Gå til innhold

Jenta på 4 år kan ikke snakke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke eller tør ikke?

Snakker hun aldri i noen situasjoner? Enkelte har selektiv mutisme - altså de snakker ikke (noen snakker i enkelte situasjoner, hjemme f.eks - andre er stille der og i lange perioder). 

Ellers har jeg god erfaring med BUP og utredning.

Synes det er tatt sløvt tak i dette når barnet er 4 år med såpass forsinket språkutvikling. Få full utredning hos BUP, og henvisning til barnehabilitering på sykehus. 

Anonymkode: 7345f...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut fra det du beskriver, ville jeg bedt om mer utredning. Høres ikke ut som det er gjort nok i dette tilfelle med bare vurdering av ppt og timer med spesialpedagog. Barnet er 4 år og det er ikke så lenge til skolestart. Her er det viktig å få best mulig hjelp for barnet før den tid. Du sier det er lite fremgang i tillegg og da tenker jeg barnet trenger mer støtte enn det får i dag. 

Be om et nytt møte og legg frem din bekymring. Kanskje kan du også få en legetime hvor du tar dette opp. Jeg ville ikke latt det være en hvilepute med disse timene med spesialpedagog når det er lite fremgang. Nå er ikke jeg noen fagperson og kan derfor ikke si noe om hvorvidt dette bare er en forsinket språkutvikling eller ei, jeg snakker kun som en mor som vet hvor viktig det er å gi barnet best mulig hjelp før skolestart og hvor viktig det er. 

Anonymkode: 6cb59...ee5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for et fyldig svar. Antar du kommer fra fagfeltet. Hun har andre utfordringer mht sosial fungering. Vil helst ikke utdype grunnet redd for gjenkjenning. Kan du si litt mer om de symptomatiske trekkene i den alderen iht autisme?

Anonymkode: 7eba5...f7f

Jeg hadde nesten forventet sosiale utfordring når hun også har vansker med språk. Språket brukes mer og mer i lek, språket blir mer avansert i lek og selve leken blir mer avansert. Tenk så frustrerende det må være å vil henge med i leken, men man får ikke til å uttrykke seg? 

Autismespekterforstyrrelser kan variere stort i grad, fra de som har enorme hjelpebehov for resten av livet, til de som tilsynelatende fungerer helt fint. Forsinket språkutvikling er en indikator, men dersom et barn har autisme vil det være vansker innenfor områder som kommunikasjon, sosialt samspill, lek og atferd. Vansker med språk kan f.eks vise seg som ekkotale (gjentar etter andre, men ikke speiling), gjentagelse av ord eller fraser (i unaturlige situasjoner) og vansker med personlig pronomen (bytter om, forveksler, bruker ikke riktig). Barn med autisme vil ha vesentlige problemer med å forstå det sosiale samspillet. Dvs barnet sliter med å forstå andre deler av kommunikasjonen enn språk, som blikk, gester, ansiktsmimikk, kroppsspråk, osv. Barnet kan opptre unaturlig i sosiale situasjoner, f.eks si ting som ikke passer inn i leken/samtalen, misforstå andres emosjonelle uttrykk, og ikke opptre "som forventet" i sosialt samspill. 

Andre tegn på autsimespekterforstyrrelse er for eksempel at barnet ikke responderer på navnet sitt. Barnet kan også ha vansker med blikkontakt og vil streve med det eller unngå det, både med voksne og i lek. Barnet vil streve med å kunne ha et felles fokus og f.eks oppleve gjensidig glede. Barnet peker ikke på ting eller forsøker å rette ditt fokus og oppmerksomhet mot noe dere kan oppleve i fellesskap. Mange barn med autisme liker ikke fysisk nærhet og vil ikke forstå hvordan man f.eks skal trøste i en situasjon hvor noen er trist. Da kan barnet reagere med å le eller gjøre noe helt annet og uventet som ikke passer inn i situasjonen. Autisme vil også vise seg i lek hvor leken gjerne er repeterende og ikke variert. Barnet kan være uinteressert i andre barn, tar ikke initiativ sosialt eller oppsøker andre, men er mer i sin egen verden. Barnet kan bli opphengt i tema eller spesifikke leker. For eksempel bli veldig opphengt i hvordan hjulet på lekebilen fungerer i stede for å leke med bilen som forventet. Det viser seg også som rigiditet, at barnet ikke liker endringer i rutiner og hverdagen (f.eks vil streve hvis man ommøblerer eller det skjer noe uventet). Barnet kan være sensitiv ovenfor lyder, lys, smaker (f.eks reagere når du støvsuger). Stimming og mannerismer er også tegn man forbinder med autisme. 

Men nå er det slik at ikke alle barn med autisme har alle tegn, og andre kan ha trekk uten at det er autisme. Det kan også være vanskelig å fastslå når barn er små og for eksempel ikke har et velutviklet språk enda, men at man ser det bedre når barna blir eldre. Store språkvansker kan også kan vise seg gjennom uttrykk som ser ut som autisme, men en med riktig kompetanse vil se forskjellen. Du skriver at hun har gjentakende ord/setninger, men forsøker hun å bruke dette sosialt eller gjentar hun det "upassende" dvs i feil situasjon? Er det innøvde fraser hun forsøker å bruke riktig for å kommunisere, eller repeterer hun dette uten mål og mening?  

Hun har vært gjennom en henvisning til PPT og dersom andre har hatt mistanke om at dette er "noe mer", så ville PPT anbefalt og vært behjelpelig med en henvisning videre til spesialisthelsetjenesten. Men det er foreldrene som kjenner sine barn best, så dersom du mistenker eller har en følelser for at det kan være autisme, så vil det være veldig hensiktsmessig å be om en henvisning videre. Du kan kontakte PPT igjen, snakke med barnehagen eller går direkte til legen. Det er uansett fastlegen som sender selve henvisningen, men det er veldig behjelpelig å ha med dokumentasjon som en anbefaling fra PPT som i korte trekk beskriver vanskene og den sakkyndige vurderingen. 

Anonymkode: 91ff4...a9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan ikke eller tør ikke?

Snakker hun aldri i noen situasjoner? Enkelte har selektiv mutisme - altså de snakker ikke (noen snakker i enkelte situasjoner, hjemme f.eks - andre er stille der og i lange perioder). 

Ellers har jeg god erfaring med BUP og utredning.

Synes det er tatt sløvt tak i dette når barnet er 4 år med såpass forsinket språkutvikling. Få full utredning hos BUP, og henvisning til barnehabilitering på sykehus. 

Anonymkode: 7345f...eae

Snakker like mye/lite i alle situasjoner etter min oppfatning

Anonymkode: 7eba5...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde nesten forventet sosiale utfordring når hun også har vansker med språk. Språket brukes mer og mer i lek, språket blir mer avansert i lek og selve leken blir mer avansert. Tenk så frustrerende det må være å vil henge med i leken, men man får ikke til å uttrykke seg? 

Autismespekterforstyrrelser kan variere stort i grad, fra de som har enorme hjelpebehov for resten av livet, til de som tilsynelatende fungerer helt fint. Forsinket språkutvikling er en indikator, men dersom et barn har autisme vil det være vansker innenfor områder som kommunikasjon, sosialt samspill, lek og atferd. Vansker med språk kan f.eks vise seg som ekkotale (gjentar etter andre, men ikke speiling), gjentagelse av ord eller fraser (i unaturlige situasjoner) og vansker med personlig pronomen (bytter om, forveksler, bruker ikke riktig). Barn med autisme vil ha vesentlige problemer med å forstå det sosiale samspillet. Dvs barnet sliter med å forstå andre deler av kommunikasjonen enn språk, som blikk, gester, ansiktsmimikk, kroppsspråk, osv. Barnet kan opptre unaturlig i sosiale situasjoner, f.eks si ting som ikke passer inn i leken/samtalen, misforstå andres emosjonelle uttrykk, og ikke opptre "som forventet" i sosialt samspill. 

Andre tegn på autsimespekterforstyrrelse er for eksempel at barnet ikke responderer på navnet sitt. Barnet kan også ha vansker med blikkontakt og vil streve med det eller unngå det, både med voksne og i lek. Barnet vil streve med å kunne ha et felles fokus og f.eks oppleve gjensidig glede. Barnet peker ikke på ting eller forsøker å rette ditt fokus og oppmerksomhet mot noe dere kan oppleve i fellesskap. Mange barn med autisme liker ikke fysisk nærhet og vil ikke forstå hvordan man f.eks skal trøste i en situasjon hvor noen er trist. Da kan barnet reagere med å le eller gjøre noe helt annet og uventet som ikke passer inn i situasjonen. Autisme vil også vise seg i lek hvor leken gjerne er repeterende og ikke variert. Barnet kan være uinteressert i andre barn, tar ikke initiativ sosialt eller oppsøker andre, men er mer i sin egen verden. Barnet kan bli opphengt i tema eller spesifikke leker. For eksempel bli veldig opphengt i hvordan hjulet på lekebilen fungerer i stede for å leke med bilen som forventet. Det viser seg også som rigiditet, at barnet ikke liker endringer i rutiner og hverdagen (f.eks vil streve hvis man ommøblerer eller det skjer noe uventet). Barnet kan være sensitiv ovenfor lyder, lys, smaker (f.eks reagere når du støvsuger). Stimming og mannerismer er også tegn man forbinder med autisme. 

Men nå er det slik at ikke alle barn med autisme har alle tegn, og andre kan ha trekk uten at det er autisme. Det kan også være vanskelig å fastslå når barn er små og for eksempel ikke har et velutviklet språk enda, men at man ser det bedre når barna blir eldre. Store språkvansker kan også kan vise seg gjennom uttrykk som ser ut som autisme, men en med riktig kompetanse vil se forskjellen. Du skriver at hun har gjentakende ord/setninger, men forsøker hun å bruke dette sosialt eller gjentar hun det "upassende" dvs i feil situasjon? Er det innøvde fraser hun forsøker å bruke riktig for å kommunisere, eller repeterer hun dette uten mål og mening?  

Hun har vært gjennom en henvisning til PPT og dersom andre har hatt mistanke om at dette er "noe mer", så ville PPT anbefalt og vært behjelpelig med en henvisning videre til spesialisthelsetjenesten. Men det er foreldrene som kjenner sine barn best, så dersom du mistenker eller har en følelser for at det kan være autisme, så vil det være veldig hensiktsmessig å be om en henvisning videre. Du kan kontakte PPT igjen, snakke med barnehagen eller går direkte til legen. Det er uansett fastlegen som sender selve henvisningen, men det er veldig behjelpelig å ha med dokumentasjon som en anbefaling fra PPT som i korte trekk beskriver vanskene og den sakkyndige vurderingen. 

Anonymkode: 91ff4...a9f

Jeg har henvist til BUP i dag gjennom min fastlege. Tusen takk igjen for svar. Hun bruker ikke personlig pronomen i det hele. Bortsett fra oss foreldre. Det er ekstremt vanskelig med felles oppmerksomhet, kun i noen få sekunder. Hun bruker feks ordet «motorsykkel» om at som er blått.  Hun bruker ikke det ordet men var for å eksemplifisere.

Anonymkode: 7eba5...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har henvist til BUP i dag gjennom min fastlege. Tusen takk igjen for svar. Hun bruker ikke personlig pronomen i det hele. Bortsett fra oss foreldre. Det er ekstremt vanskelig med felles oppmerksomhet, kun i noen få sekunder. Hun bruker feks ordet «motorsykkel» om at som er blått.  Hun bruker ikke det ordet men var for å eksemplifisere.

Anonymkode: 7eba5...f7f

En annen ting også: hvis jeg sier «kan du si bil?» er det ikke tale om at hun vil si det.. Hun sier også «det» og peker på alt, så hun forstår prinsippet om felles oppmerksomhet. Men felles oppmerksomhet på mitt iniativ er umulig i lengre perioder. Hun har en stor «hype» på en type leker og leker bare med disse. 

Anonymkode: 7eba5...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det flere språk i familien? Isåfall kan jo det forklare en del.

Anonymkode: fdd29...747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En annen ting også: hvis jeg sier «kan du si bil?» er det ikke tale om at hun vil si det.. Hun sier også «det» og peker på alt, så hun forstår prinsippet om felles oppmerksomhet. Men felles oppmerksomhet på mitt iniativ er umulig i lengre perioder. Hun har en stor «hype» på en type leker og leker bare med disse. 

Anonymkode: 7eba5...f7f

Det er jo som du tenker noen "tegn", men f.eks vansker med pronomen vil nok ikke vises hvis hun ikke snakker i lengre setninger enda. Det kan også være hun har impressive språkvansker, eller flere typer språkvansker på en gang, men det kan være vanskelig å fastslå i den alderen. 

Kanskje du kan tenke over om hun generelt har vansker med fokus? Når det gjelder oppgaver eller aktiviteter som skal gjennomføres, samlingsstund i barnehagen, når dere skal se film sammen, spille et spill sammen eller bare når dere spiser felles middag? Kanskje kan det være hun sliter med fokus og konsentrasjon? Det kan være en av årsakene til forsinket språkutvikling, eller man ser hvert fall ofte at barn som strever med dette også strever med språk. 

Jeg håper dere finner ut av det, men vær forberedt på at det kan ta tid. Det er dyktige folk som jobber med å utrede barn og mitt beste råd er at du må ikke være redd for å stille spørsmål. 

Jeg har utdannelse innenfor området, men jeg har også barn med alvorlige språkvansker. Det har vært knallhardt arbeid i alle år, men barnet går i dag på ungdomsskolen og klarer seg veldig bra. Språket har kommet meget sparsomt og utviklingen har vært treg, men hun har i dag et forventet talespråk. Hun har flere diagnoser innenfor området, så vansker med språk vil hun nok alltid ha, men vi har brukt mye tid på å lære henne metoder for å kunne leve med dette. Hun har klart seg helt fint på skolen (med tilrettelegging og hjelpemidler), hun har alltid hatt flere gode venner, aldri opplevd mobbing og blitt akseptert for den hun er. Jeg ville bare skrive dette til deg fordi jeg en gang har vært den mammaen med et barn på 4 år som ikke kunne snakke mer enn noen få ord. Jeg syns det var fortvilende, usikkert og jeg var konstant bekymret. Det er frustrerende når noe så elementært som språk kommer lett for  "alle andre", men ikke for ens eget barn. Heldigvis finnes det god hjelp man kan få, men det vil kreve betydelig innsats og et godt lag rundt barnet. Men jeg kan skrive under på at det er verdt det :)

Anonymkode: 91ff4...a9f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om hva som er gjort og ikke, men vi har et barn med språkvansker som nå er 4. Allerede ved 11 måneders alder ble det tatt utviklingstester (som var normale, med unntak av språklige lyder). Ny test ved 2 års alder. Allerede ved ett års alder ble det satt i gang språktiltak i barnehagen, og i senere tid fikk vi hjelp av Statped. Nå er det tatt igjen mye, selv om det fortsatt er noen språkvansker. Ville absolutt fått en ordentlig vurdering. Jeg husker ikke helt hvordan gangen var her, men PPT var til stor hjelp, og fikk utredning hos spesialisthelsetjenesten. Viktig med tidlig innsats! Lykke til.

Anonymkode: 8c9bd...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det flere språk i familien? Isåfall kan jo det forklare en del.

Anonymkode: fdd29...747

Nei..

Anonymkode: 7eba5...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er jo som du tenker noen "tegn", men f.eks vansker med pronomen vil nok ikke vises hvis hun ikke snakker i lengre setninger enda. Det kan også være hun har impressive språkvansker, eller flere typer språkvansker på en gang, men det kan være vanskelig å fastslå i den alderen. 

Kanskje du kan tenke over om hun generelt har vansker med fokus? Når det gjelder oppgaver eller aktiviteter som skal gjennomføres, samlingsstund i barnehagen, når dere skal se film sammen, spille et spill sammen eller bare når dere spiser felles middag? Kanskje kan det være hun sliter med fokus og konsentrasjon? Det kan være en av årsakene til forsinket språkutvikling, eller man ser hvert fall ofte at barn som strever med dette også strever med språk. 

Jeg håper dere finner ut av det, men vær forberedt på at det kan ta tid. Det er dyktige folk som jobber med å utrede barn og mitt beste råd er at du må ikke være redd for å stille spørsmål. 

Jeg har utdannelse innenfor området, men jeg har også barn med alvorlige språkvansker. Det har vært knallhardt arbeid i alle år, men barnet går i dag på ungdomsskolen og klarer seg veldig bra. Språket har kommet meget sparsomt og utviklingen har vært treg, men hun har i dag et forventet talespråk. Hun har flere diagnoser innenfor området, så vansker med språk vil hun nok alltid ha, men vi har brukt mye tid på å lære henne metoder for å kunne leve med dette. Hun har klart seg helt fint på skolen (med tilrettelegging og hjelpemidler), hun har alltid hatt flere gode venner, aldri opplevd mobbing og blitt akseptert for den hun er. Jeg ville bare skrive dette til deg fordi jeg en gang har vært den mammaen med et barn på 4 år som ikke kunne snakke mer enn noen få ord. Jeg syns det var fortvilende, usikkert og jeg var konstant bekymret. Det er frustrerende når noe så elementært som språk kommer lett for  "alle andre", men ikke for ens eget barn. Heldigvis finnes det god hjelp man kan få, men det vil kreve betydelig innsats og et godt lag rundt barnet. Men jeg kan skrive under på at det er verdt det :)

Anonymkode: 91ff4...a9f

Jeg har liksom ikke mistenkt impressive språkvansker fordi hun forstår veldig mye. Det er liksom i det ekspressive som utfordringen befinner seg.  

tusen takk for gode og oppmuntrende ord og klem til deg ❤️

Anonymkode: 7eba5...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun har aspergers

Anonymkode: 6b608...f82

Aspergere pleier være tidlig ute med å prate, så jeg vet ikke hvorfor du foreslår det?

Anonymkode: 5613e...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En annen ting også: hvis jeg sier «kan du si bil?» er det ikke tale om at hun vil si det.. Hun sier også «det» og peker på alt, så hun forstår prinsippet om felles oppmerksomhet. Men felles oppmerksomhet på mitt iniativ er umulig i lengre perioder. Hun har en stor «hype» på en type leker og leker bare med disse. 

Anonymkode: 7eba5...f7f

Dette med sterk interesse for en spesifikk ting, sammen med manglende språk tyder på autismespekter.

Rart ikke barnehagen har snakket med dere om dette for lenge siden?

Her må dere foreldre være veldig proaktive for å få grundig utredning hos BUP, og ekstra ressurs i barnehage og skole.

Veldig snålt og bekymringsverdig at dere ikke har egen ressurs for henne.

Anonymkode: 7345f...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitnir skrev (På 23.11.2020 den 1.33):

4 år og ikke kunne snakke er veldig uvanlig. Her ville jeg stått hardt på for å få de utredninger, vurderinger og hjelp som er mulig. Forhåpentligvis er konklusjonen at det er noe som kan avhjelpes eller som kommer veldig forsinket, men i motsatt fall er det på høy tid å sette inn tiltak. 

Helt enig. Bra PPT er i bildet, men jeg mener det ikke er nok. Her må logoped til, kanskje sykehus og utredning der - en lege som kan utelukke det meste. Det er noen ting som det kan gjøres noe med og andre det ikke kan gjøres så mye med. 

Anonymkode: abf36...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Bra PPT er i bildet, men jeg mener det ikke er nok. Her må logoped til, kanskje sykehus og utredning der - en lege som kan utelukke det meste. Det er noen ting som det kan gjøres noe med og andre det ikke kan gjøres så mye med. 

Anonymkode: abf36...aed

Dette.

Anonymkode: 09917...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Bra PPT er i bildet, men jeg mener det ikke er nok. Her må logoped til, kanskje sykehus og utredning der - en lege som kan utelukke det meste. Det er noen ting som det kan gjøres noe med og andre det ikke kan gjøres så mye med. 

Anonymkode: abf36...aed

Jenta har flere utfordringer enn språk - virker ikke som om noen bemerker seg at TS beskriver svært ensidig interessefelt. 

BUP og barnehabilitering på sykehus er rette sted å begynne. PPT kan gi vedtak om støtte i bhg, som kan utformes etter hennes behov i samarbeid med BUP og/eller sykehus etterhvert.

På sykehuset møtes man av et helt team av ulike kompetansefelt. 

Anonymkode: 7345f...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jenta har flere utfordringer enn språk - virker ikke som om noen bemerker seg at TS beskriver svært ensidig interessefelt. 

BUP og barnehabilitering på sykehus er rette sted å begynne. PPT kan gi vedtak om støtte i bhg, som kan utformes etter hennes behov i samarbeid med BUP og/eller sykehus etterhvert.

På sykehuset møtes man av et helt team av ulike kompetansefelt. 

Anonymkode: 7345f...eae

Ja enig i dette. Ts, det beste du kan gjøre er å få fastlegen til å sende inn en henvisning til barnehabiliteringen så fort det lar seg gjøre. Jo mer det drøyes før hun får riktig hjelp desto vanskeligere blir det for henne å ta igjen de andre barna. Så store språkvansker i 4-årsalderen er ikke så vanlige som enkelte skal ha det til.

Anonymkode: 09917...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier hørsel er sjekket, hva med synet? Hvis ikke dere har tatt en synstest, så be fastlegen om henvisning til øyelege. 
Den synskontrollen på helsestasjon er ikke god nok. 

Anonymkode: 2823b...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2020 den 1.11):

Datteren min på 4 år kan ikke snakke. Hun kan si ja og nei, og noen ord til. Hun kan si rundt 40 ord. kan si to ords ytringer. Hun forstår mye!! Er bare snakkingen som ikke kommer. Vi har hatt utredning hos PPT, hvor det ikke ble konkludert med noe annet enn sen språkutvikling. Hun har spesialpedagog flere timer i uka. Jeg er meget bekymret. Var ikke mulig å gjennomføre evnetester når utredning ble gjort for et år siden pga konsentrasjon. Har noen opplevd en fire åring som har lik språkutvikling til min datter og hva har det blitt konkludert med? 

Anonymkode: 7eba5...f7f

Snakk heller med noen ordentlige eksperter om dette!

Ikke her på Kvinneguiden...                     

Anonymkode: eb4f1...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...