Gå til innhold

Dine erfaringer med Au-pair


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. Det var hverken billig eller en slave. Jeg fatter ikke hvorfor hele kg har fått det fir seg at det er billig og at om de gjør husarbeid så gjør de noe utenom kontrakten. Det er fult lov og innafor å bruke en au pair til å få gjort husarbeid. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Det er forskjell på litt husarbeid og det husarbeidet som ble skrevet om i det innlegget 

Anonymkode: 0761e...cd6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde alt det "kjedelige". Vasket huset flere ganger i uken, skiftet sengetøy, måkte snø, klipte gress, lagde middag, leverte barna i bhg og skole, hentet dem, satt barnevakt på kvelden mens vi dro ut på date/trening/tur osv.

Kun 6000 kr i mnd. for å slippe å styre med alt dette? Det er bare digg, det.

Anonymkode: 81433...77d

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på litt husarbeid og det husarbeidet som ble skrevet om i det innlegget 

Anonymkode: 0761e...cd6

Hvilket innlegg? Er det det over du snakker om? Det var jo bare noen som skrev for å provosere.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au pair er en reinspikka utnyttelsesordning som det er helt utrolig at fortsatt finnes. Det er en skam.

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvilket innlegg? Er det det over du snakker om? Det var jo bare noen som skrev for å provosere.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Du tror ikke de finnes de som. Behandler aupairer på den måten?

Anonymkode: 0761e...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvilket innlegg? Er det det over du snakker om? Det var jo bare noen som skrev for å provosere.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Altså. Folk flest med au pair har det for å få en billig hushjelp med ukompensert, ubekvem arbeidstid. Den som sier noe annet må være Høyre-politiker 🙂

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde alt det "kjedelige". Vasket huset flere ganger i uken, skiftet sengetøy, måkte snø, klipte gress, lagde middag, leverte barna i bhg og skole, hentet dem, satt barnevakt på kvelden mens vi dro ut på date/trening/tur osv.

Kun 6000 kr i mnd. for å slippe å styre med alt dette? Det er bare digg, det.

Anonymkode: 81433...77d

Men det er ikke au pairens jobb, dere misbrukte ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Au Pair er ikke billig vaskehjelp. Alle som har "au pair" fra Filippinene burde bøtlegges. 

Au Pair kan gjøre lett husarbeid i tillegg til å ta seg av barna. Lett husarbeid er f.eks å vaske barnas klær, lage mat til barna, rydde opp etter barnas måltider, rydde bort leker, støvsuge barnas rom og der de leker. 

Helgevask er IKKE lett husarbeid.

Ordningen er ment som kulturutveksling og hjelp til å ta seg av barna. Da har begge parter fordel. Har man behov for vaskehjelp, må man betale for den tjenesten utenom, ikke utnytte Au Pair'en.

Anonymkode: 23fd5...323

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvilket innlegg? Er det det over du snakker om? Det var jo bare noen som skrev for å provosere.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Hvordan vet du at de skrev det bare for å provosere?

Anonymkode: a6ac0...d6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, denne tråden bekrefter bare det jeg alltid har tenkt: Au papir er tingen for pengesterke folk som ikke klarer hverken lett husarbeid eller å ta seg av egne barn. 

Anonymkode: 18bb2...ffe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Folk flest med au pair har det for å få en billig hushjelp med ukompensert, ubekvem arbeidstid. Den som sier noe annet må være Høyre-politiker 🙂

Anonymkode: cdd9d...c1b

Det er da aldeles ikke billig. 6600 i lommepenger, kost er rundt 3000 i følge sifo, så er det bolig, hvis man regner priser på et kollektiv i Oslo så vil det si rundt 7000. Busskort på rundt 1000. Vil si 18600, for å jobbe 5 timer om dagen. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da aldeles ikke billig. 6600 i lommepenger, kost er rundt 3000 i følge sifo, så er det bolig, hvis man regner priser på et kollektiv i Oslo så vil det si rundt 7000. Busskort på rundt 1000. Vil si 18600, for å jobbe 5 timer om dagen. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Busskort på 1000? Hvor er dette? Og hvem sier at boligene disse damene bor i er verdt 7000/mnd? Uansett: Ville du selv jobbet fem timer dagen i ubekvem arbeidstid - kanskje uten fri i helgene - for 18600 kroner?? Det ville ikke jeg.  Fem timer dagen er en 60-70 prosent stilling. Dette er utnytting. 

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da aldeles ikke billig. 6600 i lommepenger, kost er rundt 3000 i følge sifo, så er det bolig, hvis man regner priser på et kollektiv i Oslo så vil det si rundt 7000. Busskort på rundt 1000. Vil si 18600, for å jobbe 5 timer om dagen. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

At det koster 18600 kr skulle bare mangle! Hva er alternativet, at praktikanten heller skulle ha bodd i et telt?

Anonymkode: a6ac0...d6f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Busskort på 1000? Hvor er dette? Og hvem sier at boligene disse damene bor i er verdt 7000/mnd? Uansett: Ville du selv jobbet fem timer dagen i ubekvem arbeidstid - kanskje uten fri i helgene - for 18600 kroner?? Det ville ikke jeg.  Fem timer dagen er en 60-70 prosent stilling. Dette er utnytting. 

Anonymkode: cdd9d...c1b

Oslo. 770 da, rundet litt oppdrar, men rundet litt ned på matbudsjettet. En frisør som jobber 100% tjener vel ikke mer enn 20 000. Hvorfor skulle ufaglærte få mer betalt? 

Anonymkode: bd8f1...9aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oslo. 770 da, rundet litt oppdrar, men rundet litt ned på matbudsjettet. En frisør som jobber 100% tjener vel ikke mer enn 20 000. Hvorfor skulle ufaglærte få mer betalt? 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Du kan ikke sammenligne dette. Praktikanten er en dere SELV har fått inn fra utlandet da er jammen meg en selvfølge at dere skal stå for kost og losji, annet hadde vært slavearbeid!

Anonymkode: a6ac0...d6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det koster 18600 kr skulle bare mangle! Hva er alternativet, at praktikanten heller skulle ha bodd i et telt?

Anonymkode: a6ac0...d6f

Å leid inn en ung og uerfaren person på timesbetaling, hadde vel ca. Gått opp i opp uten kost og losji.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne dette. Praktikanten er en dere SELV har fått inn fra utlandet da er jammen meg en selvfølge at dere skal stå for kost og losji, annet hadde vært slavearbeid!

Anonymkode: a6ac0...d6f

Ja, selvsagt er det en selvfølgelig at en au pair får dette, men det koster fremdeles penger og er en del an lønnen deres. Derfor er jeg helt uenig i at det er billig arbeidskraft. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste jeg har erfaring med når det kommer til det er en bekjent singel mann som fikk tak i en aupair fra Filippinene for å passe barna, lagde like godt barn med henne og... for han fikk det ingen konsekvenser og hun og barnet ble sendt tilbake til Filippinene fordi hun hadde brutt loven...  sånne menn skulle vært merka rødt i alle system. Spent på hvilken nasjonalitet han henter hjem neste gang...

Anonymkode: 54d16...37a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt er det en selvfølgelig at en au pair får dette, men det koster fremdeles penger og er en del an lønnen deres. Derfor er jeg helt uenig i at det er billig arbeidskraft. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Vaskehjelp skal være registrert og betale skatt. De koster oppunder 1000 kr timen. De som bruker sin filippinske Au Pair som vaskehjelp bryter loven. Synd Jøran Kallmyr klarte å sno seg unna på technicality.

Anonymkode: 23fd5...323

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vaskehjelp skal være registrert og betale skatt. De koster oppunder 1000 kr timen. De som bruker sin filippinske Au Pair som vaskehjelp bryter loven. Synd Jøran Kallmyr klarte å sno seg unna på technicality.

Anonymkode: 23fd5...323

Tull, jeg betaler 370kr timen for min hvite vaskehjelp, hun har eget registrert firma og betaler skatt.

Anonymkode: bd8f1...9aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull, jeg betaler 370kr timen for min hvite vaskehjelp, hun har eget registrert firma og betaler skatt.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Da har hun lurt deg godt. Ingen kan ta 370 hvitt i timen for vask.

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...