Gå til innhold

Sønnen min har fått feber - er vi i karantene?


lady90

Anbefalte innlegg

lady90 skrev (1 minutt siden):

Ja slik tenker jo jeg også til syvende og sist når jeg har lest litt og hørt litt rundt. Var først usikker men nå er jeg ikke det lenger. Når det er sagt var jeg nylig hos fysioterapeut og hum hadde sykt barn hjemme. Med tankegangen skissert over kunne hun altså ikke gått på jobb da? Hun er selvstendig næringsdrivende og hadde tapt mye penger på det. 

Den fysioterapeuten er uansvarlig og hadde mistet meg som pasient umiddelbart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KvinneguidenBruker skrev (4 minutter siden):

Den fysioterapeuten er uansvarlig og hadde mistet meg som pasient umiddelbart.

Javel? Hvorfor det? Mener du at alle som har sykt barn hjemme ikke kan gå på jobb? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneguidenBruker skrev (1 minutt siden):

Den fysioterapeuten er uansvarlig og hadde mistet meg som pasient umiddelbart.

Så du tror alle landets leger, sykepleiere og fysioterapeuter sitter hjemme hver gang de har syke barn eller ektefeller? Sorry mac, da hadde nok helsevesenet kollapset rimelig fort, selv om vi nok alle evner å se den potensielle smitterisikoen her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoppetau

Jeg hadde blitt sikt om det viste seg at venner av mitt barn hadde komt å lekt med barnet mitt dersom det hadde sykt søsken hjemme. I så fall skulle de informert meg slik at jeg kunne ta det valget. 

Sett at det er Corona da, og du har smittet frisøren din og vennen til barnet ditt etter unødig sosial kontakt? Hadde du syntes det var helt greit å være deg da?

Ja, reglene sier at vi i familien skal kunne leve som normalt men jeg tenker at unødvendig sosial kontakt selvsagt skal avgrenses frem til negativ test. I disse tilfellene er det snakk om unødvendig sosial kontakt. Man kan ikke holde seg hjemme fra jobb eller skole men i en helg har man faktisk muligheten for å unngå unødig kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett at det ikke er corona, men «bare» en vanlig forkjølelse, og andre smittes med det, så får de faktisk også et sabla kjipt liv i noen dager mens de venter på å vurdere symptomer, ta test og få resultatet.. Frisøren kan ikke gå på jobb, og mister inntekt i noen dager. 

I en normalsituasjon hadde det vært helt greit om du dro til frisøren og den andre sønnen til noen venner, men i 2020 må vi ta noen ekstra forholdsregler. For meg er dette en av de som er naturlig å ta i år. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (33 minutter siden):

Javel? Hvorfor det? Mener du at alle som har sykt barn hjemme ikke kan gå på jobb? 

Jeg mener at de som har nærkontakt med kunder eller pasienter på jobb, bør være ekstra forsiktige i sånne tilfeller, og holde seg hjemme. Iallefall bør de gi beskjed til kunde/pasient om dette, sånn at hver enkelt kan ta sine egne valg. Og som en annen sier her, på fritiden bør man ihvertfall være forsiktig, man måå ikke gå til frisøren når et av barna er syke, og man måå ikke la friske søsken leke med andre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høna79 skrev (54 minutter siden):

Sett at det ikke er corona, men «bare» en vanlig forkjølelse, og andre smittes med det, så får de faktisk også et sabla kjipt liv i noen dager mens de venter på å vurdere symptomer, ta test og få resultatet.. Frisøren kan ikke gå på jobb, og mister inntekt i noen dager. 

I en normalsituasjon hadde det vært helt greit om du dro til frisøren og den andre sønnen til noen venner, men i 2020 må vi ta noen ekstra forholdsregler. For meg er dette en av de som er naturlig å ta i år. 

Jeg tenker egentlig som deg, jeg også, men ser at det funker bedre på papiret enn i praksis. Et eksempel. Jeg hadde time på helsestasjonen her om dagen, og ringte ned på forhånd for å fortelle om at vi hadde sykdom i familien og at jeg derfor kanskje burde avlyse timen, selv om jeg og baby var symptomfrie. Men neida, helsesøster insisterte på at vi skulle komme inn, sålenge vi selv var friske. Jeg tok på meg munnbind og møtte til timen, for ihvertfall gjøre det jeg kunne for å forhindre evt smitte videre inn på et sted hvor nyfødte og små barn trygt skal kunne besøke. Hvis man vil være på den sikre siden kan man jo ta på seg munnbind hos frisøren også, selv om sjansen for videre smitte er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (2 timer siden):

Så du tror alle landets leger, sykepleiere og fysioterapeuter sitter hjemme hver gang de har syke barn eller ektefeller? Sorry mac, da hadde nok helsevesenet kollapset rimelig fort, selv om vi nok alle evner å se den potensielle smitterisikoen her.

Det er en vesentlig forskjell på å dra på jobb som lege, sykepleier og lignende, med alle de smittevernshensyn man forholder seg til på jobb, og på å la fire potensielt smittede unger flakse rundt fordi "det  må da værra lov å leve som normalt!".

Jeg hadde blitt skuffet over dømmekraften til mine venner dersom de kom på besøk til oss, og det viser seg at den ene ungen deres er hjemme med feber og sår hals.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernardette skrev (43 minutter siden):

Det er en vesentlig forskjell på å dra på jobb som lege, sykepleier og lignende, med alle de smittevernshensyn man forholder seg til på jobb, og på å la fire potensielt smittede unger flakse rundt fordi "det  må da værra lov å leve som normalt!".

Jeg hadde blitt skuffet over dømmekraften til mine venner dersom de kom på besøk til oss, og det viser seg at den ene ungen deres er hjemme med feber og sår hals.

Som sagt så informerer vi alltid venners familie hvis det er sykdom i hus. Men å la friske unge være borte fra trening, venner og skole bare fordi noen andre i familien er syke, det blir faktisk overdrevent hysterisk når det til og med er lov å sende snørrete unger i skole og barnehage nå til dags. Jeg velger riktignok å holde dem hjemme ved det minste symptom og har allerede testet dem alle flere ganger, selv om «litt snørr» egentlig er lov og smitten derfor sprer seg godt i alle landets barnehager og skoler også denne vinteren dessverre.

Dessuten er det potensielt mye farligere å få smitte inn på legekontor og sykehjem enn i en skoleklasse eller håndball-lag vil jeg påstå, så hvordan du kan synes at DET er ok, men ikke at friske barn får leve (nesten) som normalt, ja det undres jeg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (3 timer siden):

Så du tror alle landets leger, sykepleiere og fysioterapeuter sitter hjemme hver gang de har syke barn eller ektefeller? Sorry mac, da hadde nok helsevesenet kollapset rimelig fort, selv om vi nok alle evner å se den potensielle smitterisikoen her.

De TESTER seg før de går på jobb hvertfall  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (33 minutter siden):

De TESTER seg før de går på jobb hvertfall  

Hurtigtestene har vist seg å være 50% nøyaktige bare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (Akkurat nå):

Hurtigtestene har vist seg å være 50% nøyaktige bare 

hvem har sagt hurtigtest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (11 minutter siden):

hvem har sagt hurtigtest? 

De blir da vel ikke testet hver eneste dag selv uten symptomer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bernardette skrev (19 timer siden):

Jeg ville holdt meg hjemme. Viruset spres kun fordi folk fortsetter å spre det videre.

Enig i dette.

Beste er å holde seg hjemme for selv om dere andre er friske så kan dere spre viruset videre, og dere vet jo ikke om dere er smittet før dere får symptom, og folk kan smitte før de får symptom også har jeg hørt. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (5 timer siden):

Jeg tenker egentlig som deg, jeg også, men ser at det funker bedre på papiret enn i praksis. Et eksempel. Jeg hadde time på helsestasjonen her om dagen, og ringte ned på forhånd for å fortelle om at vi hadde sykdom i familien og at jeg derfor kanskje burde avlyse timen, selv om jeg og baby var symptomfrie. Men neida, helsesøster insisterte på at vi skulle komme inn, sålenge vi selv var friske. Jeg tok på meg munnbind og møtte til timen, for ihvertfall gjøre det jeg kunne for å forhindre evt smitte videre inn på et sted hvor nyfødte og små barn trygt skal kunne besøke. Hvis man vil være på den sikre siden kan man jo ta på seg munnbind hos frisøren også, selv om sjansen for videre smitte er liten.

Nå har jeg ikke barn selv så man kan vel påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om, men det er vel litt forskjell på besøk på helsestasjonen for deg og baby (hvor du til og med ringer i forkant og spør, og de ber deg komme likevel), og et frisørbesøk + playdate? Tenker at oppfølging av babys helse er mer nødvendig..?


(Forøvrig var jeg hos frisøren for en uke siden, der var det påbud med munnbind for både kunder og ansatte uansett. Tror likevel de hadde foretrukket at jeg hadde holdt meg hjemme hvis jeg var i TS sin situasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/28/2020 at 12:33 AM, lady90 said:

Nei det er ikke så farlig men synes samtidig det isåfall er rart at myndighetene da ikke har strengere restriksjoner på dette. Jeg velger å forholde meg til myndighetenes råd og treffer jo selvsagt ikke en haug med folk (er jo stort sett for oss selv hele uka og har ikke truffet noen på evigheter føler jeg), men tenker jo likevel jeg kan gå på butikken og frisøren da når jeg ikke har et eneste symptom. 

En årsak til at det ikke er krav om karantene for alle i husstanden er at det vil gi folk høyere terskel for å teste seg og melde fra. Hvis de vet at hele husstanden må i karantene vil mange vegre seg for å teste seg/barnet hvis de opplever symptomer.

Det var forskjellige meninger om dette i FHI og Helsedirektoratet, jeg husker ikke helt hvem som mente hva. Du klarer forhåpentligvis selv å se at det beste er om alle i din familie holder dere i karantene til sønnen er testet. Hvis han er smittet av Coronaviruset er det stor sjanse for at du også er smittet. Så går du til frisøren, frisøren blir smittet og smitter mange av sine neste kunder....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Han var bare syk på fredag, igår var han helt fin igjen og har vært det siden, så regner med han er tilbake på skolen imorgen. 

Endret av lady90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke ringe koronatlf og spørre dem i stedet for å spørre på et forum?

Fordi det tar evigheter å komme igjennom på telefonen og se gangene jeg har ringt har jeg aldri fått noen klare svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (41 minutter siden):

Fordi det tar evigheter å komme igjennom på telefonen og se gangene jeg har ringt har jeg aldri fått noen klare svar 

Da er det bedre at dere får råd som kan være til fare for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...