Gå til innhold

Dine erfaringer med Au-pair


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har hun lurt deg godt. Ingen kan ta 370 hvitt i timen for vask.

Anonymkode: cdd9d...c1b

Nei da, har sjekket henne selv, alt er legit. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker ikke som om au pair-ordningen fungerer spesielt bra i Norge, basert på hva folk i denne tråden tror en au pair skal gjøre.. 

Jeg har vært au pair! Ikke i Norge, men i England. Bodde først hos en familie det ikke fungerte med, jeg var alene med en 5 måneder gammel baby 10 timer hver dag, og moren i huset var (forståelig nok) ikke spesielt begeistret for det. Hun var en meget ubehagelig person, og kjefter mye på både meg og barnets far. I utgangspunktet skulle jeg ikke gjøre husarbeid, men hun lesset mer og mer på meg. Dette er langt ut over normale arbeidstider for en au pair, og de ville heller ikke betale for det. Jeg ble der i ca tre måneder. 
 

I den neste familien, som hadde hatt både barnepiker og au pairer i fleng de siste 10 årene, var det annerledes. Jeg lagde frokost til barna daglig, hentet dem på skolen et par ganger i uken, var med dem og familien etter skoletid og fram til barna var lagt. Lagde middag  og kveldsmat stort sett daglig, og var ansvarlig for å holde kjøkkenet i orden. I tillegg hang jeg opp barnas klær etter vask, og bytta på sengene deres. Var og barnevakt en kveld eller to i uka. Gjennomsnittlig 5 timer pr dag med arbeid, og jeg fikk være med på en del trivelige aktiviteter i helgene hvis jeg ønsket. Kulturutveksling i stor grad, da dette var i en rik familie i et finere strøk i London. Veldig spesielt, men absolutt interessant å ha vært med på. 
 

Au pair kan være veldig bra! Men det er ikke det samme som billig hushjelp fra Filippinene! 

Anonymkode: 81b8a...0ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2020 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Gjorde alt det "kjedelige". Vasket huset flere ganger i uken, skiftet sengetøy, måkte snø, klipte gress, lagde middag, leverte barna i bhg og skole, hentet dem, satt barnevakt på kvelden mens vi dro ut på date/trening/tur osv.

Kun 6000 kr i mnd. for å slippe å styre med alt dette? Det er bare digg, det.

Anonymkode: 81433...77d

Fy deg! 😡

Anonymkode: 80e36...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au-pair opplegget her i Norge er som flere allerede har nevnt, en ren skam. 

Jeg var personlig au-pair selv som ungdom, i England. Var veldig heldig med min først familie som jeg bodde et år hos, da ingen av partene hadde tidligere erfaringer og det var nytt for oss alle. Moren var norsk, og de ville derfor ha en norsk au-pair slik at barnet deres fikk mulighet til å lære språket vårt. Hun var bare et par år gammel, og min primære jobb var altså å være hjemme med denne jenta fra sen morgen til tidlig ettermiddag når foreldrene var på jobb. Husarbeidet jeg stod for var ene og alene knyttet til barnet, altså lage lunsj, rydde opp mat etter oss, holde huset ryddig til resten av familien kom hjem som f.eks leker og slikt (dette gjorde jeg og barnet sammen), sette på en maskin med klær hvis jeg så på det som nødvendig etc. Jeg lagde aldri middag, vasket aldri huset (holdt selvsagt mitt eget rom og bad ryddig og rent), og jeg ble rett og slett behandlet som et familiemedlem. Vi spiste middager sammen, fant på ting sammen, og i helgene når jeg hadde fri så var jeg stort sett ute av huset med egne venner.

Jobben min var altså å erstatte barnehageplass for foreldrene, i tillegg til at jeg ble oppriktig tatt inn som én av dem. Jeg har enda kontakt med familien snart 15 år etter.

Trivdes så godt i England, at jeg prøvde meg hos et par andre familier og det var helt krise i forhold. Da kom jeg til familier som hadde lang erfaring med au-pairer, noe som var svært merkbart mtp at de så på det som billig arbeidskraft. Holdt ut et par uker hos hver av dem. Omtrent 10 % av arbeidsoppgavene mine omhandlet faktisk barna, resten av ren hushjelp/kjøkkenhjelp. Kan tenke meg at det er noe lignende av slik au-pairer blir behandlet i Norge. 
 

Vil også legge til at jeg synes enkelte kommentarer her er helt vemmelige. Voksne mennesker som prøver å krangle seg til at det skulle bare mange alt de skal gjøre husarbeid osv og at de skal være evig takknemlig for den «lønna» de får.. det oser at man ikke er mye til omsorgsfullt menneske som faktisk ønsker en kulturutveksling hvor den primære jobben handler om barnepass. Det er jo det au-pair ordningen i bunn og grunn handler om! 

Anonymkode: a7b32...bc1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2020 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

Gjorde alt det "kjedelige". Vasket huset flere ganger i uken, skiftet sengetøy, måkte snø, klipte gress, lagde middag, leverte barna i bhg og skole, hentet dem, satt barnevakt på kvelden mens vi dro ut på date/trening/tur osv.

Kun 6000 kr i mnd. for å slippe å styre med alt dette? Det er bare digg, det.

Anonymkode: 81433...77d

Det oser provokasjon ut av dette innlegget. Hvis du virkelig hadde hatt en au-pair ville du visst at i tillegg kom kost, losji, månedskort på offentlig kommunikasjon og språkkurs. Da er vi veldig langt over "kun 6000". I tillegg betaler ikke au-pairen skatt.

En annen som skulle sittet igjen med 6000 etter skatt, kost, losji, månedskort og språkkurs måtte hatt en bruttolønn mellom 20 og 30 tusen i måneden.

Anonymkode: 2c9cc...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det oser provokasjon ut av dette innlegget. Hvis du virkelig hadde hatt en au-pair ville du visst at i tillegg kom kost, losji, månedskort på offentlig kommunikasjon og språkkurs. Da er vi veldig langt over "kun 6000". I tillegg betaler ikke au-pairen skatt.

En annen som skulle sittet igjen med 6000 etter skatt, kost, losji, månedskort og språkkurs måtte hatt en bruttolønn mellom 20 og 30 tusen i måneden.

Anonymkode: 2c9cc...12c

Dette! Slutt å si at det er «billig» arbeidskraft, det er ikke billig.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Slutt å si at det er «billig» arbeidskraft, det er ikke billig.

Anonymkode: bd8f1...9aa

Jo det er nettopp det det er.

Anonymkode: a6ac0...d6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det er nettopp det det er.

Anonymkode: a6ac0...d6f

Ja det er billig arbeidskraft men når noen kun snakker om de 6000 så overdriver man voldsomt langt ut i det direkte løgnaktige. Skal man snakke om kostnadene med en au-pair må man minst gange med 2-3 per måned.

Ja au-pair er billig på samme måte som de polske studentene som maler hytta om sommeren eller de øst-europeiske frisørene som klipper deg hos Cutters.

Anonymkode: 2c9cc...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er billig arbeidskraft men når noen kun snakker om de 6000 så overdriver man voldsomt langt ut i det direkte løgnaktige. Skal man snakke om kostnadene med en au-pair må man minst gange med 2-3 per måned.

Ja au-pair er billig på samme måte som de polske studentene som maler hytta om sommeren eller de øst-europeiske frisørene som klipper deg hos Cutters.

Anonymkode: 2c9cc...12c

Og heldigvis har mange også fått øynene opp for de jævlige forholdene mange polske gjestearbeidere lever under i Norge. Særlig sesongarbeiderne.   Men dette gjør ikke auPair-ordningen mer grei.

Selvfølgelig er det ikke gratis å holde seg med hushjelp/tjener. Men det er likevel langt billigere med auPair enn å kjøpe inn disse tjenestene (hvitt) for seg. Hvorfor skulle folk ellers ønske en fillippiner i kjelleren, mener du?

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klager folk over at den enkelte aupairen i det ene innlegget har fått 6000,- i lønn? Den har selv valgt å komme hit, og har med stor sannsynlighet vært klar over lønnsbetingelsene. 

Anonymkode: 5c7a9...a97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tenåring og bodde hjemme, hadde vi en utvekslingsstudent fra USA på min egen alder, hun måtte gjøre litt husarbeid sammen med meg, og lufte hunden:)  hadde det kjempegøy sammen, og ble gode venninner og holder kontakten fortsatt etter så mange år:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (1 time siden):

Da jeg var tenåring og bodde hjemme, hadde vi en utvekslingsstudent fra USA på min egen alder, hun måtte gjøre litt husarbeid sammen med meg, og lufte hunden:)  hadde det kjempegøy sammen, og ble gode venninner og holder kontakten fortsatt etter så mange år:)!

Og hva har det å gjøre med diskusjonen om Aupair?

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor klager folk over at den enkelte aupairen i det ene innlegget har fått 6000,- i lønn? Den har selv valgt å komme hit, og har med stor sannsynlighet vært klar over lønnsbetingelsene. 

Anonymkode: 5c7a9...a97

Så det er greit å utnytte folk som «vil det selv»? 

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På UDI står det følgende til dere kranglefanter: 

Quote

Som au pair kan du øke språkkunnskapene dine og få bedre kjennskap til det norske samfunnet ved å bo hos en norsk familie. Til gjengjeld bidrar du med lettere husarbeid og/eller barnepass for vertsfamilien.  

Quote

Rettigheter og plikter for deg og vertsfamilien din

Formålet med oppholdet ditt i Norge må være kulturutveksling.

Du og vertsfamilien må ha undertegnet UDIs Kontrakt om kulturutveksling mellom au pair og vertsfamilie (pdf, 811 kB).  Minst en av foreldrene i vertsfamilien må ha gjennomført e-læringskurset for vertsfamilier i au pair-saker.

Vertsfamilien skal behandle deg som et familiemedlem (for eksempel har du rett til å spise sammen med familien, være med på utflukter osv.)

Du kan flytte inn hos vertsfamilien din før du har fått innvilget au pair-tillatelse, men du kan ikke begynne å utføre au pair-oppgavene dine før UDI har innvilget deg oppholdstillatelse.

Du skal utføre lettere arbeidsoppgaver som husarbeid, barnepass og pass av kjæledyr (hund, katt osv.) 

Arbeidstiden må normalt ikke være mer enn 5 timer per dag, og maksimalt 30 timer per uke. Du kan ikke arbeide mer enn 30 timer, selv ikke mot ekstra betaling. 

Du skal kunne delta i norskopplæring og fritidsaktiviteter, og oppgavene dine skal ikke komme i veien for at du kan praktisere religionen din.

Vertsfamilien skal betale norskkurs for deg med minimum 8 850 kroner per år.

Du må bo hos vertsfamilien i hele kontraktsperioden og ha eget rom i huset deres. 

Du skal ha fri kost og losji, og minst 5 900 kroner før skatt per måned i lommepenger/lønn. Du har også krav på feriepenger, i samsvar med ferieloven.

Du må skatte til Norge. Lommepenger og fri kost og losji skattes som lønn. Ta kontakt med Skatteetaten for å få skattekort.

Du har krav på ferie i til sammen 25 virkedager hvert kalenderår. Selv om du ikke har vært au pair hele kalenderåret, har du rett til full ferie hvis du begynner hos vertsfamilien senest 30. september. Hvis du begynner etter 30. september, har du rett til 6 virkedager ferie. De samme reglene gjelder hvis du bytter vertsfamilie, så lenge du får en erklæring fra den tidligere familien din på at du ikke har avviklet ferie.

Du har rett til minst én fridag (24 timer) i uken, og minst en slik fridag i måneden skal være søndag. Du har også rett til fri minst én fast ettermiddag hver uke. 

Når du har gyldig oppholdstillatelse som au pair, er du automatisk medlem av folketrygden.

Vertsfamilien skal sørge for at du får tatt den obligatoriske tuberkulosetesten med en gang du kommer til Norge.

Vertsfamilien skal dekke de nødvendige reisekostnadene dine i forbindelse med hjemreisen din. Dette gjelder ikke hvis du blir igjen i Norge etter at au pair-oppholdet er ferdig, eller du vil reise til et annen land enn hjemlandet ditt. 

Vertsfamilien skal betale forsikring for deg som dekker hjemreise/hjemsendelse hvis du skulle bli syk, skadet eller dø.

Europarådets avtale fastslår at au pair verken tilhører kategorien studenter eller arbeidstakere, men en spesiell kategori som har fellestrekk med begge disse kategoriene. Formålet med ordningen er kulturutveksling. Au pairen skal opparbeide seg kunnskap om mottakerlandet. Au pair-oppholdet skal ikke primært omfatte arbeid, men ha et utdanningsmessig og et kulturelt formål. Dette skal ivaretas ved at au pairen bor og arbeider i en vertsfamilie som benytter norsk språk i dagliglivet og har god kunnskap om det norske samfunnet. Videre skal au pairens arbeidsdag være begrenset, og au pairen skal gis mulighet til å delta på norskopplæring og i fritidsaktiviteter. Au pairen skal ikke være en hushjelp eller dagmamma.

Anonymkode: a44b2...3a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva har det å gjøre med diskusjonen om Aupair?

Anonymkode: cdd9d...c1b

At folk flest oppfører seg fint. Og så har du noen unntak som ikke gjør det.

Det gjelder både utvekslingsstudenter, Au-Pairs, vaskehjelp, polske arbeidere, og mer. 

Alle jeg kjenner som har Au Pair har så langt jeg ser høy moral og integritet, og respekterer ordningen. Noe jeg også får bekreftet når jeg er på besøk hos dem, snakker med au pairen, ser hun føler seg som en del av familien, og basert på hva mine bekjente forteller om forholdet og oppgavene. 

Anonymkode: 871a7...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At folk flest oppfører seg fint. Og så har du noen unntak som ikke gjør det.

Det gjelder både utvekslingsstudenter, Au-Pairs, vaskehjelp, polske arbeidere, og mer. 

Alle jeg kjenner som har Au Pair har så langt jeg ser høy moral og integritet, og respekterer ordningen. Noe jeg også får bekreftet når jeg er på besøk hos dem, snakker med au pairen, ser hun føler seg som en del av familien, og basert på hva mine bekjente forteller om forholdet og oppgavene. 

Anonymkode: 871a7...d33

Og alle disse vennene dine, er de veldig interessert i filippinsk kultur?

Anonymkode: cdd9d...c1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At folk flest oppfører seg fint. Og så har du noen unntak som ikke gjør det.

Det gjelder både utvekslingsstudenter, Au-Pairs, vaskehjelp, polske arbeidere, og mer. 

Alle jeg kjenner som har Au Pair har så langt jeg ser høy moral og integritet, og respekterer ordningen. Noe jeg også får bekreftet når jeg er på besøk hos dem, snakker med au pairen, ser hun føler seg som en del av familien, og basert på hva mine bekjente forteller om forholdet og oppgavene. 

Anonymkode: 871a7...d33

Hvor mange kjenner du egentlig? Jeg har nemlig sett og hørt noe helt annet. Mange av au pairene blir behandlet som en billig tjenesteperson.

Anonymkode: a6ac0...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange kjenner du egentlig? Jeg har nemlig sett og hørt noe helt annet. Mange av au pairene blir behandlet som en billig tjenesteperson.

Anonymkode: a6ac0...d6f

Nære venner og kollegaer. Ca 5 stk som har Au Pair. 

Så er jo tett på, og ser hvordan ting er. Og har ikke inntrykk av annet enn at det er veldig ordentlig. Om vi har venninnekveld eller er på besøk setter de seg gjerne ned sammen med oss, og de deler villig om egen familie og kultur, og erfaringer i Norge. Alle har vaskehjelp i tillegg. Det er rett og slett personer som trenger litt hjelp når ditt møte slutter kl 18 og mannens kveldsvakt begynner kl 17. 

Du illustrerer jo det jeg påstår her inne. Mange har "sett og hørt", fordi media trekker frem skrekkhistoriene. Men hvor mange av dere som påstår dette er nær venninne med en som har au pair, eller har selv snakket med en au pair? 

 

Anonymkode: 871a7...d33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2020 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

Gjorde alt det "kjedelige". Vasket huset flere ganger i uken, skiftet sengetøy, måkte snø, klipte gress, lagde middag, leverte barna i bhg og skole, hentet dem, satt barnevakt på kvelden mens vi dro ut på date/trening/tur osv.

Anonymkode: 81433...77d

Vaske huset: antar her at det innebærer å rydde først, støvsuge, vaske og tørke over der det trengs. Tar fort 2.5 timer og mer om huset var stort. Og dette gjorde hun flere ganger i uken? 

Lagde middag: ca 1 time, om det var fra bunnen av (regner med det) 

Leverte og hentet barna: 1 time om dagen. 

Satt barnevakt mens dere var ute: 3-5 timer, avhengig av hva dere skulle. Hvor ofte gjorde hun dette? 3-4 dager i uken?

Måke snø: ca 1 time, avhengig av hvor stort område. Svært tung jobb for en liten jente fra Filippinene, om dere ikke hadde snøfreser. 

Klippe gress: ca 1 time, håper det var elektrisk klipper eller så er det også en tung jobb. 

Skiftet sengetøy: kan fort bli en time, om det var på alle soverom. 

Dere brukte den au pairen godt, hun må må ha hatt mye å henge fingrene i. I tillegg var det sikkert enda mer. Handlet hun maten? Tok hun av klesvasken? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

n_97 skrev (1 minutt siden):

Vaske huset: antar her at det innebærer å rydde først, støvsuge, vaske og tørke over der det trengs. Tar fort 2.5 timer og mer om huset var stort. Og dette gjorde hun flere ganger i uken? 

Lagde middag: ca 1 time, om det var fra bunnen av (regner med det) 

Leverte og hentet barna: 1 time om dagen. 

Satt barnevakt mens dere var ute: 3-5 timer, avhengig av hva dere skulle. Hvor ofte gjorde hun dette? 3-4 dager i uken?

Måke snø: ca 1 time, avhengig av hvor stort område. Svært tung jobb for en liten jente fra Filippinene, om dere ikke hadde snøfreser. 

Klippe gress: ca 1 time, håper det var elektrisk klipper eller så er det også en tung jobb. 

Skiftet sengetøy: kan fort bli en time, om det var på alle soverom. 

Dere brukte den au pairen godt, hun må må ha hatt mye å henge fingrene i. I tillegg var det sikkert enda mer. Handlet hun maten? Tok hun av klesvasken? 

Personen som skrev dette er tydelig bare ute etter å provosere. 

Anonymkode: bd8f1...9aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...