Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (På 28.12.2020 den 21.12):

Jeg forstår meg aldri på folk som absolutt tar fram julepynten første dagen i desember. Da er det jo advent, eller det seneste adventen kan begynne på er 3. desember. At sånne folk er lei av jula mens den strengt tatt fortsatt pågår, er dog lett å forstå.

For meg er det noe med den herlige adventsstemninga, lilla lys og duker,  syvarmet lysestake i et vindu, samt adventsstake med stearinlys. Julemusikken kommer fram sammen med adventen, ellers byttes adventspynt ut med julepynt 22. desember. Syvarmet stake får stå. Som jeg har nevnt tidligere i tråden varierer det når jeg tar bort jula, men det blir i løpet av første uka i januar.

helt enig. Jeg elsker advent og ideen med å vente, holde igjen, forberede seg. Jeg pynter alltid med lilla til advent. Det er en helt egen glede i å skifte ut de lilla lysene i adventsstaken med de røde på lille julaften.

Jeg er vokst opp med at mamma ryddet julen ut 2. januar, men samboer har overtalt meg til å vente til 13. dag jul, for det var viktig for ham. Jeg forstår veldig godt behovet for å rydde før hverdagene i det nye året, og følelsen av blanke ark, men 13. jul er virkelig ikke mange dagene senere, så det har jeg vennet meg til. Å rydde ut i selve jula eller romjula er for meg helt absurd, historieløst. Hvis folk egentlig feirer noe annet enn jul så får de kalle det noe annet jul.

Anonymkode: f9fd2...e55

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeffe skrev (På 25.12.2020 den 19.15):

Rydda bort i dag. Det er jo bare for julaften. Dagene etter brukes til spill og andre ting. Ikke se på juletre! Å jeg ler når jeg tenker på de som stresser med å rydde bort 1.januar. Da skal jeg slappe HEELT av i det nye året. 

Hjelp! Jeg hadde ihvertfall ikke orket å bruke 1. juledag til å rydde bort julen. Det er jo 1. juledag hvor julefreden virkelig har senket seg!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 12/25/2020 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

13. eller 20. dag jul. 

Anonymkode: bd305...796

Den første pynten kommer opp ved 1. adventssøndag med stjerne i vinduet, adventsslysestake og et par lilla ting, krans på døren med lilla sløyfe. Lille julaften blir lysestaken, de lilla tingene og sløyfen pakket bort, og erstattet med rød sløyfe på dørkransen, og resten av julepynten rundt omkring i leiligheten. Er borte på julaften og kommer hjem utpå natta til pyntet hjem. 1. juledag er tente lys, lang frokost, jeg har min egen andaktsstund og lytter til masse fin musikk. Resten av dagene tilbringes på forskjellig vis, men hele tiden med litt høytidsstemning.

Det er så koselig og lyser opp i årets mørkeste tid, hvorfor ta dette bort med én gang? Blir så mørkt og hverdagslig i forhold, og mørketida er lang nok. Jeg er vokst opp med 13. dag som dagen for å rydde bort jula, men har nylig drøyet det til 20. dag. Fant ut at jeg likte det mye bedre og kommer til å fortsette slik.

Anonymkode: af9ae...e9a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2020 den 23.23):

En gang i starten av januar, tidligst 1/1, senest 8/1

Nyttårsaften skal jo være i julepyntet hus, så rart å ta vekk pynten før det.. 

Anonymkode: 638e1...088

Hvorfor skal nyttårsaften være i et julepyntet hus ?

Anonymkode: 96b81...77b

• Liker 1
Skrevet

Vi ryddet iallfall ut jula i dag, så nå ble det tomt og fargeløst her.. :ler: Må ut å få kjøpt oss noen blomster i morgen.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal nyttårsaften være i et julepyntet hus ?

Anonymkode: 96b81...77b

Tradisjon. Når tradisjonen er at jula varer til 13. dag, så kommer nyttårsaften midt i den perioden. Som barn syntes jeg det var helt fantastisk at det fortsatt var jul, og så kom nyttårsfeiringen i tillegg til det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Juletre og alt annet ble pakket bort i dag. Deilig!

Anonymkode: dc0c2...5ee

Skrevet

Jeg tenker nytt år, nye muligheter. Jula hører for meg til det gamle året. Elsker jula, men når jeg våkner 1/1 skal den ut 😊

AnonymBruker
Skrevet

Julepynten og treet ble tatt ned i dag.
Nå er det helg, så vanlig hverdag igjen. Lot lysene på verandaen være igjen. Her er det mørketid og ingen snø, så fint med noe som lyser opp litt ute.

Anonymkode: a9155...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2020 den 18.05):

Jeg håper dette er tull???  Julepynt hører julen til, og burde i det minste stå til 1. januar. 

Altså folk idag er helt bak mål når det kommer til pynting!  Joda, alle skal nå få gjøre som de vil, men å ta ned pynten i dag, 1. dag jul er totalt meningsløst!

Selv har jeg en kollega som pynter lille julaften og tar ned igjen 3. dag jul. Helligbrøde, kaller jeg det.  Selv om dere starter å pynte tidlig så får dere jaggu meg ha pynten til høytiden er over. Eller så får dere VENTE, slik tida er, og sette det opp senere.

Anonymkode: e5481...cc7

Men jula er jo en høytid og så er nyttår den neste. Blir dumt å la den første høytiden overkjøre den andre bare fordi den kom «først» i desember og bestemora di lot julepynten stå. Bestemora di hadde lov å slå unger, fikk ikke utdannelse fordi hun var jente og det var greit for mannen hennes å denge henne, liksom. Ikke gjør som besta!

:ler: 

Jeg pynter for øvrig ikke til jul i det hele. Så kan du gremme deg over det til 13. dag. ;) 

Anonymkode: 071bf...69b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så trist å rydde bort jula. Har mye fin pynt og stua ser alltid koseligere ut i jula enn ellers.. Venter til midten av januar med å rydde det bort. Utelysene får stå til februar 

Anonymkode: 88dc3...4c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Julepynten skal få stå langt ut i januar, 20.dag jul er passe. Det er så mørkt og trist på denne tiden så vi vil ha lys og pynt lengst mulig. Tenner masse lys og det skinner overalt, nydelig er det. Vi er overhode ikke lei, pyntet ikke før lillejulaften, så vi nyter alt lengst mulig.  Aldri har jeg vært så glad for gamle tradisjoner som nå! 

Utelysene har vi alltid på til ut februar. 

Anonymkode: 4f186...718

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da er stua ryddet, ren og strøken. Det føles helt fantastisk å starte det nye året med "blanke ark", er klar for sunnere middager, og ny giv på jobb. 

Mange viser til lys. Her har vi mange lyskilder i stua. Så selv om stjerner og annet forsvinner ut, er det nå disse som blir tent i stedet. Men utelyset får henge en stund, det har jeg fra november, og forbinder jeg uansett ikke med jul. 

Anonymkode: 68f86...99d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ryddet vekk julen i dag. Er glad i lys og å ha det varmt og trivelig rundt meg, så har det kos her uansett. Også lukter det så godt med nyvasket hus og nyvaskede gardiner ❤️ 

Anonymkode: 8af3e...730

Skrevet

Tror jeg rydder den bort neste helg..syns det er så koselig med alle lysene inne, og pynten..blir trist å rydde den bort. Utelysene er det mannen som har ansvar for, så det kan heldigvis ta sin tid 🤪🤪

Syns forøvrig romjulen er det aller koseligste med hele julen, og kunne ikke tenkt meg å hatt romjul uten julepynt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tradisjon. Når tradisjonen er at jula varer til 13. dag, så kommer nyttårsaften midt i den perioden. Som barn syntes jeg det var helt fantastisk at det fortsatt var jul, og så kom nyttårsfeiringen i tillegg til det.

Men hvorfor er «tradisjon» bra? Tradisjon er jo bare noe folk har gjort lenge. Ofte betyr «har gjort lenge» at det er utdatert, at ingen egentlig har lyst lengre men gjør det fordi mamma og besta ellers lager dårlig stemning, fordi man ikke kilder være kreativ eller rett og slett fordi samfunnet har så sterk sosial kontroll at man ikke tør avvike fra «tradisjon». 

Jeg forbinder «tradisjon» med konebanking, omskjæring av småunger, dårlige unskyldninger for å fortsette å gifte bort barn før de er myndige eller å sende unger på private religiøse indoktrinering-skoler. Tradisjon er ukultur over tid.

Dersom jeg gjlr noe skal jeg i alle fall kunne begrunne det med «jeg har tenkt over det og kommet til at det er en god ide for meg, og ikke skader andre». Tradisjon lar folk legge fra seg det ansvaret, og late som om enhver handling ikke alltid er deres ansvar.

Jeg synes en hel mengde ting var helt supert som barn. Som voksen ville det ikke falt meg inn sidelengs å utsette barn for det, videreføre «tradisjonen» eller gjøre det selv. Det samme gjelder feiringen av en kristen høytid. Etisk helt uforsvarlig. Jeg feirer vintersolverv, noen annen feiring vil ikke jeg ta ansvar for å prakke på uskyldige småbarn, og i alle fall ikke en understøttet av en religiøs organisasjon så blodig som den kristne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor er «tradisjon» bra? Tradisjon er jo bare noe folk har gjort lenge. Ofte betyr «har gjort lenge» at det er utdatert, at ingen egentlig har lyst lengre men gjør det fordi mamma og besta ellers lager dårlig stemning, fordi man ikke kilder være kreativ eller rett og slett fordi samfunnet har så sterk sosial kontroll at man ikke tør avvike fra «tradisjon». 

Jeg forbinder «tradisjon» med konebanking, omskjæring av småunger, dårlige unskyldninger for å fortsette å gifte bort barn før de er myndige eller å sende unger på private religiøse indoktrinering-skoler. Tradisjon er ukultur over tid.

Dersom jeg gjlr noe skal jeg i alle fall kunne begrunne det med «jeg har tenkt over det og kommet til at det er en god ide for meg, og ikke skader andre». Tradisjon lar folk legge fra seg det ansvaret, og late som om enhver handling ikke alltid er deres ansvar.

Jeg synes en hel mengde ting var helt supert som barn. Som voksen ville det ikke falt meg inn sidelengs å utsette barn for det, videreføre «tradisjonen» eller gjøre det selv. Det samme gjelder feiringen av en kristen høytid. Etisk helt uforsvarlig. Jeg feirer vintersolverv, noen annen feiring vil ikke jeg ta ansvar for å prakke på uskyldige småbarn, og i alle fall ikke en understøttet av en religiøs organisasjon så blodig som den kristne. 

Hvorfor må tradisjon bare være dårlige opplevelser? Tradisjon er også koselige ting som gjentar seg. Reise på hytta en uke om sommeren, treffe noen og gjøre noe hyggelig 1 gang i året, gå på en spesiell konsert 1 gang i året(f. eks. en julekonsert eller en nyttårskonsert), etc. Jeg synes det er koselig å tenke tilbake på tradisjoner fra min oppvekst, og mine barn synes det samme. Men det må også nye opplevelser til i løpet av året, slik at man får nye impulser. Må være en balansegang mellom disse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ella-2 skrev (14 timer siden):

Hvorfor må tradisjon bare være dårlige opplevelser? Tradisjon er også koselige ting som gjentar seg. Reise på hytta en uke om sommeren, treffe noen og gjøre noe hyggelig 1 gang i året, gå på en spesiell konsert 1 gang i året(f. eks. en julekonsert eller en nyttårskonsert), etc. Jeg synes det er koselig å tenke tilbake på tradisjoner fra min oppvekst, og mine barn synes det samme. Men det må også nye opplevelser til i løpet av året, slik at man får nye impulser. Må være en balansegang mellom disse. 

For meg var oppveksten med lilla i førjulstiden (som jeg aldri så vitsen med). Stress og kav for å rekke å få opp all pynten  23.desember, og så sitte å se den støve ned langt inn på nyåret da jeg var ferdig med jula, en dårlig opplevelse, og langt fra en koselig tradisjon. Jeg følte det aldri var tid til å nyte julepynten før jula var over, og DA måtte man leve med julepynten i mange dager/uker til. 

Min tradisjon med mannen er at vi markerer 1.søndag i advent med å henge opp lysslynger, og pynte. To uker før jul kjøper vi og pynter tre, og finner frem resten av pynten. 23-24. desember er forbehold det som må gjøres, typisk matlaging. Og 1.Januar fjernes absolutt all pynt, huset vaskes, og det markerer et nytt år og en ny start. 

Om neste generasjon igjen velger noe helt annerledes så er det også greit. Jeg lovet meg selv tidlig at jeg aldri skulle bli av typen bitter-gammel-person, som skriker om tradisjoner, og nymotens tull... Men alltid være åpen for at ting er i endring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg var oppveksten med lilla i førjulstiden (som jeg aldri så vitsen med). Stress og kav for å rekke å få opp all pynten  23.desember, og så sitte å se den støve ned langt inn på nyåret da jeg var ferdig med jula, en dårlig opplevelse, og langt fra en koselig tradisjon. Jeg følte det aldri var tid til å nyte julepynten før jula var over, og DA måtte man leve med julepynten i mange dager/uker til. 

Min tradisjon med mannen er at vi markerer 1.søndag i advent med å henge opp lysslynger, og pynte. To uker før jul kjøper vi og pynter tre, og finner frem resten av pynten. 23-24. desember er forbehold det som må gjøres, typisk matlaging. Og 1.Januar fjernes absolutt all pynt, huset vaskes, og det markerer et nytt år og en ny start. 

Om neste generasjon igjen velger noe helt annerledes så er det også greit. Jeg lovet meg selv tidlig at jeg aldri skulle bli av typen bitter-gammel-person, som skriker om tradisjoner, og nymotens tull... Men alltid være åpen for at ting er i endring. 

Tradisjon er ikke å flytte på datoer. Den dagen du begynner å feire 17.mai den 1.mai kan du komme tilbake.

Anonymkode: 4134c...137

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tradisjon er ikke å flytte på datoer. Den dagen du begynner å feire 17.mai den 1.mai kan du komme tilbake.

Anonymkode: 4134c...137

Tradisjoner er i endring. Eller har du ikke juletre heller? Det er en importert tradisjon. 

Jeg tror forsåvidt ikke jesus hang opp lyslenker heller. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...