Gå til innhold

Er det best å gå til psykiater eller psykolog dersom man sliter psykisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Psykolog, med mindre du skal medisineres. Jeg har gått til begge, og psykiateren var mest opptatt av medisiner. 

Anonymkode: 3f223...9a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatere, og leger da, er de eneste som kan skrive ut medisiner, men bortsett fra det så er det ikke så stor forskjell på psykolog og psykiater. Det handler mer om kjemi enn yrkestittel.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykiater er bare en psykolog med reseptblokk. Ellers ingen forskjell.

Men det er jo aldri feil med det lille ekstra. Koster jo ikke noe mer heller så vidt jeg vet.

Anonymkode: cf71b...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er personen du møter, hvor dyktig behandleren er og hvordan kjemien mellom deg og behandleren er. Om det er en psykolog eller psykiater har ofte ikke så mye å si. Har man f.eks ADHD, bipolar lidelse eller andre lidelser hvor medikamentell behandling er veldig viktig så kan det være en fordel å gå til en psykiater. Jeg har gått til både psykologer og psykiatere. Den beste behandleren jeg har hatt er en psykiater. 

Anonymkode: a2f1f...7c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatere kan i noen tilfeller ha mer spesialisering på psykisk sykdom som krever medisinering, f.eks. bipolar lidelse. Har du en psykisk lidelse hvor medisinering pleier å være vanlig (spesifikk diagnose, ikke generell angst/ depresjon) så kan psykiater være nyttig. Jeg hadde ingen diagnose som krevde medisiner, og fikk først psykiater som gav mer antidepressiva og det var absolutt ikke det jeg trengte. Da jeg fikk psykolog slapp jeg medisiner og ble fort bedre da fokus lå på de faktiske problemene. Men det handler nok også mye om individet og kjemi, klaffer ikke første så prøv å bytt. 

Anonymkode: aceef...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har erfart at det ikke alltid er tittelen på behandler som har så mye å si for hvor god behandling man får. Jeg snakker med verdens beste fastlege med utdanning innen kognitiv terapi, og han slår alle psykiatere og psykologer jeg har møtt (og jeg har møtt mange) langt ned i støvlene.

Anonymkode: 1159c...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til psykolog først, og blitt flyttet over til psykiater hvis psykolog mente jeg trengte medisinering. Men fikk aldri velge selv, kun komt inn til psykolog først gjennom systemet.

Anonymkode: f2fb8...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet det slik at en psykiater ofte behandler de som har mer heavy psykiske lidelser som skyldes en underliggende sykdom, f.eks scizofreni, bipolar etc.. Mens en psykolog kanskje jobber mer med depresjon, angstlidelser etc. Kanskje litt klønete forklart. 

Anonymkode: 91be0...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiater kan sykemelde om der trengs. 
 

Kommer an på diagnose hva jeg hadde valgt

Anonymkode: 860d6...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går til både en psykologspesialist og en psykiater etter psykologen anbefalte å medisinere meg, ble alvorlige psykisk syk.. ble tvangsinnlagt, så er medisinert med 2 stk  psykosemedisin, stemningsstabiliserende og sovemedisin. Psykiater og fastlege regulerer medisinene og pkykologen prøver å hjelpe meg så godt han klarer... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan psykiateren like mye psykologi som psykologen?  Har de vært gjennom samme «pensum» ?

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Psykolog, med mindre du skal medisineres. Jeg har gått til begge, og psykiateren var mest opptatt av medisiner. 

Anonymkode: 3f223...9a4

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En psykiater er bare en psykolog med reseptblokk. Ellers ingen forskjell.

Men det er jo aldri feil med det lille ekstra. Koster jo ikke noe mer heller så vidt jeg vet.

Anonymkode: cf71b...308

En psykiater er en lege med spesialisering i psykiatri, og har naturligvis mer kompetanse. En psykiater har i mye større grad evne til å se et helhetlig bilde av pasienten og å skille på psykisk og fysisk sykdom. For det er mange som har fysisk ubehandlet sykdom som går utover psyken, og blir bedre når de får behandlet denne. Alle uspesifikke plager blir altfor fort til psykiatri. 

En bekjent ble innlagt fordi hun ble urolig over lammelser og smerter i kroppen. Det ble avfeid som psykisk fordi legen fant ingen årsak etter et par undersøkelser. Hun hadde tilogmed et lite opphold på psykiatrisk fordi hun ble så urolig. Etter et år ble det funnet alvorlig sykdom, den ble behandlet, hun ble friskmeldt og er i dag en helt normaltfungerende person. 

Anonymkode: ef50a...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det kommer litt an på problemstillingen. Å slite psykisk kan bety så mangt.

Men generelt: slite psykisk som bekreftet eller mistanke om middels til alvorlig psykisk lidelse , som eksempelvis alvorlig klinisk depresjon, bipolar (da tenker jeg type 1), og psykoselidelser så er psykiater den du bør gå til. En samtale som er det du får hos psykolog vil kunne gjøre lite i disse tilfellene , du trenger en som også kan vurdere det somatiske - dvs evt utelukkelse av kroppslige, organiske årsaker , bestille og vurdere blodprøver og evt medisinering - du får jo samtale også , og det kan være at samtalen da dreier seg mye om sykdommen - men det er vel også slik det må være i en mer alvorlig situasjon.

Sliter du psykisk grunnet sorg/taps-opplevelser, tilpasningsforstyrrelser på jobb / skole , traumer, angst-(moderat - lett ), depresjon (moderat til lett), ønske om selvutvikling (overkomme fobier etc) så er psykolog tingen. Det blir mindre fokus på sykdom og mer på ressurser og sortering og identifisering av underliggende årsaker og mønstre til at du reagerer og handler som man gjør i gitte situasjoner .

bare mine tanker. 
 

det er ikke sort/hvitt. Det finnes psykologspesialister som er mer somatisk rettet og det finnes også psykiatere som stort sett fokuserer og tilbyr samtaler 

Anonymkode: 1f94d...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å finne en person som har spesialisert seg på det du sliter med. Jeg har gått til mange flinke psykologer, men det var en psykiater som har spesialisert seg på traumer som virkelig gjorde meg frisk. Men igjen, kjemi er ekstremt viktig. Og at personen er dedikert i jobben sin og ser hele deg.

Anonymkode: 542e4...bcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring er at tittel ikke sier stort om hvordan de er i praksis. Om du går til offentlig får du dessuten ikke velge, men om du skal til privat så vil jeg anbefale deg å heller lete etter en som har en spesialisering innen det du sliter med, i stedet for å fokusere på tittel.

Det eneste med psykiatere er at de kan skrive ut medisiner direkte, men det er ikke sikkert du behøver det? Jeg går til en psykolog nå, men har også en psykiater "på siden" som jeg snakker med angående medisinering. Både psykologen, psykiateren og fastlegen min samarbeider om tilstanden og situasjonen min, det er veldig greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at psykiatere ofte er pillepushere. I stedet for å prøve å bli kvitt problemet, vil de bare medisinere det vekk, så blir de kvitt deg. Det tar mye kortere tid for dem.. At du da må gå på medisiner som gir bivirkninger og dritt, bryr de seg katta om. 

Jeg fikk heldigvis byttet til psykolog, og ble frisk helt uten medisiner. 

Anonymkode: 0b17b...f07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk først til psykologen, og hun fortalte meg om psykiatri som støtte for terapi. Nå har jeg et team av profesjonelle som hjelper meg.
 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har negativ erfaring med psykiater som ønsket å medisinere vekk angst og depresjon. Jeg ønsket selv å jobbe med problemene i stede for å medisinere vekk symptomene. Men det samme gjorde min første psykolog, behandler nr 2 var nevnte psykiater som også ønsket medisiner. Nr 3 og 4 var det motsatte, ønsket ikke medisiner og de støttet meg når jeg sa jeg ikke ønsket det heller. Begge de to var psykolog.

Anonymkode: bd53a...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...