Gå til innhold

Eksponeringsterapi, hjelper den virkelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

https://bypsykologene.no/2020/02/eksponeringsterapi-er-mer-enn-eksponering/

Rimelig grei forklaring her egentlig, på hva jeg siktet til.

Anonymkode: e6b4e...8cf

Skjønner. Å eksponere seg og se at det ikke skader? Da blir man glad og stolt av seg selv. 

Problemet er at man ikke vet på forhånd om det kommer til å skade deg eller ikke. 

Anonymkode: cdbb8...365

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner. Å eksponere seg og se at det ikke skader? Da blir man glad og stolt av seg selv. 

Problemet er at man ikke vet på forhånd om det kommer til å skade deg eller ikke. 

Er det noen holdepunkter for at gjentatt og forsiktig eksponering skader?

Anonymkode: dbba7...6a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Forstår ikke spørsmålet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er det som er poenget i behandlingen. Å utforske de tankene du presenterer akkurat i dette innlegget jeg siterer. For jo, man vet faktisk svaret på dette, for det finnes det forskning på og man kan si noe om sannsynligheten for at det skulle skje. 

Anonymkode: 5801c...a8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

https://bypsykologene.no/2020/02/eksponeringsterapi-er-mer-enn-eksponering/

Rimelig grei forklaring her egentlig, på hva jeg siktet til.

Anonymkode: e6b4e...8cf

Ja, og dette er jo nettopp et eksempel på at noe kalles eksponering, metoden heter ikke det på fagspråket. Det det snakkes om her er kognitiv adferdsterapi (KAT) med adferdeksperimenter. Det finnes også feks metakognitiv terapi. Det er det metodene heter, selv om det kalles eksponering ser jeg. Det er veldig uheldig å vanne ut begrepet siden mange da misforstår nettopp dette og tror behandling kunne består av eksponering, noe da som ikke medfører riktighet. Men dette blir en avsporing. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er det som er poenget i behandlingen. Å utforske de tankene du presenterer akkurat i dette innlegget jeg siterer. For jo, man vet faktisk svaret på dette, for det finnes det forskning på og man kan si noe om sannsynligheten for at det skulle skje. 

Forskning på hva? Om det du tar på kommer til å skade deg eller ikke? 

Skrevet

Legen sier, for eksempel "Ta på den flekken, den er ikke farlig". Hæ? Hvordan vet du det, vil jeg bare spørre. Det vet de jo ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 13.18):

Kan du forklare? ☺️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.12.2020 den 13.04):

Tydeligvis. Hvis vi snakker om skitne hender etter toalettbesøk, er faren for å bli syk ganske stor. Men hva om legen sier "nei, den er ikke stor"? Det stemmer jo ikke og man blir ikke tryggere av slike, unnskyld meg, løgner. 

Jo det stemmer! Og hva mener du med tydeligvis?  Er du utredet for ocd eller ikke?

Anonymkode: e41df...147

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det stemmer! Og hva mener du med tydeligvis?  Er du utredet for ocd eller ikke?

Jeg har ocd, legen sier det. Jeg vet det også. 
Er ikke faren stor for å bli syk eller dårlig hvis man ikke vasker hender etter toalettbesøk? Hvorfor gjør folk det da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ocd, legen sier det. Jeg vet det også. 
Er ikke faren stor for å bli syk eller dårlig hvis man ikke vasker hender etter toalettbesøk? Hvorfor gjør folk det da? 

Du må gjennom en utredning hos en spesialist for å få en diagnose. Man kan ha tvangshandlinger uten å oppfylle kriterier for en ocd lidelse. Den er kun 1-3% av befolkningen som faktisk opppfyller kriteriene for denne lidelsen.Jo man KAN bli syk,men det er ikke farlig!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må gjennom en utredning hos en spesialist for å få en diagnose. Man kan ha tvangshandlinger uten å oppfylle kriterier for en ocd lidelse. Den er kun 1-3% av befolkningen som faktisk opppfyller kriteriene for denne lidelsen.Jo man KAN bli syk,men det er ikke farlig!

Men utrolig ekkelt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men utrolig ekkelt! 

Det er nå så,men fortsatt ikke farlig. Og om legen din sier du har ocd er det rart vedkommende ikke henviser for utredning,for hen kan ikke sette en diagnose.

• Liker 3
Skrevet

Det spørs helt hva problemet er. Jeg, for eksempel, er ekstremt sjenert fordi jeg frykter avvisning. Eksponeringsterapi fungerr ikke fordi jeg stort sett BLIR avvist, og da blir det bare verre av å prøve hele tiden. 

Anonymkode: af1a3...65e

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok ikke blitt kvitt flyskrekken min hvis jeg ikke hadde flydd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det spørs helt hva problemet er. Jeg, for eksempel, er ekstremt sjenert fordi jeg frykter avvisning. Eksponeringsterapi fungerr ikke fordi jeg stort sett BLIR avvist, og da blir det bare verre av å prøve hele tiden. 

Anonymkode: af1a3...65e

Jepp 

Skrevet
Callisto83 skrev (På 24.12.2020 den 23.06):

Jeg hadde nok ikke blitt kvitt flyskrekken min hvis jeg ikke hadde flydd. 

Så du er helt ok nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du er helt ok nå? 

Ja, jeg vil si det. Nå har det ikke blitt mange flyturer siden covid, men jeg har ikke noe problemer med å fly mer.

Skrevet
Maiava88 skrev (På 23.12.2020 den 11.58):

Jeg hadde ekstrem sprøyteskrekk, og fikk eksponeringsterapi! Fungerte kjempebra!

Hvordan påvirket sprøyteskrekken deg? Er du helsepersonell?  

Skrevet
Pipaluk skrev (16 timer siden):

Hvordan påvirket sprøyteskrekken deg? Er du helsepersonell?  

Vel, den obligatoriske vaksinasjonen på barne og ungdomsskole var et mareritt for meg. Hadde angst stole deler av skole-årene mine pga. dette.

Når jeg ble eldre og begynte å planlegge graviditet så kicket angsten inn på nytt. Det var da jeg bestemte meg for å få hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...