Gå til innhold

Feil diagnostisert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 21.42):

Men jeg forstår ikke helt... barnet har den atferden det har, uavhengig av en diagnose eller ikke. Med en diagnose så kan barnet komme inn i system og få hjelp. Hvordan kan det være negativt?

Og hvilke barnepsykologisk bakgrunn har du, TS, som kan si at deres diagnose er feil?

Anonymkode: 1ed54...157

Jeg kjenner ikke til tilfellet til TS, så jeg kan ikke si noe om hvorvidt barnet har diagnosen eller ikke, men.. Det er mye som kan være negativt med å få en slik diagnose om den er feil, bl.a., kan det være en stor påkjenning og gi grobunn for mye håpløshetsfølelse å bli fortalt at man har en medfødt tilstand som aldri kan gå bort. I tillegg fører feil diagnose til at man blir misforstått, ikke sett for den man egentlig er, man blir indirekte fortalt at det er håpløst, og alt man sier og gjør blir fort tolket inn i diagnosen. Og da er veien veldig kort til å føle seg annerledes, unormal, fremmedgjort og utstøtt. Som sagt, jeg vet ikke om diagnosen til barnet er riktig eller feil. Jeg skal ikke uttale meg om det. Godt mulig at barnet har fått riktig diagnose, og da er det selvsagt bra at det blir oppdaget så tidlig som mulig. Men om diagnosen viser seg å være feil så kan det skade enormt, og det handler ikke kun om diagnosen i seg selv, men at feildiagnostisering også gir feil forståelse som igjen gjør at man blir avvist på ens egentlige behov, og når man ikke engang forstår hva som er årsaken til tilstanden, så er det jo i alle fall et veldig håpløst utgangspunkt å starte å jobbe med..

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Uatskillelig said:

Jeg kjenner ikke til tilfellet til TS, så jeg kan ikke si noe om hvorvidt barnet har diagnosen eller ikke, men.. Det er mye som kan være negativt med å få en slik diagnose om den er feil, bl.a., kan det være en stor påkjenning og gi grobunn for mye håpløshetsfølelse å bli fortalt at man har en medfødt tilstand som aldri kan gå bort. I tillegg fører feil diagnose til at man blir misforstått, ikke sett for den man egentlig er, man blir indirekte fortalt at det er håpløst, og alt man sier og gjør blir fort tolket inn i diagnosen. Og da er veien veldig kort til å føle seg annerledes, unormal, fremmedgjort og utstøtt. Det å vite at man er fanget i en tilstand man ikke kan komme seg ut av.. Den følelsen kan ikke beskrives, men jeg har vært der, og jeg unner ingen å oppleve slik grov svikt i systemet. Det tar fra en hele livet. Som sagt, jeg vet ikke om diagnosen til barnet er riktig eller feil. Jeg skal ikke uttale meg om det. Godt mulig at barnet har fått riktig diagnose, og da er det selvsagt bra at det blir oppdaget så tidlig som mulig. Men om diagnosen viser seg å være feil så kan skade enormt, og det handler ikke kun om diagnosen i seg selv, men at feildiagnostisering også gir feil forståelse som igjen gjør at man blir avvist på ens egentlige behov, og når man ikke engang forstår hva som er årsaken til tilstanden, så er det jo i alle fall et veldig håpløst utgangspunkt å starte å jobbe med..

 

Jeg ser den. Men hvis man har faglige motargumenter eller spørsmål, så bør man ta det opp med psykolog og lege. Ikke bare anta at "siden det gikk bra med meg, så kan ikke barnet ha en diagnose".

Anonymkode: 1ed54...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er bare frustrert over å ikke få et konkret svar fra legene. Hadde vært mye enklere å akseptere det om legene selv ikke var usikre på diagnosen. 

Anonymkode: ddf5b...422

Det er vel ikke du som skal få svar fra legene uansett, men foreldrene. 

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser den. Men hvis man har faglige motargumenter eller spørsmål, så bør man ta det opp med psykolog og lege. Ikke bare anta at "siden det gikk bra med meg, så kan ikke barnet ha en diagnose".

Anonymkode: 1ed54...157

Jo, jeg prøver på det. Skal bli med på de neste møtene. Men jeg er ikke forelder, er nær slektning. 
 

jeg er lei meg og nedenfor. Jeg vet at systemet kan ødelegge for enkelte, og vil ikke at han skal havne der. 

Anonymkode: ddf5b...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser den. Men hvis man har faglige motargumenter eller spørsmål, så bør man ta det opp med psykolog og lege. Ikke bare anta at "siden det gikk bra med meg, så kan ikke barnet ha en diagnose".

Anonymkode: 1ed54...157

Jeg støtter også TS i å ta det med de profesjonelle, og evt., be om at foreldrene til barnet skal kreve ny utredning. Ingen her vet om barnet har diagnosen eller ikke, men jeg kan likevel godt forstå TS sin bekymring.

 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke du som skal få svar fra legene uansett, men foreldrene. 

Anonymkode: dcb8d...c7b

Kunne like godt vært forelder. Er ikke noe forskjell på meg og mine søsken. Så shut it plz. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg prøver på det. Skal bli med på de neste møtene. Men jeg er ikke forelder, er nær slektning. 
 

jeg er lei meg og nedenfor. Jeg vet at systemet kan ødelegge for enkelte, og vil ikke at han skal havne der. 

Anonymkode: ddf5b...422

Har systemet ødelagt for noe du kjenner? Jeg nemlig veldig godt til systemet og vet at de aller fleste setter veldig stor pris på at barnas deres får den hjelpen de trenger. Mitt inntrykk er at dere er mer redd for stigma enn hva som er best for dette barnet. 
 

 

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne like godt vært forelder. Er ikke noe forskjell på meg og mine søsken. Så shut it plz. 

Anonymkode: ddf5b...422

Det er forskjell. De får konfidensiell info du ikke har tilgang til.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har systemet ødelagt for noe du kjenner? Jeg nemlig veldig godt til systemet og vet at de aller fleste setter veldig stor pris på at barnas deres får den hjelpen de trenger. Mitt inntrykk er at dere er mer redd for stigma enn hva som er best for dette barnet. 
 

 

Anonymkode: dcb8d...c7b

Ja. Vet det like godt som deg. De gjør en utrolig jobb for de fleste og har ødelagt noen. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell. De får konfidensiell info du ikke har tilgang til.

Anonymkode: dcb8d...c7b

Du vet ikke noe om familien min. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja. Vet det like godt som deg. De gjør en utrolig jobb for de fleste og har ødelagt noen. 

Anonymkode: ddf5b...422

Så hvorfor fokuserer du på de få de har "ødelagt" i stedet for den utrolig gode jobben de gjør for de fleste?

Anonymkode: 1ed54...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Vet det like godt som deg. De gjør en utrolig jobb for de fleste og har ødelagt noen. 

Anonymkode: ddf5b...422

Og hva får deg til å tro at de skal ødelegge for han?

Anonymkode: dcb8d...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet ikke noe om familien min. 

Anonymkode: ddf5b...422

Nei jeg gjør ikke det. Men jeg vet at ingen andre enn foreldre/foresatte får tilsendt konfidensiell informasjon.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva får deg til å tro at de skal ødelegge for han?

Anonymkode: dcb8d...c7b

Fordi de har allerede gjort det. Dere har ikke fått med dere at han ble unødvendig operert 3 ganger. Og nå sitter legene og angrer på det. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte blir føre var prinsippet brukt i sånne tilfeller. Man får heller ikkje veldig lett autismediagnoser, eg skjønner at det kan væra vondt. Om barnet nå fungerer som ein autist må barnet få hjelp for det her og nå, seinare i livet kan det godt henda det går seg til. Eg veit om mange som har "vokst av seg autisme". Som eigentlig ikkje er ein ting, det betyr bare at dei lærer seg å leva i samfunnet slik det er nå og då blir autismen mindre synleg. Den er forsatt der.

Det er veldig bra at barnet får hjelp.

Anonymkode: cb735...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi de har allerede gjort det. Dere har ikke fått med dere at han ble unødvendig operert 3 ganger. Og nå sitter legene og angrer på det. 

Anonymkode: ddf5b...422

Så mao. alt det legene gjør mot han er feil. Beklager men dette tror jeg ingenting på. Hadde det vært så ille med når du i tillegg nevner unødvendige operasjoner så hadde blitt avisoppslag.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ofte blir føre var prinsippet brukt i sånne tilfeller. Man får heller ikkje veldig lett autismediagnoser, eg skjønner at det kan væra vondt. Om barnet nå fungerer som ein autist må barnet få hjelp for det her og nå, seinare i livet kan det godt henda det går seg til. Eg veit om mange som har "vokst av seg autisme". Som eigentlig ikkje er ein ting, det betyr bare at dei lærer seg å leva i samfunnet slik det er nå og då blir autismen mindre synleg. Den er forsatt der.

Det er veldig bra at barnet får hjelp.

Anonymkode: cb735...0dc

Dette. 

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som nevnt til en annen AB. Legene er usikre, og han skal utredes på nytt om 3/4 år. Han har nå fått diagnosen autisme bare for å få en diagnose og jobbe ut fra det, men de er ikke 100% sikker på at han er autist. Er derfor jeg har den tvilen. 

Anonymkode: ddf5b...422

Det forstår jeg godt.

Trekk jeg observerte fra 06mnd- og videre

Liten interesse for andre barn

Opptatt av ting som "snurret" eks: bilhjul

Fort overstimulert, det kunne være mange familiemedlemmer på besøk eller høye lyder

"Gammelmodig blikk"

Noe problemer med å få øyekontakt

Noe forsinket språk, men det tok seg opp

Anonymkode: 533f6...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei jeg gjør ikke det. Men jeg vet at ingen andre enn foreldre/foresatte får tilsendt konfidensiell informasjon.

Anonymkode: dcb8d...c7b

Og du vet ikke hva slags info jeg får delta i med foreldrene. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så mao. alt det legene gjør mot han er feil. Beklager men dette tror jeg ingenting på. Hadde det vært så ille med når du i tillegg nevner unødvendige operasjoner så hadde blitt avisoppslag.

Anonymkode: dcb8d...c7b

De er piss redd for avisoppslag og anmeldelse. Er advokat i saken. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...