Gå til innhold

Hva er du stolt over at du aldri spiser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selv er jeg veldig stolt av at jeg ikke har spist på Mac Donald's eller burgerking og lignende kjeder på over 12 år. 

Men det handler jo om boikott, og lite om skam for jeg kan fint lage fastfood hjemme eller spise burger og lignende på andre spisesteder. 

Da blir det en etisk greie å ikke en restriksjon. 

Også spiser jeg kun kjøttdeig fra finland. Er så mye vann å salt i norsk kjøttdeig, smaker rart. 

Anonymkode: e3efb...cbe

Bor du nærme grensen til finland? 😊

Anonymkode: c0c39...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke kaffe, syntes det smaker vondt.  Vil ikke si at jeg er stolt av det, men det er flott å være avhengig av en kaffekopp på morningen 😄

Anonymkode: d2eec...6cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg drikker ikke kaffe, syntes det smaker vondt.  Vil ikke si at jeg er stolt av det, men det er flott å ikke være avhengig av en kaffekopp på morningen 😄

 

 🤦‍♀️

Anonymkode: d2eec...6cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med at jeg ikke sluker høyresidens fremmedhat.

Anonymkode: dbac0...8ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker hverken kaffe eller te, og er svært lite glad i alkohol. Energidrikker går det veldig, veldig lite av hos meg , og jeg drikker heller aldri lightbrus. Jeg er jo glad i brus og potetgull, og litt sjokolade, men smågodt og is spiser jeg nesten ikke. Har i grunnen aldri vært blant de som er så glad i kaker, og heller ikke diverse desserter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av Pepsi Max/Cola Zero, og trøstespiser i perioder. Jeg er stolt av å ikke være avhengig av alkohol, røyk, kaffe eller annen stimulans. Utover det er jeg mer stolt av de periodene jeg spiser uten å tenke på hvor mye jeg spiser. Jeg er lett undervektig, så jeg har ingen grunn til å gjøre det heller. 

Anonymkode: 52040...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Kylling, gris, egg og oppdrettsfisk. Ikke på grunn av min egen helse, men pga at disse dyrene er av de som lider mest i matproduksjon. Det andre jeg unngår å spise pga helsa er ikke noe jeg er stolt over, det er bare noe jeg må gjøre.

Anonymkode: 516cc...a79

Denne! 

Anonymkode: d94db...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (På 23.11.2020 den 16.49):

Jeg er glad for at jeg ikke er så glad i kaffe, sjokolade og godteri. Ellers blir jeg stolt over meg selv når jeg klarer å la være å gi etter for fristelser som f. eks potetgull og take-away mat ettersom jeg prøver å gå ned i vekt. Om du mener stolt i den forstand at man burde skjemmes for å spise enkelte matvarer, så er jeg ikke helt enig i det, og kjenner absolutt ikke på den type stolthet. 

Stolthet og skam er vel ikke to antonymer? Altså, om jeg er stolt over at jeg ikke er norsk, betyr ikke at de som er norske bør skamme seg?
 

Jeg drikker ikke kaffe heller, men mener ikke at de som drinker kaffe bør skjemme seg 😅 det er ikke sånn at jeg fryder meg hver gang jeg ser noen drikke kaffe liksom😄 det er mer sånn at det er høvelig for meg  å ikke måtte ha den kaffen hver dag..

SPOCA skrev (På 23.11.2020 den 17.00):

Det er nettopp slikt som dette som gjorde at jeg skammet meg så mye som jeg gjorde, den gang jeg veide 166 kg. Jeg var stolt da jeg kuttet ut alle karbohydrater, og skammet meg like mye hver gang jeg ikke klarte å holde meg unna.

Å skamme seg over mat er aldri bra, og jeg er derfor i dag veldig bevisst på at jeg verken skammer meg eller er stolt over noe mat jeg spiser.

Stoltheten min ligger i det faktum at jeg egentlig kan spise alt jeg ønsker og allikevel gå ned i vekt (over 85 kg så langt). For det handler først og fremst om mengder og ikke type mat. 

Stolthet og skam er vel ikke to antonymer? Altså, om jeg er stolt over at jeg ikke er norsk, betyr ikke at de som er norske bør skamme seg?

Syns det er greit å være bevisst på hva man spiser. 
Og når det er sagt; så har jeg også gått ned en betydelig mengde selv om jeg spiser alt 😉 men jeg er fortsatt glad for at jeg ikke spiser visse ting på fast basis.

Navani skrev (På 23.11.2020 den 22.34):

For et merkelig spørsmål, hvorfor skal jeg være stolt av å ikke spise noe? Jeg går ikke rundt og skryter av at jeg ikke spiser krabber liksom. 

Går du rundt og skryter av alt du er stolt over? For en merkelig skrue.

Går an å være stolt av noe OG ikke gå rundt og skryte av det 😂

Anonymkode: 374df...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stolthet og skam er vel ikke to antonymer? Altså, om jeg er stolt over at jeg ikke er norsk, betyr ikke at de som er norske bør skamme seg?

Anonymkode: 374df...905

Det er vel øyet som ser. Det handler ofte om kontekst, og hvordan mottakeren føler rundt det. Selv om du ikke mener at noen skal skamme seg, så betyr det ikke at det ikke påfører eller får andre til å føle skam.

Hvis noen sier "jeg er stolt av å ikke spise sjokolade", så ville mitt gamle jeg nok tenkt: "okay, jeg klarer ikke å holde meg unna sjokolade, da bør jeg vel skamme meg da?", og så spiser man sjokolade for å trøste seg selv. Det blir en selvoppfyllende profeti og en vond runddans, og så har man det gående. Eller at man har sagt til andre, som jeg gjorde "jeg er stolt av å ikke spise karbohydrater", for så å oppleve at jeg ikke klarte å holde meg unna, og igjen da føle skam. 

Poenget mitt er vel heller at det lett kan medføre at man får vonde og dårlige assosiasjoner til mat, som igjen genererer destruktiv oppførsel. Jeg endte med å hate meg selv fordi jeg ikke klarte å leve opp til de høye standarder jeg satte meg selv. Det kunne gjelde alt med sukker, karbohydrater og gud hva jeg ikke nektet meg selv. Det ble et restriktiv liv hvor jeg hele tiden gikk med dårlig samvittighet, for jeg klarte aldri å leve opp til det jeg følte var egne standarder - og andres. 

Litt som ei jeg kjenner. Jeg tviler på at hun mente det slik, men hun sa "jeg spiser aldri godteri, jeg er så stolt av at jeg klarer å holde meg unna - godteri har ingenting for seg". Mitt gamle jeg ville da spurt meg selv: "Okay, så hva med meg da? Er jeg skikkelig svak jeg altså? Ja, jeg er vel det. Jeg er en taper som ikke klarer å følge hennes standarder". Igjen. Man har det altså gående. Heldigvis har jeg tatt et oppgjør med denne tankegangen, så jeg svarte bare: "okay, jeg tror ikke på å nekte meg selv noe som helst". Og mer ble det ikke av diskusjon, siden vi nok åpenbart ikke var enige. Som er helt greit, men jeg synes det er lurt å ha et bevisst forhold til hvordan andre oppfatter ens utsagn.

Og det er først og fremst dette jeg vil belyse. Stolthet og skam er ikke nødvendigvis antonymer, men kan fort bli det.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er stolt over at jeg ikke spiser godtesnopet som ligger helt fritt tilgjengelig i kjøkkenskapet mens jeg er alene hjemme på hjemmekontor, og kunne fråtset uten at noen så meg ;) For meg er det en bragd. 

Anonymkode: 68755...4c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er stolt over at jeg ikke spiser animalske varer og slik gjør mitt ytterste for å redusere den negative påvirkningen mennesker har på jordkloden. Men det er selvfølgelig ikke noe jeg kan si høyt hehe 😛 Ellers hater jeg smaken av lakris og sjokolade, men det har jeg aldri tenkt at er noe å være stolt av, bare at jeg er sær😂

Anonymkode: 60435...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...