Gå til innhold

Svigermor "angrep" datteren vår på julaften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rant skrev (1 minutt siden):

Tror du må lese HI igjen, jeg.  

Hvorfor skal jeg høre bestemors versjon? Når et barn må på legevakten med hjernerystelse og kutt i hodet, så skjer ikke det av seg selv. Det skjønner du vel? Det var da barnebarnet skulle gi bestemor en klem barnet ble dyttet i sinne. At bestemor hadde irritert seg lenge over normal oppførsel kan ikke barnet vite. Tror du virkelig hun ville gitt bestemor en klem om hun visste at bestemor var sint og miserabel? Barn leser lett stemning og følelser - så dette var ut av det blå.

Hvorfor forsvarer du vold? Da bestemor hyler at det var fortjent, så er det virkelig ikke et uhell. 

Nei - barnet ender ikke med angst som følge av traumebehandling. Og jeg tror nok du legger mer i denne behandlingen enn hva det er. Det var vel sikkert bare en samtale med en trygg og god person. Er du en av disse barnevernsmotstanderne?

Du kommer med antagelser og vrir om historien til noe annet. Prøv å ikke projiser så mye og forhold deg til hva som har blitt skrevet på en objektiv måte. Hvordan vet du at "bestemor hadde fått høre det om hun dro hjem?" Det er bare fantasi, spekulasjoner, antagelser fra din side. 

Du leser tydeligvis ikke det jeg skriver, så det nytter vel ikke å svare deg noe mer her. 

Og nei, jeg forsvarer ikke vold. Men du og dere andre bør skille mellom tilsiktet vold og et uheldig uhell. Det er en vesentlig forskjell. Ikke alle som blir skadet av andre bør anmeldes eller dømmes. Det er mange faktorer å ta hensyn til, og antakelsene om vold er like mye antakelser som om at jeg skriver at det er et uheldig uhell. 

Angående å vri historien. Det gjør jeg ikke, men det er vanskelig å forholde seg til TS historie ettersom den har flakket og blitt sminket gjennom hele tråden. Jeg vet faktisk ikke helt hvilket TS-svar jeg bør eller skal forholde meg til, og det gjør forsåvidt ikke du heller. Derav, det mangler en side av saken og den eksisterende siden inneholder flere varianter. Lykke til med å "vite" hva som har skjedd her. 

Anonymkode: 11185...783

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rant skrev (6 minutter siden):

Er du en av disse barnevernsmotstanderne?

Jeg er forresten ingen barnevernmotstander eller psykologmotstander. Men jeg mener det på mange områder kan være potensielt skadelig for et lite barn å møte opp i psykiatrien for samtaleterapi for "små" hendelser. Det legger en viss føring for senere i livet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så har jeg jobbet legevakt på juleaften ved flere anledninger i en distriktskommune og det er lett å se at hele den medisinske delen er oppspinn fra noen som ikke kjenner til legens retningslinjer i hodetraumer hos barn. 

Så historien til TS er god og gjennomtenkt men faller gjennom på detaljene. 

Anonymkode: aa754...9d5

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (1 time siden):

Så dette er ei lita bygd med

- eget sykehus med psykiatere tilgjengelig på julaften, og 

- egen dyreklinikk der sjefen har møter på søndagene for å diskutere litt avspasering en uke fram i tid

- egen 24/7 barnevernsvakt med miljøterapeut på vakt på julaften

- egen politistasjon som følger opp saker med besøksforbud mot bestemødre og barn med sting i panna på julaften med fulle ressurser 

Dere er veldig heldige med ressurssituasjonen, må jeg si!

Mindre bygder/kommuner er ofte tilknyttet et større sykehus i fylket. Ofte er det også interkommunale samarbeidsavtaler. I min kommune er det f.eks. ikke legevakt, da må jeg til nabokommunen. Heller ikke sykehus, da må jeg passere 4 kommuner for å komme meg dit. Vi har barnevern fordelt på flere kommuner, som er tilgjengelig hele døgnet, hele året. Vi har psykiatrisk sykepleier i kommunen som har vakt. Å krangle på slike små detaljer, kun fordi du ikke kjenner til hvordan kommunale tjenester kan være oppbygd i mindre kommuner, kan du holde deg for god til...

Anonymkode: 986e3...028

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For å si det sånn så har jeg jobbet legevakt på juleaften ved flere anledninger i en distriktskommune og det er lett å se at hele den medisinske delen er oppspinn fra noen som ikke kjenner til legens retningslinjer i hodetraumer hos barn. 

Så historien til TS er god og gjennomtenkt men faller gjennom på detaljene. 

Anonymkode: aa754...9d5

Delen rundt barnevernet er også oppspinn i denne historien 

Endret av minister-mio
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillepersille123
AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 21.10):

Jeg har nok hatt ett behov for å lufte tanker og følelser da jeg ikke har snakket med noen andre enn mannen og øvrig helsepersonell omkring dette. 
Vi bor i en liten bygd og jeg ønsker ikke å henge ut bestemoren til ungene, spesielt ikke dersom hun nå skulle vise seg å være psykisk syk. 
Ryktene går fort her og vi har blitt enige om å holde dette for oss selv inntil videre. 
Dette er imidlertid noe som opptar tankene mine noe voldsomt og jeg har også ekstremt vondt av mannen min oppi det hele. 
Jeg ønsker å være her for han og la han lufte tanker og følelser til meg, da kjenner jeg at jeg trenger å "blåse ut" litt til noen jeg også.... 
Nå ble det altså her på KG jeg valgte å gjøre det... 

-TS

Anonymkode: b63fb...423

Du har jo allerede hengt henne ut. Du har rukket å opplyse om alderen til dine barn, forhistorien til din svigermor med pillemisbruk, at du jobber på dyreklinikk, at dere bor i en liten bygd, hvilke instanser dere har et personlig forhold til osv osv. Skjønner du ikke hvor lett dette er å spore. Om dette ikke er trolling, er det jo helt villt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rant skrev (24 minutter siden):

Hvorfor forsvarer du vold?

Jeg ønsker å stille deg (og flere) spørsmålet som avgjør synet på vold vs uhell: 

Tror du at en bestemor med viten og vilje dytter et barn bevisst mot en bordplate for å prøve å slå hull i huet på barnebarnet sitt på selveste julaften med hele familien tilstede? 

Hvis ja: Da er det vold, og bør anmeldes.

Hvis nei: Da var det et uheldig uhell med store konsekvenser. 

Hva tror du virkelig på her? 

Jeg tror nei, det var et uheldig uhell basert på kontekst og sannsynlighet, og reaksjonene til TS er da tatt fullstendig utav proporsjoner som følge av dette. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 20.02):

Jeg må nok en gang presisere at jenta vår ikke får med seg noe som helst av disse instansene vi snakker med omkring dette. 
Her hjemme trygger vi henne alt vi kan, har lagt planer for en rolig og positiv feiring innenfor hennes forutsetninger og helse i morgen og snakker med henne om at bestemor er syk i tankene sine og at det hverken var julen eller storesøster sin feil det som skjedde. 
Storesøster presiserer igjen og igjen at hun ikke vil ha bestemor her før bestemor er "frisk i tankene" noe vi har lovet henne å imøtekomme. 
Politiet anbefaler som sagt midlertidig besøksforbud og ser situasjonen som svært alvorlig, også med tanke på at bestemoren ikke angrer seg og også svar ja på at hun viste at hun både dyttet hardt og med formål om at storesøster skulle treffe bordet. 

Innstansene som ble direkte involvert var barnelege og Barnevern da vi fikk snakke med ei som var på vakt før hjemreise, deretter dialog med politiet. 
De eneste ressurspersonene storesøster har opplevd å forholde seg til er barnelege og øvrig sykehuspersonell. 

Det er jeg som mor som har søkt veiledning hos både BV og også spurt om dialog med psykiatrisk team fordi jeg vil sikre meg på alle måter at jenta vår kommer gjennom dette på en så god måte som mulig i tillegg til at jeg vil tilegne meg all informasjon jeg bare kan for å møte eventuelle reaksjoner her hjemme så godt som mulig. 

Det jeg gjør gjør jeg av kjærlighet til barnet vårt, det er på ingen måte for å bidra til traumatisering. At enkelte her kan påstå noe slik er for meg helt sjokkerende. 

-TS

Får helt vondt av svarene du har fått i denne tråden Ts! Du/dere har gjort alt dere kan. At folk ikke forstår kommer nok av at de knapt kan tro at det er sant. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du at en bestemor med viten og vilje dytter et barn bevisst mot en bordplate for å prøve å slå hull i huet på barnebarnet sitt på selveste julaften med hele familien tilstede? 

Svaret på dette er det uansett kun bestemor som har, uansett hva TS tror, mener og utbroderer om. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 19.08):

Tusen takk for så stort engasjement på kort tid! Jeg ser selv nå at det blir feil å rydde bort julen... jeg og mannen er enig om at vi i morgen skal pynte igjen sammen hvor lillebror og storesøster bestemmer hvor pynten skal stå. Jeg tenker vi spiller litt julemusikk som de liker å fokuserer på ufarliggjøring og positiv opplevelse. Vi skal ogsp åpne pakker i morgen da dette naturlug nok ikke ble gjort på julaften 

Lillebror og storesøster ønsket pølser i brød i morgen til julemat så vi tenker å lage til det mens de er "pyntesjefer" etterfulgt av gaveåpning. Alt må selvsagt foregå rolig og med pauser med tanke på storesøster som har hjernerystelse og ikke skal presse seg. 

Jeg vurderer å ringe legekontoret der svigermor har fastlege for å ytre en bekymring, dette er jo overhode ikke en frisk handling. 

Til de som tror jeg troller: jeg skulle VIRKELIG ønske at dette bare var ett mareritt,men det er det desverre ikke. 

-TS

Ja jeg ville ikke vært sjokkert om det kunne være en tidlig demens sykdom eller noe annet som foregår fordi den adferden hennes var veldig unormal for et helt oppegående menneske uten noe som svikter et sted enten det er psykisk helse eller hodet i seg selv.

Anonymkode: c07b3...9a7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ønsker å stille deg (og flere) spørsmålet som avgjør synet på vold vs uhell: 

Hvis ja: Da er det vold, og bør anmeldes.

Hvis nei: Da var det et uheldig uhell med store konsekvenser. 

Hva tror du virkelig på her? 

Jeg tror nei, det var et uheldig uhell basert på kontekst og sannsynlighet, og reaksjonene til TS er da tatt fullstendig utav proporsjoner som følge av dette. 

Jeg leser det TS skriver. 

Bestemor dytter barnebarnet i det hun skal gi henne en klem. Dyttet fører til at barnebarnet blir alvorlig skadet. Bestemor roper etterpå, etter hun har sett hva hun har gjort - at det er fortjent. JA, det er VOLD. 

Om hun ikke hadde slått hodet spiller egentlig rolle - bare det å dytte et annet menneske (les: et lite barn) er VOLD! 

Hun kunne snudd seg med ryggen til om hun ikke ønsket en klem. Og hun kunne ha bedt om unnskyldning om hun ikke mente å skade henne. Men hun mente hun var berettiget en slik reaksjon. Det er vold. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (På 26.12.2020 den 20.49):

Foreldrene vet vel best selv hva datteren deres trenger i en krisesituasjon? Noen trenger at situasjonen blir roet ned, mens andre trenger mye omsorg og profesjonell hjelp over tid. Bare TS vet hva dette barnet trenger. Uansett er det riktig instans å kontakte politi og barnevern når barn utsettes for vold. 

Nåja, er mange foreldre som reagerer utifra egne erfaringer og behov, og ikke barnets beste. Det kan en feks se på mange skilsmisseforeldre og deres konflikter som ofte gjør vondt verre for barna. De fleste av oss kjenner til  noen slike.

Jeg jobber på legevakt, og treffer daglig foreldre som kommer inn med syke barn, eller barn med skader. Påfallende ofte er det foreldre som skremmer barn fra blodprøver, bedøvelse og diverse undersøkelser, før vi i det hele tatt får forberedt barna. Det overdramariseres, og overføres følelser og tanker barnet ikke har. 

ikkevoksen skrev (På 26.12.2020 den 20.55):

Hun høres ut som en psykopat, spør du meg...

Eller "bare" syk.

Anonymkode: 8e710...681

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rant skrev (Akkurat nå):

Jeg leser det TS skriver. 

Bestemor dytter barnebarnet i det hun skal gi henne en klem. Dyttet fører til at barnebarnet blir alvorlig skadet. Bestemor roper etterpå, etter hun har sett hva hun har gjort - at det er fortjent. JA, det er VOLD. 

Om hun ikke hadde slått hodet spiller egentlig rolle - bare det å dytte et annet menneske (les: et lite barn) er VOLD! 

Hun kunne snudd seg med ryggen til om hun ikke ønsket en klem. Og hun kunne ha bedt om unnskyldning om hun ikke mente å skade henne. Men hun mente hun var berettiget en slik reaksjon. Det er vold. 

Da er vi uenige. En dytt er ikke automatisk innenfor betegnelsen vold. Da er det mye "vold" som bør anmeldes! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er vi uenige. En dytt er ikke automatisk innenfor betegnelsen vold. Da er det mye "vold" som bør anmeldes! 

Så klart dytte er vold når det fører til store skader. 

Ikke alltid man trenger anmelde, men man kan i hvert fall unngå personen som er voldelig. :)  Mange kvinner her blir rådet til å dra om de blir dyttet av mannen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rant skrev (1 minutt siden):

Ikke alltid man trenger anmelde, men man kan i hvert fall unngå personen som er voldelig. :)  Mange kvinner her blir rådet til å dra om de blir dyttet av mannen. 

Okei. Skal huske på det neste gang noen skal gå forbi meg og bevisst dytter meg til siden slik at jeg snovver i gulvteppet og skaller hodet i parketten. 

Vold! Få vedkommende buret inn! 

Jada. God natt 😊 

Gleder meg til å høre TS kommer med fortsettelsen på denne fadesen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rant said:

Jeg trodde intensjon også var en faktor. 

Om alt som slår uheldig ut er vold kan vi jo aldri omgås andre i frykt for å bli voldelige. 

Anonymkode: 5122c...419

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde intensjon også var en faktor. 

Om alt som slår uheldig ut er vold kan vi jo aldri omgås andre i frykt for å bli voldelige. 

Mhm... om man tenker så svart/hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rant said:

Mhm... om man tenker så svart/hvitt. 

Ja, enten er intensjon en faktor eller ikke? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så tøysete å lese kor mykje desperasjon mor lagar ut av situasjonen. Tenk deg den akkurat samme situasjonen slik:

Bestemor har tålt hyl og leik og høg aktivitet gjennom heile dagen, frå glade barnebarn. Ho seier sjølvsagt ikkje noko på det, for det er jo tydelig at foreldra syns det er ok. Og ho vil jo ikkje ødelegge gleda for ungane. Så kjem ein av ungane hoppende mot henne, litt brått. Ho blir overraska og reagerer med ein brå avvergande bevegelse, på rein impuls. Barnet ramlar, slår seg, det blir enda meir hyl og rop og brøling frå alle kanter. Så er bestemor litt stressa frå før, og i kaoset vert det vanskelig å respondere "rett". Litt klønete kommentar frå bestemor om at barnet kanskje har lært no, men egentlig mest fordi ho ikkje veit korleis ho bør reagere. Ho er jo egentlig dønn sliten av alt bråket, og syns barnet kom så overraskende på henne at det ikkje var rart at det vart eit krasj. 

Dersom bestemor hadde reagert på "rett måte" i etterkant, hadde det ikkje vore ei sak i det heile. Så alt dette visvaset er brakt på banen fordi bestemor hadde ei uheldig formulering i ein ekstremt stressende situasjon. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Okei. Skal huske på det neste gang noen skal gå forbi meg og bevisst dytter meg til siden slik at jeg snovver i gulvteppet og skaller hodet i parketten. 

Vold! Få vedkommende buret inn! 

Jada. God natt 😊 

Gleder meg til å høre TS kommer med fortsettelsen på denne fadesen. 

Nei, du har rett- alle burde selvsagt få utøve vold i ro og fred uten konsekvenser! 

seriøst, hadde noen gjort noe lignende mot mitt barn hadde jeg reagert på nøyaktig samme måte.
Når noen skriver på KG om alvorlige hendelser er det heller ikke på sin plass å spekulere i trolling. 

jeg kan seriøst IKKE forstå folk som bagatelliserer dette. Selvsagt skal svigermor anmeldes, og selvsagt holdes unna familien. Ærlig talt! 
Stakkars barn, dette er helt grusomt.

Anonymkode: 2edaa...b40

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...