Gå til innhold

Hvorfor blinker du ikke i rundkjøringen ?


Gjest Giftmann30

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen blinker aldri i rundkjøring og glemmer det ofte ellers også. Han er også usikker ved feltskifte. Han får sjelden med seg om han er på forkjørsvei eller ikke, og skaper ofte ubehagelige situasjoner når høyreregelen gjelder. Han evner heller ikke å holde seg tett på bilen foran, eller utnytte luker.

Han har vokst opp på en liten plass, og aldri fått mengdetrening i dette.

De ytterst få gangene jeg sitter på med han må jeg bite meg i tunga og sitte på hendene for å ikke korrigere og kjefte i ett. 

Og dere som påstår at blinking ikke har effekt - dere har virkelig aldri kjørt i storby i rushtrafikk. Akkurat i morgenrushet vil du erfare at 90% av bilene faktisk blinker til høyre, for alle som kjører akkurat da er vant med å kjøre på en måte som gjør at det flyter raskest mulig. 

Anonymkode: 3214b...ccc

Lurte litt på om det var jeg som hadde skrevet dette, for det er akkurat likt hos oss. Han tok lappen på bygda, jeg i en mellomstor by. Han har aldri bodd i by, jeg har hatt noen år i Bergen. Så vi fordeler kjøringen slik at han kjører på landeveien og jeg tar meg av bykjøring.

Men jeg har oppdaget noe merkelig i det siste: folk som skal rett fram i rundkjøringer legger seg i høyre felt og blinker til venstre når de kjører inn i rundkjøringen??? Jeg trodde først det var en som ikke hadde helt kontroll på blinking ennå, men så oppdaget jeg at det var flere som gjorde det samme. Er det en ny regel som jeg har gått glipp av?

Anonymkode: c0108...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Det fungerer nok for noen fåtallige ja, men om man følger litt med i trafikken så ser man hvor bilene etter 99,9% sannsynlighet skal

Det stemmer i store rundkjøringer med flere felt, men i de små rundkjøringene her jeg bor stemmer det overhode ikke. Det er helt umulig å vite hvor bilene skal.

Anonymkode: 4f5a2...a82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke miljovennlig å blinke.

Å blinke bruker strøm så bateriet må lades så bilen bruker mer drivstoff ergo ikje bra .

Anonymkode: e12d5...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 86. Vi lærte at vi skulle blinke oss ut av rundkjøringer (altså til høyre), men aldri inn i rundkjøringen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Blinker nesten aldri, jeg følger med på bilene og ser om jeg har stor nok luke til å kjøre. Har funnet ut at å blinke ikke hjelper, de gangene jeg har blinket i rundkjøringer og kryss står fremdeles bilene og venter til jeg har svingt, og da er eædet for sent før nestemann kommer

Hvis du opplever at det ikke hjelper å blinke, er det nok noe riv ruskende galt ved kjøringen din ellers. Tipper du blinker altfor sent, evt. at du senker farten så sent at de du blinker for ikke tør stole på blinklyset ditt. Evt. at det er annen trafikk de må se an før de kjører, men du har så snever oppmerksomhet at du ikke evner se / forstå det.

Men du uttaler deg jo forøvrig som en verdensmester så skjønner at dette er nytteløst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blinker aldri. Driter i om andre må vente lenger.

Anonymkode: 1e1fe...635

Kult ass! Jeg driter også i om du må vente lenger! Ekke så greit når finga våre er for korte til å rekke bort til blinklyshendelen😢

Anonymkode: a22e3...5d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Linazer skrev:

Jeg tok lappen i 86. Vi lærte at vi skulle blinke oss ut av rundkjøringer (altså til høyre), men aldri inn i rundkjøringen. 

Lappen i 2005 og samme her. Skal jeg ta av til høyre på første avkjøring i rundekjøringen blinker jeg, men ikke om jeg skal runde hele til venstre, da legger jeg meg rett på vei inn for å vise dette. 

Anonymkode: 41071...21d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 85, og klarer helt fint både å plassere meg, og bruke blinklys i rundkjøring. Både til høyre, venstre og rett frem. Så alder er ingen hinder for å følge lover og regler i trafikken. Blinker heller en gang for mye, enn en for lite. Er så liten ting, som kan bety veldig mye. 

Kanskje jeg bare er for snill og hyggelig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Giftmann30 skrev:

Hvorfor blinker du ikke?

Glemt å fylle blinker-fluid? 
 

Samt at visse bilmodeller vel er kjent for å ha blinklys som ekstrautstyr.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har oppdaget noe merkelig i det siste: folk som skal rett fram i rundkjøringer legger seg i høyre felt og blinker til venstre når de kjører inn i rundkjøringen??? Jeg trodde først det var en som ikke hadde helt kontroll på blinking ennå, men så oppdaget jeg at det var flere som gjorde det samme. Er det en ny regel som jeg har gått glipp av?

Anonymkode: c0108...b5e

Vet ikke helt om det er det samme du tenker på, men vi har en rundkjøring i nabolaget der det er kutyme å kjøre forbi køen inn mot rindkjøringen mens du blinker til venstre, fordi 95% av bilene skal til høyre og der er det kø, men folk flytter seg for å gi plass til de som skal til venstre. Det er vel ingen regel, men "alle" gjør det, det har nok bare blitt sånn pga trafikkmønsteret.

Ellers vil jeg si at det som skaper mest problemer i rundkjøringer her i Oslo, er a) at folk ikke ser langt nok frem når de kjører, og ender opp med å sperre for andre, og b) er for defensive når de skal inn i rundkjøringen. Skal du vente på 100% fri bane på Carl Berner, kan du vente lenge (til frustrasjon for alle bilene bak deg). Manglende blinking ved feltskifte i rundkjøringer irriterer også, men akkurat det å blinke seg ut av rundkjøringen blir jo ofte smør på flesk så lenge du er riktig plassert.

Anonymkode: 64872...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Linazer skrev:

Jeg tok lappen i 86. Vi lærte at vi skulle blinke oss ut av rundkjøringer (altså til høyre), men aldri inn i rundkjøringen. 

Det samme lærte jeg (tok lappen i -88). 

Men da barna mine kjørte opp for noen år siden lærte de at anbefalingene nå er å blinke seg inn også, i tillegg til ut, og siden jeg øvelseskjørte med dem ble det til at jeg også begynte å gjøre det.

Men fremdeles mener jeg at riktig plassering og å blinke seg ut av rundkjøringen er viktigere enn å blinke seg inn.
Det er sjeldent at jeg ser venstre blinklys på biler som kommer fra venstre før de er like foran meg (vinkelen eller "midtrabatten" forhindrer ofte sikt), men plasseringen og hvor de kjører ser jeg.

Anonymkode: 580bc...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men jeg har oppdaget noe merkelig i det siste: folk som skal rett fram i rundkjøringer legger seg i høyre felt og blinker til venstre når de kjører inn i rundkjøringen??? Jeg trodde først det var en som ikke hadde helt kontroll på blinking ennå, men så oppdaget jeg at det var flere som gjorde det samme. Er det en ny regel som jeg har gått glipp av?

Anonymkode: c0108...b5e

Jeg tok lappen i 2013 - lærte at man skal ligge helt til høyre i rundkjøringen om man skal rett frem (om det er minst tre avkjøringer vel og merke og skiltingen ikke sier noe annet) men man blinker i så fall kun ut (altså begynner man i så fall normalt å blinke rett etter at man har passert den første avkjøringengen).

Om man skal til høyre ligger man til høyre og blinker til høyre hele veien. Helt til venstre om du skal til venstre - blinke til venstre til du har passert siste avkjøringengen før du skal ut (da bytter du til å blinke ut til høyre).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Imsen said:

Jeg tok lappen i 2013 - lærte at man skal ligge helt til høyre i rundkjøringen om man skal rett frem (om det er minst tre avkjøringer vel og merke og skiltingen ikke sier noe annet) men man blinker i så fall kun ut (altså begynner man i så fall normalt å blinke rett etter at man har passert den første avkjøringengen).

Om man skal til høyre ligger man til høyre og blinker til høyre hele veien. Helt til venstre om du skal til venstre - blinke til venstre til du har passert siste avkjøringengen før du skal ut (da bytter du til å blinke ut til høyre).

NB! Kjørelærern påpekte at det er påbudt å blinke ut, og anbefalt å blinke inn (i tillegg til å plassere seg riktig) for beste mulig trafikkflyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge driter jeg stort sett å blinke i rundkjøringer. Da de fleste rundkjøringer her på berget er så små at du er ute av rundkjøringen før du rekker å si blinklys. 
Har derimot bodd utenlands i større millionbyer. Her snakker vi store rundkjøringer med 4-5 felter, store som fotballbaner og lyssignal midt i rundkjøringen. Der brukte jeg blinklys flittig. 

Anonymkode: 35c40...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt ærlig? 

Fordi jeg er skikkelig dust! Blitt en dum uvane å ikke blinke, og glemmer det derfor. Holder på å avvenne meg uvanen nå da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke miljovennlig å blinke.

Å blinke bruker strøm så bateriet må lades så bilen bruker mer drivstoff ergo ikje bra .

Anonymkode: e12d5...e5c

Og om det går noen liv tapt pga. evneveik atferd i trafikken er vel ikke så nøye ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sparer på lyspæra. Vil ikke bruke de opp for fort.

Anonymkode: 55198...b74

OG blinklysoljen! DEN er så dyr. 

Anonymkode: e3d87...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer det ikke. Hver gang jeg glemte å bruke blinklys da jeg hadde kjøretimer sa kjørelæreren: strykgrunn! 😊 Så det sitter rimelig spikra! Vel , jo en gang glemte jeg å bruke blinklys. Jeg skulle til venstre i et kryss og lurte på hvorfor en person på motsatt side av veien nølte så fælt når han hadde forkjørsrett. Ja men hmm..hvorfor kjører du ikke da tenkte jeg om den andre bilen.  Vi sneglet oss tilslutt forsiktig forbi hverandre og etterpå oppdaget jeg at jeg ikke hadde på blinklys. Jeg var veldig flau og det hjalp ikke akkurat at jeg kjørte en svær  Audi 🙈

Anonymkode: e032a...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...