Gå til innhold

Hvor mye hjelp kan kan forventes av voksne barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor har hus + flere fritidseiendommer. Hun er 75+ og ble alene for mange år siden da svigerfar døde. Mannen har to søstre. 

Vi hjelper selvfølgelig både svigermor (og mine foreldre) hvis det er praktiske ting med hus som må ordnes. Det skulle da bare mangle.

Men når svigermor absolutt ønsker å beholde alle disse fritidsboligene ( selv om hun stadig klager over at det er så dyrt og mye vedlikehold..) Hvor mye kan hun egentlig forvente at voksne barn skal hjelpe til i form av vedlikehold?

Det er jo hele tiden noe som må gjøres. Enten må noe beises, males, fikses, trær som må felles, møbler skal ut, nye møbler skal skrus opp, fraktes inn +++

Vi er midt i den travle småbarnsfasen, og holder på å renovere eget hus. Et av barna våre har også spesielle behov, som krever veldig mye oppfølging. Så det er ikke bare bare for meg å ha ungene alene en helg , så mannen kan dra å hjelpe svigermor.

Så nå har vi egentlig begge sagt at det er nok. Vi bruker ingen av disse eiendommene, og har sagt at hun får spør de som bruker de om hjelp til vedlikehold. Ellers må hun betale noen for å gjøre det.

Søstrene til mannen de orker/ kan ikke gjøre noe, og de ønsker å slappe av når de først er på hytta.. Men de har begge voksne barn som også bruker hyttene flittig. Er det for mye forlangt av svigermor å spør en av dem når de først er der å montere en panelovn,henge opp et bilde eller klippe plenen?

Ble jo selvfølgelig rabalder og sur stemning når vi tok dette opp. Og jeg får på følelsen av svigermor mener at dette er min "feil" og at det er meg som står bak denne plutselige endringen.

Men nå er jeg der at jeg ikke bryr meg, vi gjør så godt vi kan både i forhold til å hjelpe svigermor og mine foreldre.

Hvordan gjør dere det i forhold til hjelp til eldre foreldre?

Anonymkode: 3fbf9...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan ikke forvente en dritt i forhold til å ta vare på fritidseiendommer. Strengt tatt kan hun ikke forvente noe som helst av voksne barn. 

Her forventet ikke foreldrene mine noe hjelp med hytten, og solgte den da det begynte å bli for mye for dem. Jeg har hus og mann og barn og full jobb, og har verken tid eller lyst til å flikke på en hytte jeg ikke har noe ønske om å benytte meg av. 

Samme med svigers, de solgte nettopp en fritidseiendom det var masse jobb med, og kjøpte seg en lettstelt "livsløpshytte" i stedet. Og de har leid inn hjelp i stedet for å "belemre" voksne barn med det. 

Anonymkode: ca02d...d25

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere ikke bruker det så kan hun ikke forvente mye tenker jeg. Da må hun heller selge. Hun kan jo evt selge til familiemedlemmer som bruker hyttene- så kan de få prisavslag mot at hun får bruksrett til hyttene? 

Anonymkode: 7668c...03f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som liker så godt å være der kan jo få den i forskudd på arv, og arve vedlikeholdet og alle utgiftene også. 

Anonymkode: 38acd...e12

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun kan selvfølgelig ikke kreve noe, men i min familie hjelper alle hverandre innenfor rimelighetens grenser. Hvis man har tid og overskudd så klipper man plenen for et eldre familiemedlem, eller beiser en vegg. Kan dere ikke sette dere ned og finne ut hva dere kan hjelpe til med, og det som ingen kan ta får hun leie noen inn til å gjøre?

Anonymkode: ef7cc...07a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo, som du påpeker ts, voksne. Voksne folk setter grenser. 

"Hei, mor/far. Jeg ser at dere forventer veldig mye gratisarbeid av meg nå. Dette verken kan eller vil jeg bidra med. Enten må dere klare å holde og vedlikeholde eiendommene deres selv, eller så må dere betale folk for å gjøre det."

Problem løst. Blir de furtne så er enda et problem løst - da ringer de ikke og maser på en god stund, og alle vinner.

Anonymkode: a8739...a72

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er klart at hverken mannen din eller noen av søstrene ønsker å ta over hyttene bør dere overtale svigermor til å betale for hjelp og vedlikehold, eller evt selge. Tenker søstrene at mannen din har forpliktelse til å hjelpe eller har de ikke tenkt over dette i det hele tatt? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kun kan selvfølgelig ikke kreve noe, men i min familie hjelper alle hverandre innenfor rimelighetens grenser. Hvis man har tid og overskudd så klipper man plenen for et eldre familiemedlem, eller beiser en vegg. Kan dere ikke sette dere ned og finne ut hva dere kan hjelpe til med, og det som ingen kan ta får hun leie noen inn til å gjøre?

Anonymkode: ef7cc...07a

Leste du i det hele tatt HI? Eller svarte du bare ut i fra overskiften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hjulpet til på en eiendom jeg aldri brukte.

Er samme i min familie, mine søsken bruker en hytte som de ikke gidder å hjelpe til med ting.

Jeg brukte den aldri, men hjalp til før. Nå er det helt slutt på det.

Anonymkode: 5c675...d8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor burde selge eiendommene og gi pengene til en organisasjon som trenger penger mens hun ennå har vettet i behold så slipper ektemaken din og hans søsken å krangle om hvem som skal arve faenskapen når hun dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor og mannens søstre bruker jo din mann som gratis altmuligmann. Ikke gidder de å gjøre noe selv og blir sure når de må fikse det de selv bruker. Høres ut som selvopptatte tenåringer.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristin70 skrev (28 minutter siden):

Hvis det er klart at hverken mannen din eller noen av søstrene ønsker å ta over hyttene bør dere overtale svigermor til å betale for hjelp og vedlikehold, eller evt selge. Tenker søstrene at mannen din har forpliktelse til å hjelpe eller har de ikke tenkt over dette i det hele tatt? 

Ts her.Mannen er snekker, og har siden han var ung vært med faren sin og "jobbet" og hatt ulike prosjekter på disse hyttene. Det har vært noe som han har syns var kjekt , og hatt glede av. Men ting har jo endret seg etter at vi ble gift, og ikke minst har fått barn. 

Han er den eneste sønnen/broren så har vel alltid blitt tatt for gitt at skal ta seg av alt "mannfolk arbeidet"..

Søstrene hans er endel eldre, og har vel aldri hatt noe ønske om å hjelpe til med noe rundt disse hyttene.

Alle søskene har fått tilbud om å overta en av disse hyttene, men ingen har pr idag råd til å kjøpe ut de andre. Og ingen går med på at en får en hytte som forskudd på arv.

Det er noe skikkelig styr, hadde det vært meg hadde jeg solgt alt og bare levd et herlig ukomplisert pensjonistliv i stedet 😅

 

Anonymkode: 3fbf9...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe skikkelig styr, hadde det vært meg hadde jeg solgt alt og bare levd et herlig ukomplisert pensjonistliv i stedet 😅

Er jo egentlig ikke et styr i det hele tatt, spesielt om dere ikke har interesse av å bruke eiendommene nå eller i fremtiden. Det er bare å fraskrive seg alt ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagenfurt skrev (6 minutter siden):

Er jo egentlig ikke et styr i det hele tatt, spesielt om dere ikke har interesse av å bruke eiendommene nå eller i fremtiden. Det er bare å fraskrive seg alt ansvar. 

For meg så er det ikke noe styr, ikke mine eiendommer😅  Tenkte mer at det er et styr for svigermor, og skjønner ikke at hun gidder. Syns hun lager mye arbeid for seg selv, og ikke minst andre. For meg så kan hun ha så mange eiendommer hun vil, så lenge hun klarer å ta vare på de selv.

Men vi har jo som sagt nå fraskrevet oss ansvar for vedlikehold på alt nå, og har ikke tenkt til å gå tilbake på det.

Anonymkode: 3fbf9...f7c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man burde ikke forvente noe som helst, men satt pris på hjelpe man får. Jeg tenker det er normalt å hjelpe litt til med huset hun faktisk bor i. F.eks maling og lignende. Og gjerne hjelpe til hvis det er snakk om hytte som dere låner. Men er det boliger dere ikke bruker så ser jeg ikke poenget. Det virker jo som dere hjelper til en del. Selv om hun selv sikkert har hatt glede av alt, så vil det jo ikke si at dette må "arves" videre til dere. Ikke alle som vil styre på med alt for mange bygg. Da må hun heller leie inn folk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (På 26.11.2020 den 14.01):

Svigermor burde selge eiendommene og gi pengene til en organisasjon som trenger penger mens hun ennå har vettet i behold så slipper ektemaken din og hans søsken å krangle om hvem som skal arve faenskapen når hun dør.

Hvorfor skal hun gi pengene til en organisasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (På 26.11.2020 den 14.01):

 så slipper ektemaken din og hans søsken å krangle om hvem som skal arve faenskapen når hun dør.

 

Sunnys skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal hun gi pengene til en organisasjon? 

Hva tror du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (7 minutter siden):

 

Hva tror du selv?

Hva jeg tror? Jeg spør deg som skrev dette.. hvorfor mener du at hun skal gi bort pengene sine? De ferreste gir bort arven til barna til en organisasjon... 

fordi barna ikke har kapasitet til å renovere alle eiendommene hennes så skal de heller ikke få arven sin? Var det det du mente?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...