Gå til innhold

Sønnen min har fått feber - er vi i karantene?


lady90

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 11 fikk feber og sår hals ikveld. Lillebror og vi foreldre har ingen symptomer. Utifra det jeg leser på FHI så skal vi se an 48 timer om det er bedring, hvis ikke teste. Vi holder selvsagt ham i karantene inntil videre men vi andre er vel ikke i karantene og kan gjøre som vi pleier? Har nemlig time hos frisør selv imorgen og lillebror skal på besøk til en venn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sålenge dere er uten symptomer kan dere leve som normalt. Han skal testes hvis han ikke blir bra iløpet av morgendagen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (9 minutter siden):

Sålenge dere er uten symptomer kan dere leve som normalt. Han skal testes hvis han ikke blir bra iløpet av morgendagen.

Ja det er sånn jeg tolker det også. Står ikke noe sted som jeg kan finne at vi må være i karantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan dere leve som normalt, ja! 

Når det er sagt tror jeg at jeg ville innskrenket en del hvis en i husstanden ble syk. Det har vi gjort her ihvertfall. Jeg har vært testet tre ganger, den siste gangen var jeg i karantene fordi jeg var nærkontakt av bekreftet smittet. Mann og tenåringsdatter kunne leve som normalt, men selv tenåringsdatter begrenset seg selv litt fram til jeg fikk svar på testen.

Men i følge anbefalinger/regler kan de som ikke har symptomer leve som vanlig, ja.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 2/3-deler blir smittet av noen som ikke har fått symptomer, så at ikke du har symptomer har ikke noe å si for faren. Har du tenkt på hvor mange frisøren kan smitte? Er det virkelig så viktig at det gjøres akkurat i morgen at du kan utsette dem for den risikoen?

Når det gjelder vennen til lillebroren bør du selvsagt si ifra til foreldrene slik at de selv kan avgjøre.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fakta? skrev (50 minutter siden):

Ca 2/3-deler blir smittet av noen som ikke har fått symptomer, så at ikke du har symptomer har ikke noe å si for faren. Har du tenkt på hvor mange frisøren kan smitte? Er det virkelig så viktig at det gjøres akkurat i morgen at du kan utsette dem for den risikoen?

Når det gjelder vennen til lillebroren bør du selvsagt si ifra til foreldrene slik at de selv kan avgjøre.

Nei det er ikke så farlig men synes samtidig det isåfall er rart at myndighetene da ikke har strengere restriksjoner på dette. Jeg velger å forholde meg til myndighetenes råd og treffer jo selvsagt ikke en haug med folk (er jo stort sett for oss selv hele uka og har ikke truffet noen på evigheter føler jeg), men tenker jo likevel jeg kan gå på butikken og frisøren da når jeg ikke har et eneste symptom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lady90 said:

Nei det er ikke så farlig men synes samtidig det isåfall er rart at myndighetene da ikke har strengere restriksjoner på dette. Jeg velger å forholde meg til myndighetenes råd og treffer jo selvsagt ikke en haug med folk (er jo stort sett for oss selv hele uka og har ikke truffet noen på evigheter føler jeg), men tenker jo likevel jeg kan gå på butikken og frisøren da når jeg ikke har et eneste symptom. 

Som sagt, de fleste blir smittet av noen som ikke har symptomer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (9 minutter siden):

Som sagt, de fleste blir smittet av noen som ikke har symptomer.

Har du kilde? 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernardette skrev (2 timer siden):

Jeg ville holdt meg hjemme. Viruset spres kun fordi folk fortsetter å spre det videre.

Så vi med 3-4 barn hjemme, som gjerne smitter hverandre etter tur og orden kan egentlig bare barrikadere oss inne denne vinteren, takke for oss og dett var dett? Selvsagt sier vi ifra til venners familie hvis vi har sykdom i hus, men ellers må de nesten få leve sine vanlige liv selv om en av søsknene er pjuske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den frisørtimen kan du vel pent utsette, det tipper jeg også frisøren er takknemlig for. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisørtimen ville jeg droppet. Det er bare egoistisk å dra dit når du vet at det er et eller annet virus som har kommet seg inn mellom husets fire vegger. Egentlig ville jeg vel begrenset meg ellers også, inntil man vet mer. Det er unødvendig å ta risikoen nå og potensielt utsette andre for viruset.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blekkulfina skrev (3 timer siden):

Sålenge dere er uten symptomer kan dere leve som normalt. Han skal testes hvis han ikke blir bra iløpet av morgendagen.

Ja det er vel sånn man kan tolke smittevernrådene, men personlig må jeg si at hvis jeg hadde vært frisøren din eller foreldrene til vennen som minstesønnen din skal besøke, så hadde jeg definitiv mislikt at dere ikke har avlyst eller i det minste sagt fra om dette, sånn at man selv kan få velge om det er ok eller ikke å møtes som avtalt. Det er jo nemlig sånn smitten spres. Hvis sønnen din på 11 nå har korona, så kan jo dere andre være smittebærere selv om dere føler dere helt friske. Jeg syns smittevernrådene svikter stort på dette området.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (5 minutter siden):

Ja det er vel sånn man kan tolke smittevernrådene, men personlig må jeg si at hvis jeg hadde vært frisøren din eller foreldrene til vennen som minstesønnen din skal besøke, så hadde jeg definitiv mislikt at dere ikke har avlyst eller i det minste sagt fra om dette, sånn at man selv kan få velge om det er ok eller ikke å møtes som avtalt. Det er jo nemlig sånn smitten spres. Hvis sønnen din på 11 nå har korona, så kan jo dere andre være smittebærere selv om dere føler dere helt friske. Jeg syns smittevernrådene svikter stort på dette området.

Har selvsagt gitt beskjed til foreldrene til sønnen min og for dem var det helt ok at han kommer på besøk. De leker mye sammen hele tiden uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Du er faktisk mest smittefarlig de to dagene FØR du får symptomene. Altså er du mest smittefarlig før du selv vet at du er smittet. Sannsynligvis akkurat nå, ettersom sønnen din har fått typiske korona-symptomer. Hvis du nå selv får vondt i halsen og koronatesten din blir positiv så blir du nødt til å oppgi at du var hos frisøren den dagen. Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nora skrev (8 timer siden):

Ja det er vel sånn man kan tolke smittevernrådene, men personlig må jeg si at hvis jeg hadde vært frisøren din eller foreldrene til vennen som minstesønnen din skal besøke, så hadde jeg definitiv mislikt at dere ikke har avlyst eller i det minste sagt fra om dette, sånn at man selv kan få velge om det er ok eller ikke å møtes som avtalt. Det er jo nemlig sånn smitten spres. Hvis sønnen din på 11 nå har korona, så kan jo dere andre være smittebærere selv om dere føler dere helt friske. Jeg syns smittevernrådene svikter stort på dette området.

Skjønner tankegangen din, og ideelt sett, rent smittevernmessig, burde kanskje reglene rundt dette vært strengere. Men nå er det fortsatt slik at kun 2% av alle som testes faktisk har corona, altså er sjansen ca 98% at sønnen hennes har noe annet.

Det er nok derfor en stor grad av samfunnsøkonomiske betraktninger som ligger til grunn for at reglene er slik de er, for samfunnet hadde nok ganske fort kollapset hvis hele husstander skulle holde seg hjemme så fort én var litt pjusk. For alt vi vet har denne frisøren selv et sykt barn hjemme, eller legen man går til har sykt barn, de ansatte på sykehus og andre kritiske institusjoner, tenk hvis alle disse måtte holde seg hjemme ved hvert tegn til sykdom i familien. 

Samme med skolebarn, de hadde mistet ganske mange uker med undervisning de faktisk har krav på ifølge norsk lov, hvis de måtte sitte hjemme hver gang det var sykdom i familien, pluss treninger og annet sosialt liv. Så lenge venners familie er informert om ståa tenker jeg at det er helt OK at friske barn får besøke sine venner, særlig hvis disse uansett leker mye sammen i skole/ bhg. Det vil alltid være en risiko for smitte videre såklart, men det er altså denne risikoen FHI har sett er såpass lav per nå, at slike ting er helt innafor gjeldende regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (58 minutter siden):

Skjønner tankegangen din, og ideelt sett, rent smittevernmessig, burde kanskje reglene rundt dette vært strengere. Men nå er det fortsatt slik at kun 2% av alle som testes faktisk har corona, altså er sjansen ca 98% at sønnen hennes har noe annet.

Det er nok derfor en stor grad av samfunnsøkonomiske betraktninger som ligger til grunn for at reglene er slik de er, for samfunnet hadde nok ganske fort kollapset hvis hele husstander skulle holde seg hjemme så fort én var litt pjusk. For alt vi vet har denne frisøren selv et sykt barn hjemme, eller legen man går til har sykt barn, de ansatte på sykehus og andre kritiske institusjoner, tenk hvis alle disse måtte holde seg hjemme ved hvert tegn til sykdom i familien. 

Samme med skolebarn, de hadde mistet ganske mange uker med undervisning de faktisk har krav på ifølge norsk lov, hvis de måtte sitte hjemme hver gang det var sykdom i familien, pluss treninger og annet sosialt liv. Så lenge venners familie er informert om ståa tenker jeg at det er helt OK at friske barn får besøke sine venner, særlig hvis disse uansett leker mye sammen i skole/ bhg. Det vil alltid være en risiko for smitte videre såklart, men det er altså denne risikoen FHI har sett er såpass lav per nå, at slike ting er helt innafor gjeldende regler.

Ja slik tenker jo jeg også til syvende og sist når jeg har lest litt og hørt litt rundt. Var først usikker men nå er jeg ikke det lenger. Når det er sagt var jeg nylig hos fysioterapeut og hum hadde sykt barn hjemme. Med tankegangen skissert over kunne hun altså ikke gått på jobb da? Hun er selvstendig næringsdrivende og hadde tapt mye penger på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (9 timer siden):

Så vi med 3-4 barn hjemme, som gjerne smitter hverandre etter tur og orden kan egentlig bare barrikadere oss inne denne vinteren, takke for oss og dett var dett? Selvsagt sier vi ifra til venners familie hvis vi har sykdom i hus, men ellers må de nesten få leve sine vanlige liv selv om en av søsknene er pjuske. 

Nei. Man holder søsken hjemme. Så egoistiske er det ikke mulig å være å la unger løpe fritt nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...