Maiava88 Skrevet 30. desember 2020 #41 Skrevet 30. desember 2020 Maiava88 skrev (Akkurat nå): Vel, den obligatoriske vaksinasjonen på barne og ungdomsskole var et mareritt for meg. Hadde angst stole deler av skole-årene mine pga. dette. Når jeg ble eldre og begynte å planlegge graviditet så kicket angsten inn på nytt. Det var da jeg bestemte meg for å få hjelp. Jeg er foresten også helsepersonell, og hadde kommet til å utdannet meg som sykepleier hadde det ikke vært for sprøyteskrekken.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #42 Skrevet 30. desember 2020 Maiava88 skrev (3 timer siden): Jeg er foresten også helsepersonell, og hadde kommet til å utdannet meg som sykepleier hadde det ikke vært for sprøyteskrekken. Men har du den fortsatt? Anonymkode: cdbb8...365
Pipaluk Skrevet 30. desember 2020 #43 Skrevet 30. desember 2020 Maiava88 skrev (4 timer siden): Vel, den obligatoriske vaksinasjonen på barne og ungdomsskole var et mareritt for meg. Hadde angst stole deler av skole-årene mine pga. dette. Når jeg ble eldre og begynte å planlegge graviditet så kicket angsten inn på nytt. Det var da jeg bestemte meg for å få hjelp. Hadde jeg bare hatt sprøyteskrekk eller flyskrekk , så hadde livet mitt vært veldig bra. Har vært så mye på sykehus at sprøyter er det minste onde. Det eneste jeg ikke greier er å drikke det som får tarmen til å tømme seg. Helt jævlige saker. Hadde jeg måtte drikke det jevnlig så hadde livskvaliteten vært dårlig gitt
Maiava88 Skrevet 31. desember 2020 #44 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men har du den fortsatt? Anonymkode: cdbb8...365 Som nevnt tidligere, ble jeg eksponert mot blodprøver og ikke sprøyter. Blodprøver går nå fint, mens sprøyter har jeg fortsatt angst for. Men ikke like altoppslukende som det var før
Maiava88 Skrevet 31. desember 2020 #45 Skrevet 31. desember 2020 Pipaluk skrev (17 timer siden): Hadde jeg bare hatt sprøyteskrekk eller flyskrekk , så hadde livet mitt vært veldig bra. Har vært så mye på sykehus at sprøyter er det minste onde. Det eneste jeg ikke greier er å drikke det som får tarmen til å tømme seg. Helt jævlige saker. Hadde jeg måtte drikke det jevnlig så hadde livskvaliteten vært dårlig gitt Ja vel. Det gjør ikke sprøyteskrekken min mindre for min del, at du sliter med andre ting enn meg. 1
Pipaluk Skrevet 31. desember 2020 #46 Skrevet 31. desember 2020 Maiava88 skrev (1 time siden): Ja vel. Det gjør ikke sprøyteskrekken min mindre for min del, at du sliter med andre ting enn meg. Hvor ofte må du ta sprøyter? Hvor stor del av livet ditt er dette?
Maiava88 Skrevet 31. desember 2020 #47 Skrevet 31. desember 2020 Pipaluk skrev (43 minutter siden): Hvor ofte må du ta sprøyter? Hvor stor del av livet ditt er dette? Som nevnt tidigere, på barne-og ungdomsskolen var det vaksineringer hvert andre-tredje år. Så fra 4. klasse til 9. klasse hadde jeg jevnlig angst for neste vaksinering. Etter ungdomsskolen var det roligere, men jeg tok ikke blodprøver og unngikk å dra til lege pga. dette. Men når jeg begynte å tenke på å bli gravid ble det aktuelt igjen. I svangerskap må man ta blodprøver i uke 12. Det var da jeg bestemte meg for å oppsøke hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #48 Skrevet 31. desember 2020 Pipaluk skrev (1 time siden): Hvor ofte må du ta sprøyter? Hvor stor del av livet ditt er dette? Dette er da vitterlig ikke noe konkurranse i å ha det verst! Anonymkode: e41df...147 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #49 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er da vitterlig ikke noe konkurranse i å ha det verst! Anonymkode: e41df...147 Noen på kg mener det dessverre Anonymkode: cdbb8...365
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #50 Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen på kg mener det dessverre Anonymkode: cdbb8...365 Ja jeg vet. Derfor jeg prøver å slå ned på det vær gang jeg ser det Anonymkode: e41df...147
Pipaluk Skrevet 1. januar 2021 #51 Skrevet 1. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette er da vitterlig ikke noe konkurranse i å ha det verst! Anonymkode: e41df...147 Sorry ikke meningen å bagatellisere. Jeg forsto bare ikke problemstillingen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #52 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.12.2020 den 16.28): Ja jeg vet. Derfor jeg prøver å slå ned på det vær gang jeg ser det Anonymkode: e41df...147 Blir de glad når andre har det vondt? Jeg skjønner ikke. Alle sliter med sitt, uansett. Anonymkode: cdbb8...365
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #53 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Blir de glad når andre har det vondt? Jeg skjønner ikke. Alle sliter med sitt, uansett. Anonymkode: cdbb8...365 Det handler ikke om det. Det handler om noen absolutt må lage en konkurranse i være sykest Anonymkode: e41df...147 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #54 Skrevet 2. januar 2021 Jeg ble dårligere av det. Jeg ble bare mer og mer stresset for hver gang jeg måtte gjenta ting jeg syns er ubehagelig og gikk helt vranglås, samt ble stresset for nye situasjoner. For meg virket det stikk mot sin hensikt. Anonymkode: 6d769...2b0
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #55 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 11.45): Hva er din erfaring? Anonymkode: cdbb8...365 Ja, når det kom til sprøyteskrekk så hjalp det. Jeg tok imot 19 sprøytestikk i munnen pga tannlegeskrekk gjennom en 3 timers "sesjon" med eksponeringsterapi. De gikk frem på ulike måter iløpet av de 3 timene, litt og litt hele veien til jeg tilslutt syntes det var greit. Nå flere år etterpå er jeg fortsatt kurert. Jeg er ikke redd for noen type sprøyter lenger, enten det i munnen eller i armen. Før var jeg hysterisk, gråt, måtte holdes nede omtrent. Det er helt utrolig egentlig at jeg nå er helt avslappet og syntes det er plankekjøring. Anonymkode: ae123...5a3
Hannah80 Skrevet 2. januar 2021 #56 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.12.2020 den 16.20): Dette er da vitterlig ikke noe konkurranse i å ha det verst! Anonymkode: e41df...147 Ikke sant. Tidligere, så jobbet jeg med Ocd-pasienter. Det som ofte gikk igjen, var ytringer om ønsker om en annen tvangslidelse. For den spesifikke typen de slet med, var verst. Noe som selvsagt ikke er sant. Det finnes ekstremt mange ulike tvangslidelser. Like ille for den som er rammet hardt, uavhengig av type tvangshandlinger/tanker.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #57 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg ble dårligere av det. Jeg ble bare mer og mer stresset for hver gang jeg måtte gjenta ting jeg syns er ubehagelig og gikk helt vranglås, samt ble stresset for nye situasjoner. For meg virket det stikk mot sin hensikt. Anonymkode: 6d769...2b0 Det er akkurat det jeg sier til psykologen min, men han har stor tro på eksponeringsterapi Anonymkode: cdbb8...365
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #58 Skrevet 2. januar 2021 Nei, ikke i det hele tatt. For meg har det blitt verre. Anonymkode: 3ddf4...4d2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #59 Skrevet 2. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, ikke i det hele tatt. For meg har det blitt verre. Anonymkode: 3ddf4...4d2 Kunne du fortelle litt mer? Anonymkode: cdbb8...365
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2021 #60 Skrevet 2. januar 2021 Det er mange former for eksponeringsterapi. Unngåelse av det en er redd for vedlikeholder angsten. er du redd for å ta heis, er det nettopp heis du skal ta, ofte nok til at angsten går ned, og hjernen får erfaring med og lærer at situasjon ikke er farlig. Det er hele poenget med eksponeringsterapi. Anonymkode: 9031d...07f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå