Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Fikk en nydelig svært heklet duk av min mormor til jul et år, og blant gavene under treet lå også noen ubrukelige telysestaker. En av de første dagene jeg brukte de to gavene sammen, skjedde uhellet: Staken veltet og stearinen havnet over hele duken fra min mormor.

Rådet fra svigermor var som følger: Hiv duken i vasken, og vask den så varmt som det står på garnet.

Jeg så gjorde, og duken ble like fin igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker oppvaskmaskinpulver til å rengjøre kaffekanner, kjeler som det har satt seg ting i (fyller med varmt vann og en dæsj pulver, lar det bare stå).

Tannbørsten er også genial ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker oppvaskmaskinpulver til å rengjøre kaffekanner, kjeler som det har satt seg ting i (fyller med varmt vann og en dæsj pulver, lar det bare stå).

Tannbørsten er også genial ja :)

Stygg do og ingen vaskemidler? cola gjør en kjempejobb om du bruker den til stygge toalett.

da man ser resultatet kan man undre seg hvorfor man tør å drikke den.

ketsjup bruker du på rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne kattehår fra sofaen / bilen ol, bruk vanlige gummihansker og stryk over stoffet! Fukt hanskene i en bøtte vann innemellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggedeleren er fin å bruke til å dele opp sjampinjong. Blir jevne, fine skiver og det går kjempefort.

NB! Prøv dette bare hvis eggedeleren din er i metall, venninna mi prøvde, hun har en i plast, og det sa spjoing!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å ha rent bad, hater å vaske. :roll: Hver morgen (eller kveld, alt etter som hva som passer) vasker jeg over en av tre ting: Vask/benk/speil eller toalettet eller badekaret.

Da har jeg skinnende rent bad uansett tidspunkt (gulvet vasker jeg når jeg vasker resten av huset, og så tar jeg noen grundigere raid på badet innimellom).

Ellers er jeg jo kjempe glad i Flylady da, for de av dere som ikke har fått med dere denne siden, så er den full av tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

suveren tråd! vil bare si at jeg alltid har en ferdig blandet spruteflaske (vann og noe vaskemiddel) stående på benken på kjøkkenet og dersom noen søler noe så - spray, tørk og vips; gullende rent. trenger skjeldnere gulvsvask på denne måten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
suveren tråd! vil bare si at jeg alltid har en ferdig blandet spruteflaske (vann og noe vaskemiddel) stående på benken på kjøkkenet og dersom noen søler noe så - spray, tørk og vips; gullende rent. trenger skjeldnere gulvsvask på denne måten!!!

Det har jeg også, og jeg bruker den til alt mulig, gulv, speil, bord og benker.... Bruker zalo og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stearinklump i ovnen/peisen/bålet gir og holder bra liv i flammene.

Jeg bruker Mentholatum under nesa når jeg er forkjølet og skal sove. Bruker nesespray først for å klarne opp og så holder Mentholatum'en nesa åpen store deler av natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører en vaskemaskin på 60 eller 90 grader tar jeg med den brukte kjøkkenkluten. Siden vi har småbarn i huset går slike maskiner nesten hver dag og jeg har hele tiden reine kluter. Mye bedre enn å legge kluten i klor. Reine kluter er mye letter å tørke benk og bord o.l. med enn kluter som har hengt på vasken i 3-4 dager.

Når jeg vasker huset (1 gang i uken) fokuserer jeg på førsteetasje og tar den veldig nøye den første uken. Andreetasje bare farer jeg over med støvsuger jeg og tar det grøvste. Neste uke gjør jeg motsatt. (Likner på tipset fra hun som tok en av tre ting hver gang hun var på badet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for øvrig veldig interessert i tips for å bli kvitt malingsflekker. Sølte oljemaling på min fine, nesten-nye fleecejakke... Noen som har noe?

Nå er flekken kanskje tørka inn. Da er det ikke stort å gjøre så vidt jeg har erfart.

Til en annen gang: Smør flekken inn med matolje og vask deretter bort med zalo.

Mye mer behagelig enn å bruke terpentin!

Har brukt det når jeg har sølt oljemaling på vegg til vegg teppe, og når jeg har fått maling på hendene.

Hvis du har sølt lys maling på mørke klær kan du tegne over flekken med sprit-tusj.

Et annet tips er å vrenge klærne du har på deg hvis du maler uten male-skjorte.

Er ikke så farlig å få flekker på innsiden av klærne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg hiver kjøkkenkluten i oppvaskmaskinen, kejkt og praktisk.

Og så baker jeg ut gjærdeig i olje. Litt olje på benken og litt oppå deigen. Så er det bar eå kna i vei. Uten at den klistrer seg til benk og fingre og alt som er.

Også slipper du å proppe på med mer mel så deigen til slutt bli veldig kompakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reine kluter er mye letter å tørke benk og bord o.l. med enn kluter som har hengt på vasken i 3-4 dager.

Æsj! det er vel ingen som lar kluten henge på vasken og bruker samme klut i 3-4 dager? Er jo det samme som å gni basiller utover benken når man vasker!!

Her skifter jeg klut hver dag, ofte flere ganger om dagen hvis den blir ekstra skitten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppvaskkosten?!? det har jeg aldri tenkt på.

men et annet godt tips er potetkoking, som alltid tar "for lang tid".... særlig når en vet at hele familien vil være veldig sultne når de kommer hjem. jeg koker opp kjelen med poteter (m. lokk), og skrur av platen helt. så kan jeg dra i butikken, på møte, på lekeplassen med ungene eller what ever - og når jeg kommer hjem så er potetene ferdige!

på lørdager har vi grøt, men jeg vil jo ikke bruke frilørdager til å lage mat, så jeg koker opp grøten etter frokost, skrur av plata, og setter hele kjelen inn i komfyren. når vi da kommer inn etter skitur, bytur, strandtur eller hva det måtte være noen timer senere så er grøten så og si ferdig, må bare varmes litt.

fabelaktige tips som jeg har lært av min mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ha salt på flekker av rødvin. Det trekker til seg fuktighet og fjerner fargen. Kan støvsuges opp dagen etter. Bare husk på å dekke flekken helt. Ikke vær redd for å bruke for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok poteter i mikron. 2-3 gaffelstikk i hver potet, litt vann (1cm) i bollen og vips 8 min på fullguffe, og potetene er helt perfekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...