Gjest Fallabella Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 (endret) Nå er det sånn at mange ikke våger å si hva de mener om alt som skjer pga korona. Mener du noe litt annet enn myndighetene er det lov å hetse deg som en evneveik morder, og det er ikke en overdrivelse. I kommentarfelt hos lokalavis og på kommunens Facebook side blir alle kommentarer som sier noe negativt om tiltakene vi har slettet. Det skal ikke sies noe negativt om konkursene vi nå har sett. Men hets av en tenåring som visstnok har blitt sett på butikken når hen hadde karantene omtales på kommunens hjemmeside og det får lov å stå at voksne damer ønsker å melde personen til politiet, de håper også hen får bot. En lærer på en av våre skoler deltok i denne hetsen. Det er lov å gå på butikken ved karantene, men den regelen utgår når bygdas tystere setter i gang.. I går skreiv ei dame en kommentar i lokalavisens kommentarfelt at hun var kjent med at mange ikke våger å si sin mening om denne saken. Vi er redd for barna våre, de kan bli uglesett og hetset av andre «som vet bedre enn oss». Det med ytringsfrihet er viktig. Jeg hadde aldri trodd det skulle bli slik at jeg mistet denne pga frykt, men det har skjedd og jeg mener det er veldig ille. Endret 24. november 2020 av Fallabella
infectedsopp Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Det er virkelig, virkelig trist. Hvem hadde trodd at vi skulle ende opp tilbake til middelalderen igjen i 2020 med heksejakt på den måten der? Skammelig at tenåringen blir hengt ut, mens kritiske konstruktive røster til situasjonen i dag ellers blir kneblet!! Viser hvilket sykt samfunn vi nå lever i og hvilke maktsyke mennesker som styrer det. Blir helt kvalm. Du skal skamme deg og holde kjeft. 24
Populært innlegg Hedy Lamarr Skrevet 24. november 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 24. november 2020 Du har jo ytringsfrihet. Du ytrer deg her, du kan starte en blogg og ytre deg om dette, sende brev til Høie og skrive dette osv, uten at du verken får bot eller settes i fengsel. Ytringsfrihet betyr ikke, og har aldri betydd, at du uansett mening kan ytre deg på enhver plattform du ikke selv eier. 88
1 korinter 15:1-4 Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Ikke lov å ha andre meninger enn det propaganda media gir oss lov å mene. 7
Populært innlegg trønder Skrevet 24. november 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 24. november 2020 Til å ha mistet ytringsfriheten må jeg si at du pumper ut konspi-piss her på KG i et imponerende tempo. 81
Ukjent. Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 Janteloven har alltid stått sterkt i Norge. Nå har nedstengning og arbeid for å slå ned et virus koste hva det koste vil, blitt den nye sannheten. Du skal ikke tro at du vet bedre enn regjeringen. Alle som stiller et eneste kritisk spørsmål blir høvlet ned. 20
infectedsopp Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 Hedy Lamarr skrev (6 minutter siden): Du har jo ytringsfrihet. Du ytrer deg her, du kan starte en blogg og ytre deg om dette, sende brev til Høie og skrive dette osv, uten at du verken får bot eller settes i fengsel. Ytringsfrihet betyr ikke, og har aldri betydd, at du uansett mening kan ytre deg på enhver plattform du ikke selv eier. Sykt at kommunen lar hets av tenåringer stå på siden, men konstruktiv kritikk om tiltakene fjernes. Er dette det vi skal lære barna våre? At det er greit å henge ut, mobbe og hetse andre? Og dette er voksne mennesker som driver på, som skal være forbilder. Godt man har ytringsfrihet nok til å spre hat om andre overalt👍 men ikke nok til å stille kritiske spørsmål 14
Tabris Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 (endret) Ytringsfrihet betyr ikke at private medier (som f.eks KG og nettaviser) har plikt til å publisere din ytring. Det betyr heller ikke at andre ikke får lov til å komme med motsvar til din ytring. Hvis motsvarene er ufine så kan de rapporteres om man er på et forum/kommentarfelt, også er det opp til moderatorene å avgjøre om det bryter med deres retningslinjer eller ikke (som heller ikke har med ytringsfriheten å gjøre). Endret 24. november 2020 av Tabris 40
Ukjent. Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Se til Bergen og smittevernoverlegen der som bare ble skjøvet ut av kriseteamet. Se på den tidligere kommunelegen i Kristiansand som etter at han gikk av med pensjon skrev under på oppropet mot strenge tiltak. Man kan jo bare spekulere i hvor mange som ikke tør å stå frem. 12
Gjest Fallabella Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 Tabris skrev (27 minutter siden): Ytringsfrihet betyr ikke at private medier (som f.eks KG og nettaviser) har plikt til å publisere din ytring. Det betyr heller ikke at andre ikke får lov til å komme med motsvar til din ytring. Hvis motsvarene er ufine så kan de rapporteres om man er på et forum/kommentarfelt, også er det opp til moderatorene å avgjøre om det bryter med deres retningslinjer eller ikke (som heller ikke har med ytringsfriheten å gjøre). Det handler også om at man ikke våger å si sin mening til en nabo, en venn, en lærer, egen lege osv osv av frykt for konsekvenser. Noe galt har skjedd når frykt hindrer dette.
Gjest Fallabella Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 https://amnesty.no/ytringsfrihet
Tabris Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 15 minutter siden, Fallabella said: Det handler også om at man ikke våger å si sin mening til en nabo, en venn, en lærer, egen lege osv osv av frykt for konsekvenser. Noe galt har skjedd når frykt hindrer dette. Hvilke konsekvenser? Jeg leser nå kritiske innlegg mot tiltakene, samt også konspirasjonsteorier om korona, både på ulike fora og i SoMe, så er mange som ikke er redd for å si det de mener. 37
Fakta? Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 19 minutter siden, Ukjent. said: Se til Bergen og smittevernoverlegen der som bare ble skjøvet ut av kriseteamet. Se på den tidligere kommunelegen i Kristiansand som etter at han gikk av med pensjon skrev under på oppropet mot strenge tiltak. Man kan jo bare spekulere i hvor mange som ikke tør å stå frem. Legen i Bergen virker som hun har sittet musestille og ikke sagt noe om at hun mente hun burde vært en del av den gruppen før hun sa opp. Slik saken fremstår er det fullt mulig at kommunen har gjort dette i god tro, men konspirasjoner selger bedre. Jeg har ennå ikke sett noen journalister stille kritiske spørsmål til hennes opptreden og rolle. Legen i Kristiansand har vært særdeles åpenlyst mot tiltakene hele tiden. https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-driver-sivil-ulydighet/72358692 6
Gjest pangolina Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 (endret) . Endret 25. november 2020 av pangolina
Ukjent. Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 pangolina skrev (Akkurat nå): Syns du skal holde deg for god for å antyde at avtroppende smittevernlege i Bergen er mot strenge tiltak. Det er neppe tilfelle. Men Bergen er nok stedet for ts. Byen med Bergens Tidende som har mer eller mindre nyhetsmonopol nå vi nå snakker om ytringsfrihet. Ingen skal beskylde dem for å ikke ha sutret nok om at tiltakk er fy og æsj, alt er bedre i Sverige, alt regjeringen og bystyret gjør er galt, aua i grunnloven og kan ikke vi bare være 10 hjemme, siden tiltaket med 5 hjemme faktisk fungerer osv. Så var det de 171 som møtte opp uten munnbind og greier på Torgalmenningen med plakater med ytringfrihet! Nei til tiltak! Nei til vaksine! osv. Kjempemessig.. Det fremgår idag at smittevernoverlegen hadde skrevet i e- poster at hun mente fempersonersregelen ikke var nødvendig, så jeg antyder ingenting, det er fakta (se på NRK.no). Men Hovedproblemet i saken handler ikke egentlig om det, men om at den som står ansvarlig ikke blir tatt med når beslutningene tas. Tror forøvrig du og jeg kan gi opp å diskutere. Av det du skriver over så mener du altså at det er helt ok å bryte grunnlov og menneskerettigheter. Og at BT er idioter fordi de påpeker LOVBRUDD fra myndighetene. Da vet jeg ikke helt hva jeg skal svare egentlig. 9
Gjest pangolina Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 (endret) . Endret 25. november 2020 av pangolina
Ukjent. Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 pangolina skrev (1 time siden): Selv om hun var uenig i det, kan du ikke tilegge henne mer enn akkurat det. Du skal og kutte tillegge meg standpunkter jeg ikke har. Full forståelse for at du ikke vil diskutere med meg, men ettersom jeg leser innlegg og ikke bryr meg om bruker kan jeg på ingen måte garantere for at du får den drømmen oppfylt. Om det ikke var det du mente må du gjerne forklare meg hva du egentlig mente med det hissige innlegget ditt om BT? 5
Gjest pangolina Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 (endret) . Endret 25. november 2020 av pangolina
etnavn Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 Ytringsfriheten i Norge er en vits, dette landet er så sensurert at vi er på linje med Nord-Korea og Hviterussland. Straks man har et konstruktivt argument for noe annet enn føringene fra myndighetene, blir man avfeid som en konspirasjonsteoretiker med tinnfoliehatt. Det er nesten nytteløst å skrive noe i disse trådene på dette forumet også, da blir man straks latterliggjort av brukere som fungerer som vaktbikkjer for "den eneste aksepterte sannhet". Det brukes verktøy som latterliggjøring, personangrep og tilegning av egenskaper man slett ikke har, samt blir man tillagt meninger om konspirasjoner man slett ikke innehar og således satt i bås med folk som hevder at jorda er flat. Alt dette er hersketeknikker. Det er dårlig debattstil, og det er systematiske verktøy for å kneble ytringsfriheten. Kun en side av en sak er tillatt, og enhver sunn skepsis skal latterliggjøres. Enhver form for saklig debatt skal ødelegges av konspirasjonsteoretiker som drar det altfor langt, og den andre siden som peker og ler. Og i skyggen av dette skjer de mest inngripende tiltak i fredstid, som de liker å kalle det, uten mulighet for saklig debatt. Heia Norge. 14
Fakta? Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 5 minutter siden, etnavn said: Ytringsfriheten i Norge er en vits, dette landet er så sensurert at vi er på linje med Nord-Korea og Hviterussland. Straks man har et konstruktivt argument for noe annet enn føringene fra myndighetene, blir man avfeid som en konspirasjonsteoretiker med tinnfoliehatt. Grunnen til konsekvenser som du nevner i setning 2 er påstander som setning 1. Og nei, du blir nok ikke oppfattet som spesielt reflektert når du skriver slikt. 25
Anbefalte innlegg