Gå til innhold

ADHDmann's hyperaktive hjørne


ADHDmann

Anbefalte innlegg

har du lest "den lille prinsen" ?

(ser det du har i signaturen din)

jeg har fått slettet PM meldingene mine, [email protected] legg meg til så skrives vi!

Ja, leste den for litt siden - flott bok - jeg likte den veldig godt :-)

Jeg må låne den og lese den minst en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei og takk Bettie :)

Jeg er ikke så flink til å skrive her - har faktisk ikke vært istand til å skrive så mye i det siste.

Men takk, helgen er nå bra - selv om den ikke startet så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dagboken min er min, og siden jeg ikke kommer på så mange nye tanker å formidle her, skal jeg nå prøve å formidle noen gamle tanker som jeg har postet i andre forum under psudonymet "Saiph". Jeg vil også legge til tanker jeg har nå der det er hensiktsmessig. Med fare for at jeg blir gjenkjent av noen av dere, og med fare for at noe av det jeg har skrevet er feil i forhold til min nåværende utvikling, vil jeg likevel poste dette.

Jeg vil gjerne at de som leser dette kommenterer det jeg skriver.

Endret av ADHDmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig opptatt av eksistensielle problemstillinger og hvordan man på best mulig måte kan leve et liv med en høyverdig moral.

Det var en som påpekte at dersom man levde under frykten for å bli straffet eller at man gjør som man gjør i hensikt av ens egen frelse så er jo ikke den bakenforliggende etikken i eksempelvis de ti bud noe verdt.

Her er mine tanker om dette:

De ti bud er ikke den eneste definisjonen på etikk, men de kan hjelpe mange på vei til en forståelse av høyverdig moral. De 10 bud kan oppfattes som en juridisk forordning for å sette grenser, og vi trenger alle forskjellige grenser. De ti bud var vel neppe ment å sette begrensninger, men derimot til å åpne våre øyne for en høyere forståelse.

I lang tid levde jeg under denne frykten for straff (og fremdeles i perioder) og det var(er) kanskje nødvendig for min utvikling, men nå er jeg kommet til en erkjennelse av at felleskapet og det å hjelpe hverandre er det viktigste. Det var jo nettopp det Jesus fortalte i sin oppsummering av budene. Det å elske sin neste er ikke noe subtilt som bare befinner seg i ens hode som en tanke, men noe aktivt som springer ut fra denne erkjennelsen og jeg lengter etter å hjelpe. Mennesket er som en blomst som lengter etter å springe ut i all sin prakt - men først må den få gode vekstvilkår. Det er med andre ord vilkårene for vekst vi må være opptatt av, ikke å tvinge blomsten til å vokse. Slik tenker jeg ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke tvinge en blomst til å vokse - det er jeg enig med deg i, både i overført betydning og ellers. Hvis man skal oppleve at noe eller noen blomstrer, er vilkårene noe av det viktigste. Man trenger å pleie og støtte både blomster og mennesker, og noen ganger må man skjerme dem også - for at oppvekstvilkårene skal bli gode, og blomsten/mennesket skal kunne folde seg ut. Frykt er ikke inne i bildet der, synes jeg.

En annen ting - et lite ordtak: Man kan gi en tullipan de beste voksevilkår som finnes, slik at den vokser og blir en flott tullipan, men man kan ikke tvinge den til å bli en rose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Bettie: Frykten behøves ikke, men vi lever i en verden hvor denne er fremtredende i mange sammenhenger. Jeg kjemper stadig mot en frykt jeg ikke engang vet hva er. Det tar tid å rydde opp i slike tanker.

Det var en gang en som sa til meg at jeg måtte lære barna å frykte motorveien for at de ikke skulle løpe ut på den. Jeg ble opprørt og sa at det er da selvfølgelig ikke frykt som skal hindre mine barn i å løpe ut på motorveien, men derimot at jeg lærer dem om trafikken og hvordan de på sikrest måte kan krysse motorveien. Altså, jeg vil heller gi dem et valg som er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frykt på ville veier, eller angst - det er et troll som er vanskelig å bekjempe. Det vil liksom ikke ut i sola, for der sprekker det. Men hvordan man får lokket trollet ut - det er det vanskeligs spørsmålet.

Er enig med deg i at det er andre ting enn redsel som skal forhindre oss i å gjøre dumme ting - at man har flere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom med et ønske om en god helg

Litt sent kanskje, men god helg til deg også Bettie.

Hyggelig at du stikker innom her hver helg og hilser på :)

Jeg er blitt student på ordentlig. Det er veldig spennede, og jeg skal gjøre alt jeg kan for å klare dette. Jeg vet det kommer til å bli vanskelig, men jeg må bare klare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...