Gå til innhold

Jeg leser kun kvinnelige forfattere. Kan dere anbefale noen mannlige forfattere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kvikksand9 skrev (På 7.12.2020 den 20.32):

Spennende prosjekt! (så bra at du liker Annie Ernaux, ELSKER HENNE!)
Hvilken bok var det du begynte å lese? 😅 Hørtes ut som en Erlend Loe bok...
Jeg personlig liker heller ikke å lese mannlige forfatter, føler det ekstremt mannlig perspektiv kommer fram. Jeg personlig liker ikke Per Petterson, Lars Saabye Christensen, Karl Ove Knausgård, Erlend Loe og Kyrre Andreassen. Men du kan vel prøve de?

Mannlige forfatter jeg liker: Michel Houellebecq, 
Louis-Ferdinand Céline, Nicolas Mathieu, Johan Harstad, Dag Johan Haugersund, David Szalay(!!) og Peter Handke. 

What?? Tuller du med meg? I Lars Saabye Christensens bøker så står kvinner ganske sentralt i historiene. Nei de er som oftest ikke hovedpersonen men jeg leser bøkene hans ofte som en hyllest til mødre/kvinner. Iallefall i Byens spor og da spesielt i boken Maj.

 

Ikke meningen å spore av 😊 

Anonymkode: a835c...27f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i Mino trilogien av Gert Nygårdshaug, men det er jo litt i krim sjangeren. Men samtidig så føler jeg at man blir tatt med på et fantastisk eventyr. Jeg har lest de bøkene flere ganger. 

Anonymkode: 0b9f8...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

What?? Tuller du med meg? I Lars Saabye Christensens bøker så står kvinner ganske sentralt i historiene. Nei de er som oftest ikke hovedpersonen men jeg leser bøkene hans ofte som en hyllest til mødre/kvinner. Iallefall i Byens spor og da spesielt i boken Maj.

 

Ikke meningen å spore av 😊 

Anonymkode: a835c...27f

En hyllest til kvinner og kvinner som står sentralt i bøkene, er noe annet enn å få fram et kvinnelig perspektiv, just sayin.

 

Anonymkode: c550b...54a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

En hyllest til kvinner og kvinner som står sentralt i bøkene, er noe annet enn å få fram et kvinnelig perspektiv, just sayin.

 

Anonymkode: c550b...54a

Da ønsker jeg å redigere innlegget mitt til at jeg synes Lars Saabye Christensen får frem kvinners perspektiv i sine bøker ved å blandt annet la de ha ganske sentrale roller samt at han i tillegg hyller dem 😊

Anonymkode: a835c...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenk å lese bokmål og bruke garpegenitiv. 🤦🏼‍♀️ 
Du burde jo egentlig skrive «Tante Ulrikke sin vei». Høres det fjernt ut? Ja, det gjør det. 

Anonymkode: 4d4ae...69a

Boken er oppkalt etter adressen «Tante Ulrikkes vei» 

Anonymkode: 67dec...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haruki Murakami - iq84

Stephen King - alt, men for eksempel Green Mile eller The long walk

Gert Nygårdshaug - Mengele zoo

Gabriel Garcia Marquez - Hundre års ensomhet 

Tore Renberg - Kompani Orheim

Tarjei Vesaas - Fuglane

Fredrik Bachman - for eksempel Mormor hilser og sier unnskyld

Bjarte Breiteig - Folk har begynt å banke på (noveller)

Torkil Damhaug - døden ved vann

Erik Fosnes Hansen - Falketårnet

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Liker mange av de samme kvinnelige forfatterne som deg, så vil anbefale disse: 
Lars Mytting - Svøm med de som drukner 

Carlos Ruiz Safòn - Vindens Skygge 

Gert Nygårdshaug - Mengele zoo 

Knut Hamsun 

Anonymkode: 16557...f3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Ove Knausgård er min favoritt! 

Liker også bøkene til Henrik Langeland, Ildefonso Falcone, Jon Michelet, Jan Guillou,  Roy Jacobsen  Carlos Ruiz Zafron og Lars Mytting.

Endret av tirben
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlmaSofie
Frubekk skrev (På 7.12.2020 den 20.49):

Jeg vil anbefale hva som helst av Lars Mytting, «Stoner» av John Edward Williams og bøkene til Haruki Murakami om du tåler det smått absurde. Hadde vært morsomt å høre hva du synes om du tester ut noen av anbefalingene du får i denne tråden. Lykke til med jakten på de gode bøkene!

Enig om Lars Mytting 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ian McEwan, f eks den stillferdige lille On Cecil Beach

Vikram Seth: En passende ung mann (nydelig språk, vet ikke hvordan den norske oversettelsen er da)

Bill Bryson, både reisebøkene og de mange andre temaene han har skrevet om

Alf Prøysen

 

Anonymkode: 73398...e2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som flere andre her: Lars Saabye Christensen. 

 

Anonymkode: a7f27...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.1.2021 den 10.07):

Lars Mytting, Edvard Hoem og Rolf Jacobsen (særlig serien som begynner med "de usynlige")

Anonymkode: a07ec...1ca

Roy Jacobsen mener du😀?

Anonymkode: 156d8...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det Geir Gulliksen du leste? 😅 I så fall enig i at bøkene hans er rare og at jeg ikke klarer å like dem uansett hvor hyllet de blir.

Nå vet jeg du skrev nyere forfattere, men bøkene Hundre års ensomhet og Kjærlighet i koleraens tid av Gabriel Garcia Marquez er fantastiske. Jeg er også glad i Knut Hamsun om du ikke har lest, og Tolstojs Anna Karenina er en favoritt. Hemingway har også mange fantastiske bøker. Likte også Stoner av John Williams. 

Er også enig med flere her som nevner Lars Saabye Christensen. Og av nyere forfattere så er Johan Harstad en klar favoritt. Les Max, Mischa og Tetoffensiven!

Synes personlig Lars Mytting er oppskrytt, og det føles mest som kiosklitteratur. Klarte så vidt å komme meg gjennom de første 50 sidene av Søsterklokkene før jeg måtte kaste inn håndkleet. Men for all del, han er jo populær, så noe må det være. 

Anonymkode: 03693...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...