Gå til innhold

Hvorfor blinker du ikke i rundkjøringen ?


Gjest Giftmann30

Anbefalte innlegg

blinker 99% av tiden.,

 

Men er jeg alene i rundkjøringen og ikke ser noen i det hele tatt på lang avstand så dropper jeg det. Men normalt sett så gjør jeg det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Maleficenta skrev:

Ok men om man skal av tredje avkjørsel som blir venstre for meg så er det likevel greit å blinke til den retningen. Noen rundkjøringer er så små at det ikke er mulighet for å plassere seg i ulike felt for hvilken retning man skal, så da tror gjerne dem som kommer i mot, som ikke blinker, skal rett fram, altså i andre avkjørsel og da kan det jo bli kollisjon

Det er ganske dumt å anta noe som helst i rundkjøringer. I linken nedenfor ser du et eksempel på hvor dumt det er å anta at de som IKKE blinker skal rett frem. Du vil sikkert si at "hadde alle venstreblinket ville det ikke vært noe problem", men det vet du like godt som meg at aldri vil skje.

https://www.ung.no/oss/lovbrudd/431616.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bamse20 skrev:

blinker 99% av tiden.,

 

Men er jeg alene i rundkjøringen og ikke ser noen i det hele tatt på lang avstand så dropper jeg det. Men normalt sett så gjør jeg det hele tiden.

Ikke pålagt å blinke om det ikke er noen som har nytte av det, men uansett kanskje greit å gjøre det så det blir en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Smartassen skrev:

Det er ganske dumt å anta noe som helst i rundkjøringer. I linken nedenfor ser du et eksempel på hvor dumt det er å anta at de som IKKE blinker skal rett frem. Du vil sikkert si at "hadde alle venstreblinket ville det ikke vært noe problem", men det vet du like godt som meg at aldri vil skje.

https://www.ung.no/oss/lovbrudd/431616.html

Men da må man jo stoppe da fordi man ikke vet om bilen imot skal rett frem eller svinge over så du kjører rett i dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig sterkt inntrykk av hva slags folk som ikke blinker i rundkjøringer. De er egoistiske, lite intelligente, stemmer FrP, kjøper julebrus i september og vil ikke ha flyktninger i badevannet. 

Dette er selvsagt fordommer, men jeg tror faktisk man ved hjelp av vitenskapelig metode vil kunne finne ganske sterke korrelasjoner her. 

Anonymkode: cbca9...fa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker konsekvent blinklys, blinker både inn, ut og når jeg skifter felt i en rundkjøring.

De som ikke bruker blinklys er muligens litt "korte" i hodet eller egoister som ikke skjønner hvorfor det er så viktig å gi riktige signaler i trafikken. Er man litt kort eller litt tilbakestående så kan det å bruke blinklys være overbelastende. 

Anonymkode: aff73...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blinker inn og ut jeg også. Jeg vil være en synlig medtraffikkant i trafikken.
Det er irriterende at noen tror at så lenge de selv vet hvor de skal, så holdet det. :angry:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Maleficenta skrev:

Men da må man jo stoppe da fordi man ikke vet om bilen imot skal rett frem eller svinge over så du kjører rett i dem. 

Som sagt, du kan IKKE anta noe som helst i rundkjøringer. Er et kjøretøy inne i rundkjøringen før deg har du vikeplikt for det, uansett om de blinker eller ikke. Den store feilen man gjør i Norge er at de bygger for små rundkjøringer. I noen rundkjøringer er sentraløya bare en hvitmalt liten flekk. Norge burde lære litt av Danmark, der er rundkjøringene større. Les også denne danske artikkelen, hvor de lager sentraløya så høy at de ikke ser biler på andre siden. Liten vits å venstreblinke der.

https://www.veier24.no/artikler/derfor-bygges-danske-rundkjoringer-sa-hoye-at-man-ikke-kan-se-over-dem/466975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et veldig sterkt inntrykk av hva slags folk som ikke blinker i rundkjøringer. De er egoistiske, lite intelligente, stemmer FrP, kjøper julebrus i september og vil ikke ha flyktninger i badevannet. 

Dette er selvsagt fordommer, men jeg tror faktisk man ved hjelp av vitenskapelig metode vil kunne finne ganske sterke korrelasjoner her. 

Anonymkode: cbca9...fa7

Mitt inntrykk er at det stort sett bare er de som stemmer AP som ikke blinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smartassen skrev:

Mitt inntrykk er at det stort sett bare er de som stemmer AP som ikke blinker.

Feil. Det er omtrent uten unntak, de store og dyre bilene som ikke blinker, og de stemmer ikke på AP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tdm900 skrev:

Feil. Det er omtrent uten unntak, de store og dyre bilene som ikke blinker, og de stemmer ikke på AP.

Nei, du tar nok feil. De som stemmer AP er gjerne en del dummere enn Frp velgere, og skjønner ikke hvordan man skal blinke i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om du tok lappen i 86 eller 2019, det er likevel anbefalt at man blinker seg inn i rundkjøringen og påbudt å blinke seg ut! Alle har ansvar for å holde seg oppdatert på nye regler og anbefalinger i trafikken. 
 

Tørr ikke stole på plasseringen til folk i det hele tatt. Legger seg til venstre, kjører ut til høyre og tuter på alle som må bråbremse på grunn av deg🙄🙄 blir gal av sånne folk. 

Anonymkode: e6782...4ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tdm900 skrev:

Feil. Det er omtrent uten unntak, de store og dyre bilene som ikke blinker, og de stemmer ikke på AP.

Er mange som ikke blinker uansett bil de kjører. Busser er verst. De som kjører buss tror de eier vegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle om du tok lappen i 86 eller 2019, det er likevel anbefalt at man blinker seg inn i rundkjøringen og påbudt å blinke seg ut! Alle har ansvar for å holde seg oppdatert på nye regler og anbefalinger i trafikken. 
 

Tørr ikke stole på plasseringen til folk i det hele tatt. Legger seg til venstre, kjører ut til høyre og tuter på alle som må bråbremse på grunn av deg🙄🙄 blir gal av sånne folk. 

Anonymkode: e6782...4ea

Har ikke kommet nye regler angående blinking. Trafikkreglenes paragraf 14 (signal og tegn), som ikke er endret siden 1987 lyder slik:

§ 14.Signal og tegn

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

3. Fører av utrykningskjøretøy som krever fri veg, skal varsle med blinkende blått lys. Særskilt lydsignal kan nyttes i tillegg, men bare når det er nødvendig.

Når det er nødvendig for å hindre fare skal fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende og som fraviker vegtrafikkbestemmelse, varsle med blinkende gult lys.

4. Denne paragraf gjelder så langt den passer også for fører av sporvogn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er mange som ikke blinker uansett bil de kjører. Busser er verst. De som kjører buss tror de eier vegen

Enig med deg, bussjåfører tror svært ofte de har mer rettigheter en andre. Man skal riktignok vike for buss når de kjører ut fra holdeplass hvis hastigheten er 60 eller lavere, bortsett fra det gjelder trafikkreglene for de også. De som synder mest her i landet er nok de som kjører vogntog. De har ikke lov til å kjøre over 80, men absolutt alle holder konstant 90 på motorveien (de har fartsperre på 90).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Smartassen skrev:

Enig med deg, bussjåfører tror svært ofte de har mer rettigheter en andre. Man skal riktignok vike for buss når de kjører ut fra holdeplass hvis hastigheten er 60 eller lavere, bortsett fra det gjelder trafikkreglene for de også. De som synder mest her i landet er nok de som kjører vogntog. De har ikke lov til å kjøre over 80, men absolutt alle holder konstant 90 på motorveien (de har fartsperre på 90).

Ja ut fra holdeplass er jo en ting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Smartassen skrev:

Nei, du tar nok feil. De som stemmer AP er gjerne en del dummere enn Frp velgere, og skjønner ikke hvordan man skal blinke i rundkjøringer.

Nei, DU tar nok feil. Det er ingenting som tyder på at FrP-ere er spesielt smarte. 

Å blinke i rundkjøring har nok dessuten mer med egoisme enn lav intelligens å gjøre, og egoistene finner du kok definitivt mange flere av i FrP enn på venstresida. 

Anonymkode: cbca9...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, DU tar nok feil. Det er ingenting som tyder på at FrP-ere er spesielt smarte. 

Å blinke i rundkjøring har nok dessuten mer med egoisme enn lav intelligens å gjøre, og egoistene finner du kok definitivt mange flere av i FrP enn på venstresida. 

Anonymkode: cbca9...fa7

Tull! De som stemmer AP, SV, RØDT er utvilsomt hjernedøde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smartassen skrev:

Tull! De som stemmer AP, SV, RØDT er utvilsomt hjernedøde!

Synd det ikke finnes forskning på dette, da. 

Det er nok uansett egoisme fremfor intelligens som avgjør tilbøyeligheten til å blinke i rundkjøringer, og akkurat det finnes det mye mer av på høyresiden. 

Anonymkode: cbca9...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...