Gå til innhold

Veganere har 43% større sjanse for benbrudd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

At reddit er en uinteressant kilde

Og jeg lurer seriøst på hvorfor ikke-veganere er så bekymret for veganeres helse? 

Anonymkode: 6cf3c...498

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

At reddit er en uinteressant kilde

Og jeg lurer seriøst på hvorfor ikke-veganere er så bekymret for veganeres helse? 

Anonymkode: 6cf3c...498

Fordi i Norge så betaler vi for den. Vi betaler legevaktbesøket og gipsen (eller hva det nå er de bruker for tiden). 🙃

Anonymkode: 0944b...585

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At reddit er en uinteressant kilde

Og jeg lurer seriøst på hvorfor ikke-veganere er så bekymret for veganeres helse? 

Anonymkode: 6cf3c...498

Reddit er ikke kilden heller. Det skal ikke mer til enn å trykke innpå linken så finner du studien, som er gjort på 50 000 personer. 

Anonymkode: 125b7...b82

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At reddit er en uinteressant kilde

Og jeg lurer seriøst på hvorfor ikke-veganere er så bekymret for veganeres helse? 

Anonymkode: 6cf3c...498

Jeg tror det er fordi at mange føler veganere mener de selv velger et moralsk riktigere og sunnere levesett.

Om man da kan finne ting som tyder på at dette valget kan være et dårlig valg trekkes det frem.

 

Jeg har ikke sterke meninger, bare observasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Reddit er ikke kilden heller. Det skal ikke mer til enn å trykke innpå linken så finner du studien, som er gjort på 50 000 personer. 

Anonymkode: 125b7...b82

Da er det den linken man burde legge med i tråden Ikke linken til reddit. Men klart, TS var ikke interessert i å debattere mye, bare å høre hva andre tenker, før h*n eventuelt klarer å lage seg egne tanker om det. Legger TS minimalt med arbeid i å starte en tråd så får man ofte svar deretter også.

Anonymkode: 96bf5...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er det den linken man burde legge med i tråden Ikke linken til reddit. Men klart, TS var ikke interessert i å debattere mye, bare å høre hva andre tenker, før h*n eventuelt klarer å lage seg egne tanker om det. Legger TS minimalt med arbeid i å starte en tråd så får man ofte svar deretter også.

Anonymkode: 96bf5...121

Ja, jeg kom sånn sett inn hit for å si det samme, og skulle kritisere ts for å slenge ut en enkeltstudie, studier gjort på ca 16 deltakere, eller noe som egentlig ikke konkluderer med det samme som ts. Slik det ofte er her inne. Eventuelt å foreslå at veganere kanskje er mer aktive enn andre, og dermed mer utsatt for fall eller lignende. Eller noe om at nordmenn ligger på verdenstoppen i både benskjørhet og melkedrikking samtidig.  

Nå skumleste jeg bare veldig kjapt, men studien ser ved første øyekast ikke så dum ut. Dersom man orker å legge inn to museklikk istedet for ett. Synes selv at reddit ofte har mye bra i kommentarfeltene, r/science pleier være strenge på hva som får stå.

Anonymkode: 125b7...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanke : muligens... Andre tanke veldig sannsynlig at dette ikke er "hele bildet"... Tredje tanke - Clickbaitus-maximus

Kanskje er veganere 43% mer disponert for å velge stompeski som framkomstmiddel også:opplyser: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (3 timer siden):

Første tanke : muligens... Andre tanke veldig sannsynlig at dette ikke er "hele bildet"... Tredje tanke - Clickbaitus-maximus

Kanskje er veganere 43% mer disponert for å velge stompeski som framkomstmiddel også:opplyser: 

Du sier noe her. Statistikk sier vel også at veganere er mindre utsatt for flere krefttyper og livsstilssykdommer, og dette blir gjerne begrunnet av at veganere er mer aktive og tar sunnere valg. Så ja... mer aktive. Aktive folk har vel også større risiko for beinbrudd? 

Anonymkode: f2044...3bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du sier noe her. Statistikk sier vel også at veganere er mindre utsatt for flere krefttyper og livsstilssykdommer, og dette blir gjerne begrunnet av at veganere er mer aktive og tar sunnere valg. Så ja... mer aktive. Aktive folk har vel også større risiko for beinbrudd? 

Anonymkode: f2044...3bc

Ikke nødvendigvis 🤔 Aktivitet og f.eks styrketrening forebygger vel beinskjørhet og dermed brudd.

Anonymkode: 6331c...5ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sånn at bentettheten hos veganere er lavere enn ikke-veganeres, kan vel dette måles på andre måter? Ellers må det dreie seg om livsstil.

Anonymkode: 0944b...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært veganer i 9 år. Hatt 5 benbrudd før jeg ble veganer. Kan også nevne at mine kalsium og d vitamin verdier har forbedret seg på de 9 årene

Anonymkode: 0bda0...6fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://sciencenorway.no/food-forskningno-norway/milk-is-a-poor-preventer-of-osteoporosis/1423877

 

Det er mye forskning som støtter opp rundt at melk og kalsium overhodet ikke er bra for skjelettet. Søk opp på google så kommer det ganske mye info med lenker til forskning.

Jeg tenker man kan være sunn veganer og usunn veganer, akkurat som man kan være sunn kjøtteter og usunn kjøtteter. Det ene er mye bedre for miljøet og dyrevelferd, men det blir en helt annen diskusjon. Når det kommer til helse så tror jeg det ikke har så mye å si egentlig så lenge man spiser variert, holder seg aktiv og passer på at blodverdiene er gode :)  

Anonymkode: 0c49b...45d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Da endrer man litt på kostholdet slik at man spiser mer kalsium. Problem løst. At man har et problem betyr ikke at man gir opp og kjører hjem. Det betyr at man lærer og tilpasser seg. Som her, man endrer kostholdet for å forbedre beina. Enkelt og greit. 

Ingen sier at man skal kutte ut alt av kjøtt fordi for mye rødt kjøtt er kreftfremkallende. Man spiser mindre rødt kjøtt og fortsetter livet. Det er bare når det gjelder ting man ikke liker at man vil boikotte med en gang man ser et hinder i veien. 

Anonymkode: d1910...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spesielt at kostholdet til folk er så provoserende for enkelte. Ser det hver gang det postes noe som helst om plantebaserte oppskrifter på nettet. eller feks at Deli de Luca har åpnet et vegansk butikk. Folk hisser seg så opp og kaller det "propaganda". Jeg spiser selv kjøtt en gang i blant, men velger å begrense mengden fordi jeg liker best smaken av de vegatariske alternativene, og fordi jeg ser at overforbruk av kjøtt ikke er bærekraftig.

Absolutt alle av veggisvennene mine heier på meg, og ingen har kritisert at jeg velger å kose meg med juleribba. Men hos kjøttspisere så er det "å du har blitt en av dem"/linker til hvorfor de mener veggismat er usunt/indignerte fordi jeg for det meste av tiden velger bort kjøtt.

Veggishatere sier de bryr seg om helsen til veganere, men sannheten er at deres egne matvalg er truet.

Og til trådens tema: alle som spiser plantebasert er opptatt av å få i seg nok næringsstoffer gjennom kosthold eller tilskudd. Kan ikke si det samme om onkelen min med hjerteproblemer som claimer at ingen måltid uten kjøtt er et ekte måltid. 

Anonymkode: e9b76...711

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Spesielt at kostholdet til folk er så provoserende for enkelte. Ser det hver gang det postes noe som helst om plantebaserte oppskrifter på nettet. eller feks at Deli de Luca har åpnet et vegansk butikk. Folk hisser seg så opp og kaller det "propaganda". Jeg spiser selv kjøtt en gang i blant, men velger å begrense mengden fordi jeg liker best smaken av de vegatariske alternativene, og fordi jeg ser at overforbruk av kjøtt ikke er bærekraftig.

Absolutt alle av veggisvennene mine heier på meg, og ingen har kritisert at jeg velger å kose meg med juleribba. Men hos kjøttspisere så er det "å du har blitt en av dem"/linker til hvorfor de mener veggismat er usunt/indignerte fordi jeg for det meste av tiden velger bort kjøtt.

Veggishatere sier de bryr seg om helsen til veganere, men sannheten er at deres egne matvalg er truet.

Og til trådens tema: alle som spiser plantebasert er opptatt av å få i seg nok næringsstoffer gjennom kosthold eller tilskudd. Kan ikke si det samme om onkelen min med hjerteproblemer som claimer at ingen måltid uten kjøtt er et ekte måltid. 

Anonymkode: e9b76...711

Synes mye av det du skriver en fornuftig, men jeg skjønner ikke hvordan det siste avsnittet er et svar til tråden. Du tar jo på ingen måte utgangspunkt i studiens funn, men bare kommer med noen generelle uttalelser og en random historie om onkelen din som ikke har noen relevans. Hva enkeltpersoner foretar seg er uniteressant forskningsøyemed, det er hva massene gjør som har noe å si (de store trendene).

For å svare på trådens tema må du ta utgangspunkt i følgende: Hvorfor har de som spiser plantebasert større sjanse for benbrudd når alle (sitat deg) får i seg tilstrekkelig med næringsstoffer?

 

 

Anonymkode: f8564...737

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Synes mye av det du skriver en fornuftig, men jeg skjønner ikke hvordan det siste avsnittet er et svar til tråden. Du tar jo på ingen måte utgangspunkt i studiens funn, men bare kommer med noen generelle uttalelser og en random historie om onkelen din som ikke har noen relevans. Hva enkeltpersoner foretar seg er uniteressant forskningsøyemed, det er hva massene gjør som har noe å si (de store trendene).

For å svare på trådens tema må du ta utgangspunkt i følgende: Hvorfor har de som spiser plantebasert større sjanse for benbrudd når alle (sitat deg) får i seg tilstrekkelig med næringsstoffer?

 

 

Anonymkode: f8564...737

Damned if you do and damned if you dont med disse beina ser det ut som:

https://nutritionfacts.org/2017/01/31/why-is-milk-consumption-associated-with-more-bone-fractures/

Artikkelen i HI og denne motsier jo hverandre..

Anonymkode: 0c49b...45d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Damned if you do and damned if you dont med disse beina ser det ut som:

https://nutritionfacts.org/2017/01/31/why-is-milk-consumption-associated-with-more-bone-fractures/

Artikkelen i HI og denne motsier jo hverandre..

Anonymkode: 0c49b...45d

Tja, gjør de egentlig det da?

Skal innrømme at jeg ikke har lest hele orginalartikkelen som er tema i HI (noe jeg mistenker at ikke du heller har gjort), men står det at er for lite melk som er årsaken noe sted da?

PS. Merk at den artikkelen du linket til er en blog-post (altså non-peer reviewed) skrevet av en lege, mens artikkelen i HI er en peer-reviewed forskningsartikkel fra en anerkjent forskningsgruppe. 

Anonymkode: f8564...737

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...