Gå til innhold

Pysj i jula, er det en ny tradisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns også dette er merkelig.  Vi feirer Jesus fødesldag men går i sliten joggis og hullete t-skjorte.   Går folk slik kledd i vanlige bursdager også?   Jeg har ikke mer behov for å kle meg som en dass i jula enn jeg har ellers på året. 

Anonymkode: ac596...77b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Å sitte i et selskap der resten har på finklær, så sitter du i pysj :) Hver sin smak.

Anonymkode: b83ab...49e

Dette var vel mest minner fra barndommen, hvor det ofte lå pysj under juletreet. Vi barna var ikke så involvert i selskapet lenger etter at vi hadde fått pakkene våre. Da var det mer lek og herjing. 

Anonymkode: 2e6ce...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en uting at vi ikke skal pynte oss og ha en viss stil lenger, jeg pynter meg ikke bare for gjester,jeg pynter meg også for min kone,derfor går vi her i huset i litt penere klær i julen. Kunne ikke tenkt meg å dasset rundt i pysj eller joggebukse hele dagen, og håper heller ikke min kone kommer dit. Kall det gammeldags, men vi skal ikke undervurdere det å pynte oss litt for hverandre heller. Barna skal også lære seg å pynte seg på høytidsdager, de lærer av sine foreldres gjøren og laden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn var juledagene omtrent de eneste helgedagene i året det overhodet ikke var akseptabelt å stille i pysj til frokost. Det var litt høytid over de dagene, selv om vi ikke nødvendigvis hadde gjester. Julaften har jeg hatt tradisjon for å gå i kirken om morgenen, så da var pysj halve dagen uansett ikke noe alternativ.

Jeg skjønner heller ikke dette voldsomme behovet noen har for å komme ut av pentøyet så snart som mulig. Julaften er høytidsdag til jeg legger meg - om jeg så hadde vært alene, ville jeg tilbragt kvelden i pentøy.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt merke til at det har blitt mer og mer populært ja. Jeg personlig synes nettopp det med å bruke fine julekjoler, strømpebukser, smykker og sminke meg er det fineste med julen. Å føle seg fin. Koser meg med innkjøp av kjoler og tilbehørstash før jul. Jeg føler meg som en dass av å gå i joggebukser/pysj, men jeg forstår jo de som mener det motsatte. 

Jeg pynter meg hver dag i romjulen også. 

Anonymkode: 98b24...acc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over femti år og er vant til pysjjul (det var ordet sitt, det 😁) helt fra barndommen, så noen ny skikk er det ikke. Julaftens morgen og formiddag var pysj. Julemiddagen var stivpyntet, type bunad o.l. Vi barna fikk alltid ny pyjamas under juletreet og da fikk vi lov å ta dem på etter gavene. Husker den deilige følelsen det var å få av seg pentøyet og smette inn i en myk, deilig pyjamas.

Anonymkode: af2c6...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Å gå i pysj om morgenen og frem til du skal stelle deg og gjøre deg klar for juleselskapet, er da helt innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Syns også dette er merkelig.  Vi feirer Jesus fødesldag men går i sliten joggis og hullete t-skjorte.   Går folk slik kledd i vanlige bursdager også?   Jeg har ikke mer behov for å kle meg som en dass i jula enn jeg har ellers på året. 

Anonymkode: ac596...77b

Langt ifra alle feirer kristen jul. Min og min families jul har ingenting med Jesus å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid gått i koseklær hjemme i jula. Vi skifter til pynteklær før middagen på julaften, og bytter tilbake til til pysj etter selskapet er over. Første juledag er det pysj fram til julelunsj/brunsj/middag, og tilbake i pysj etter det selskapet er ferdig.
Med andre ord, pysj/koseklær hele jula utenom juleselskapene.

Synes det er skikkelig koselig å pynte meg til besøk, men også skikkelig digg å komme seg ut av kjolen igjen og krølle seg sammen i sofaen under ett pledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er noe barnslig over det å måtte trekke i pysjen og ligge under pleddet til alle mulige tider. Ikke rart mange forhold mister gnisten, når man ikke engang kan vise en bedre side av seg selv i jula. At pene klær er så "ukomfortabelt" er en mental hang-up, da har man ikke valgt riktig størrelse og materialer. 

Her er det stoffbukser, pen genser i ull og skjorte stort sett hele jula. Kan ha vanlige klær på også på dagtid. Men da normale bukser eller turtøy o.l., ikke pysj eller joggis. Den slags er for dager man er syk og sengeliggende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg går med behagelige klær tidlig på julaften og det kunne like gjerne vært en pysj, men så pynter jeg meg med kjole eller andre finklær, smykker og sminker meg og ordner håret. Da beholder jeg det på resten av kvelden. Synes det er hyggelig å se at andre også har pyntet seg. 

I romjula pleier jeg også å pynte meg, og slenger ikke rundt i pysj da. Joggebukse bruker jeg aldri. Synes det er hyggelig å beholde følelsen av at det er en høytid, og går ikke rundt i pysjen ellers heller. Pynter meg på nyttårsaften selv om jeg ikke skal noe spesielt og gjerne på 1. Nyttårsdag også.

Så for meg er det rart. Når jeg har tatt på meg finklærne så har jeg lyst til å ha dem på, men velger ikke noe som klemmer eller noe sånt på julaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.juledag har alltid vært pysjdag i min familie. Jeg har tatt meg meg den tradisjonen videre. Da sover vi lenge, spiser frokost i pysjen og ser på gavene vi fikk dagen i forveien. 

Anonymkode: dc9f5...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid kost meg i pysj julemorgenene, er 44 år nå, og ser ingen grunn til å slutte!

Anonymkode: fe5a0...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har alltid kost meg i pysj julemorgenene, er 44 år nå, og ser ingen grunn til å slutte!

Anonymkode: fe5a0...5d7

Tror ikke det er morgenene det gjelder eller har jeg misforstått nå? Jeg trodde det gjaldt de som hopper i pysjen på kvelden og går rundt med det resten av jula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er nok riktig det flere her sier at det ikke er alle som synes pentøy er behagelig å ha på. Og er du vokst opp med pyjamasjul så er det jo nettopp det som er jul for deg. 

For meg er jul å fiffe meg opp når julen ringes inn. Det blir en helt egen magisk stemning. Damer og jenter i familien hjelper hverandre med å bølge håret og dra igjen glidelåsen på penkjolen, mannfolkene i flotte dresser og bestefar med sleik, lommetørkle i brystlomma og "finparfymen" på som jeg husker så godt fra jeg var liten og som minner meg om jul og høytid. 

Hadde jeg fått kjæreste som kjører pysjjul og jeg hadde prøvd å gjøre det samme for hans og svigers sin skyld så hadde jeg som sagt følt meg som en dass. Som om det var dagen derpå, og hvertfall ikke jul. 

Anonymkode: 98b24...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født sent på 80-tallet og har alltid gått i pysj julaften morgen. Ser julefilmer og spiser godteri. Hadde ikke annet enn basic tv-kanaler og tviler på at min mor var inspirert av amerikansk julefeiring når hun innførte tradisjonen med å gi oss nye julepysjer i julestrømpen. Hun skiftet også alltid til rent julesengetøy på sengene våre lille julaften. Jeg har videreført dette til mine egne barn, og jeg får fremdeles ny pysj av moren min før jul hvert år.

Når det er sagt, så skifter vi til pentøy (alltid lang kjole og dress på julaften) rundt klokken 14-15 og da er det pentøy som gjelder ut 2.juledag.

Anonymkode: 23f51...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til å bare være hjemme julaften, så da har jeg alltid bare labbet rundt i pysj, ja. Jeg kler på meg litt finere til selve middagen, så tilbake til pysj når det er gavetid. :)

Har gjennom årene alltid feiret bare med pappa, så er veldig lite høytidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...