Gå til innhold

Det er tid å ta av silkehansker og åpne flere mindreårige fengsler.


Outlander

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er forsåvidt sant. Men noe sånt eksisterer ikke i Norge 2020, så det er dessverre ikke et alternativ. 

Anonymkode: e6d08...a1c

Vi har flere  av disse, og de er enkle å bygge opp, og billigere enn alternativene.
Vi bare vil ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At dårlig oppførsel må få kraftigere konsekvenser er helt klart. Usikker på om fengsel er veien å gå, men økonomisk straff for foreldre og internatskole for voldelige skoleelever burde vi virkelig hatt! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (Akkurat nå):

økonomisk straff for foreldre

Hvordan i alle dager skal det hjelpe?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at det skal få konsekvenser. Tro meg.  Jeg tror bare ikke fengsel er greia. 

Send de på camp. La de gå milevis og slite og streve. La de gå toppturer. Sånt tror jeg faktisk på. Disiplin og jobb. 

Skulle likt å se deg prøve å få med disse på topptur. Hvem skal forresten betale for turutstyret?

Anonymkode: cbf5b...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amélie La Croix skrev (3 minutter siden):

Hvordan i alle dager skal det hjelpe?

Det skaper sterke insentiver til bedre oppdragelse. Gjelder så klart bare til ungen er 18. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (Akkurat nå):

Det skaper sterke insentiver til bedre oppdragelse. Gjelder så klart bare til ungen er 18. 

Mulig jeg har misforstått, men jeg har trodd at det hovedsakelig er barn av "lavinntekstfamilier" som ender opp som ungdomskriminelle. Tror du det gjør saken noe bedre om man forverrer økonomien ytterligere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Amélie La Croix said:

Hvordan i alle dager skal det hjelpe?

Da ville foreldrene faktisk gjort noe. Nå driver ungene på som de vil. Spesielt guttene er sin egen sjef i hjemmet. Jentene derimot...

Anonymkode: e6d08...a1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da ville foreldrene faktisk gjort noe. Nå driver ungene på som de vil. Spesielt guttene er sin egen sjef i hjemmet. Jentene derimot...

Anonymkode: e6d08...a1c

..what

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amélie La Croix skrev (Akkurat nå):

Mulig jeg har misforstått, men jeg har trodd at det hovedsakelig er barn av "lavinntekstfamilier" som ender opp som ungdomskriminelle. Tror du det gjør saken noe bedre om man forverrer økonomien ytterligere?

Ja. Da kommer foreldrene til å bli veldig obs på hvordan ungen oppfører seg og drive skikkelig oppdragelse fra start.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (Akkurat nå):

Ja. Da kommer foreldrene til å bli veldig obs på hvordan ungen oppfører seg og drive skikkelig oppdragelse fra start.

Interessant teori, det skal jeg ærlig innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amélie La Croix skrev (Akkurat nå):

..what

Jeg tror han sikter til det faktum at enkelte innvandrergrupper har noen voldelige, selvopptatte diktatorer til sønner, mens jentene er veloppdragne og flinke på skolen. Det viser at de er i stand til å regulere adferden til barna, de bare lar være å gjøre det med sønnene.

Anonymkode: cbf5b...716

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengsel vil ikke hjelpe, ikke for de yngste. Tenker man må heller stille strengere krav til foreldrene. Om en mindreårig ødelegger noe som tilhører andre, så er det foreldrene som må betale. Men når det er snakk om barn og ungdom som ikke oppfører seg, så blir ikke foreldrene satt til ansvar. Det synes jeg er helt på trynet. Det at disse ungene blir sendt vekk på institusjon og fosterhjem, det hjelper jo ikke i det hele tatt. Mangel på oppdragelse vil ikke bli noe bedre av å få traumer på toppen.  

Terskelen for fengsel for de som er 16+ burde bli lavere. For de er såpass ødelagte av foreldrene at det er lite å fikse uten ekte konsekvenser. 

Anonymkode: 59bd2...227

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste farbare veien er å sluse disse ungdommene inn i det normale, ikke-kriminelle samfunnet.

Ungdomsklubber kan faktisk hjelpe. Om de er bra drevet. Og ellers trenger de håp. Håp om at de faktisk kan bli en del av det normale samfunnet.

Anonymkode: b7efb...286

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amélie La Croix skrev (17 minutter siden):

Interessant teori, det skal jeg ærlig innrømme.

Ikke sant? Jeg mener vi bør teste ut strategier som gir foreldrene insentiver til bedre oppdragelse. Jeg tenker også at diverse privilegier bør forbeholdes de som har dårlig råd, men flinke og veloppdragne barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (8 timer siden):

Ingen vits i å gi dem fengselsstraff. I mange av de voldelige ungdomsgjenge ville det vært en stjerne i boka å ha "sittet inne" Og det er ikke sånn at det ikke er sosialt i fengsler, og innsatte er noen ganger verste påvirkning. Så dette var en dårlig idé.

Forebyggende er det som er det som vil hjelpe i så fall. Eller det skulle vært sånn camp som de har noen steder i USA hvor de fikk brutal disiplin og jobbet så de ble totalt utslitte. Mange avstander og norske fjell de kunne lagt bak seg og toppet også. Det hadde vært noe... 

Hard disiplin er nok tingen, og straffarbeid. 

Anonymkode: b3ac0...466

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det er forsåvidt sant. Men noe sånt eksisterer ikke i Norge 2020, så det er dessverre ikke et alternativ. 

Anonymkode: e6d08...a1c

Nei. Dessverre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hard disiplin er nok tingen, og straffarbeid. 

Anonymkode: b3ac0...466

Jeg mener det. Vet ikke hva du mener med strategiarbeid men. Hard disiplin er ikke feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (9 timer siden):

Ingen vits i å gi dem fengselsstraff. I mange av de voldelige ungdomsgjenge ville det vært en stjerne i boka å ha "sittet inne" Og det er ikke sånn at det ikke er sosialt i fengsler, og innsatte er noen ganger verste påvirkning. Så dette var en dårlig idé.

Forebyggende er det som er det som vil hjelpe i så fall. Eller det skulle vært sånn camp som de har noen steder i USA hvor de fikk brutal disiplin og jobbet så de ble totalt utslitte. Mange avstander og norske fjell de kunne lagt bak seg og toppet også. Det hadde vært noe... 

Tenkte du noe lignende som i serien beyond scared straights? 

Nei. Skrekk og gru. Det har brent seg fast på netthinnen min. Tviler på at slik brutal behandling fører til særlig endring. Det kan heller gi nye traumer som gjør at volden forsterkes.


 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (5 minutter siden):

Tenkte du noe lignende som i serien beyond scared straights? 

Nei. Skrekk og gru. Det har brent seg fast på netthinnen min. Tviler på at slik brutal behandling fører til særlig endring. Det kan heller gi nye traumer som gjør at volden forsterkes.


 

Nei, vet ikke hva du mener her. Jeg tenker mer som noe ala militæret med utfordringer. Ikke noe sadistiske greier 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Nei, vet ikke hva du mener her. Jeg tenker mer som noe ala militæret med utfordringer. Ikke noe sadistiske greier 🙂

Serien handlet om unge som ble plassert i fengsel for en helg for å bli skremt vekk fra det kriminelle miljøet med trusler om hvor de kunne ende opp om de ikke endret atferd. Fangene der inne var skikkelig skumle, ustabile, og ungdommene ble skreket til og nærmest tvangsmatet, samt lagt i belter. De gikk jo helt i sjokk og ble vettskremte. Var helt grusomt å se på.

 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...