Gå til innhold

Det er tid å ta av silkehansker og åpne flere mindreårige fengsler.


Outlander

Anbefalte innlegg

Uatskillelig skrev (3 minutter siden):

Serien handlet om unge som ble plassert i fengsel for en helg for å bli skremt vekk fra det kriminelle miljøet med trusler om hvor de kunne ende opp om de ikke endret atferd. Fangene der inne var skikkelig skumle, ustabile, og ungdommene ble skreket til og nærmest tvangsmatet, samt lagt i belter. De gikk jo helt i sjokk og ble vettskremte. Var helt grusomt å se på.

 

 

Neinei. Noe sånt ville jeg da aldri syns var ok. Det er jo psykisk mishandling. Det er jeg langt fra for. Uff 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SoWhat? skrev (8 minutter siden):

Neinei. Noe sånt ville jeg da aldri syns var ok. Det er jo psykisk mishandling. Det er jeg langt fra for. Uff 

Jeg mente ikke at du ville syntes det var ok. Det var bare en generell kommentar til serien. Ikke et angrep mot deg. :) 

Jeg er helt enig i at det var psykisk mishandling. Det er særlig en scene derifra som har brent seg fast på netthinnen. Jeg var relativt ung da jeg så programmet og jeg husker at jeg reagerte med en sterk følelse av at det var helt feil tilnærming for å hjelpe folk ut av kriminaliteten. Det var rett og slett sadistisk.

 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amélie La Croix skrev (1 time siden):

Mulig jeg har misforstått, men jeg har trodd at det hovedsakelig er barn av "lavinntekstfamilier" som ender opp som ungdomskriminelle. Tror du det gjør saken noe bedre om man forverrer økonomien ytterligere?

Akkurat denne trenden er ikke veldig sosioøkonomisk avhengig, det er litt det som gjør det til en issue.

Dette er ikke ren ungdomskriminalitet, men mer ungdoms utagering.

Det er derfor du ser problemet bredere og med mindre homogen etnisitet. Dette er i og for seg ikke noe nytt, det er bare oppmerksomheten som har eskalert med sosiale media.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (3 minutter siden):

Jeg mente ikke at du ville syntes det var ok. Det var bare en generell kommentar til serien. Ikke et angrep mot deg. :) 

Jeg er helt enig i at det var psykisk mishandling. Det er særlig en scene derifra som har brent seg fast på netthinnen. Jeg var relativt ung da jeg så programmet og jeg husker at jeg reagerte med en sterk følelse av at det var helt feil tilnærming for å hjelpe folk ut av kriminaliteten. Det var rett og slett sadistisk.

 

Bra 🙂 æsj, glad jeg ikke har sett det. Jeg kan få sånne ting i hodet i lange tider etterpå. Er ikke alltid like følsom, men jeg takler dårlig mennesker ( og dyr ) som blir behandlet helt jævli. Sånt må jeg helst unngå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

Akkurat denne trenden er ikke veldig sosioøkonomisk avhengig, det er litt det som gjør det til en issue.

Dette er ikke ren ungdomskriminalitet, men mer ungdoms utagering.

Det er derfor du ser problemet bredere og med mindre homogen etnisitet. Dette er i og for seg ikke noe nytt, det er bare oppmerksomheten som har eskalert med sosiale media.

Vekten normale barn med fattige foreldre eller barn som skal «utagere» utøver vold. Dette er ungdommer med omsorgssvikt og sosiopatiske trekk. 

Anonymkode: e6d08...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som enkelte diskuterer minner om da det var mye ran, og det ble skyldt på mangel på fritidsaktiviteter. Merkelig det bare var èn gruppe som utøvde dette da. Barn/ungdommer med normal empati utøver uansett ikke vold.  

Anonymkode: e6d08...a1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sånn som enkelte diskuterer minner om da det var mye ran, og det ble skyldt på mangel på fritidsaktiviteter. Merkelig det bare var èn gruppe som utøvde dette da. Barn/ungdommer med normal empati utøver uansett ikke vold.  

Anonymkode: e6d08...a1c

Siste du skriver er feil. Det skjer noe med deg om du er i en gruppe eller en gjeng. Følelsene dine blir ikke borte, men man ignorerer dem ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vekten normale barn med fattige foreldre eller barn som skal «utagere» utøver vold. Dette er ungdommer med omsorgssvikt og sosiopatiske trekk. 

Anonymkode: e6d08...a1c

Det første er ikke en til en koblet til det neste.

Som sagt vi ser ingen sosioøkonomisk eller etnisk trend. Det er veldig likt hva vi er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid said:

Det første er ikke en til en koblet til det neste.

Som sagt vi ser ingen sosioøkonomisk eller etnisk trend. Det er veldig likt hva vi er vant med.

Hva vet du om det? Avisene oppgir veldig lite fakta 

Anonymkode: e6d08...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vet du om det? Avisene oppgir veldig lite fakta 

Anonymkode: e6d08...a1c

Politiet oppgir at det ikke er uforholdsmessige etnisk overrepreasjon , og jeg vet fra lokal presse at dette i større grad følger nye bomiljøer enn sosiøkonomiske bosituasjoner; vi flyttet til vårt bomiljø som lå høyt i prisklasse under forutsetningen at myndighetene var bevist vi hadde ett problem som måtte løses, så det aktivt ble løst.

mange av områdene som har hatt problemer, har hatt det siden etableringen, og evnen til å takle det har hengt på offentlig oppmerksomhet. ( Du hører lite om voldelige gjenger fra Bygdøy alle, men det har vært ett problem i Kristiania...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Druid said:

Politiet oppgir at det ikke er uforholdsmessige etnisk overrepreasjon , og jeg vet fra lokal presse at dette i større grad følger nye bomiljøer enn sosiøkonomiske bosituasjoner; vi flyttet til vårt bomiljø som lå høyt i prisklasse under forutsetningen at myndighetene var bevist vi hadde ett problem som måtte løses, så det aktivt ble løst.

mange av områdene som har hatt problemer, har hatt det siden etableringen, og evnen til å takle det har hengt på offentlig oppmerksomhet. ( Du hører lite om voldelige gjenger fra Bygdøy alle, men det har vært ett problem i Kristiania...

Så Frederik med gode og omsorgsfulle foreldre står bak? Om det så er tilfelle bør det skje konsekvenser for både de og foreldrene, de kan pontensielt ta liv.    

 

36 minutter siden, SoWhat? said:

Siste du skriver er feil. Det skjer noe med deg om du er i en gruppe eller en gjeng. Følelsene dine blir ikke borte, men man ignorerer dem ofte. 

Nei, uansett omstendigheter ser man det har vært masse diskusjoner om at innvandrere gjør faenskap fordi de de kjeder ser og har mangel på tilbud, merkelig det kun er de og ingen nordmenn som utagerer med vold og ran når de kjeder seg. 

Anonymkode: e6d08...a1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så Frederik med gode og omsorgsfulle foreldre står bak? Om det så er tilfelle bør det skje konsekvenser for både de og foreldrene, de kan pontensielt ta liv.    

 

Nei, uansett omstendigheter ser man det har vært masse diskusjoner om at innvandrere gjør faenskap fordi de de kjeder ser og har mangel på tilbud, merkelig det kun er de og ingen nordmenn som utagerer med vold og ran når de kjeder seg. 

Anonymkode: e6d08...a1c

Øh. Det er så forenklet teori..  helt idiotisk om du spør meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi trenger å se lengre enn til USA for å se at strenge straffer ikke er preventivt i det hele tatt, tvert imot det motsatte. Det de trenger er en følelse av tilhørighet samtidig som de blir fulgt opp tett. Det må mer penger inn i miljøer hvor ungdom er i faresonen, hvor de blir fulgt opp av noen som forstår som samtidig setter klare grenser. I tillegg selvfølgelig en streng innvandringspolitikk i form at av oppfølgingen er veldig tilstedeværende og det ikke er rom for å ikke delta i samfunnet.

Anonymkode: 529eb...c70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tror ikke vi trenger å se lengre enn til USA for å se at strenge straffer ikke er preventivt i det hele tatt, tvert imot det motsatte. Det de trenger er en følelse av tilhørighet samtidig som de blir fulgt opp tett. Det må mer penger inn i miljøer hvor ungdom er i faresonen, hvor de blir fulgt opp av noen som forstår som samtidig setter klare grenser. I tillegg selvfølgelig en streng innvandringspolitikk i form at av oppfølgingen er veldig tilstedeværende og det ikke er rom for å ikke delta i samfunnet.

Anonymkode: 529eb...c70

Merkelig at noen, til tross for bevis på det motsatte, har så sterk tro på at strengere straff er løsningen på dette. 

Anonymkode: d0e50...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det vil aldri skje 😔

Anonymkode: e6d08...a1c

Nei de skal bare øke og øke til alt er blanda i 2030. Den nye normalen. Sykdom, munnbind og knivstikking :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen ønsker strengere straffer for mindreårige og tror dette kommer til å gjøre dem «friske» sier mye om hvor kunnskapsløse disse menneskene er. Vet dere virkelig så lite om mennesker? Empati er åpenbart ikke deres sterke side.

Anonymkode: d0e50...4c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Outlander skrev (På 28.11.2020 den 10.39):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9OkLxw/ungdommenes-brutale-voldskultur

Før det er for seint.  Dette mener jeg virkelig.  La disse ungdommer få kjenne på hvordan livet kommer til å bli hvis de fortsetter med vold.  Eneste ting som funker for disse faenskapene er straff.   Vi ser godt at ingenting annet fungerer.  Nå bærer flere av disse kniver. Det er bare snakk om tid når våres barn blir knivstukket og drept, uten stor konsekvenser for ungdommene. 

 

Jepp. Det er på tide. Enkelte må rett og slett få kjenne det litt på kroppen. I samme sleng fjerne muligheten å få førerkort når de er 18, men tillegge noen ekstra år, så de kan ha mer tid å modne. Sjåfører må være modne nok og de det gjelder er ikke helt der. Det bekymrer meg veldig at Norge beveger seg mer i retning æreskultur

med tafatte politi og domstoler,

tafatte politikkere,

altfor massiv innvandring fra æreskulturer, 

altfor dårlig integrering blant de overnevnte,

økte vold- og gjengmentalitet i samfunnet.

På et tidspunkt blir det slik at flere og flere kommer til å ta loven i egne hender for å hevne sine sønner og døtre, brødre og søstre, når de ser at det er ingen alvorlige konsekvenser for voldutøverne å finne fra staten. Det er en grense hvor lenge saueflokken kommer til å følge etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/28/2020 at 10:29 PM, Druid said:

Mange av områdene som har hatt problemer, har hatt det siden etableringen, og evnen til å takle det har hengt på offentlig oppmerksomhet. ( Du hører lite om voldelige gjenger fra Bygdøy alle, men det har vært ett problem i Kristiania...

Frognerbanden. De hadde tilholdssted på et konditori rett ved Frogner kirke. De drev og lage molotov cocktails, og kastet en sånn inn i hagen på den russiske ambassaden. Det var under den kalde krigen, så russerne gikk i spinn. De fleste kom fra hjem som ikke var helt normale. Moren til en av dem kunne ha vært med i luksusfellen, hun hadde ingen forståelse for at man måtte betale for det man kjøpte på kreditt. 

Det var ikke noe bedre før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 1.10):

Jeg tror ikke vi trenger å se lengre enn til USA for å se at strenge straffer ikke er preventivt i det hele tatt, tvert imot det motsatte. Det de trenger er en følelse av tilhørighet samtidig som de blir fulgt opp tett. Det må mer penger inn i miljøer hvor ungdom er i faresonen, hvor de blir fulgt opp av noen som forstår som samtidig setter klare grenser. I tillegg selvfølgelig en streng innvandringspolitikk i form at av oppfølgingen er veldig tilstedeværende og det ikke er rom for å ikke delta i samfunnet.

Anonymkode: 529eb...c70

Ingen land i verden gir mer penger enn oss. Likevel er problemet økende. Svært merkelig dette. Hva skal vi gjøre den dagen vi ikke lenger er et rikt land? Og hvorfor har ikke land som Sør-Korea og Japan slike pøbler i gatene sine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 22.55):

Så Frederik med gode og omsorgsfulle foreldre står bak? Om det så er tilfelle bør det skje konsekvenser for både de og foreldrene, de kan pontensielt ta liv. 

Du vil bli overasket over hvor mange i nedre sosioøkonomiske posisjoner som er gode og omsorgsfulle foreldre, og hvor mange i høyere sosioøkonomiske som ikke er det. Ofte handler det om prioritering av tid og tillit mellom foreldre og barn, og det opplever man kan være varierende selv om beveggrunnen kanskje er ulik.

Og det behøver ikke bety noe. Barn er barn. Jeg har en kompis som ikke klarte seg, jeg gjorde det. Det var det ingen som trodde når vi var 13.

Men samfunnet er en gruppe øvelse, det er ikke en individuell øvelse og hver gang man prøver å behandle det som noe hvert individ er ansvarlig for, vil det feile.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...