Gå til innhold

Dine erfaringer med Au-pair


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Personen som skrev dette er tydelig bare ute etter å provosere. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Ikke umulig, men det er en grunn til at au pair er mye brukt. Om man følger regelverket er det ganske dyrt og man får ikke så mye igjen, dersom man skal være ryddig. De fleste som har au pair tøyer regelverket, i beste fall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, n_97 said:

Ikke umulig, men det er en grunn til at au pair er mye brukt. Om man følger regelverket er det ganske dyrt og man får ikke så mye igjen, dersom man skal være ryddig. De fleste som har au pair tøyer regelverket, i beste fall. 

Du sier jo selv at det er dyrt uten at man får noe igjen for det. Så hvorfor skal folk egentlig ha au pair? 

Anonymkode: 0f18c...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sier jo selv at det er dyrt uten at man får noe igjen for det. Så hvorfor skal folk egentlig ha au pair? 

Anonymkode: 0f18c...ea1

Enig, derfor vi nå har en ordning med leietakerne våre i steden. De lager mat 4 dager i uka mot redusert leie. Det er den beste hjelpen jeg kan få👌🏼 I tillegg til vaskehjelp då redder det oss ut av tidsklemma i hverdagen. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Au-pair opplegget her i Norge er som flere allerede har nevnt, en ren skam. 

Jeg var personlig au-pair selv som ungdom, i England. Var veldig heldig med min først familie som jeg bodde et år hos, da ingen av partene hadde tidligere erfaringer og det var nytt for oss alle. Moren var norsk, og de ville derfor ha en norsk au-pair slik at barnet deres fikk mulighet til å lære språket vårt. Hun var bare et par år gammel, og min primære jobb var altså å være hjemme med denne jenta fra sen morgen til tidlig ettermiddag når foreldrene var på jobb. Husarbeidet jeg stod for var ene og alene knyttet til barnet, altså lage lunsj, rydde opp mat etter oss, holde huset ryddig til resten av familien kom hjem som f.eks leker og slikt (dette gjorde jeg og barnet sammen), sette på en maskin med klær hvis jeg så på det som nødvendig etc. Jeg lagde aldri middag, vasket aldri huset (holdt selvsagt mitt eget rom og bad ryddig og rent), og jeg ble rett og slett behandlet som et familiemedlem. Vi spiste middager sammen, fant på ting sammen, og i helgene når jeg hadde fri så var jeg stort sett ute av huset med egne venner.

Jobben min var altså å erstatte barnehageplass for foreldrene, i tillegg til at jeg ble oppriktig tatt inn som én av dem. Jeg har enda kontakt med familien snart 15 år etter.

Trivdes så godt i England, at jeg prøvde meg hos et par andre familier og det var helt krise i forhold. Da kom jeg til familier som hadde lang erfaring med au-pairer, noe som var svært merkbart mtp at de så på det som billig arbeidskraft. Holdt ut et par uker hos hver av dem. Omtrent 10 % av arbeidsoppgavene mine omhandlet faktisk barna, resten av ren hushjelp/kjøkkenhjelp. Kan tenke meg at det er noe lignende av slik au-pairer blir behandlet i Norge. 
 

Vil også legge til at jeg synes enkelte kommentarer her er helt vemmelige. Voksne mennesker som prøver å krangle seg til at det skulle bare mange alt de skal gjøre husarbeid osv og at de skal være evig takknemlig for den «lønna» de får.. det oser at man ikke er mye til omsorgsfullt menneske som faktisk ønsker en kulturutveksling hvor den primære jobben handler om barnepass. Det er jo det au-pair ordningen i bunn og grunn handler om! 

Anonymkode: a7b32...bc1

Veldig enig med deg

Anonymkode: 0761e...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier jo selv at det er dyrt uten at man får noe igjen for det. Så hvorfor skal folk egentlig ha au pair? 

Anonymkode: 0f18c...ea1

Fordi folk tøyer regelverket, eller regelrett bryter det, sånn at de får en billig hushjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Personen som skrev dette er tydelig bare ute etter å provosere. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Det vet du ingenting om. Dette er faktisk sånn mange ser på au pairer, er det flaut at det kommer ut?

Anonymkode: a6ac0...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye sure miner! 
 

Vi har selv au pair og har kun utelukkende positive ting å si om det! 
 

ifølge loven kan en au pair jobbe inntill 5 timer, 6 dager i uken. 
 

Vår er «on duty» altså mater og leker med yngste barnet ca 3 timer hver dag. 
Hun rydder etter seg og barnet men utelukkende det barnet. 
 

Hun går tur med hunden ved behov men har fei hver eneste kveld og helg. Vi har aldri brukt henne som barnevakt på kveldene eller i helgene.

Vi har hest så hun liker være en del i stallen, ellers er henne ofte med sine egne venner og på språkkurs 3-4 kvelder i uken.

1 dag i uken lager hun middag og 1 dag i uken kjører og henter hun eldste i stallen. Eldste er 15 så klarer seg selv med alt. Men for å unngå mye styr med kollektivt så henter vi henne 3 kvelder i uken. Da henter au parken 1 av de 3.

Vi trengte av Au pair for å få hverdagen opp.

Mannen jobber lange dager, jeg jobber hjemme fra men trenger noen effektive timer hver dag for å få unna Mail og møter.

Dette er 2 året hun er hos oss.

vi dro alle hjem til England å møtte hennes familie ifjor rundt juletider.

Hun skal hjem til sommeren.

 

Anonymkode: a68d7...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vet du ingenting om. Dette er faktisk sånn mange ser på au pairer, er det flaut at det kommer ut?

Anonymkode: a6ac0...d6f

Når personen avslutter med det uthevede der, så er det jo ganske tydelig. Personen har ikke kontroll på hva det koster, og slenger på en «bare digg det».

AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 21.36):

Gjorde alt det "kjedelige". Vasket huset flere ganger i uken, skiftet sengetøy, måkte snø, klipte gress, lagde middag, leverte barna i bhg og skole, hentet dem, satt barnevakt på kvelden mens vi dro ut på jju tdate/trening/tur osv.

Kun 6000 kr i mnd. for å slippe å styre med alt dette? Det er bare digg, det.

Anonymkode: 81433...77d

 

Anonymkode: bd8f1...9aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når personen avslutter med det uthevede der, så er det jo ganske tydelig. Personen har ikke kontroll på hva det koster, og slenger på en «bare digg det».

 

Anonymkode: bd8f1...9aa

Det spiller ingen rolle. Du velger å tro det, men dette er faktisk tilfellet for veldig mange uansett. Det er en grunn til at mange vil avvikle ordningen da den fungerer mot sin hensikt.

Anonymkode: a6ac0...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det vet du ingenting om. Dette er faktisk sånn mange ser på au pairer, er det flaut at det kommer ut?

Anonymkode: a6ac0...d6f

Når vedkommende skrev at det bare kostet 6600 i måneden så avslørte vedkommende at han/hun ikke hadde peiling og aldri har hatt au-pair.

Anonymkode: 2c9cc...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2020 den 20.34):

Hva er dine erfaringer med au-pair? :) gode og dårlige 

Anonymkode: 25897...205

Ikke min erfaring, men naboens. 

Nabofamilien der jeg vokste opp hadde tre barn. Den eldste datteren dro hjemmefra som 18 åring for å jobbe som au-pair i England.

Der jobbet hun hos en familie med kone, mann og tre barn.

Det hele endte med at hun og mannen inngikk et forhold, mannen ble skilt og kona flyttet ut, og au-pairen giftet seg med mannen og ble bonusmor for de tre barna hun hadde vært ansatt for å passe.

Husker de kom på besøk til Norge, og hun hadde med seg hele ungeflokken og mannen for at de skulle få møte foreldrene og søsknene hennes. 

Tipper det er en eks-kone som angret bittert på at hun skaffet seg en ung og lekker au-pair....

 

Anonymkode: 66675...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spiller ingen rolle. Du velger å tro det, men dette er faktisk tilfellet for veldig mange uansett. Det er en grunn til at mange vil avvikle ordningen da den fungerer mot sin hensikt.

Anonymkode: a6ac0...d6f

Hvor mange er "veldig mange"? Hvor stor andel utgjør de av totalt antall au-pairer? Hvilket grunnlag har du for dette?

Anonymkode: 2c9cc...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at langt de fleste au-pairer har det bra men at det er noen svært få som blir grovt utnyttet. Jeg har hatt kontakt med i underkant av 30 stykker og de hadde i all hovedsak hatt det bra. De jeg kjenner er fra Øst-Europa eller Sør-Amerika.

For jentene er dette et viktig skritt for å kunne lære norsk og få innpass i det norske samfunnet. Noen av de hadde høyere utdannelse fra landene de kom fra. Problemet var at de ville aldri fått jobb og adgang til Norge uten norskkunnskapene de fikk gjennom au-pair ordningen. De fleste av disse er fortsatt i Norge og har vanlige jobber her nå. Å være Au-pair er ikke det morsomste de har gjort men den beste muligheten for å komme hit.

Det skaper også en litt mindre skjevhet i kjønnsbalansen. Arbeidsinnvandrere generelt er unge menn. De kan gjerne ta jobber som ikke krever så mye norskkunnskaper. Jenten har ikke helt den samme muligheten. Au-pair ordningen gjør at disse jentene får en mulighet til å komme hit. Hvis man avvikler au-pair-ordningen får vi færre kvinnelige innvandrere, færre filippinske sykepleiere o.s.v.

Hvis man ønsker også kvinnelig innvandring bør man heller skjerpe kontrollen enn avvikle ordningen.

Anonymkode: ce90c...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mitt inntrykk er at langt de fleste au-pairer har det bra men at det er noen svært få som blir grovt utnyttet. Jeg har hatt kontakt med i underkant av 30 stykker og de hadde i all hovedsak hatt det bra. De jeg kjenner er fra Øst-Europa eller Sør-Amerika.

For jentene er dette et viktig skritt for å kunne lære norsk og få innpass i det norske samfunnet. Noen av de hadde høyere utdannelse fra landene de kom fra. Problemet var at de ville aldri fått jobb og adgang til Norge uten norskkunnskapene de fikk gjennom au-pair ordningen. De fleste av disse er fortsatt i Norge og har vanlige jobber her nå. Å være Au-pair er ikke det morsomste de har gjort men den beste muligheten for å komme hit.

Det skaper også en litt mindre skjevhet i kjønnsbalansen. Arbeidsinnvandrere generelt er unge menn. De kan gjerne ta jobber som ikke krever så mye norskkunnskaper. Jenten har ikke helt den samme muligheten. Au-pair ordningen gjør at disse jentene får en mulighet til å komme hit. Hvis man avvikler au-pair-ordningen får vi færre kvinnelige innvandrere, færre filippinske sykepleiere o.s.v.

Hvis man ønsker også kvinnelig innvandring bør man heller skjerpe kontrollen enn avvikle ordningen.

Anonymkode: ce90c...f93

Aupair-ordningen er ikke opprettet for å lage en vei inn til Norge for kvinnelige arbeidsinnvandrere. At noen bruker den slik er en helt annen sak.

 

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...