Gå til innhold

Eksponeringsterapi, hjelper den virkelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er din erfaring? 

Anonymkode: cdbb8...365

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv gått emestring for angst, og det hjalp 100%. Men man må virkelig tvinge seg i starten, også blir det bedre, og til slutt lurer man på hvorfor man syntes det var ubehagelig i det hele tatt. (Vil også nevne at når jeg bare har prøvd å tvinge meg gjennom ting uten å være i behandling/fått sortert tankene jeg har rundt det, så har det ikke hjulpet. Viktig å gå litt systematisk til verks. Først da hjalp selve eksponeringen.)

Anonymkode: 121d0...06f

• Liker 2
Skrevet

Eksponeringsterapi o seg selv er ikke effektivt. Det er mange som tror at bare det å eksponere seg for det som er angstfylt vil gjøre det bedre. Det er feil. Det er ERP som gjelder som behandlingsform. Eksponering med responsprevensjon.

Anonymkode: 5801c...a8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eksponeringsterapi o seg selv er ikke effektivt. Det er mange som tror at bare det å eksponere seg for det som er angstfylt vil gjøre det bedre. Det er feil. Det er ERP som gjelder som behandlingsform. Eksponering med responsprevensjon.

Hva er forskjell mellom eksp. og ERP? 

Jeg er forsåvidt enig med deg. Er man for eksempel redd for smitte, hjelper det ikke å bade i dritt og blod, for eksempel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har selv gått emestring for angst, og det hjalp 100%. Men man må virkelig tvinge seg i starten, også blir det bedre, og til slutt lurer man på hvorfor man syntes det var ubehagelig i det hele tatt. (Vil også nevne at når jeg bare har prøvd å tvinge meg gjennom ting uten å være i behandling/fått sortert tankene jeg har rundt det, så har det ikke hjulpet. Viktig å gå litt systematisk til verks. Først da hjalp selve eksponeringen.)

Anonymkode: 121d0...06f

Kan du være så snill og gi noen eksempler på type ting du eksponerte deg for?

Skrevet

Jeg hadde ekstrem sprøyteskrekk, og fikk eksponeringsterapi! Fungerte kjempebra!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er forskjell mellom eksp. og ERP? 

Jeg er forsåvidt enig med deg. Er man for eksempel redd for smitte, hjelper det ikke å bade i dritt og blod, for eksempel. 

Ja, dette gjelder tvangslidelser. Vet ikke hvilken form for angstlidelse du har? Angstbehandling er nemlig ikke lik for alle lidelsene. Men hovedsaken som en er inne på over her, er at man også må jobbe med tanker og følelser knyttet til angsten. Hvis ikke er eksponering fånyttes. Når det gjelder tvang og ERP gjelder dette at man skal la være feks å vaske seg etter eksponering. Dvs å eksponere seg for skitt for så

å vaske seg har ingen hensikt. Da er du like langt selv oM du har eksponert  deg pr se. 

Skrevet
Maiava88 skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde ekstrem sprøyteskrekk, og fikk eksponeringsterapi! Fungerte kjempebra!

Og nå er du ikke redd? 

Skrevet

Over tid, ja.

Noen må nok kombinere med medikamenter også om angsten er veldig sterk.

Jeg hadde hatt angst i åresvis og unngår ganske mange ting (kollektiv, lage avtaler en stund i forkant, gjøre tin spontant+++). 

Fikk en jobb rett etter mammaperm på andre siden av byen - og bare MÅTTE tvinge meg. Første halvåret var ganske kjipt på vei til jobb, men OK hjem igjen.

Neste halvår gikk det litt bedre, og det var lettere for meg å være med på ting som ikke oversteg tiden på kollektiv til jobb. 

Året etter det ble det endel lettere med flere ting, og jeg vil si jeg var såogsi kvitt det meste etter 1,5-2 år med daglig «småøving». 

Plutselig hadde jeg en jobb hvor avtaler i kalenderen ikke gav meg totalt panikkangst, å ha et møte på et ukjent sted var ikke noe særlig stress.

Plutselig avtalte jeg å gå på konsert med kun en person (før turte jeg ikke i tilfelle jeg måtte avlyse)

Helt fantastisk følelse!

Jeg fulgte ikke et intensivt opplegg, mer «eksponering i hverdagen». 

Ved en neste eventuell anledning kunne jeg godt tenke meg et mer intensivt opplegg kanskje. 

Anonymkode: dbba7...6a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, dette gjelder tvangslidelser. Vet ikke hvilken form for angstlidelse du har? Angstbehandling er nemlig ikke lik for alle lidelsene. Men hovedsaken som en er inne på over her, er at man også må jobbe med tanker og følelser knyttet til angsten. Hvis ikke er eksponering fånyttes. Når det gjelder tvang og ERP gjelder dette at man skal la være feks å vaske seg etter eksponering. Dvs å eksponere seg for skitt for så

å vaske seg har ingen hensikt. Da er du like langt selv oM du har eksponert  deg pr se. 

Hvordan kan man la være å vaske seg? Man blir jo hysterisk da. 

For eksempel, foreslår de at man ikke vasker hender etter dobesøk. Hva slags "løsning" er det? Man kan jo faktisk bli syk av å ikke vaske hender da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og nå er du ikke redd? 

Fra å være nervevrak i flere uker før blodprøve/ sprøyte (pluss akutt panikkanfall rett før) har jeg nå ingen problem med å ta blodprøver. Tar blodprøver minst 2 ganger i året for å opprettholde dette. 

Eksponeringen ble gjort kun med blodprøver og ikke sprøyter, så jeg har fortsatt en del angst rundt vaksiner og sånt. Fikk panikkanfall etter fødselen, da de ville sette sprøyte på meg etterpå. Da slapp jeg, da jeg kunne få samme effekten med noen tabletter. 

Så alt i alt er jeg veldig fornøyd. Blodprøver er noe man tar oftere enn vaksiner. Kjenner litt på angsten nå i disse tider, muligheten for at jeg må ta corona-vaksinen ganske snart trigger litt angst. Men jeg prøver å ikke tenke for mye på det. Har sobril i bakhånden som jeg kan ta hvis angsten melder seg.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er også mange som tror at eksponeringsterapi kun består av å eksponere seg. Det er feil.

Anonymkode: e6b4e...8cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan man la være å vaske seg? Man blir jo hysterisk da. 

For eksempel, foreslår de at man ikke vasker hender etter dobesøk. Hva slags "løsning" er det? Man kan jo faktisk bli syk av å ikke vaske hender da. 

Det er krav til at spesialisthelsetjenesten skal bruke evidensbasert behandling. ERP er evidensbasert. Det er akkurat slike spørsmål du stiller nå som utforskes i behandlingen. 

https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-psykisk-helse-og-avhengighet/psykisk-helse-nasjonale-og-regionale-funksjoner/seksjon-for-personlighetspsykiatri/angst-og-tvangslidelsespoliklinikken/tvangslidelseobsessive-compulsiv-disorder-ocd

https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/tvangslidelse-ocd/behandling-og-oppfolging-tvangslidelse-pakkeforlop/behandling-av-tvangslidelse-ocd

Skrevet
Maiava88 skrev (19 minutter siden):

Fra å være nervevrak i flere uker før blodprøve/ sprøyte (pluss akutt panikkanfall rett før) har jeg nå ingen problem med å ta blodprøver. Tar blodprøver minst 2 ganger i året for å opprettholde dette. 

Eksponeringen ble gjort kun med blodprøver og ikke sprøyter, så jeg har fortsatt en del angst rundt vaksiner og sånt. Fikk panikkanfall etter fødselen, da de ville sette sprøyte på meg etterpå. Da slapp jeg, da jeg kunne få samme effekten med noen tabletter. 

Så alt i alt er jeg veldig fornøyd. Blodprøver er noe man tar oftere enn vaksiner. Kjenner litt på angsten nå i disse tider, muligheten for at jeg må ta corona-vaksinen ganske snart trigger litt angst. Men jeg prøver å ikke tenke for mye på det. Har sobril i bakhånden som jeg kan ta hvis angsten melder seg.

Jeg reagerer ofte på begrep "irrasjonell frykt". Hvordan er den irrasjonell hvis man er redd for bakterier og smitte? Man kan jo bli virkelig syk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ingen kan svare på det med skitne hender etter toalettet. Alle disse artiklene er altfor generelle 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerer ofte på begrep "irrasjonell frykt". Hvordan er den irrasjonell hvis man er redd for bakterier og smitte? Man kan jo bli virkelig syk! 

Hva har dette med mitt innlegg å gjøre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er også mange som tror at eksponeringsterapi kun består av å eksponere seg. Det er feil.

Mener du eksponering i feks kognitiv adferdsterapi (KAT) nå? Det er ikke noen form for angstlidelser der «eksponeringsterapi» er anbefalt metode. Da heter nok metoden noe annet på fagspråk, men kalles «eksponeringsterapi» på folkemunne. Feks tror jeg nok at mange som mottar feks KAT tror dette heter eksponeringsterapi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen kan svare på det med skitne hender etter toalettet. Alle disse artiklene er altfor generelle 

Dette er ikke artikler. Spørsmål som du tar opp er tema for behandling. Feks utforske tanker og frykt rundt feks smittefare, hvor sannsynlig man tror det er at man blir smittet av noe, hva «fasiten» på slike spørsmål er, osv. Dette er tema for behandling. Er det tvangslidelse du har?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette er ikke artikler. Spørsmål som du tar opp er tema for behandling. Feks utforske tanker og frykt rundt feks smittefare, hvor sannsynlig man tror det er at man blir smittet av noe, hva «fasiten» på slike spørsmål er, osv. Dette er tema for behandling. Er det tvangslidelse du har?

Tydeligvis. Hvis vi snakker om skitne hender etter toalettbesøk, er faren for å bli syk ganske stor. Men hva om legen sier "nei, den er ikke stor"? Det stemmer jo ikke og man blir ikke tryggere av slike, unnskyld meg, løgner. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du eksponering i feks kognitiv adferdsterapi (KAT) nå? Det er ikke noen form for angstlidelser der «eksponeringsterapi» er anbefalt metode. Da heter nok metoden noe annet på fagspråk, men kalles «eksponeringsterapi» på folkemunne. Feks tror jeg nok at mange som mottar feks KAT tror dette heter eksponeringsterapi.

https://bypsykologene.no/2020/02/eksponeringsterapi-er-mer-enn-eksponering/

Rimelig grei forklaring her egentlig, på hva jeg siktet til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...