Gå til innhold

Dere som har fått avskjed fra jobb..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ut ifra mine innlegg her er det lite som tyder på at jeg er idiot. Jeg føler meg sviket og urettferdig behandlet. 

Anonymkode: c1406...17c

Men du svarer jo ikke på noen av rådene du får? Du har flere her som viser til at dette er et syltynt grunnlag - hva tenker du selv om dette? Flere gir deg også råd om å ta kontakt med fri rettshjelp - noen planer om å gjøre dette? Det kommer ikke frem hvor du vil med dette, du fortsetter bare å fortelle om situasjonen og hvor dumme de er (noe som sikkert kan være tilfellet), men hva er det du egentlig vil? Og hvordan har du tenkt til å få det til?

Anonymkode: 4b6c2...508

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er organisert! Men via helse. Siden jeg har jobbet i helse i 4år. Angrer bittert på at jeg tok imot joker butikken. Jobber fortsatt i helsa. Ts

Anonymkode: c1406...17c

og så? Når du går i ett drøftingsmøte handler det ikke om butikk eller helse, men om dine rettigheter som ansatt: har du  og arbeidsgiver på hver deres side oppfylt kravene i arbeidsmiljøloven for å løse konflikten. Hvis organisasjonen ikke sender en av sine, hyrer de inn. 

(Jeg hadde en gang en som tok med seg moren sin som bisitter; det funker det også. Hun var ikke enklere å takle enn mange godt betale advokater jeg har jobbet med. )

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lukket ikke safen 2 ganger (selvom jeg var sikker på at den var lukket!), å fikk avskjed. Dette i en joker butikk. Butikken gikk dåtlig fra før. Får jeg min siste lønn jeg har jobbet en hel mnd for? Hvis ikke, så er det dobbelt straff omtrent. 

Anonymkode: c1406...17c

Du får lønn og feriepenger som vanlig , ta det med ro. Hvis ikke så må du ta det med Handel og Kontor. Håper du er organisert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grov forsømmele å ikke låse en safe med verdisaker, slik sett har du fått advarssel første gang og oppsigelse andre gang? Da får du lønn for det du har jobbet og så må du ta med den skriftlige oppsigelsen til NAV 

Anonymkode: ca1ed...2da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde jo ei her om dagen som ble tatt på fersken i å stjele fra butikken. Det er nok et greit eksempel på tilfeller som kan føre til det som omtales i HI.

Anonymkode: 524a1...0ba

Da må man gå på dagen ja, men lønnen du har jobbet for og feriepenger kommer som normalt . Dette skjedde med en venninne av meg.

Anonymkode: cc502...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du svarer jo ikke på noen av rådene du får? Du har flere her som viser til at dette er et syltynt grunnlag - hva tenker du selv om dette? Flere gir deg også råd om å ta kontakt med fri rettshjelp - noen planer om å gjøre dette? Det kommer ikke frem hvor du vil med dette, du fortsetter bare å fortelle om situasjonen og hvor dumme de er (noe som sikkert kan være tilfellet), men hva er det du egentlig vil? Og hvordan har du tenkt til å få det til?

Anonymkode: 4b6c2...508

Det var opprinnelig et syltynt grunnlag. Så fikk vi mer informasjon, og grunnlaget ble jo forsterket. Det er ikke bare snakk om den relativt grove uaksomheten det er å TO ganger la butikkens safe stå ulåst, det er også snakk om å forsyne seg av varer, samt forlate lokalet/gå på pauserom med kunder i butikken.

Anonymkode: 524a1...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var opprinnelig et syltynt grunnlag. Så fikk vi mer informasjon, og grunnlaget ble jo forsterket. Det er ikke bare snakk om den relativt grove uaksomheten det er å TO ganger la butikkens safe stå ulåst, det er også snakk om å forsyne seg av varer, samt forlate lokalet/gå på pauserom med kunder i butikken.

Anonymkode: 524a1...0ba

1. Det er stor forskjell på avskjed og oppsigelse.

2. Det er stor forskjell på å bli anklaget for noe og å faktisk ha gjort det. Den som kommer med anklagene har bevisbyrden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har krav på lønna se TS. Vil du beholde jobben såp du gå rettens vei. 

Anonymkode: 4a5be...99e

Pengene skal hun ha, absolutt !

men hvem orker å kjempe for å jobbe på en arbeidsplass etter en slik hendelse?

Jeg hadde holdt meg hjemme, kontaktet Handel & Kontor angående råd, og ikke minst NAV så fort som mulig mtp dagpenger. Man må ha noe å leve av til man får ny jobb.:
 

Anonymkode: cc502...46b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var til og med drøftelsesmøte, der ei annen dame satt og angrep meg. Hun sa itillegg at jeg ikke hadde gjort jobben min, gått ut på spiserommet mens kundene var i kassa. Det stemmer ikke. Jeg begynte å gråte og ble dypt skuffet ovef sjefens væremåte. 

Anonymkode: c1406...17c

Hvor var tillitsvalgt på dette møtet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (52 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men for avskjed høres det ganske tynt ut jo. Ingen som har sagt at det ikke kan være oppsigelsesgrunnlag, men det er noe annet enn avskjed. Å glemme å lukke safen kan jo være relativt alvorlig, men normalt er avskjedsgrunnlag mer ekstremt enn det og gjelder primært saker som tyveri, underslag osv. Det er heller ikke avskjedsgrunnlag å være en lite tilstedeværende arbeidstaker som det beskrives som. Antakeligvis oppsigelse ja, men ikke avkjed. TS burde heller vært oppsagt og fått lønn ut oppsigelsestiden. 

Det er helt sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da må man gå på dagen ja, men lønnen du har jobbet for og feriepenger kommer som normalt . Dette skjedde med en venninne av meg.

Anonymkode: cc502...46b

Hva hadde hun gjort? Var det butikk? 

Anonymkode: c1406...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexz skrev (2 minutter siden):

Hvor var tillitsvalgt på dette møtet?

Det var ingen tillitsvalgt.😧 Jeg fikk beskjed om i forkant at jeg kunne ha med meg en bisetter på drøftelsesmøtet, om jeg visste jeg hva det var? Nei. Jeg spurte derfor sjefen min at jeg ikke forstod hva bisetter var, og om hun kunne fortelle meg hva det gjaldt. Hun ante ingenting sa hun og anbefalte meg egentlig ikke om noe. Hun var veldig lite behjelpelig i det hele. Jeg følte meg veldig alene i møtet og begynte å gråte skikkelig. 

Anonymkode: c1406...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er organisert! Men via helse. Siden jeg har jobbet i helse i 4år. Angrer bittert på at jeg tok imot joker butikken. Jobber fortsatt i helsa. Ts

Anonymkode: c1406...17c

Ok du har en annen jobb i tillegg. Så bra! Da kan du jo bare takke ja til flere vakter der og drite i hele joker . Butikklivet er ikke for alle. Bare pass på at du får det du har krav på, og og glem hele jævelskapet .

Anonymkode: cc502...46b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva hadde hun gjort? Var det butikk? 

Anonymkode: c1406...17c

Hun ble anklaget for å stjele noe greier i en matbutikk vi jobbet sammen i. Hele greia var litt spekulativ , men hun godtok å gå på dagen. Dette er sikkert 7 år siden , og alt går helt fint idag.

Anonymkode: cc502...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var ingen tillitsvalgt.😧 Jeg fikk beskjed om i forkant at jeg kunne ha med meg en bisetter på drøftelsesmøtet, om jeg visste jeg hva det var? Nei. Jeg spurte derfor sjefen min at jeg ikke forstod hva bisetter var, og om hun kunne fortelle meg hva det gjaldt. Hun ante ingenting sa hun og anbefalte meg egentlig ikke om noe. Hun var veldig lite behjelpelig i det hele. Jeg følte meg veldig alene i møtet og begynte å gråte skikkelig. 

Anonymkode: c1406...17c

Leste det nå, og det er vel ikke engang lov å ikke ha en tillitsvalgt ? 😳 Jeg har heller aldri hørt om bisetter. Slik skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men du svarer jo ikke på noen av rådene du får? Du har flere her som viser til at dette er et syltynt grunnlag - hva tenker du selv om dette? Flere gir deg også råd om å ta kontakt med fri rettshjelp - noen planer om å gjøre dette? Det kommer ikke frem hvor du vil med dette, du fortsetter bare å fortelle om situasjonen og hvor dumme de er (noe som sikkert kan være tilfellet), men hva er det du egentlig vil? Og hvordan har du tenkt til å få det til?

Anonymkode: 4b6c2...508

Jeg aner jo ikke. Som jeg skrev i hovedinnlegget, så var jeg i bunn og grunn redd for å ikke få lønn for perioden. Så hører jeg at dette ikke er rettmessig årsak nok til at jeg skal gå på dagen, og når jeg tenker etter alle ting hun har sagt og gjort i tilliegg, så blir jeg mer og mer gira på å finne ut dette. Ts 

Anonymkode: c1406...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun ble anklaget for å stjele noe greier i en matbutikk vi jobbet sammen i. Hele greia var litt spekulativ , men hun godtok å gå på dagen. Dette er sikkert 7 år siden , og alt går helt fint idag.

Anonymkode: cc502...46b

Har hun ny jobb? Bevisdt stjeling av matvarer er vel hakket værre. Men i min joker butikk tok ansatte både sjokolade og godteri. Det er nasking det også. 

Anonymkode: c1406...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexz skrev (3 minutter siden):

Leste det nå, og det er vel ikke engang lov å ikke ha en tillitsvalgt ? 😳 Jeg har heller aldri hørt om bisetter. Slik skal det ikke være.

Nei, og jeg fikk levert et ark om dette. Jeg forstod ingenting, stod omtrent  koder. Jeg spurte henne da hva det gjaldt og hun sa hun ikke ante. Er sikker på hun løy der. Så det på henne. Klart hun visste hva det gjaldt. Så gikk hun hjem! Alene i butikken stod jeg. 

Anonymkode: c1406...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du organisert i et LO-fobund? Isåfall har du krav på en gratis samtale med advokat, og deretter rimelige priser. Om du har krav på gratis rettshjelp eller ikke kan jeg ikke noe om. Men uansett så er det greit å kontakte de du er organisert med for generell hjelp og råd. De kan dette. og bør kunne svare deg kjapt og enkelt.

Forklar de alt som har skjedd fra start til slutt, og se om de synes du har en sak eller ikke.

Uansett så skal du ha penger for tiden du har jobbet frem til du ble sendt hjem. Uavhengig av hvor mange dager det er du ikke har fått lønn for enda. Når du jobbet så jobbet du mot lønn. Punktum.

Det som skjer etter at du nå har mistet jobben er det som blir spørsmålet her, som det er best å ta med noen som jobber med dette - spesielt siden, som jeg sa tidligere, absolutt alt må fortelles til de så de vet alt fra start til slutt. Jeg tenker det sikkert finnes videoopptak som viser om du eventuelt låste safen eller ikke? Det er relevant, men må fanges opp raskt før opptaket blir automatisk slettet.

Dermed bør du kontakte de du er organisert hos, eller advokat, snarest.

Anonymkode: 785fb...eff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (35 minutter siden):

og så? Når du går i ett drøftingsmøte handler det ikke om butikk eller helse, men om dine rettigheter som ansatt: har du  og arbeidsgiver på hver deres side oppfylt kravene i arbeidsmiljøloven for å løse konflikten. Hvis organisasjonen ikke sender en av sine, hyrer de inn. 

(Jeg hadde en gang en som tok med seg moren sin som bisitter; det funker det også. Hun var ikke enklere å takle enn mange godt betale advokater jeg har jobbet med. )

nå idioten. Skjønte du ikke at hen er organisert via helse. Den bransjen hun kom fra og hadde jobbet i 4 år i.

Men TS du er ikke lenger organisert via helse, når du slutter å jobbe i helse.

Anonymkode: 950ec...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...