Gå til innhold

Er det best å gå til psykiater eller psykolog dersom man sliter psykisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt oppfølging fra begge deler. Psykologen var enig i at medisin utskrevet at psykiater var riktig, for å gjøre meg mer stabil og dermed få mer effekt av behandlingen hos psykologen. 

De fleste mener at medisiner for psykiske vansker, særlig i begynnelsen, ikke er ment for å brukes uten ytterligere behandling. 

Anonymkode: 1de0c...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yrkestittel er meg revnende likegyldig. Alt handler om kjemi

Anonymkode: 1a704...fc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Yrkestittel er meg revnende likegyldig. Alt handler om kjemi

Anonymkode: 1a704...fc3

Kjemi er vel nettopp psykiaterens spesialfelt!

Anonymkode: 1de0c...99a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjemi er vel nettopp psykiaterens spesialfelt!

Anonymkode: 1de0c...99a

Nei

Anonymkode: f5471...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir gitt en psykolog om du trenger psykologisk behandling, psykiater om du trenger medisiner. Det er ikke nødvendigvis et valg du tar, eller en enten/eller-situasjon.

Anonymkode: 062dc...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei

Anonymkode: f5471...e54

Eh, jo, psykiateren er spesialist på hjernens kjemi. Noe av grunnen til at psykiateren kan skrive ut medisiner som påvirker den kjemien.

Anonymkode: 1de0c...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, jo, psykiateren er spesialist på hjernens kjemi. Noe av grunnen til at psykiateren kan skrive ut medisiner som påvirker den kjemien.

Anonymkode: 1de0c...99a

Nå var det snakk om menneskelig kjemi🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: 1a704...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du blir gitt en psykolog om du trenger psykologisk behandling, psykiater om du trenger medisiner. Det er ikke nødvendigvis et valg du tar, eller en enten/eller-situasjon.

Anonymkode: 062dc...b35

Eller dit det er kortest reisevei, eller har gode anbefalinger. Av og til er det noen tilfeldigheter som spiller inn. 

Anonymkode: ef50a...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble henvist til psykiater da jeg skulle på medisiner, og så ble jeg overført til psykolog da medisinene fungerte som de skulle. Trodde det var vanlig prosedyre. 

Anonymkode: df69c...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok at på hvilke psykiske problemer det er snakk om. Generelt er det psykiatere som skriver ut medisiner, men det er svært sjelden det er nødvendig. Og man er ikke begrenset til psykolog eller psykiater, men også sykepleiere og sosionomer behandler folk med psykiske problemer. Det viktigste er uansett kjemien man har med behandler.

Anonymkode: a6278...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 10.25):

Min erfaring er at psykiatere ofte er pillepushere. I stedet for å prøve å bli kvitt problemet, vil de bare medisinere det vekk, så blir de kvitt deg. Det tar mye kortere tid for dem.. At du da må gå på medisiner som gir bivirkninger og dritt, bryr de seg katta om. 

Jeg fikk heldigvis byttet til psykolog, og ble frisk helt uten medisiner. 

Anonymkode: 0b17b...f07

Hjernen er et organ som andre organer i kroppen. Og akkurat som andre organer er det noen ganger nødvendig med medisiner. Man kan ikke meditere seg ut av et hjerteinfarkt. Det samme gjelder hjernen. 

Hvis du har fått medisiner som ikke har fungert eller gjort tilstanden din verre skyldes det feil diagnose. Ikke at medisiner ikke hører hjemme i behandlingen av psykiske problemer. 

Anonymkode: cf71b...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 9.59):

 

En psykiater er en lege med spesialisering i psykiatri, og har naturligvis mer kompetanse. En psykiater har i mye større grad evne til å se et helhetlig bilde av pasienten og å skille på psykisk og fysisk sykdom. For det er mange som har fysisk ubehandlet sykdom som går utover psyken, og blir bedre når de får behandlet denne. Alle uspesifikke plager blir altfor fort til psykiatri. 

En bekjent ble innlagt fordi hun ble urolig over lammelser og smerter i kroppen. Det ble avfeid som psykisk fordi legen fant ingen årsak etter et par undersøkelser. Hun hadde tilogmed et lite opphold på psykiatrisk fordi hun ble så urolig. Etter et år ble det funnet alvorlig sykdom, den ble behandlet, hun ble friskmeldt og er i dag en helt normaltfungerende person. 

Anonymkode: ef50a...330

Oi, hva slags sykdom var det? 

Sliter selv med å bli tatt på alvor

Anonymkode: 64af3...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...