Bettie Skrevet 30. september 2006 #141 Del Skrevet 30. september 2006 Så fint at medisinen hjelper. Ønsker deg en god helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 30. september 2006 #142 Del Skrevet 30. september 2006 Innom å hilser på Bellatrix tipset meg om boken din Jeg har selv AD/HD og kjemper med systemet på det tredje året nå for å få medisin. Jeg har prøvd det ut og vet det hjelper. Men har måttet kjøpt det illegalt for å få prøve. Har muligheten til å få fast avtale med en som ikke bruker medisinen sin, men vil ikke. Vil ikke gi opp kampen om å få det på lovlig vis, for det er jo noe jeg faktisk har krav på. Neste skritt er media. Advokaten min som hjelper meg i denne saken har satt meg i kontakt med en dame i tv2, så jeg håper det skal hjelpe. Det systemet driver med i forhold til meg er noe de faktisk ikke har lov eller rett til, så jeg skal kjempe til jeg får den hjelpen og medisinen jeg er i full rett til å få. Godt å høre at du fungerer bra med ritalin. At andre får det til å funke gir mer mot til å fortsette kampen Kos dere på konserten i kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ADHDmann Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #143 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Hei alle sammen og takk til alle som, på tross av min egen svake deltagelse i denne dagboka, leser og skriver her.(dagbok ... hmmm! Skulle vel skrive hver dag her da ..? .. Årbok??) Sto opp for ca 2 timer siden. Etter en halv time skjønte jeg at noe var galt, men ikke hva. Det gikk tilslutt opp for meg at jeg hadde glemt å ta medisinen min. Hva er det egentlig som gjør at denne medisinen virker så bra at hodet mitt jobber mye raskere, mye mer koordinert og med fokus på de riktige tingene - jeg ser løsningene mye raskere og med mer presisjon og riktig fokus... ? Det er en ting jeg har funnet ut etter et år bruk av Ritalin, og det er at jeg ikke merker så mye til virkningen av den når jeg bruker den, men derimot at jeg merker det veldig godt når jeg glemmer å bruke den. Når jeg glemmer medisinen blir alt bare rot - jeg går rundt meg selv og vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er som å gå på en kronglete vei, med mange kryss og alternative ruter, uten å vite hvor veien går. Når jeg har tatt medisinen går det ca 20-30 min, så retter veien seg ut og jeg ser hvor den går. Den nyeste forskningen på AD/HD viser at problematikken ligger i manglende overordnet kontroll i hjernen. Hjernen klarer rett og slett ikke å koordinere sine egne aktiviteter. Thomas Brown, en av USA's mest kjente forskere på AD/HD sammenligner dette med et orkester med manglende dirigent. Det blir veldig dårlig musikk dersom ikke musikerne spiller på sine instrumenter til rett tid og med rett styrke og hastighet. Det er derimot ingenting i veien med musikerne - de er profesjonelle alle sammen og kan traktere sine instrumenter. Så når jeg tar medisinen kommer dirigenten inn og musikken blir fin - det blir harmoni og flyt. Det kan også forklare hvorfor en AD/HD'er kan konsentrere seg om en interressant oppgave lenge og med full fokus: Da er det bare ET instrument som spiller!!! Det er altså ikke noe problem å spille et instrument alene, men derimot problemer når det blir flere instrumenter samtidig. Endret 22. mars 2007 av ADHDmann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ADHDmann Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #144 Del Skrevet 22. mars 2007 Sommerfugler i mars er ikke akkurat vanlig her i Nordland. Klimaendring?? Dette bildet ble tatt den 20. mars. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiit Skrevet 22. mars 2007 #145 Del Skrevet 22. mars 2007 Hei alle sammen og takk til alle som, på tross av min egen svake deltagelse i denne dagboka, leser og skriver her.(dagbok ... hmmm! Skulle vel skrive hver dag her da ..? .. Årbok??) Sto opp for ca 2 timer siden. Etter en halv time skjønte jeg at noe var galt, men ikke hva. Det gikk tilslutt opp for meg at jeg hadde glemt å ta medisinen min. Hva er det egentlig som gjør at denne medisinen virker så bra at hodet mitt jobber mye raskere, mye mer koordinert og med fokus på de riktige tingene - jeg ser løsningene mye raskere og med mer presisjon og riktig fokus... ? Det er en ting jeg har funnet ut etter et år bruk av Ritalin, og det er at jeg ikke merker så mye til virkningen av den når jeg bruker den, men derimot at jeg merker det veldig godt når jeg glemmer å bruke den. Når jeg glemmer medisinen blir alt bare rot - jeg går rundt meg selv og vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er som å gå på en kronglete vei, med mange kryss og alternative ruter, uten å vite hvor veien går. Når jeg har tatt medisinen går det ca 20-30 min, så retter veien seg ut og jeg ser hvor den går. Den nyeste forskningen på AD/HD viser at problematikken ligger i manglende overordnet kontroll i hjernen. Hjernen klarer rett og slett ikke å koordinere sine egne aktiviteter. Thomas Brown, en av USA's mest kjente forskere på AD/HD sammenligner dette med et orkester med manglende dirigent. Det blir veldig dårlig musikk dersom ikke musikerne spiller på sine instrumenter til rett tid og med rett styrke og hastighet. Det er derimot ingenting i veien med musikerne - de er profesjonelle alle sammen og kan traktere sine instrumenter. Så når jeg tar medisinen kommer dirigenten inn og musikken blir fin - det blir harmoni og flyt. Det kan også forklare hvorfor en AD/HD'er kan konsentrere seg om en interressant oppgave lenge og med full fokus: Da er det bare ET instrument som spiller!!! Det er altså ikke noe problem å spille et instrument alene, men derimot problemer når det blir flere instrumenter samtidig. ← Dette var interessesant lesing! Spennende å høre hvordan det kan oppleves. Du er god å beskrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 27. mars 2007 #146 Del Skrevet 27. mars 2007 Gratulerer med dagen, kjære! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå