Gå til innhold

Hvorfor blinker du ikke i rundkjøringen ?


Gjest Giftmann30

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Giftmann30 skrev:

Hvorfor blinker du ikke? Vi blir stående å vente når vi kunne kjørt, det blir kø! Unødvendig stopp , dårlig for miljøet! 
 

hvorfor orker du ikke å hjelpe andre frem? 
Trafikken er lagsport ! Iallfall om du vil ha en effektiv flyt. 

kan du forklare meg reglene?

Anonymkode: f43c3...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blinker aldri. Driter i om andre må vente lenger.

Anonymkode: 1e1fe...635

Er det like gøy når du er han som venter?

Anonymkode: b0d5b...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan du forklare meg reglene?

Anonymkode: f43c3...e23

Nei. Lever inn førerkortet om du ikke kan trafikk regler, jeg skal ha betalt for voksen opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som ikke stoler på de som blinker? Blinker selv altså, men jeg har hatt såpass mange nesten-episoder hvor andre har handlet stikk i strid med signal 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blinker alltid til høyre. Men glemmer ofte å blinke til venstre, sikkert fordi de reglene er relativt nye i forhold til når jeg tok lappen, så fortsatt ikke automatikk i det for meg.Men gjør det når jeg husker det:)

Anonymkode: dc758...a02

Det har vært slik i 20 år. Skjerpings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier å tenke at det er 2 personer som ikke blinker

1. De som ikke er flinke nok sjåfører.

De har ikke "overskuddet" av kapasitet til å både observere rundt seg, gasse, bremse, (clutche, gire) og blinke. Jeg husker selv fra da jeg lærte å kjøre - skjer det for mye på en gang så utelater man det minst viktige (det er viktigere å svinge bilen ut der man skal enn å blinke).

 

2. Egoister

 De gidder ikke - man blinker stort sett ikke for sin egen del, men for andres del (untaket er nå man skal vise at man skal inn et sted og har behov for at andre slipper en inn).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dere som påstår at blinking ikke har effekt - dere har virkelig aldri kjørt i storby i rushtrafikk. Akkurat i morgenrushet vil du erfare at 90% av bilene faktisk blinker til høyre, for alle som kjører akkurat da er vant med å kjøre på en måte som gjør at det flyter raskest mulig. 

Amen. Veldig tydelig når noen som ikke er vant med det har forvillet seg inn i rushtrafikken i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lappen i 2005 og samme her. Skal jeg ta av til høyre på første avkjøring i rundekjøringen blinker jeg, men ikke om jeg skal runde hele til venstre, da legger jeg meg rett på vei inn for å vise dette. 

Anonymkode: 41071...21d

Dette kan jo ikke stemme. Jeg tok kjøretimer i 2005 og lærte at man skal blinke inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AllahBallah skrev:

Hvis du opplever at det ikke hjelper å blinke, er det nok noe riv ruskende galt ved kjøringen din ellers. Tipper du blinker altfor sent, evt. at du senker farten så sent at de du blinker for ikke tør stole på blinklyset ditt. Evt. at det er annen trafikk de må se an før de kjører, men du har så snever oppmerksomhet at du ikke evner se / forstå det.

Men du uttaler deg jo forøvrig som en verdensmester så skjønner at dette er nytteløst.

Blinket tidlig alle gangene jeg har gjort det og har kjørt normalt, man kjører ikke i 15 i en rundkjøring når det er 50 og 60 sone. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Giftmann30 skrev:

Hvorfor blinker du ikke? Vi blir stående å vente når vi kunne kjørt, det blir kø! Unødvendig stopp , dårlig for miljøet! 
 

hvorfor orker du ikke å hjelpe andre frem? 
Trafikken er lagsport ! Iallfall om du vil ha en effektiv flyt. 

Enig med deg sykt irriterende. Kan også føre til livsfarlige situasjoner. Har hendt at jeg nesten kjørte i en ganske stor bil som skulle til venstre oppdaget jeg. Jeg trodde han var på vei rett fram da han ikke blinka eller noe men neida plutselig svinger den inn til venstre i rundkjøringen rett foran meg. Kjempeekkelt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Giftmann30 skrev:

Ikke alltid, for en del er plassert feil også, derfor man venter på ydelig indikasjon, står jo at man skal tilpasse fart- plassere seg riktig samt gi tydelig tegn, likevel ser det ut som en del bare vimser rundt.

At folk ligger feil har du helt rett i, men om de gjør det og kolliderer får de skylden, ikke du. Jeg har vært i så mye som 3 kollisjoner i rundkjøringer, ingen av de var min skyld. 

Rundkjøringer er noe mange aldri vil lære seg, så dette blinklyset tror jeg bare gjør det enda verre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Galdhøpiggen skrev:

At folk ligger feil har du helt rett i, men om de gjør det og kolliderer får de skylden, ikke du. Jeg har vært i så mye som 3 kollisjoner i rundkjøringer, ingen av de var min skyld. 

Rundkjøringer er noe mange aldri vil lære seg, så dette blinklyset tror jeg bare gjør det enda verre

Greit nok at det er deres feil, men det hjelper jo ikke den som kanskje blir skadet pga deres feil. Kanskje det er en som kjører scooter. De er jo veldig sårbare trafikanter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Skiftenøkkel skrev:

Bare jeg som ikke stoler på de som blinker? Blinker selv altså, men jeg har hatt såpass mange nesten-episoder hvor andre har handlet stikk i strid med signal 

Vært et par slike i det siste, de legger seg helt feil og blinker helt feil. Godt å vite at bremsene fungerer i hvert fall. 

-

Blinker når det er andre i rundkjøringen, blinker meg inn når det er trafikk som til vanlig skal rett igjennom rundkjøringen. Blinker fordi a) det er slik jeg har blitt opplært og b) at jeg ikke skal få en bil inn i siden fordi han i den andre ikke evnet å se plasseringen min (har en far som er sensor, det med plassering ble banket inn i det jeg satte meg bak rattet for første gang). Er det helt helt tomt og jeg er alene på veien så kan det hende jeg dropper blinklyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99

Jeg glemmer det av og til. 😅 
Hvis det ikke er biler rundt så blinker jeg ikke, orker ikke
blinke i en rundkjøring uten biler rundt eller bak meg liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både blinklysolje og sleggefett er utrolig dyre greier, må spares på!

Anonymkode: 0ad79...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Smiley99 said:

Jeg glemmer det av og til. 😅 
Hvis det ikke er biler rundt så blinker jeg ikke, orker ikke
blinke i en rundkjøring uten biler rundt eller bak meg liksom.

Ja, haha, det er så ufattelig slitsomt! Forstår godt at du ikke orker det der.

Anonymkode: 0ad79...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Greit nok at det er deres feil, men det hjelper jo ikke den som kanskje blir skadet pga deres feil. Kanskje det er en som kjører scooter. De er jo veldig sårbare trafikanter. 

Det er snakk om så lave hastigheter, så skal mye til å bli veldig skadet ved kollisjoner i rundkjøring uansett fremkomstmiddel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Galdhøpiggen skrev:

Det er snakk om så lave hastigheter, så skal mye til å bli veldig skadet ved kollisjoner i rundkjøring uansett fremkomstmiddel

Kanskje ikke alvorlig, men en scooter kan velte 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurte litt på om det var jeg som hadde skrevet dette, for det er akkurat likt hos oss. Han tok lappen på bygda, jeg i en mellomstor by. Han har aldri bodd i by, jeg har hatt noen år i Bergen. Så vi fordeler kjøringen slik at han kjører på landeveien og jeg tar meg av bykjøring.

Men jeg har oppdaget noe merkelig i det siste: folk som skal rett fram i rundkjøringer legger seg i høyre felt og blinker til venstre når de kjører inn i rundkjøringen??? Jeg trodde først det var en som ikke hadde helt kontroll på blinking ennå, men så oppdaget jeg at det var flere som gjorde det samme. Er det en ny regel som jeg har gått glipp av?

Anonymkode: c0108...b5e

Det kommer an på rundkjøringen. I en "vanlig" rundkjøring er det irriterende og forvirrende, men i rundkjøringen på Nyborg ved Gullgruven , er det oppklarende hvis jeg kan bruke det ordet.
Hvis de som kommer fra Åsamyrene , ikea siden,  blinker når de skal både til høyre og venstre så hjelper det de som står og skal ut fra Liamyrene .
Noe av det samme skjer i Vågsbotn også, pga utformingen på rundkjøringen.

Anonymkode: 00b5e...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...