Gå til innhold

Feil diagnostisert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei😊 vet ikke hvor jeg skal begynne. Men er det mulig at man kan bli feil diagnostisert som barn eller bli helt frisk? En i familien har fått diagnosen autisme, og jeg ser at vi i den eldre generasjonen hadde språk vansker, og fikk mer sosial utvikling i barne/ungdomsskole alder, vi alle har klart oss bra og har per dags dato ingen psykiske diagnoser. Vi har heller ingen andre slektninger med psykiske diagnoser, så vidt jeg vet. Jeg mener h*n fått feil diagnose eller er frisk. Nå er jeg ikke lege, men føler psykiatere kaster diagnoser på små barn så lett.
 

All respekt til de som har psykiske diagnoser❤️ 
 

Jeg er bare litt nedenfor, fordi h*n forstår så lite og det er så vanskelig å kommunisere :(. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye som gikk forbi uten å kalles noe før, men som gjør det nå. Nå er verden så teoretisk og diagnoser gir rettigheter til tilpasning i skolen. Ting som gikk fint før gjør nødvendigvis ikke det nå. Om det virkelig er nødvendig kommer ann på om han trenger mer hjelp enn de andre. 

Anonymkode: cee23...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men er det mulig at man kan bli feil diagnostisert som barn eller bli helt frisk? En

Autisme er ikke sykdom, derav ikke noe en kan bli frisk av.

 

Anonymkode: 52711...aed

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mye som gikk forbi uten å kalles noe før, men som gjør det nå. Nå er verden så teoretisk og diagnoser gir rettigheter til tilpasning i skolen. Ting som gikk fint før gjør nødvendigvis ikke det nå. Om det virkelig er nødvendig kommer ann på om han trenger mer hjelp enn de andre. 

Anonymkode: cee23...ade

Jeg ser jo at han sliter med å snakke. Men jeg mener at det er feil å gi han en diagnose nå. Føler at han blir stemplet og kommer til å ligge etter, og at han blir bare mer forvirret av å utrede han og ta han med så mye til sykehuset. Han er for liten til å få en diagnose, og han blir ikke behandlet som alle andre barn på barnehagen. Allerede nå føler han seg annerledes. Syns det er feil å ikke inkludere han i det som er normalt, bare fordi han ikke har de språkferdighetene som alle andre barn. Jeg selv kunne ikke snakke da jeg gikk på barneskolen. I dag har jeg høyere utdanning, er i full jobb, og har livet på stell. Husker at jeg også ble ‘mobbet’ og lærerne mente at jeg hadde lærevansker. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tidligere utredning jo bedre, er det bekymring så motta all hjelp, barnet får det mye lettere i livet ved adekvate tiltak, pårørende også.

Anonymkode: 533f6...2c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vilt usannsynlig at et barn i barnehagealder har blitt diagnostisert med autismespekterforstyrrelse uten at det er grunnlag for det. Selv om en slektning føler noe annet.

Tidlig diagnose er ofte avgjørende for god utviklingsstøtte oppover i barnehage og skole. 

Anonymkode: 40ccd...065

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vilt usannsynlig at et barn i barnehagealder har blitt diagnostisert med autismespekterforstyrrelse uten at det er grunnlag for det. Selv om en slektning føler noe annet.

Tidlig diagnose er ofte avgjørende for god utviklingsstøtte oppover i barnehage og skole. 

Anonymkode: 40ccd...065

Signerer

Hilsen mamma til høytfungerende autist.

God utviklingstøtte er utrolig viktig, det er faktisk slik a typiske trekk kan bli "mildere" med årene.

Anonymkode: 533f6...2c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vilt usannsynlig at et barn i barnehagealder har blitt diagnostisert med autismespekterforstyrrelse uten at det er grunnlag for det. Selv om en slektning føler noe annet.

Tidlig diagnose er ofte avgjørende for god utviklingsstøtte oppover i barnehage og skole. 

Anonymkode: 40ccd...065

Jo, jeg ser den og er enig med deg. Men legene skal utrede han på nytt igjen om 3/4 år, fordi de er usikre. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en prosess å akseptere at barnet har fått en diagnose og det er forståelig at du synes det er vanskelig. ❤️ Samtidig så er det viktig for barnet at du aksepterer og forsoner deg med det. Da vil barnet også føle at det er ok å være slik det er! :)

Anonymkode: 28913...4b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Signerer

Hilsen mamma til høytfungerende autist.

God utviklingstøtte er utrolig viktig, det er faktisk slik a typiske trekk kan bli "mildere" med årene.

Anonymkode: 533f6...2c5

Som nevnt til en annen AB. Legene er usikre, og han skal utredes på nytt om 3/4 år. Han har nå fått diagnosen autisme bare for å få en diagnose og jobbe ut fra det, men de er ikke 100% sikker på at han er autist. Er derfor jeg har den tvilen. 

Anonymkode: ddf5b...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Autisme er ikke sykdom, derav ikke noe en kan bli frisk av.

 

Anonymkode: 52711...aed

Nei, men man kan bli feildiagnostisert med autismespekterforstyrrelser. Er det ting som tilsier at diagnosen kan være feil, TS, så ville jeg bedt om henvisning for ny utredning. Da vil personen bli sendt til voksenhabiliteringen, evt. til HABU (BUP) om det er snakk om barn eller ungdom. 

Lykke til. :) 

 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en prosess å akseptere at barnet har fått en diagnose og det er forståelig at du synes det er vanskelig. ❤️ Samtidig så er det viktig for barnet at du aksepterer og forsoner deg med det. Da vil barnet også føle at det er ok å være slik det er! :)

Anonymkode: 28913...4b7

Jeg bare bekymrer meg for hans fremtid😢, selvom jeg vet det er masse hjelp å få i Norge. Også er jeg nedenfor fordi jeg vet foreldrene hans er slitne og har et annet frisk barn som de må ta hensyn til. Resten av familien er veldig sliten av hele den prosessen de har vært gjennom de siste årene.  Påvirker så klart de aller nærmeste i familien (onkler, tanter og besteforeldre). Hvis det er slik at han er autist, så vil vi alltid hjelpe både han og foreldrene. Er utrolig vondt å se hvor slitne de er :(. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jo tidligere utredning jo bedre, er det bekymring så motta all hjelp, barnet får det mye lettere i livet ved adekvate tiltak, pårørende også.

Anonymkode: 533f6...2c5

Så lenge diagnosen er riktig, ja. Er diagnosen, derimot, feil så kan konsekvensene bli fatale.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kriteriene for å få en autismediagnose forandre for hvert år. Derfor blir den eldre generasjonen diagnosefri, mens dagen generasjon blir lett diagnostisert. Det er ikke blitt flere med autisme, men de med diagnose har økt kraftig de siste 20 årene.

Ikke se på en diagnose som noe negativt. Det er mer en døråpner enn et stengsel.

Anonymkode: f92fe...bc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (3 minutter siden):

Så lenge diagnosen er riktig, ja. Er diagnosen, derimot, feil så kan konsekvensene bli fatale.

 

Og får man ingen diagnose kan resultatet bli fatalt!

Anonymkode: 38d4f...6fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og får man ingen diagnose kan resultatet bli fatalt!

Anonymkode: 38d4f...6fc

Nettopp derfor diagnosen bør være riktig fra start. 
 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uatskillelig skrev (3 minutter siden):

Nettopp derfor diagnosen bør være riktig fra start. 
 

Men hvis man aldri får noen diagnostisering  da...

 

Anonymkode: 38d4f...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts. Det er jo du som har problemet med denne diagnosen virker det som. Ikke barnet ditt. Det å få "feil" diagnose som autist i barnehagen løser ut pedagoger, logopeder, bup etc. Eneste "negative" er at barnet ditt får for mye hjelp. Hvis denne diagnosen virkelig er feil, noe jeg tviler på så har ikke barnet ditt tapt verdifulle år hvertfall. Du må akeptere et barn med autisme, det er ikke negativt. Det kan fint være en ressurs. Prøv å tenke på den måten i stedet.

Vil anbefale deg å ta kontakt med en psykolog, så du får hjelp til å godta diagnosen og ikke la barnet ditt føle seg annerledes og bli utstøtt fordi du har problemer. Mange autister funker helt fint i samfunnet.

Anonymkode: e0efd...6d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ts. Det er jo du som har problemet med denne diagnosen virker det som. Ikke barnet ditt. Det å få "feil" diagnose som autist i barnehagen løser ut pedagoger, logopeder, bup etc. Eneste "negative" er at barnet ditt får for mye hjelp. Hvis denne diagnosen virkelig er feil, noe jeg tviler på så har ikke barnet ditt tapt verdifulle år hvertfall. Du må akeptere et barn med autisme, det er ikke negativt. Det kan fint være en ressurs. Prøv å tenke på den måten i stedet.

Vil anbefale deg å ta kontakt med en psykolog, så du får hjelp til å godta diagnosen og ikke la barnet ditt føle seg annerledes og bli utstøtt fordi du har problemer. Mange autister funker helt fint i samfunnet.

Anonymkode: e0efd...6d4

Det er ikke mitt barn :) er nær slektning.  Men takk for rådet. 

Anonymkode: ddf5b...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser jo at han sliter med å snakke. Men jeg mener at det er feil å gi han en diagnose nå. Føler at han blir stemplet og kommer til å ligge etter, og at han blir bare mer forvirret av å utrede han og ta han med så mye til sykehuset. Han er for liten til å få en diagnose, og han blir ikke behandlet som alle andre barn på barnehagen. Allerede nå føler han seg annerledes. Syns det er feil å ikke inkludere han i det som er normalt, bare fordi han ikke har de språkferdighetene som alle andre barn. Jeg selv kunne ikke snakke da jeg gikk på barneskolen. I dag har jeg høyere utdanning, er i full jobb, og har livet på stell. Husker at jeg også ble ‘mobbet’ og lærerne mente at jeg hadde lærevansker. 

Anonymkode: ddf5b...422

Du skal være glad for at han har fått en diagnose. Og det er heller ikke uten grunn. Det er ikke sånn at diagnoser slenges ut uten videre.

Hadde han ikke fått diagnosen som utløser all den hjelpen han får nå, så hadde han sliti enda mer jo eldre han ble, og da blir han ihvertfall stigmatisert.

Anonymkode: dcb8d...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...