Gå til innhold

Jenta på 4 år kan ikke snakke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare slenger ut i luften her, sitter hun mye foran en skjerm? Mobil, nettbrett, tv? 
Så en fransk dokumentar hvor barn med språkvansker plutselig begynte å prate når de ikke fikk sitte med skjerm hele tiden. 
Samtidig så er det jo mange barn med alt for mye skjermtid som ikke blir særlig påvirket av det, så er et long shot, men verdt å ha i bakhodet. 

Anonymkode: bf43d...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok opp temaet med min samboer som er psykolog i BUP, og han sa at hun burde henvises dit for videre utredning. Noen ganger er spesialisthelsetjenesten veien å gå. Lykke til videre!

Anonymkode: 6e657...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hvordan er språket på barnet nå to år senere? 

Anonymkode: 6c7ca...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 16.15):

Bare slenger ut i luften her, sitter hun mye foran en skjerm? Mobil, nettbrett, tv? 
Så en fransk dokumentar hvor barn med språkvansker plutselig begynte å prate når de ikke fikk sitte med skjerm hele tiden. 
Samtidig så er det jo mange barn med alt for mye skjermtid som ikke blir særlig påvirket av det, så er et long shot, men verdt å ha i bakhodet. 

Anonymkode: bf43d...7e7

Jeg husker den dokumentaren, den var så skremmende at vi gikk over til skjermfritt hjemme med våre som da var ca 1 og 3 år, og de hadde normalt 1t skjerm pr dag, barnetv eller noe. Etter skjermene forsvant ble eldste ti ganger aå aktiv i lek og kreativitet etter en ukes tid. Selv bare å ta vekk den ene lille timer ga oss et helt nytt barn. Minste har vokst opp uten skjerm og elsker å leke. Skravlete har de alltid vært da, men å se den endringen når skjerm forsvant helt fra livene deres, det var også nesten like skremmende som dokumentaren... så syns det er fullt innafor at du skriver dette. Og en ting keg kan garantere, er at det på ingen måter skader barnet om man tar vekk aller skjermer i en tidsperiide på noen uker eller et par mnd for å se om det kan ha påvirkning. Hvis barnet i det hele tatt ser på skjerm da, heldigvis ikke alle som gjør det :)

Anonymkode: 32949...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 1.11):

Datteren min på 4 år kan ikke snakke. Hun kan si ja og nei, og noen ord til. Hun kan si rundt 40 ord. kan si to ords ytringer. Hun forstår mye!! Er bare snakkingen som ikke kommer. Vi har hatt utredning hos PPT, hvor det ikke ble konkludert med noe annet enn sen språkutvikling. Hun har spesialpedagog flere timer i uka. Jeg er meget bekymret. Var ikke mulig å gjennomføre evnetester når utredning ble gjort for et år siden pga konsentrasjon. Har noen opplevd en fire åring som har lik språkutvikling til min datter og hva har det blitt konkludert med? 

Anonymkode: 7eba5...f7f

Hvordan er språket på barnet nå to år senere

Anonymkode: 6c7ca...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 10.50):

Hvordan er språket på barnet nå to år senere

Anonymkode: 6c7ca...256

Dytter denne

Anonymkode: 18359...294

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...