Gå til innhold

Er det bare å få barn som er ekte kjærlighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man elsker jo barna sine fordi man føler de er en forlengelse av seg selv. Man ser etter seg selv i barnas øyne og håper å finne en bedre versjon av seg selv i ansiktene deres. Det er jo en narsissistisk kjærlighet, og attpåtil er det i stor grad kulturelt betinget og styrt av sosiale krav, f.eks sanksjoner fra andre mødre eller frykten for barnevernet dersom man ikke skulle vært en god nok mor. Den kjærligheten man har ovenfor dyra sine er ikke narsissistisk da dyrene ikke engang er av samme art som deg selv, og man står mye friere mht hvordan man behandler de, og kan (dessverre) komme unna med mer uten at omgivelsene sanksjonerer på det. Så jeg tenker at den kjærligheten man har ovenfor dyr er mer genuin, mer rein. 

Barna ilegges forventninger til hvordan de skal være fra dag èn. Vi elsker ofte den vi ser for oss at barna skal bli, og hva de skal representere for oss. Dyrene bare er, de trenger ikke bære livene våre for oss og vi står derfor friere til å elske de sånn som kjærlighet er i sin reineste form: betingelsesløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange har gjort det til religion å få barn. Det blir av enkelte opphøyd Det Eneste Rette. Da foretrekker jeg heller at folk vendte tilbake til kristendommen. Ikke fordi den er bra eller sann, men fordi alternativene har vist seg å være verre.

Anonymkode: 1d2b6...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 20.12):

Jeg mener man kan føle ekte kjærlighet for andre, men du kan nok ikke sammenligne kjærligheten du har til katten din med kjærlighet mennesker imellom. Du skaffer deg en katt vel vitende om at den (etter all sannsynlighet) skal dø før deg. Det blir trist og vondt når det skjer, men livet ditt blir ikke ødelagt. De som mister et barn blir ødelagt for alltid, selv om mange velger å leve videre.

Anonymkode: adbd0...0f6

Det er så feil. Man takler dødsfall til et kjæledyr fordi det er forventet at det ikke skal leve lenger enn ca 10-15 år. Man VET dette før man kjøper dyret. Om noen mister et barn, så er det tungt fordi det ikke skulle skjedd og ingen har forberedt seg på det. Man forventer at barna skal leve lenger enn foreldrene. Om noen opplever at dyret sitt dør av noe plutselig skade eller sykdom, så er det også en stor sorg. 

Anonymkode: b9679...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket ikke barn og dyrene var alt for meg og jeg følte ekte kjærlighet for de. Ble og irritert når folk med barn sa at det ikke var ekte kjærlighet, og jeg ikke hadde peiling. Har nå barn og har forandret syn på det, mitt barn betyr alt for meg og kjærligheten jeg har for han overgår klart den jeg har for dyrene mine, men for meg er det helt forskjellige typer kjærlighet jeg føler, så jeg vil heller si jeg følte på en ny type kjærlighet når jeg fikk barn ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel ikke gal fordi man elsker katten sin... Virker som noen mener det.

Anonymkode: 01049...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...