Gå til innhold

Therese Johaug har fått norsk idretts største utmerkelse


Gjest kylling1

Anbefalte innlegg

Gjest kylling1

Therese Johaug har fått norsk idretts største utmerkelse, Kammerherre Egebergs Ærespris, for sin innsats i langrennssporet og på friidrettsbanen. Imponerende hva hun har fått til men...

Er det riktig å gi en slik utmerkelse til en dopingdømt utøver? Hun er ikke dømt for bevisst doping, men hva som egentlig foregikk bak kulissene vet jo faktisk bare Therese og legen. Det eneste som er 100 % sikkert er at hun er tatt med anabole steroider i blodet - så kan man tro på forklaringen eller ei. Synes det er suspekt at hun skal ha brukt en krem som ikke er til leppene i så ekstreme mengder uten at hverken hun eller en lege med 30-40 års erfaring innen antidopingarbeid har reagert på advarselsmerking eller navnet som sluttet på -BOL. Lukter dekkhistorie lang vei, og legen tok støyten.

Skal det neste være å gi en ærespris innen sykling til Lance Armstrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Catalina Culès skrev (3 minutter siden):

Helt uforståelig og ufortjent, hun har tross alt dopet seg.

Hun har ikke dopet seg. Les Dommen!!!!!!!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
Supermammsen75 skrev (Akkurat nå):

Hun har ikke dopet seg. Les Dommen!!!!!!!

Det eneste som er sikkert her er jo at de har funnet anabole steroider i blodprøven hennes... Hvordan det er havnet der kan man jo lure på. 

Mener du Contador var dopet? Han hadde 1/200-del av det Therese hadde i blodprøven sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kylling1 skrev (Akkurat nå):

Det eneste som er sikkert her er jo at de har funnet anabole steroider i blodprøven hennes... Hvordan det er havnet der kan man jo lure på. 

Mener du Contador var dopet? Han hadde 1/200-del av det Therese hadde i blodprøven sin.

Hvorfor jabbe opp om dette gang på gang.  Hun har tatt dommen som ikke dømte henne for doping.  Vi vet hva som skjedde. De blir testet i hue og ræva hele tiden.  Igjen er hun overlegen i sporet. Så da kan vel vi vanlige dødlige legge den ballen død og glede oss over en fantastisk  skiløper. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Supermammsen75 said:

Hun har ikke dopet seg. Les Dommen!!!!!!!

En toppidrettsutøver får ikke i seg anabole steroider i vanvare. Det er så enkelt som det.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Supermammsen75 said:

Hun har ikke dopet seg. Les Dommen!!!!!!!

Ikke bevisst nei, men at hun ikke sjekket på innpakningen om leppekremen inneholdt forbudte stoffer eller ikke var i beste feil svært sløvt.

Hun kan skylde seg selv..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
Supermammsen75 skrev (19 minutter siden):

Hvorfor jabbe opp om dette gang på gang.  Hun har tatt dommen som ikke dømte henne for doping.  Vi vet hva som skjedde. De blir testet i hue og ræva hele tiden.  Igjen er hun overlegen i sporet. Så da kan vel vi vanlige dødlige legge den ballen død og glede oss over en fantastisk  skiløper. 

Jo, hun er dømt for (ubevisst) doping. Du vet ikke hva som har skjedd, jeg vet ikke hva som har skjedd, det er det bare legen og Therese som gjør.

Clostebol er et stoff det man (kvinner) får effekt av liten mengde og det er fort ute av kroppen igjen. Du vet ikke om hun har tatt det en periode og nå var det på vei ut av kroppen. Dette måtte man i så fall ha testet med dopingtester i forkant, men det ble ikke gjort. Hun og legen (og langrennsledelsen) hadde dagevis på å lage en dekkhistorie, og det var ikke noe alternativ til den historien som kunne bevises. Det at hun ble trodd på det er ikke det samme som at det er sannheten - man dømmer jo også uskyldige i andre saker eller lar gjerningsmenn gå fri pga beviser. Selv der man har en ganske så berettiget misstanke nytter det ikke noe om det ikke kan bevises. Hun har faktisk vært utestengt for DOPING, ikke for leppekrembruk, og det bør ikke premieres med store utmerkelser.

Norsk langrenn med sin holdning til flourforurensing/forgiftning, astmamedisiner og forstøverapparater i smørebussen begynner å få et ganske så grisk og usympatisk rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må stikke innom apoteket på vei hjem for å kjøpe en leppekrem, så kan det bli noe av meg også...

Endret av Kågebruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
Kågebruker skrev (1 minutt siden):

Tror jeg må stikke innom apoteket på vei hjem for å kjøpe en leppekrem, så kan det bli noe av meg også...

Så lenge du tar bind for øynene når du bruker den er det innafor! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kågebruker said:

Tror jeg må stikke innom apoteket på vei hjem for å kjøpe en leppekrem, så kan det bli noe av meg også...

Skal du få tak i clostebol, må du nok henvende deg andre steder. Til det norske langrennslandslaget, for eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kylling1 skrev (28 minutter siden):

Er det riktig å gi en slik utmerkelse til en dopingdømt utøver? Hun er ikke dømt for bevisst doping, men hva som egentlig foregikk bak kulissene vet jo faktisk bare Therese og legen. Det eneste som er 100 % sikkert er at hun er tatt med anabole steroider i blodet - så kan man tro på forklaringen eller ei. Synes det er suspekt at hun skal ha brukt en krem som ikke er til leppene i så ekstreme mengder uten at hverken hun eller en lege med 30-40 års erfaring innen antidopingarbeid har reagert på advarselsmerking eller navnet som sluttet på -BOL. Lukter dekkhistorie lang vei, og legen tok støyten

Nå er det vel ingen involverte i noe ledd, heller ikke i CAS, som har tvilt på den forklaringen. Det er det hun ble tiltalt for, og det hun er dømt for. Å antyde noe annet er å komme med anklager som rammer ganske mange flere enn Johaug og legen. At det ikke burde skjedd og er en amatørmessig feil er jo en annen sak. Spørsmålet er om en såpass grov tabbe ekskluderer en fra å kunne være et godt forbilde, som er et av kravene for å kunne få prisen, i all evighet, uansett hva man ellers har sagt og gjort, både før og etterpå.  Jeg synes kanskje den mest interessant innvendingen som har kommet i dag er orienteringsløperen som framhever Johaugs oppførsel i etterkant som i strid med å være et forbilde:

– Jeg mener at det å være et godt sportslig forbilde er å forstå antidopingreglene. Og jeg forstår at Johaug var irritert og ute av seg på den pressekonferansen, men å bruke et år på å innrømme skyld, det synes jeg er veldig upassende.

Han har jo et poeng. Jeg blir ikke helt enig med meg selv om hva jeg egentlig synes om at hun har fått prisen - sportslig er den helt klart velfortjent, men det er vanskelig å ikke se det problematiske i at en pris som faktisk har som forutsetning at mottaker skal være et godt forbilde kan gis til en utøver med en doingdom, uansett hva som ligger bak dommen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kylling1 skrev (33 minutter siden):

Det eneste som er sikkert her er jo at de har funnet anabole steroider i blodprøven hennes... Hvordan det er havnet der kan man jo lure på. 

Mener du Contador var dopet? Han hadde 1/200-del av det Therese hadde i blodprøven sin.

Ok da sitter du med annen info enn det som både rettsappratet og dommen til Johaug tilsier.

Hvor har du disse påstandene fra? Hvis dette er tilfelle er det en skandale om dette ikke har kommet frem før og dermed et bevisst bevis for juks.

Er det bare oppspinn av en useriøs ryktebørs har jeg også min tanker om det. Ryktebørsen kommer ikke godt utav mine tanker der bare sånn til opplysning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
Hr. Aktiv skrev (11 minutter siden):

Ok da sitter du med annen info enn det som både rettsappratet og dommen til Johaug tilsier.

Hvor har du disse påstandene fra? Hvis dette er tilfelle er det en skandale om dette ikke har kommet frem før og dermed et bevisst bevis for juks.

Er det bare oppspinn av en useriøs ryktebørs har jeg også min tanker om det. Ryktebørsen kommer ikke godt utav mine tanker der bare sånn til opplysning.

Hva er det du mener er feil? Dopingprøve som er positiv = doping, bevisst eller ikke.

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/sport/johaug-hadde-260-ganger-mer-dop-i-kroppen-enn-contador---endelig-nyanserer-vi-ting-litt/67241247/amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

T-Rex skrev (16 minutter siden):

Skal du få tak i clostebol, må du nok henvende deg andre steder. Til det norske langrennslandslaget, for eksempel.

 

🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
Kågebruker skrev (3 minutter siden):

 

🤫

De gir det nok gjerne ut, sammen med «litt» ventoline før start, så lenge du er norsk. Om du er svensk, finsk, kjenner Kowalszyk eller lignende kan du forvente å bli snikfotografert og få bildet ditt på forsiden av VG. Men kjendis er kjendis må vite, litt forskjell på folk tåler vi! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Aner ikke om hun fortjener prisen. Synes Johaug virker som en usympatisk dame. Men man må kanskje være usympatisk for å bli best? 

Skjønner heller ikke behovet for å gi priser til idrettsstjerner som tjener flere millioner kroner i året og flere ganger i året blir hyllet av titusenvis av mennesker.  Egbergs Ærespris er over 100 år gammel og stammer fra en tid da atleter ikke tjente så mye og det ga mening å gjøre ekstra stas på de som gjorde det bra i idrett. 

Å gi ærespris til dagens best betalte langrennsløpere blir som å gi ærespris til personen som klarer å tjene mest på boligutleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...