Gå til innhold

Hvilke deler av Bærum er mest sossete og hvilke deler er mest alminnelige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det Snarøya, Nedre Høvik/Strand ogJar som er mest sossete?

Og Gjettum, Eiksmarka, Haslum som er mest alminnelig og vanlig middelklasse? 

Rykkin, Bærums verk, Lommedalen = Groruddalen i Bærum?

Anonymkode: b236a...095

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snarøya, Jar, Eiksmarka, Stabekk, Blommenholm er mest sossete (mye akademikere, høytlønnede)
Alt fra Haslum og vestover er mer for vanlige... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjugur skrev:

Snarøya, Jar, Eiksmarka, Stabekk, Blommenholm er mest sossete (mye akademikere, høytlønnede)
Alt fra Haslum og vestover er mer for vanlige... 

Ja Eiksmarka og Østerås er dyrt, men det er ikke så mange store hus? 

Anonymkode: b236a...095

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest kjennskap til Sandvika/Gjettum/Haslum og her er det lite soss i alle fall :)

Anonymkode: 3bdad...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes egentlig ikke folk er så veldig «sossete» noe sted i Bærum, jeg 🤔 Mulig ute på Snarøya, men der pleier jeg ikke å oppholde meg. 
Har tilholdssted på Bekkestua. 

Anonymkode: 8f5ea...4b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Fornebu (rett ved Snarøya) og opplever området som noe snobbete/sossete men det er en del vanlige/alminnelige folk som balanserer det ut. Er feks ikke alle som har Porsche, noen har Range Rover eller tesla istedenfor🤣😅

Anonymkode: c5c22...2b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sossete er de nederst ved sjøen, som Snarøya. Lengst oppe ved marka (Jar) er det mer av typen som også bor på Nordberg og slike steder. Mer akademiske, litt mindre snobbete. Men fortsatt snobbete. De rikeste områdene er øst i Bærum. I vest er det ganske normalt. 

Anonymkode: 192ef...000

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det Snarøya, Nedre Høvik/Strand ogJar som er mest sossete?

Og Gjettum, Eiksmarka, Haslum som er mest alminnelig og vanlig middelklasse? 

Rykkin, Bærums verk, Lommedalen = Groruddalen i Bærum?

Anonymkode: b236a...095

Nå har jeg spurt litt rundt blant mine kontakter som bor i Bærum og fikk følgende svar.

 

 

Snarøya, Fornebu, Høvik, Jar, Blommenholm kan regnes som mer sossete, men også Eiksmarka, Haslum, Bekkestua, Hosle.

Jo høyere boligpriser, jo mer sossete på en måte. Spesielt områdene nærmest Oslo og i sør som Høvik, Fornebu og Snarøya.

Emma Hjorth og Rykkinn er områdene med flest innvandrere og lavest boligpriser pluss dårligste skoler. Også Sandvika begynner å bli et slikt område.

Bærums verk og Lommedalen er det de betrakter som områder som er nær marka og derfor attraktive for folk som liker å gå på ski, turer i skogen og det litt roligere livet nærmere naturen, men ikke spesielt sossete av seg. Det er noen innvandrere, men hovedsakelig helt normale norske som bor der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig overklasse har du på Snarøya.

folk med mye penger på Hosle, Stabekk, Jar, Bekkestua, Blommenholm, Haslum (øvre haslum vel og merke). 

«bøndene» bor i Lommedalen og Bærums verk, og egnt skui også. 

ghetto er Rykkinn, Kolsås, gjettum, Vøyenenga.

mange aktive som bor i rekkehus med normal inntekt som bor på Fossum og Østerås. 

Mange pendlere bor i Sandvika 

 

Anonymkode: 042b2...252

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig overklasse har du på Snarøya.

folk med mye penger på Hosle, Stabekk, Jar, Bekkestua, Blommenholm, Haslum (øvre haslum vel og merke). 

«bøndene» bor i Lommedalen og Bærums verk, og egnt skui også. 

ghetto er Rykkinn, Kolsås, gjettum, Vøyenenga.

mange aktive som bor i rekkehus med normal inntekt som bor på Fossum og Østerås. 

Mange pendlere bor i Sandvika 

 

Anonymkode: 042b2...252

Finnes det bønder i Bærum? :klo:😄 Hva mener du med ''bønder''?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt skrev:

Finnes det bønder i Bærum? :klo:😄 Hva mener du med ''bønder''?

Det finnes til og med bønder i Oslo! 

Men de stedene personen du siterer nevner er jo litt utenfor allfarvei. Kanskje ikke sammenlignet med Toten, men til bynære strøk å regne. 

Anonymkode: 60764...d64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes til og med bønder i Oslo! 

Men de stedene personen du siterer nevner er jo litt utenfor allfarvei. Kanskje ikke sammenlignet med Toten, men til bynære strøk å regne. 

Anonymkode: 60764...d64

Jeg ser at Bærums verk og Lommedalen ligger veldig nær marka og naturen, så det er logisk å anta at de tiltrekker seg folk som er glad i å bruke naturen aktivt, slik jeg ble fortalt. Med 2 skiannlegg der er det ikke rart egentlig :) Ikke så urbant. En av venninnene mine bodde i Lommedalen før og hun sa at det var som å være på hytta året rundt samtidig som man er en kort kjøretur til ''sivilisasjonen'' :) Det høres egentlig ganske bra ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Drizzt skrev:

Finnes det bønder i Bærum? :klo:😄 Hva mener du med ''bønder''?

Ja, det gjør det som i uttrykksformen «bønder» og som bønder i yrke. De eldre i Lommedalen og delvis tanum prater den opprinnelige bærumsdialekten. Den er ikke fin og jålete for å si det sånn

Anonymkode: 042b2...252

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør det som i uttrykksformen «bønder» og som bønder i yrke. De eldre i Lommedalen og delvis tanum prater den opprinnelige bærumsdialekten. Den er ikke fin og jålete for å si det sånn

Anonymkode: 042b2...252

Da lærte jeg noe nytt, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Virkelig overklasse har du på Snarøya.

folk med mye penger på Hosle, Stabekk, Jar, Bekkestua, Blommenholm, Haslum (øvre haslum vel og merke). 

«bøndene» bor i Lommedalen og Bærums verk, og egnt skui også. 

ghetto er Rykkinn, Kolsås, gjettum, Vøyenenga.

mange aktive som bor i rekkehus med normal inntekt som bor på Fossum og Østerås. 

Mange pendlere bor i Sandvika 

 

Anonymkode: 042b2...252

Unnskyld meg men jeg er vokst opp på Kolsås og er ikke enig i at det er ghetto. Vil si Kolsås går under kategorien alminnelig. Dønski derimot kan legges til på ghetto-listen din.

Anonymkode: 1d291...9eb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om Tanum/Slependen-området? 

Anonymkode: fcff8...4c5

Aldri likt meg der. Har selv vokst opp på Nesøya på 80-tallet. Sikkert ganske annerledes der nå 😅 (vet det er i Asker).

Anonymkode: 3bc16...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Finnes det bønder i Bærum? :klo:😄 Hva mener du med ''bønder''?

Bærum er faktisk den kommunen i landet med flest traktorer. 😉

(Det er fakta, og ikke fleip.)

 

Anonymkode: 5440d...cd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg men jeg er vokst opp på Kolsås og er ikke enig i at det er ghetto. Vil si Kolsås går under kategorien alminnelig. Dønski derimot kan legges til på ghetto-listen din.

Anonymkode: 1d291...9eb

Enig at dønski er ghetto, men det syns jeg Kolsås er også. Du syns sikkert ikke det fordi du er derfra, men tror mange øst for gjettum syns Kolsås er ghetto. 

Anonymkode: 042b2...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig at dønski er ghetto, men det syns jeg Kolsås er også. Du syns sikkert ikke det fordi du er derfra, men tror mange øst for gjettum syns Kolsås er ghetto. 

Anonymkode: 042b2...252

Kolås ligger på solsiden i dalen. Det er kanskje ikke Jar, men det er helt greit.

Anonymkode: b236a...095

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...