Gå til innhold

Hvorfor blinker du ikke i rundkjøringen ?


Gjest Giftmann30

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kanskje ikke alvorlig, men en scooter kan velte 

Ja, den kan det, men om den velter er den så lett så den gjør liten skade, og har føreren hjelm og annet verneutstyr går det fint. Da lærer vedkommende på den harde måten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, CrystalGold skrev:

Som en annen sa, det å blinke i rundkjøringen er en nyere ting som har kommet de siste årene, foreldrene mine er også ganske dårlige på det.

Nyere ting? Har hatt lappen i over 12 år, og lærte å blinke meg både inn og ut av rundkjøring. Foreldrene mine gjør det også. Man kan lære seg nytt.

Anonymkode: f29ab...d8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, CrystalGold said:

Som en annen sa, det å blinke i rundkjøringen er en nyere ting som har kommet de siste årene, foreldrene mine er også ganske dårlige på det.

Hva legger du i nyere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen i 2000 og ble drillet av kjørelærer på å også blinke meg inn i rundkjøringen. Kjørelæreren min var bussjåfør på deltid og opptatt av at jeg skulle tenke på hva jeg kunne gjøre for å bidra til bedre trafikkflyt. Det er en nyttig opplysning om hvor du skal til de rundt, så hvorfor ikke? Kjører mye i Oslo, og her er det utrolig mange rundkjøringer som kunne hatt bedre flyt med mer blinking.

Anonymkode: 0487b...ec1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

At folk ligger feil har du helt rett i, men om de gjør det og kolliderer får de skylden, ikke du. Jeg har vært i så mye som 3 kollisjoner i rundkjøringer, ingen av de var min skyld. 

Rundkjøringer er noe mange aldri vil lære seg, så dette blinklyset tror jeg bare gjør det enda verre

Dette stemmer, men hvem gidder å kolliderte, selv om de får skyld. Unødvendig  arbeid for meg i etterkant.

Anonymkode: b0d5b...f58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å blinke til venstre er ikke lovpålagt, og det er uenighet blant ekspertene om man skal gjøre det eller ei. 

Jeg gjør det selv. Men observerer at minst halvparten av de som gjør det her i byen glemmer å blinke ut! Dvs at de fortsatt blinker til venstre når de kjører ut. Da virker jo blinkinga fullstendig mot sin hensikt, man blinker jo FEIL VEI. Da kan man seriøst la være å blinke til venstre . Dette irriterer meg skikkelig! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Albbas skrev:

Å blinke til venstre er ikke lovpålagt, og det er uenighet blant ekspertene om man skal gjøre det eller ei. 

Hvordan kan det vært uenighet? Det er jo genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer, men hvem gidder å kolliderte, selv om de får skyld. Unødvendig  arbeid for meg i etterkant.

Anonymkode: b0d5b...f58

Jeg har fått utrolig mye penger for det skattefritt, har ikke reparert bilen, jeg tok penga. Det tok meg bare noen få minutter å skrive skademelding, ta bilder fra kollisjonene og sende forsikringen, så taksere skaden og få penga på konto. Jævla bra timelønn 😃 har dog ikke en flott bmw, merche, Audi osv, så litt kosmetiske skader gjør ikke noe 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Klagenfurt skrev:

Hvordan kan det vært uenighet? Det er jo genialt.

Det er ikke alltid så genialt å venstreblinke i rundkjøringer. Forøvrig svinger man heller aldri til venstre i rundkjøringer (med mindre man har tenkt å kjøre mot kjøreretningen). I rundkjøringer foregår alle utkjøringer ved at man foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Smartassen skrev:

Det er ikke alltid så genialt å venstreblinke i rundkjøringer. Forøvrig svinger man heller aldri til venstre i rundkjøringer (med mindre man har tenkt å kjøre mot kjøreretningen). I rundkjøringer foregår alle utkjøringer ved at man foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Men hva kaller man det når man skal til venstre retning da? En rundkjøring er jo et kryss med en runding inni. Og skal man en retning er det jo en ide å blinke først den retningen man skal og SÅ blinker man høyre når man er på vei ut av rundkjøringen. Er slik jeg har lært

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Ja, den kan det, men om den velter er den så lett så den gjør liten skade, og har føreren hjelm og annet verneutstyr går det fint. Da lærer vedkommende på den harde måten 

Uansett en skremmende opplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Linazer skrev:

Jeg tok lappen i 86. Vi lærte at vi skulle blinke oss ut av rundkjøringer (altså til høyre), men aldri inn i rundkjøringen. 

Det som er litt pussig er at trafikkreglenes paragraf 14 (signal og tegn) ikke er endret siden dagens trafikkregler trådde i kraft i 1987. Den gang var det helt feil å venstreblinke i rundkjøringer, nå hevder noen at man SKAL til tross for at ordlyden altså er helt lik i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hva kaller man det når man skal til venstre retning da? En rundkjøring er jo et kryss med en runding inni. Og skal man en retning er det jo en ide å blinke først den retningen man skal og SÅ blinker man høyre når man er på vei ut av rundkjøringen. Er slik jeg har lært

Jeg kaller det første, andre, tredje osv. avkjørsel. Akkurat som stemmen på Gps'en gjør.

En rundkjøring er forøvrig en selvstendig vei som går rundt i ring (derav navnet rundkjøring) og med flere T-kryss. Feil å si det er et kryss med en runding inni.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
19 timer siden, Galdhøpiggen skrev:

Jeg har fått utrolig mye penger for det skattefritt, har ikke reparert bilen, jeg tok penga. Det tok meg bare noen få minutter å skrive skademelding, ta bilder fra kollisjonene og sende forsikringen, så taksere skaden og få penga på konto. Jævla bra timelønn 😃 har dog ikke en flott bmw, merche, Audi osv, så litt kosmetiske skader gjør ikke noe 👍

Igjen må jeg si, mye jobb lite utbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Giftmann30 skrev:

Igjen må jeg si, mye jobb lite utbytte.

Jasså? Vil du vite hvor mye jeg har fått utbetalt for de skadene etter de 3 kollisjonene? 

Jeg sier hvertfall ikke nei takk til 3 nye kollisjoner 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Giftmann30
23 minutter siden, Galdhøpiggen skrev:

Jasså? Vil du vite hvor mye jeg har fått utbetalt for de skadene etter de 3 kollisjonene? 

Jeg sier hvertfall ikke nei takk til 3 nye kollisjoner 👍

Nei, egentlig ikke. Penger er ikke et problem for meg, ønsker bare å navigere meg igjennom infrastukturen uten unødvendige hindringer. Å krasje er uaktuell for min del, ligger ikke i meg å innhente penger på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Giftmann30 skrev:

Nei, egentlig ikke. Penger er ikke et problem for meg, ønsker bare å navigere meg igjennom infrastukturen uten unødvendige hindringer. Å krasje er uaktuell for min del, ligger ikke i meg å innhente penger på den måten. 

Så du ødelegger heller egen bil av å f. Eks kjøre over kantsteiner osv eller havne i grøfta for å unngå en kollisjon? Det ligger på ingen måte i min natur heller, men jeg opplever så jævla mye rart i trafikken at jeg har funnet ut at det ikke lar seg gjøre å unngå det om man ikke ligger 50 kmt under fartsgrensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 19.14, Smartassen skrev:

Jeg kaller det første, andre, tredje osv. avkjørsel. Akkurat som stemmen på Gps'en gjør.

En rundkjøring er forøvrig en selvstendig vei som går rundt i ring (derav navnet rundkjøring) og med flere T-kryss. Feil å si det er et kryss med en runding inni.

 

Ok men om man skal av tredje avkjørsel som blir venstre for meg så er det likevel greit å blinke til den retningen. Noen rundkjøringer er så små at det ikke er mulighet for å plassere seg i ulike felt for hvilken retning man skal, så da tror gjerne dem som kommer i mot, som ikke blinker, skal rett fram, altså i andre avkjørsel og da kan det jo bli kollisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...