Gå til innhold

– De som ikke vaksiner seg, kan sparkes fra jobben


Dankert

Anbefalte innlegg

2ro skrev (3 minutter siden):

Hva vil du fram til? Mange (de fleste) i risikogruppene blir anbefalt disse vaksinene, hvorfor tror du at du vet bedre enn de som lager disse rådene?

At man ikke kan beskytte mot alle infeksjonssykdommer bety ikke at man skal la være å forsøke. Jeg forstår rett og slett ikke hva du vil fram til. 

Hadde jo vært kjekt om du fulgte med i din egen diskusjon.
Det handler altså om skjerming av høyrisikopasienter. Du mener de er tilstrekkelig beskyttet av vaksine. Det kan vel diskuteres, med mindre det er greit for deg at bare 50-70% av dem risikerer sykdom

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2ro skrev (1 minutt siden):

Av de innlagte i Norge. Det var i en av de siste talene angående situasjonen. Vi ble advart mot å tro at dette bare rammer eldre. Kanskje du skulle sett den?

Ja det er synd at mennesker blir rammet av sykdom, og ja jeg vet at yngre kan bli syke av både influensa og sars cov 2. Men man kan ikke stoppe og leve. 
Erna selv ikke virker så redd siden som hun sa» jeg er en frisk snart 60 åring»(og overvektig) så stiller hun seg bakerst i vaksinekøen. Så folk under 40 med god helse burde da absolutt ikke leve i frykt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (Akkurat nå):

Hadde jo vært kjekt om du fulgte med i din egen diskusjon.
Det handler altså om skjerming av høyrisikopasienter. Du mener de er tilstrekkelig beskyttet av vaksine. Det kan vel diskuteres, med mindre det er greit for deg at bare 50-70% av dem risikerer sykdom

Jeg mener ikke det er tilstrekkelig, men et hjelpemiddel. Dette har vi bare såvidt begynt med for korona. Så lenge disse ikke er vaksinert er det viktig å beskytte dem, men det kan vi bare gjøre med lave smittetall. Vi kan ikke isolere en så stor andel av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (1 minutt siden):

Ja det er synd at mennesker blir rammet av sykdom, og ja jeg vet at yngre kan bli syke av både influensa og sars cov 2. Men man kan ikke stoppe og leve. 
Erna selv ikke virker så redd siden som hun sa» jeg er en frisk snart 60 åring»(og overvektig) så stiller hun seg bakerst i vaksinekøen. Så folk under 40 med god helse burde da absolutt ikke leve i frykt.

 

Om man skal ta hensyn til de i risikogruppene kan man ikke leve uten å ta hensyn. Det er mange i risikogruppene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MissLucy said:

det var ikke det hun sa.

Hun sa bare at konspirasjonsteorier sprer seg og at flere ser ut til å stille spørsmål ved vitenskap og kunnskap.

Og det er jo sant.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/statsministerens-nyttarstale-2021/id2826293/

På 5:36 ca

Anbefaler også dette innlegget fra Erlend Hansen Juvik, Nyhetsredaktør i Adresseavisen for alle som sluker alt de ser på YouTube, Twitter og ymse konspi-blogger rått, og sutrer over manglende taletid i mainstream media:

https://www.e-pages.dk/adresseavisen/6564/article/1273352/2/4/render/?token=df37ce3b94c028d029273bf4265234d7&vl_platform=ios&vl_app_id=no.polaris.adressa.ereader&vl_app_version=5.2.2

Nylig fikk jeg en e-post fra en leser av Adresseavisen. Innholdet var skremmende.

Avsenderen ba Adresseavisen om å sjekke en bestemt video der det hevdes at koronavaksinen er farlig. Så jeg sjekket, slik vi gjør når vi får tips. Videoen viste seg å være delt av David Icke, en britisk konspirasjonsteoretiker. Han mener ifølge BBC at spredningen av koronavirus er knyttet til 5G-mobilnettet og at jødiske grupper er involvert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (5 minutter siden):

Om man skal ta hensyn til de i risikogruppene kan man ikke leve uten å ta hensyn. Det er mange i risikogruppene. 

Ja man tar hensyn. Man går ikke syk på jobb på sykehjemmet, går ikke på besøk til en sykehjemsbeboer når man er syk. Man spriter hendene når man går inn.

Jobber man med feks. Blodprøvetaking og føler seg litt forkjølet bruker man munnbind. 

De som feks. er under kreftbehandling isolerer seg jo, det gjorde de tidligere uansett. 
 

Folk med feks.diabetes går på jobb(til vanlig iallfall). 


Feks. sitter man ved siden av en person med nøtteallergi tar man ikke med nøtter og spiser de foran denne. Men man forbyr ikke salg av nøtter og forbyr folk å spise det.

 

Endret av mima
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (17 minutter siden):

som jeg sa i et tidligere innlegg, som du ignorerte, så er en tredjedel av befolkningen i risikogruppene. Hvordan foreslår du med din ekspertise at vi isolerer dem, uten at samfunnet stopper opp?

Dere er fryktelig glad i å dra fram dette 1.6 millioner-tallet fra i mars, som er nedjustert forlengsr etterhvert som man har fått bedre tallgrunnlag.
Dessuten er jo alt relativt. Jeg har forlengst passert 10 år og har høyere risiko enn en 10-åring, ikke bare ifm covid men også mange andre sykdommer. Jeg regner meg ikke i "risikogruppa" av den grunn.
Har 1/3 av de koronasmittede dødd? Nei. Har 1/3 av de koronasmittede blitt innlagt/alvorlig syke? Nei.
For mange i den såkalte risikogruppa er risikoøkningen minimal og ikke større enn risikoøkningen som skyldes tilstanden som plasserer dem i risikogruppa i utgangspunktet,

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (12 minutter siden):

Anbefaler også dette innlegget fra Erlend Hansen Juvik, Nyhetsredaktør i Adresseavisen for alle som sluker alt de ser på YouTube, Twitter og ymse konspi-blogger rått, og sutrer over manglende taletid i mainstream media:

https://www.e-pages.dk/adresseavisen/6564/article/1273352/2/4/render/?token=df37ce3b94c028d029273bf4265234d7&vl_platform=ios&vl_app_id=no.polaris.adressa.ereader&vl_app_version=5.2.2

Nylig fikk jeg en e-post fra en leser av Adresseavisen. Innholdet var skremmende.

Avsenderen ba Adresseavisen om å sjekke en bestemt video der det hevdes at koronavaksinen er farlig. Så jeg sjekket, slik vi gjør når vi får tips. Videoen viste seg å være delt av David Icke, en britisk konspirasjonsteoretiker. Han mener ifølge BBC at spredningen av koronavirus er knyttet til 5G-mobilnettet og at jødiske grupper er involvert.

det var et veldig godt innlegg. Takk for at du delte det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (6 minutter siden):

Dere er fryktelig glad i å dra fram dette 1.6 millioner-tallet fra i mars, som er nedjustert forlengsr etterhvert som man har fått bedre tallgrunnlag.
Dessuten er jo alt relativt. Jeg har forlengst passert 10 år og har høyere risiko enn en 10-åring, ikke bare ifm covid men også mange andre sykdommer. Jeg regner meg ikke i "risikogruppa" av den grunn.
Har 1/3 av de koronasmittede dødd? Nei. Har 1/3 av de koronasmittede blitt innlagt/alvorlig syke? Nei.
For mange i den såkalte risikogruppa er risikoøkningen minimal og ikke større enn risikoøkningen som skyldes tilstanden som plasserer dem i risikogruppa i utgangspunktet,

når ble det nedjustert? Hva er tallet i dag? Dokumenter påstanden din.

Bent Høie brukte 1,6 millioner så sent som oktober: 

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoie-advarer-1-6-millioner-nordmenn-kan-befinne-seg-i-risikogruppen/s/12-95-3424035241

Forskning.no brukte derimot langt over 2 millioner i mars: https://forskning.no/sykdommer-virus/hvem-er-egentlig-i-risikogruppen-for-korona/1659901

Er det kanskje dette tallet på over 2 millioner som er nedjustert?

Svar heller på spørsmålet mitt. Hver tredje nordmann er i en risikogruppe, Hvordan tenker dere at disse kan isoleres uten at samfunnet stopper?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

Hver tredje nordmann er i en risikogruppe, Hvordan tenker dere at disse kan isoleres uten at samfunnet stopper?

Hvordan levde disse i tiden «før korona»? Mange sykdommer.. influensa, forkjølelse, mononukleose, bakterielle infeksjoner etc. Man stengte ikke ned samfunnet.  Ja det finnes vaksine for noe, men det var feks.likevel 7600 innlagte med influensa i sesongen 2017/2018. 
Covid vaksinen kan være et supplement ikke selve løsningen. Risikogruppene kan vaksinere seg hvis de tør, og så kan man begynne å leve mer normalt igjen. Så kan man fortsette å forske på bla. Sars cov 2 og forskjellige behandlinger og bruke god tid på å forske på covid vaksiner feks.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (1 minutt siden):

Hvordan levde disse i tiden «før korona»? Mange sykdommer.. influensa, forkjølelse, mononukleose, bakterielle infeksjoner etc. Man stengte ikke ned samfunnet.  Ja det finnes vaksine for noe, men det var feks.likevel 7600 innlagte med influensa i sesongen 2017/2018. 
Covid vaksinen kan være et supplement ikke selve løsningen. Risikogruppene kan vaksinere seg hvis de tør, og så kan man begynne å leve mer normalt igjen. Så kan man fortsette å forske på bla. Sars cov 2 og forskjellige behandlinger og bruke god tid på å forske på covid vaksiner feks.

Ikke snakk deg vekk.

Det var du som sa at vi bør isolere risikogruppene for å slippe andre tiltak. Jeg venter på at du skal svare på hvordan vi kan isolere 1,6 millioner mennesker, dvs hver tredje person i befolkningen, uten at det får like store negative følger for samfunnsfunksjonene som de tiltakene vi har eller har hatt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (11 minutter siden):

Hvordan levde disse i tiden «før korona»? Mange sykdommer.. influensa, forkjølelse, mononukleose, bakterielle infeksjoner etc. Man stengte ikke ned samfunnet.  Ja det finnes vaksine for noe, men det var feks.likevel 7600 innlagte med influensa i sesongen 2017/2018. 
Covid vaksinen kan være et supplement ikke selve løsningen. Risikogruppene kan vaksinere seg hvis de tør, og så kan man begynne å leve mer normalt igjen. Så kan man fortsette å forske på bla. Sars cov 2 og forskjellige behandlinger og bruke god tid på å forske på covid vaksiner feks.

jeg håper ikke du er alvorlig når du sammenligner covid19 med forkjølelse?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (47 minutter siden):

når ble det nedjustert? Hva er tallet i dag? Dokumenter påstanden din.

Bent Høie brukte 1,6 millioner så sent som oktober: 

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoie-advarer-1-6-millioner-nordmenn-kan-befinne-seg-i-risikogruppen/s/12-95-3424035241

Forskning.no brukte derimot langt over 2 millioner i mars: https://forskning.no/sykdommer-virus/hvem-er-egentlig-i-risikogruppen-for-korona/1659901

Er det kanskje dette tallet på over 2 millioner som er nedjustert?

Svar heller på spørsmålet mitt. Hver tredje nordmann er i en risikogruppe, Hvordan tenker dere at disse kan isoleres uten at samfunnet stopper?

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/?term=&h=1

Noe tall oppgir de ikke, men personer med lett astma, høyt blodtrykk og røykere er fjernet fra risikogruppene, så det burde nok utgjøre et betydelig antall.
Dessuten skliller de mellom høy og moderat/lav risiko der sistnevnte gruppe anbefales å leve stort sett som normalt om enn litt mer forsiktig.

Høie bruker vel tall på samme måte og med samme begrunnelse som deg, nemlig høyest mulig for størst mulig effekt. 

Hvor du har tallet 2 millioner fra vet jeg ikke for jeg kan ikke se det noe sted. Uansett  er det lite oppdatert da de samme gruppene jeg nevnte nå er fjernet.

Jeg har allerede svart, og det belreftes av det FHI skriver, at de fleste i "risikogruppa" kan leve somtrent som normalt. De med høy risiko er i liten grad yrkesaktive, og det vil ha langt mindre konsekvenser å isolere de få som er det enn å isolere omtrent hele befolkningen slik man gjør nå. Mange av de som er i jobb vil også kunne jobbe hjemmefra, 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (1 minutt siden):

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/?term=&h=1

Noe tall oppgir de ikke, men personer med lett astma, høyt blodtrykk og røykere er fjernet fra risikogruppene, så det burde nok utgjøre et betydelig antall.
Dessuten skliller de mellom høy og moderat/lav risiko der sistnevnte gruppe anbefales å leve stort sett som normalt om enn litt mer forsiktig.

Høie bruker vel tall på samme måte og med samme begrunnelse som deg, nemlig høyest mulig for størst mulig effekt. 

Hvor du har tallet 2 millioner fra vet jeg ikke for jeg kan ikke se det noe sted. Uansett  er det lite oppdatert da de samme gruppene jeg nevnte nå er fjernet.

 

Jeg la sammen alle de gruppene som var regnet opp i artikkelen fra forskning.no. Da kom jeg til 2,7 millioner. Det var jo ganske mye mer enn 1,6.  

Forøvrig er jeg jo helt enig i at de skal leve i varierende grader av normalitet, mens vi alle overholder smittevernstiltak. Grunnen til at disse tallene kom opp var jo at @mima argumenterte for det motsatte - nemlig at alle i risikogruppene skal isoleres så vi andre kan leve normalt. Og da må vi ta med alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 timer siden):

Jeg la sammen alle de gruppene som var regnet opp i artikkelen fra forskning.no. Da kom jeg til 2,7 millioner. Det var jo ganske mye mer enn 1,6.  

Forøvrig er jeg jo helt enig i at de skal leve i varierende grader av normalitet, mens vi alle overholder smittevernstiltak. Grunnen til at disse tallene kom opp var jo at @mima argumenterte for det motsatte - nemlig at alle i risikogruppene skal isoleres så vi andre kan leve normalt. Og da må vi ta med alle.

Jeg snakker om å skjerme de eldre. Men å isolere alle på ubestemt tid kan være vanskelig. Risikogrupper som de med feks. overvekt, diabetes, kols etc. kan ikke sitte gjemt inne. Men er man i en veldig utsatt gruppe, tar man jo forhåndsregler selv. Slik som de med nøtteallergi holder seg unna nøtter. 
Man lever jo daglig med alle andre virus som mulig trussel. uten å stenge ned. 
Man kan ha hygienetiltak og ha planlagte besøk på sykehjem/ sykehus. Teste seg etter reise- (selv om PCR testene ikke alltid egner seg til dette formålet). I en stund til. Men leve mest mulig normalt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 timer siden):

jeg håper ikke du er alvorlig når du sammenligner covid19 med forkjølelse?

Har jeg gjort det? Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rocka69

Nå er det ikke verken Norge eller folk på KG som bestemmer hvilke lover som gjelder i Italia, Frankrike, Spania, Tyskland eller Hellas. Hvis de har lovgivning som kan gjøre at man kan si opp arbeidstakere som nekter å ta vaksiner (enten det er influensa, Covid-19 eller Ebola) så er det faktisk opp til det enkelte lands myndigheter. 

I Frankrike så er det slik at man skal ikke ha tvangsvaksinering, men det er et lovforslag fra Macron og hans regjering om at de som ikke vil ta vaksiner for smittsomme sykdommer(som Covid-19) ikke får lov til å ta offentlig kommunikasjon, ikke får lov til å gå inn i butikker, ikke får bruke utesteder, teater, kinoer eller gå på konserter og helst ikke oppholde seg i det offentlig rom. Altså Frankrike diskuterer at man kan la seg vaksinere "frivillig" eller "frivillig" velge isolasjon.

Så til vaksinasjonskort, det er ikke sikkert at det blir krav om at Norge kommer til å kreve vaksinasjonskort for oss som bor i Norge eller besøkende. Men at det blir påtvunget vaksinering for Covid-19 kan vi regne som fastslått - om helsepersonell da nekter likevel - så er det lovbrudd og ordrenekt - dermed har man lovlig grunn til avskjed i forhold til Arbeidsmiljøloven og Statstjenestemannsloven. 

Men at vi kan oppleve at andre land(noen ikke alle) vil kreve at man er vaksinert mot Covid-19( og/eller andre sykdommer) og kan dokumentere dette ved et vaksinasjonskort/pass kan vi også med 100% sikkert gå ut ifra - det er land som har dette allerede og flere vil innføre dette. Dette betyr at Syden-turen kan gå i vasken når du står ved gaten på Gardermoen på vei til Kreta eller Mallorca når personalet fra flyselskapet ber om å få se vaksinekortet. Har du ikke dette, vel da får du ikke gå om bord flyet - for flyselskapet vil unngå å måtte betale boten og omkostningene som følge av at de tillot å boarde mennesker som ikke var vaksinert. Dette samme vil gjelde fergeselskaper som Color Line eller DFDS. 

Nå har vi åpne grenser i Schengen, og vi kan lett sett oss i en bil og kjøre stort sett over alt i Europa. Så selv for uvaksinerte kan omgå kontrollen på flyplasser, ikke sant? Men når du kommer til Lido di Jesolo i Italia i bilen, så kan det være at du på hotellet eller campingplassen møter et krav å fremvise vaksinekort for å få lov til å sjekke inn. Og har du ikke dette, så ringer de nok politiet - og 1000vis av Euro i bot per person kan bli resultatet.

Hva andre land finner på som krav for vaksinasjonsregler og krav om at vaksinekort skal bæres på seg sammen med ID-kort (som er obligatorisk i mange EU-land) - er det verken Erna, Stortinget, den norske befolkning eller KGs medlemmer. Selv FN vil godta dette som innenfor menneskerettigheter (FNs administrasjon om de er i mot, vil bli overstyrt av politiske myndigheter fra medlemslandene i FNs Generalforsamling). 

Så vi må nok forvente at skal vi kunne bevege oss fritt, så må vi vaksineres for Covid-19 og ha med oss vaksinekort som beviser dette - ihvertfall om vi skal bevege oss utenfor Norges grenser.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fritt fram for de som ikke vil innordne seg etter samfunnets regler å flytte ut i ødemarka et sted og bo for seg selv uten kontakt med samfunnet eller nyte godt av samfunnets goder. De som er medlem i et samfunn må innordne seg etter reglene om det ikke skal bli anarki.  Om dere er redde for diktatur og Sør-Koreanske tilstander, foreslår jeg at dere flytter nå. Nordpolen, Sørpolen, de ødeste delene av Alaska, Grønland, kanskje noen øde øyer her og der, og noen utvalgte jungler er nok de sikreste valgene. Lykke til!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FlyBabe skrev (10 minutter siden):

Det er fritt fram for de som ikke vil innordne seg etter samfunnets regler å flytte ut i ødemarka et sted og bo for seg selv uten kontakt med samfunnet eller nyte godt av samfunnets goder. De som er medlem i et samfunn må innordne seg etter reglene om det ikke skal bli anarki.  Om dere er redde for diktatur og Sør-Koreanske tilstander, foreslår jeg at dere flytter nå. Nordpolen, Sørpolen, de ødeste delene av Alaska, Grønland, kanskje noen øde øyer her og der, og noen utvalgte jungler er nok de sikreste valgene. Lykke til!

Det er fritt for de som er så redd, å flytte alene i ut i skogen uten kontakt med noen. Der kan man ikke risikere å få noe slags virus fra andre mennesker. Man kan ikke gjemme seg hele livet. Jeg er ikke redd for Sør- koreanske tilstander jeg er redd for nord-koreanske tilstander jeg da da isåfall😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
mima skrev (9 timer siden):

De aller fleste innlagte og døde er de eldre. Av og til blir noen yngre innlagt. Slik som også kan skje av influensa. 
Men de som ikke engang tåler en forkjølelse må jo skjerme seg for diverse virus og bakterier hele tiden, ikke bare nå. 

Her tror jeg vi må bli enige om en definisjon på "eldre". Det blir lagt inn en hel del folk i femti- og sekstiårene, så gjennomsnittsalderen er rundt der (noen yngre, noen eldre, men flest midt i livet). Jeg synes det er litt tidlig å avskrive dem som "eldre, de skal dø snart uansett". Hva synes du? 

De eldste dør på sykehjemmet, de blir ikke flyttet. 

Det virker på meg som om du har laget deg litt din egen sannhet med at dette knapt er noe farlig i det hele tatt for alle under seksti. 

Det er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...