

• Liker 13
Skrevet
Visdomstannaverker skrev (59 minutter siden):

Da håper jeg de dekker for alle 7 (10 hvis de savnede blir funnet) ❤️

Gravferdstønad

• Liker 1
Skrevet
Mekkapekka skrev (3 timer siden):

💗💗💗💗

• Liker 4
Skrevet
Mekkapekka skrev (3 timer siden):

Det må jeg si meg helt enig i. 

• Liker 5
Skrevet

Så brutalt, men akk så flaks at de rakk å gi gutten et navn og formidle det videre :hjerte:

Sterkt å se en så omfattende dødsannonse, og legger også merke til rausheten til etterlatte som ønsker å støtte Røde kors  :hjerte: Nydelig løst med f og d , med navn i mellom. Vanligvis benevnes det med "døde i mors liv" når de er så små :trist:

• Liker 9
Skrevet
Mekkapekka skrev (4 timer siden):

Tårene renner og renner❤️❤️❤️ Hvil i fred❤️

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...