Gå til innhold

– De som ikke vaksiner seg, kan sparkes fra jobben


Dankert

Anbefalte innlegg

Sier italiensk jussprofessor. Blir ikke aktuelt her i landet får vi håpe.

https://www.unionesarda.it/en/articolo/news/italia/2020/12/29/ichino-il-datore-di-lavoro-puo-licenziare-il-dipendente-che-rifiu-137-1098525.html
 

Ansatte som nekter å vaksinere seg mot koronaviruset i Italia så snart vaksinen blir tilgjengelig for alle, kan sies opp fra jobben i kraft av sivilrettslige lover som pålegger arbeidsgivere å gjøre alt for å sikre et tryggest mulig arbeidsmiljø. Dette sier professor i arbeidsrett ved universitetet i Milano, Pietro Ichino.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer dette som et sjokk? Og det er greit at det skjer i Italia men ikke her? Det er fader meg få som skjønner hvor vi er på vei.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt som forventet. Det kommer til å bli sånn over alt så lenge folk godtar det. Jeg synes det er galskap og er ikke et samfunn jeg ønsker å være i.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dankert skrev (3 timer siden):

Sier italiensk jussprofessor. Blir ikke aktuelt her i landet får vi håpe.

https://www.unionesarda.it/en/articolo/news/italia/2020/12/29/ichino-il-datore-di-lavoro-puo-licenziare-il-dipendente-che-rifiu-137-1098525.html
 

Ansatte som nekter å vaksinere seg mot koronaviruset i Italia så snart vaksinen blir tilgjengelig for alle, kan sies opp fra jobben i kraft av sivilrettslige lover som pålegger arbeidsgivere å gjøre alt for å sikre et tryggest mulig arbeidsmiljø. Dette sier professor i arbeidsrett ved universitetet i Milano, Pietro Ichino.

dette er synspunktet til en - 1 - person. Han er ikke lovgiver og han er ikke dommer. Han er en fagperson med en mening. En annen fagperson kan ha en annen mening. Det som betyr noe er hva domstolene sier.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å se hvor  lett det er å forandre holdingene til folk. Fra at alle selvsagt har rett til å bestemme over sine egne kropper og at frihet er en selvfølgelighet, til et tystersamfunn, til et samfunn hvor man skal kunne true og tvinge folk til å ta en vaksine de ikke aner noe om langstidsvirkningene til.

Litt mer av dette nå, så er mesteparten av menneskeheten villige til sette Musks neurolink i hjernen og kobles sammen i et  hive mind.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pingvinboogie skrev (3 timer siden):

Skummelt å se hvor  lett det er å forandre holdingene til folk. Fra at alle selvsagt har rett til å bestemme over sine egne kropper og at frihet er en selvfølgelighet, til et tystersamfunn, til et samfunn hvor man skal kunne true og tvinge folk til å ta en vaksine de ikke aner noe om langstidsvirkningene til.

Litt mer av dette nå, så er mesteparten av menneskeheten villige til sette Musks neurolink i hjernen og kobles sammen i et  hive mind.

Helt uenig. Tvert imot har vi gått fra et samfunn det vaksiner var obligatoriske, f.eks koppevaksine og BCG, til et samfunn der det er helt frivillig om man vil ta en vaksine som skal stoppe en pandemi som truer økonomien, samfunnet og helsevesenet i kne. Det eneste som er skummelt her, er å se historieløsheten bre seg.

Endret av MissLucy
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankeeksperiment: om du er trygdet skal du fortsatt få penger uten vaksine. Ditt valg har potensial til å koste samfunnet store summer. * Med forhold om at det ikke er medisinske årsaker til at man ikke kan vaksinere seg... Selvsagt.

Det sprøeste jeg leser i disse tider er narkomane som nekter å ta vaksine, for de vet ikke hva som er i vaksinen. Altså, det var jo også et tidspunkt å stille kritiske spørsmål og ta ekstreme helsevalg. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MissLucy said:

Helt uenig. Tvert imot har vi gått fra et samfunn det vaksiner var obligatoriske, f.eks koppevaksine og BCG, til et samfunn der det er helt frivillig om man vil ta en vaksine som skal stoppe en pandemi som truer økonomien, samfunnet og helsevesenet i kne. Det eneste som er skummelt her, er å se historieløsheten bre seg.

Ja, det er jo veldig frivillig hvis man risikerer å miste jobben, nektes å reise, og stoppes fra å delta på arrangementer hvis man ikke tar vaksinen.

I tillegg blir man uglesett av resten av samfunnet. Senest i dag hørte jeg noen snakke om at de som ikke tar vaksinen fortjener å dø av covid-19.

Det blir tydelig hvem som ikke har tatt den når man må ha vaksinekort for å bevege seg rundt i samfunet, så vi kan vel like gjerne sette opp gapestokk på torget.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (6 minutter siden):

Ja, det er jo veldig frivillig hvis man risikerer å miste jobben, nektes å reise, og stoppes fra å delta på arrangementer hvis man ikke tar vaksinen.

I tillegg blir man uglesett av resten av samfunnet. Senest i dag hørte jeg noen snakke om at de som ikke tar vaksinen fortjener å dø av covid-19.

Det blir tydelig hvem som ikke har tatt den når man må ha vaksinekort for å bevege seg rundt i samfunet, så vi kan vel like gjerne sette opp gapestokk på torget.

nå skisserer du en situasjon som ikke eksisterer. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissLucy said:

nå skisserer du en situasjon som ikke eksisterer. 

Hvis jeg hadde fortalt deg for et år siden at du snart ville risikere å få 20 000 i bot hvis du samlet hele familien i jula eller gikk på fest, eller hvis du dro på butikken etter å ha vært i nærheten av noen som snufset. At du ikke kunne besøke bestemoren din på sykehjemmet eller følge moren din på cellegiftbehandling på sykehuset - hva hadde du tenkt da?

At jeg skisserte en situasjon som ikke eksisterte.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (3 timer siden):

Skummelt å se hvor  lett det er å forandre holdingene til folk. Fra at alle selvsagt har rett til å bestemme over sine egne kropper og at frihet er en selvfølgelighet, til et tystersamfunn, til et samfunn hvor man skal kunne true og tvinge folk til å ta en vaksine de ikke aner noe om langstidsvirkningene til.

Litt mer av dette nå, så er mesteparten av menneskeheten villige til sette Musks neurolink i hjernen og kobles sammen i et  hive mind.

Haha, utrolig godt sagt. Men også trist dessverre, mange vil nok ha den neurolinken utrolig nok.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (16 minutter siden):

Hvis jeg hadde fortalt deg for et år siden at du snart ville risikere å få 20 000 i bot hvis du samlet hele familien i jula eller gikk på fest, eller hvis du dro på butikken etter å ha vært i nærheten av noen som snufset. At du ikke kunne besøke bestemoren din på sykehjemmet eller følge moren din på cellegiftbehandling på sykehuset - hva hadde du tenkt da?

At jeg skisserte en situasjon som ikke eksisterte.

dette er en falsk sammenligning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MissLucy said:

dette er en falsk sammenligning.

Forklar meg gjerne hvorfor det er en falsk sammenligning.

Det snakkes allerede om "konsekvenser" for de som ikke tar vaksinen. Reiserestriksjoner og forbud mot å være med på arrangementer er nevnt. Det er vanskelig å forestille seg at noen vil ansette for eksempel helsearbeidere uten vaksineattest.

Så på hvilken måte er sammenligningen søkt? Gapestokken? Ser og hører du egentlig hva folk sier om de som ikke vil ta vaksinen?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinboogie skrev (3 minutter siden):

Forklar meg gjerne hvorfor det er en falsk sammenligning.

Det snakkes allerede om "konsekvenser" for de som ikke tar vaksinen. Reiserestriksjoner og forbud mot å være med på arrangementer er nevnt. Det er vanskelig å forestille seg at noen vil ansette for eksempel helsearbeidere uten vaksineattest.

Så på hvilken måte er sammenligningen søkt? Gapestokken? Ser og hører du egentlig hva folk sier om de som ikke vil ta vaksinen?

hva jeg ville tenkt om tiltakene i en pandemi som ikke eksisterte og som jeg ikke kunne forestille meg, er ikke sammenlignbart med hva vi tenker i en aktuell og reell situasjon som den vi står i. Myndighetene har sagt at vaksinen blir frivillig, og det har de sagt på et tidspunkt der de er fullt innforstått med hva som er utfordringene i den reelle og aktuelle situasjonen vi står i. De har uttalt seg om den aktuelle og reelle situasjonen. Det er forskjellen fra ditt eksempel, som gjelder hva man ville trodd om en situasjon som var hypotetisk.

Så vet vi jo at vi kan få et vaksinebevis. Det er ikke noe oppsiktsvekkende i det. Jeg har allerede et vaksinekort som lister opp alle vaksiner jeg har tatt i mitt liv. Det har vel de fleste?

Vil det bli noen situasjoner som krever at vi dokumenterer at vi er vaksinert? kanskje.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (26 minutter siden):

dette er en falsk sammenligning.

Nei. Når man må fremvise opplysninger om sin helse, som etter loven er sensitive personopplysninger, til alle og enhver for å få lov til å delta i samfunnet, er dette en gapestokk. I Spania har de begynt å føre register over folk som takket nei til vaksinen. Ingen søkt sammenligning.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ItchyBitchySpider skrev (20 minutter siden):

Nei. Når man må fremvise opplysninger om sin helse, som etter loven er sensitive personopplysninger, til alle og enhver for å få lov til å delta i samfunnet, er dette en gapestokk. I Spania har de begynt å føre register over folk som takket nei til vaksinen. Ingen søkt sammenligning.  

dokumenter at dette skal skje i Norge, eller slutt å påstå det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

dokumenter at dette skal skje i Norge, eller slutt å påstå det.

Vaksinepass er planlagt brukt i flere land, også i Norge. Man kan risikere å må vise frem vaksinepass for å få lov til å reise, delta i arrangementer, ta offentlig transport osv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/slik-kan-du-begynne-a-reise-igjen_-selv-om-pandemien-fortsatt-herjer-1.15306145

I tillegg planlegger de en app. En app for sensitive personopplysninger.  Vakkert. I tillegg er første gruppe som vaksineres eldre over 85 år. App? Som brukes av folk på 85-90 år? De vet mest sannsynlig ikke hva en app er for noe. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vaksine pass og det tullet, vil aldri skje. Det er kun for å skremme. Vi lever ikke i et diktatur,men demokrati. 

Rart det ikke var sånn tvang rundt svineinfluensavaksine... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...