Gå til innhold

Pysj i jula, er det en ny tradisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke huske dette fra min barndom. Vi barna fikk vel sitte i pysjen en stund og spise godteri til Snekker Andersen og Askepott. Men de voksne gikk ikke i pysjen. Var heller ikke snakk om å skifte til pysj tidlig på julekvelden, med mindre man var småbarn. Og både 1. og 2. dag var penklær-dager. Vi barna var for øvrig ute og lekte imellom slaga. 

Hvor har denne tradisjonen kommet fra? Pysj store deler av jula? Andre som ikke er vant til det? Har du adoptert denne skikken?

Anonymkode: bfc74...3b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke vant til det, selv om vi bytter til fritidstøy når den"formelle" feiringen er over, og vi blir alene på julaften.  (Ca kl 21-21.30)

Anonymkode: 9d840...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har fått vanen i voksen alder, har ikke vokst opp med det. 

Det kommer fra USA, særlig dette med matchende julepysjer. Der borte har det til og med blitt en greie å ta en kinotur i pysj i jula. 

Anonymkode: d2dad...78a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter at den tradisjonen kommer fra USA. Der åpner de pakker i pysjen 25.desember, og vi lar oss vel kanskje påvirke litt?

Anonymkode: b5ec7...925

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste julegaven er jo pysj, for da kan man skifte fra stiv kjole og strømpebukse til pysj med en gang! 

Anonymkode: 2e6ce...4f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gjetter at den tradisjonen kommer fra USA. Der åpner de pakker i pysjen 25.desember, og vi lar oss vel kanskje påvirke litt?

Anonymkode: b5ec7...925

Blir jo litt  noe annet,  siden de åpner pakker om morgenen. Tror ikke de stiller i pysjen på familie middagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er over 10 år gammel, men den er fra den tiden jeg bodde i USA. Fikk i julegave morningen den 25. også hadde vi på oss på formiddagen, men skiftet selvsagt før vi dro i familieselskap litt senere 

Anonymkode: 08b5c...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToveM skrev (Akkurat nå):

Blir jo litt  noe annet,  siden de åpner pakker om morgenen. Tror ikke de stiller i pysjen på familie middagen.

Nei, men vi blir jo påvirket uansett? Vi ser filmer og serier hvor det er pakkeåpning i pysj, og synes kanskje det ser koselig ut?

Jeg for min del nyter å gå i høye hæler og fin, rød kjole - elsker enhver anledning til å stase meg litt opp😆

Anonymkode: b5ec7...925

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den beste julegaven er jo pysj, for da kan man skifte fra stiv kjole og strømpebukse til pysj med en gang! 

Anonymkode: 2e6ce...4f7

Hmm, kanskje. Jeg har aldri egentlig skjønt hvorfor folk vil skifte ut av finklærne så fort sjansen byr seg :P Når jeg har brukt tid på å pynte meg, kjøpt ny kjole etc. vil jeg helst beholde stilen utover kvelden. Liker også å se mannen min i dress/skjorte og penbukser. Ta et glass vin etter at besøket er over, holde på høytidsfølelsen. SÅ ubehagelig er det ikke. Den slacke foran TV-looken ser man jo hele tida i helger. 

Men ja, ulike preferanser her!

Anonymkode: bfc74...3b9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg husker det fra jeg var veldig liten. Som voksen syns jeg det er koselig å gå i en litt finere pysj 1. juledag, men det er bare fordi jeg og mannen har bestemt oss for at den dagen er helt fri :P 

Anonymkode: ba7f5...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer nok fra USA. Barna står opp grytidlig første juledag for å åpne pakkene sine, og da synes mange det er fint å ta koselige familiebilder i matchende julepysjer. De kler helt sikkert på seg til familiemiddagen et par timer etterpå, og pynter seg også, i hvertfall hvis de skal i kirka.

I norsk sammenheng blir det litt rart, synes jeg, jeg er også oppvokst med juleaften ettermiddag og første juledag som høytidsdager med penklær. Juleskikkene forandrer seg mye for tiden, nå er det vanlig å ta mye av julefeiringen (mat og så videre) tidlig i desember. Da blir det kanskje mer naturlig å se på julaften og første juledag som slappe feriedager, der man kan hvile ut etter julemaset, og ikke spesielle høytidsdager som man pynter seg til?

Anonymkode: 60f51...579

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med pysj eller uformelle hverdagsklær etter eget valg fram til vi pyntet oss før besøket kom og middag på julaften. På 1. juledag var det også fullt lov med pysj fram til middag. Begge disse dagene hadde vi fullt lov til å stikke bort til besteforeldre (bodde et par hus bortenfor) i bare pysjen. Fra og med 2. juledag, derimot, var det penklær fra morgen til kveld fram til nyttårsaften. På 1. nyttårsdag igjen, var det lov med pysj 😊 Jeg opplevde at mange barn rundt meg hadde lignende skikker og både eksen min og min nåværende samboer er oppvekst med det samme, med unntak av pysj 1. nyttårsdag. De er oppvokst i to helt andre deler av landet enn meg. 

Jeg er 45 og ingen ante hva man gjorde i USA, så vi ble ikke inspirert derfra. Skikken med pysj er altså ikke ny her i landet heller. 

Anonymkode: ddad3...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vant til utstrakt bruk av pysj på dagtid i julen (eller ellers i året for den saks skyld) og har ikke tenkt å innføre det heller. Man har hele resten av året til å daffe rundt i pysj, jeg liker at julen er litt høytidelig og at man pynter seg, men hva andre gjør i sine hjem bryr ikke meg. :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller ikke vant med det fra barndommen. Men nå har aldri foreldrene mine daffet rundt i koseklær eller joggis. Det har derimot jeg så lenge jeg kan huske, så derfor er denne tradisjonen lett for meg å adoptere. Men vi pynter oss til middag og besøk, pysjen er bare en erstatning for joggisen vi ellers ville ha brukt. 

Anonymkode: bc158...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er steingammal (over 50), og husker godt at jeg gikk i pysj til langt på dag på juleaften. Helt til det var på tide å kle seg til middag, faktisk. Pysj og dyne i sofa`n, godis og tv-titting hele formiddagen, det var noe av det beste med jula i min oppvekst. Vi hadde kun Nrk og Sverige1 av kanaler, så vi var neppe inspirert av det amerikanske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (12 minutter siden):

Jeg er steingammal (over 50), og husker godt at jeg gikk i pysj til langt på dag på juleaften. Helt til det var på tide å kle seg til middag, faktisk. Pysj og dyne i sofa`n, godis og tv-titting hele formiddagen, det var noe av det beste med jula i min oppvekst. Vi hadde kun Nrk og Sverige1 av kanaler, så vi var neppe inspirert av det amerikanske.

Vi ble alltid utskremt til å vaske trappa eller lignende, så da måtte det ordentlige klær på. Vi byttet klær før middag. Noen år dro vi i kirka, hvis vi hadde besøk av familie som hadde det som tradisjon.

Generelt tror jeg jula var mer en religiøs høytid for en generasjon siden (jeg er på alder med deg), selv for de som ellers ikke var særlig religiøse. Vi dro noen ganger i kirka, selv om vi aldri gjorde det ellers, og i tillegg sang vi julesanger med "oss er en frelser født" og sånt mens vi gikk rundt juletreet. Vi hadde også ganske pent tøy på første juledag, hele dagen, for det var en spesiell dag. Avslapping og pysj-dag er nytt for meg. Ikke noe galt med det, altså!

Anonymkode: 60f51...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, kanskje. Jeg har aldri egentlig skjønt hvorfor folk vil skifte ut av finklærne så fort sjansen byr seg :P Når jeg har brukt tid på å pynte meg, kjøpt ny kjole etc. vil jeg helst beholde stilen utover kvelden. Liker også å se mannen min i dress/skjorte og penbukser. Ta et glass vin etter at besøket er over, holde på høytidsfølelsen. SÅ ubehagelig er det ikke. Den slacke foran TV-looken ser man jo hele tida i helger. 

Men ja, ulike preferanser her!

Anonymkode: bfc74...3b9

 

Enig med deg der. Vi beholder pynt og høytidsstemning ut kvelden. Tar et lite glass vin til, beholder den gode samtalen, finner kanskje frem ett brettspill.

Joggedress/pysj foran TVen har vi 100+ helgedager ellers i året til. 

Anonymkode: d2dad...78a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den beste julegaven er jo pysj, for da kan man skifte fra stiv kjole og strømpebukse til pysj med en gang! 

Anonymkode: 2e6ce...4f7

Å sitte i et selskap der resten har på finklær, så sitter du i pysj :) Hver sin smak.

Anonymkode: b83ab...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Jeg er steingammal (over 50), og husker godt at jeg gikk i pysj til langt på dag på juleaften. Helt til det var på tide å kle seg til middag, faktisk. Pysj og dyne i sofa`n, godis og tv-titting hele formiddagen, det var noe av det beste med jula i min oppvekst. Vi hadde kun Nrk og Sverige1 av kanaler, så vi var neppe inspirert av det amerikanske.

Jeg er også "steingammel", men jeg gikk ikke i pysj på julaften. Kun fra sengen til badet. Ellers var det vanlige klær og finklær.

Anonymkode: b83ab...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går jeg aldri med pysj lenger enn fra sengen til badet. Noe annet kunne jeg ikke tenke meg heller. Så her er det vanlige klær fram til en skal på kirkegården, da har en pyntet seg. I en normal verden drar en gjerne i kirken etterpå.

Julaften etter klokken 17 og 1,2 juledag er høytidsdager. 1 juledag er en av de helligste dagene i året. En har nok av dager en kan gå i pysj hvis en vil. Men her ville det fjernet det hellige med julen for meg.

Anonymkode: b83ab...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...