Gå til innhold

Feil diagnostisert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som nevnt til en annen AB. Legene er usikre, og han skal utredes på nytt om 3/4 år. Han har nå fått diagnosen autisme bare for å få en diagnose og jobbe ut fra det, men de er ikke 100% sikker på at han er autist. Er derfor jeg har den tvilen. 

Anonymkode: ddf5b...422

Leger gir ikke en diagnose ‘bare’ for å gi en diagnose så det stemmer ikke helt. Dessuten så er det vanlig at man utreder på nytt etter noen år uten at det nødvendigvis betyr at legene er usikre.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare bekymrer meg for hans fremtid😢, selvom jeg vet det er masse hjelp å få i Norge. Også er jeg nedenfor fordi jeg vet foreldrene hans er slitne og har et annet frisk barn som de må ta hensyn til. Resten av familien er veldig sliten av hele den prosessen de har vært gjennom de siste årene.  Påvirker så klart de aller nærmeste i familien (onkler, tanter og besteforeldre). Hvis det er slik at han er autist, så vil vi alltid hjelpe både han og foreldrene. Er utrolig vondt å se hvor slitne de er :(. 

Anonymkode: ddf5b...422

Men hva med barnet? Det er barnet som er viktigst her.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leger gir ikke en diagnose ‘bare’ for å gi en diagnose så det stemmer ikke helt. Dessuten så er det vanlig at man utreder på nytt etter noen år uten at det nødvendigvis betyr at legene er usikre.

Anonymkode: dcb8d...c7b

De sa at de er usikre. Gir ikke dere feil info her. Tenkte kanskje noen andre har opplevd noe lignende. Er mange som får helt nye psykiske diagnoser etter mange år. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva med barnet? Det er barnet som er viktigst her.

Anonymkode: dcb8d...c7b

Ja? Sier jo at jeg er bekymret for han. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De sa at de er usikre. Gir ikke dere feil info her. Tenkte kanskje noen andre har opplevd noe lignende. Er mange som får helt nye psykiske diagnoser etter mange år. 

Anonymkode: ddf5b...422

Da er det ikke verre enn at han blir utredet på nytt etterhvert. Som sagt, han fikk en diagnose for en grunn. Og det er ikke noe feil med barnet, ei er barnet sykt. Barnet er bare annerledes, og det er ikke noe galt med det.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja? Sier jo at jeg er bekymret for han. 

Anonymkode: ddf5b...422

Men du fokuserer mer på hvor slitne foreldrene hans blir som må hjelpe han hele livet? Da er det vel fint at barnet får hjelp nå til å kunne ha en best mulig utvikling utifra hans forutsetninger.

Anonymkode: dcb8d...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du fokuserer mer på hvor slitne foreldrene hans blir som må hjelpe han hele livet? Da er det vel fint at barnet får hjelp nå til å kunne ha en best mulig utvikling utifra hans forutsetninger.

Anonymkode: dcb8d...c7b

Ja, og jeg mener at legene tar feil. De diagnoserte han med helt ulike diagnoser fra starten og nå har de havnet på autisme. Tror ikke på de til det barnet blir litt eldre selv. Legene vet jo ikke en dritt enda og er usikre på autismen diagnosen også. Det er jo slitsomt både for han og foreldrene og alle andre. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og jeg mener at legene tar feil. De diagnoserte han med helt ulike diagnoser fra starten og nå har de havnet på autisme. Tror ikke på de til det barnet blir litt eldre selv. Legene vet jo ikke en dritt enda og er usikre på autismen diagnosen også. Det er jo slitsomt både for han og foreldrene og alle andre. 

Anonymkode: ddf5b...422

Men du er jo ikke foreldrene. De kan ha hørt noe annet. Leger som oftest hva de gjør. Her er det mer følelser som står på spill og redsel for stigma.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du skal være glad for at han har fått en diagnose. Og det er heller ikke uten grunn. Det er ikke sånn at diagnoser slenges ut uten videre.

Hadde han ikke fått diagnosen som utløser all den hjelpen han får nå, så hadde han sliti enda mer jo eldre han ble, og da blir han ihvertfall stigmatisert.

Anonymkode: dcb8d...c7b

Nå er det mye motstand mot å diagnosere barnehage barn og svært mange leger og forskere sier det er større mulighet for Feil diagnose ved tidlig diagnostikk hos barn. Mange får faktisk diagnose som senere blir avfeid. Dette gjør selvfølgelig noe med et menneske og identitet osv påvirkes. Min tantes barn ble nektet diagnose frem til fylte 6 år av flere spesialister. 

Anonymkode: 79238...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det ikke verre enn at han blir utredet på nytt etterhvert. Som sagt, han fikk en diagnose for en grunn. Og det er ikke noe feil med barnet, ei er barnet sykt. Barnet er bare annerledes, og det er ikke noe galt med det.

Anonymkode: dcb8d...c7b

Ja nettopp. Derfor mener jeg det er feil å diagnosere når man ikke vet noe ting. Man trenger ikke få en diagnose fordi man er annerledes. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men ts. Det er jo du som har problemet med denne diagnosen virker det som. Ikke barnet ditt. Det å få "feil" diagnose som autist i barnehagen løser ut pedagoger, logopeder, bup etc. Eneste "negative" er at barnet ditt får for mye hjelp. Hvis denne diagnosen virkelig er feil, noe jeg tviler på så har ikke barnet ditt tapt verdifulle år hvertfall. Du må akeptere et barn med autisme, det er ikke negativt. Det kan fint være en ressurs. Prøv å tenke på den måten i stedet.

Vil anbefale deg å ta kontakt med en psykolog, så du får hjelp til å godta diagnosen og ikke la barnet ditt føle seg annerledes og bli utstøtt fordi du har problemer. Mange autister funker helt fint i samfunnet.

Anonymkode: e0efd...6d4

Selvfølgelig kan man tape verdifulle år om man blir feildiagnostisert, og dermed ikke blir behandlet for den virkelige årsaken til symptomene. Da blir man jo misforstått, og det kan ødelegge et menneske. 

 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja nettopp. Derfor mener jeg det er feil å diagnosere når man ikke vet noe ting. Man trenger ikke få en diagnose fordi man er annerledes. 

Anonymkode: ddf5b...422

Jo, man trenger en diagnose når man er så annerledes at man faktisk trenger hjelp. Du vet åpenbart ingenting om autisme. 

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, man trenger en diagnose når man er så annerledes at man faktisk trenger hjelp. Du vet åpenbart ingenting om autisme. 

Anonymkode: dcb8d...c7b

Jeg mener det feil å kaste diagnoser på barnehage barn. Det er ikke greit å få diagnoser på seg og bli behandlet annerledes. Det barnet blir behandlet annerledes. Jeg mener de dyrker frem en diagnose som egentlig ikke eksisterer. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg forstår ikke helt... barnet har den atferden det har, uavhengig av en diagnose eller ikke. Med en diagnose så kan barnet komme inn i system og få hjelp. Hvordan kan det være negativt?

Og hvilke barnepsykologisk bakgrunn har du, TS, som kan si at deres diagnose er feil?

Anonymkode: 1ed54...157

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg forstår ikke helt... barnet har den atferden det har, uavhengig av en diagnose eller ikke. Med en diagnose så kan barnet komme inn i system og få hjelp. Hvordan kan det være negativt?

Og hvilke barnepsykologisk bakgrunn har du, TS, som kan si at deres diagnose er feil?

Anonymkode: 1ed54...157

Jeg forstår hva du mener og er enig. Men jeg kjenner oss (familien) mer enn en lege. Man er herren over sin kropp og sinne. Hele søskenflokken hadde lik adferd og ingen av oss har noe diagnoser. Vi alle hadde lære vansker, og alle har i dag høyere utdanning, er i jobb og stiftet familie. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det feil å kaste diagnoser på barnehage barn. Det er ikke greit å få diagnoser på seg og bli behandlet annerledes. Det barnet blir behandlet annerledes. Jeg mener de dyrker frem en diagnose som egentlig ikke eksisterer. 

Anonymkode: ddf5b...422

Det er ingen som kaster diagnoser på barn i barnehagen. Det er faktisk bra at barn får diagnose når de faktisk det. Det utløser ressurser som kan hjelpe dem masse. Å ikke bry seg om avvik fra utviklingen kan få store konsekvenser for de det gjelder. 

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår hva du mener og er enig. Men jeg kjenner oss (familien) mer enn en lege. Man er herren over sin kropp og sinne. Hele søskenflokken hadde lik adferd og ingen av oss har noe diagnoser. Vi alle hadde lære vansker, og alle har i dag høyere utdanning, er i jobb og stiftet familie. 

Anonymkode: ddf5b...422

Hva om barnet har en diagnose og dere ødelegger for barnet med å nekte å høre på fagfolk?

Jeg spør igjen: Hvilken barnepsykologisk bakgrunn har du som gjør at du er uenig både med deres diagnose og det å sette diagnoser på barn i utgangspunktet?

Anonymkode: 1ed54...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva om barnet har en diagnose og dere ødelegger for barnet med å nekte å høre på fagfolk?

Jeg spør igjen: Hvilken barnepsykologisk bakgrunn har du som gjør at du er uenig både med deres diagnose og det å sette diagnoser på barn i utgangspunktet?

Anonymkode: 1ed54...157

Nekter ikke å høre på de. De har blitt hørt og det barnet blir kastet hit og dit mellom leger og psykiatere. De er uenige hele gjengen. 
 

Det svaret forblir hos meg. Gir ikke mer info om meg selv. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nekter ikke å høre på de. De har blitt hørt og det barnet blir kastet hit og dit mellom leger og psykiatere. De er uenige hele gjengen. 
 

Det svaret forblir hos meg. Gir ikke mer info om meg selv. 

Anonymkode: ddf5b...422

Jeg er redd at din forutinntatthet kan ødelegge for barnet. Selv om dere har klart dere fint, så er det ikke gitt at barnet er lik som dere. Og har du noen faglige uenigheter med psykologene, så ta det direkte opp med dem.

Anonymkode: 1ed54...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er redd at din forutinntatthet kan ødelegge for barnet. Selv om dere har klart dere fint, så er det ikke gitt at barnet er lik som dere. Og har du noen faglige uenigheter med psykologene, så ta det direkte opp med dem.

Anonymkode: 1ed54...157

Jeg er bare frustrert over å ikke få et konkret svar fra legene. Hadde vært mye enklere å akseptere det om legene selv ikke var usikre på diagnosen. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...